DROPS / 180 / 3

Perles du Nord Socks by DROPS Design

Podkolenky s norským vzorem pletené z příze DROPS Flora. Velikost: 35-43.

Tagy: norský, ponožky,
DROPS design: model č. fl-010
Skupina přízí: A
-----------------------------------------------------------

Velikost: 35/37 – 38/40 – 41/43
Délka chodidla: 22-24-27 cm
Výška ponožky: 40-42-44 cm

Materiál: DROPS FLORA firmy Garnstudio (spadá do skupiny přízí A)
100-100-100 g, barva č.15, zelená
50-50-50 g, barva č.16, pistáciová
50-50-50 g, barva č.01, smetanová

Použitou přízi můžete také nahradit některou ze seznamu:
"Náhradní příze (Skupina přízí A)" – viz link níže.
DROPS PONOŽKOVÉ JEHLICE č.2,5 – nebo velikosti potřebné k upletení zkušebního vzorku o rozměrech 26 ok a 34 řad lícovým žerzejem = 10 cm na šířku a 10 cm na výšku.

DROPS Flora uni colour DROPS Flora uni colour 70.00 Kč /50g
Ganella
Objednat
DROPS Flora mix DROPS Flora mix 74.00 Kč /50g
Přízi na tento model můžete mít už za 280Kč. Více zde.

Návod

TIP – UJÍMÁNÍ 1:
Abychom vypočítali, jak často musíme ujímat/přidávat, vydělíme celkový počet ok v kruhové řadě (např. 108 ok) počtem ok, která potřebujeme ujmout/přidat (např. 24), takže 108 : 24 = 4,5.
V tomto případě tedy při ujímání splétáme hladce dohromady střídavě každé 3. a 4. oko a každé 4. a 5. oko. Při přidávání 1x nahodíme střídavě za každým 4. a 5. okem (v následující kruhové řadě pleteme nahození za zadní nit, aby se v pletenině netvořily dírky).

TIP – UJÍMÁNÍ 2 (lýtko):
Pleteme po poslední 3 oka před značkou, 2 oka spleteme hladce, 2 oka upleteme hladce (značka leží mezi nimi), 1 oko sejmeme hladce, 1 oko upleteme hladce a sejmuté přes ně přetáhneme (= ujmuli jsme 2 oka).

TIP – UJÍMÁNÍ 3 (špička):
Ujímáme na obou stranách značek, takto – začínáme 2 oka před značkou: 2 oka spleteme hladce, značka, 1 oko sejmeme hladce, 1 oko upleteme hladce a sejmuté přes ně přetáhneme (= ujmuli jsme 2 oka).

VZOR:
Viz schémata A.1 až A.3; celý vzor pleteme lícovým žerzejem.

TIP-1:
Abychom předešli deformování pleteniny v místech s vyplétaným vzorem, dbáme na to, aby vlákna příze tažená za prací nebyla příliš utažená. Pokud má vzor přece jen tendenci příliš se stahovat, použijeme na vyplétání vzoru silnější jehlice.

TIP-2 (pata):
Pro zesílení paty můžeme plést celou patu 2 vlákny příze, takto: přízi odvíjíme jak z povrchu, tak zevnitř klubka a pleteme střídavě jedno oko jedním vláknem, druhé oko druhým vláknem. Tak dosáhneme silnějšího úpletu, aniž bychom museli plést oběma vlákny současně (tj. dvojitou přízí).

TVAROVÁNÍ PATY:
1. ŘADA (= lícová): pleteme hladce po posledních 8-9-9 ok v řadě, 1 oko sejmeme hladce, 1 upleteme hladce a sejmuté přes ně přetáhneme, otočíme práci.
2. ŘADA (= rubová): pleteme obrace po posledních 8-9-9 ok v řadě, 1 oko sejmeme obrace, 1 upleteme obrace a sejmuté přes ně přetáhneme, otočíme práci.
3. ŘADA (= lícová): pleteme hladce po posledních 7-8-8 ok v řadě, 1 oko sejmeme hladce, 1 upleteme hladce a sejmuté přes ně přetáhneme, otočíme práci.
4. ŘADA (= rubová): pleteme obrace po posledních 7-8-8 ok v řadě, 1 oko sejmeme obrace, 1 upleteme obrace a sejmuté přes ně přetáhneme, otočíme práci.
Tímto způsobem pokračujeme v ujímání (vždy o 1 oko snížíme počet ok zbylých v řadě) dokud nám v řadě nezůstane 14-14-16 ok.
----------------------------------------------------------

PODKOLENKA:
Pleteme v kruhových řadách na ponožkových jehlicích od horního okraje ke špičce. Kruhová řada začíná uprostřed zadní strany.
Na ponožkové jehlice č.2,5 nahodíme smetanovou přízí 108-108-116 ok a pleteme pružným vzorem 2/2 (tj. střídáme 2 oka hladce, 2 obrace) do výše 5 cm. Pak pleteme 1 kruhovou řadu hladce a SOUČASNĚ ujmeme rovnoměrně 24-24-20 ok – viz TIP – UJÍMÁNÍ 1 = 84-84-96 ok. Viz TIP-1. Pleteme v kruhových řadách vzor A.1 (=7-7-8 sekvencí vzoru po 12 okách). V poslední kruhové řadě vzoru A.1 (ve schématu je označena hvězdičkou) ujmeme rovnoměrně 4-4-8 oka = 80-80-88 ok.
Pak pleteme v kruhových řadách vzor A.2 (= 10-10-11 sekvencí vzoru po 8 okách). V poslední kruhové řadě vzoru A.2 (ve schématu je označena hvězdičkou) ujmeme rovnoměrně 2-2-4 oka = 78-78-84 ok.
Teď pleteme v kruhových řadách vzor A.3 (= 13-13-14 sekvencí vzoru po 6 okách). Po dokončení celé sekvence vzoru A.3 měří díl asi 23 cm.
Označíme si začátek kruhové řady (= střed zadní strany, lýtka), značku během pletení snímáme vždy do aktuálně pletené kruhové řady. Pleteme v kruhových řadách lícovým žerzejem zelenou přízí. Když upleteme zelenou přízí 2 kruhové řady, ujmeme uprostřed lýtka 2 oka – viz TIP – UJÍMÁNÍ 2. Takto ujímáme v každé 5.-7.-7. kruhové řadě, celkem 11-9-10x = 56-60-64 ok.
Ve výši 40-42-44 cm (ujímání vzadu, na lýtku, už by mělo být dokončeno) pleteme následující kruhovou řadu takto: 42-45-48 hladce, posledních 28-30-32 z těchto 42-45-48 ok odložíme na poocnou jehlici (= nárt) a zbylých 14-15-16 ok hladce = na jehlicích máme 28-30-32 ok paty.
Nad 28-30-32 oky paty upleteme v řadách lícovým žerzejem 5-5,5-6 cm výšky – viz TIP-2 (pata); pak vložíme doprostřed řady značku. Teď PATU TVARUJEME – viz výše. Po dokončení tvarování pleteme následující kruhovou řadu takto: upleteme 14-14-16 ok paty, nabereme 13-14-16 ok podél jedné strany paty, upleteme odložená oka nártu z pomocné jehlice a nabereme 13-14-16 ok podél druhé strany paty = na jehlicích máme 68-72-80 ok. Na každou stranu 28-30-32 ok nártu vložíme značku. Pleteme lícovým žerzejem v kruhových řadách a na každé straně nártu ujímáme, takto: poslední 2 oka PŘED 1. značkou na nártu spleteme hladce za zadní nit a první 2 oka ZA 2. značkou na nártu spleteme hladce. Toto ujímání opakujeme v každé 2. kruhové řadě, celkem 8-8-10x = 52-56-60 ok. Pleteme dál, až do výše 18-19-21 cm od značky na patě (do ukončení práce zbývá doplést 4-5-6 cm výšky). Nyní vložíme do pleteniny 2 značky po stranách tak, že mezi nimi máme 26-28-30 ok nártu a stejný počet ok chodidla. Teď tvarujeme špičku - ujímáme na obou stranách obou značek – viz TIP – UJÍMÁNÍ 3 (=ujmeme 4 oka). Ujímání opakujeme v každé 2. kruhové řadě, celkem 5-8-10x, pak ještě v každé kruhové řadě, celkem 5-2-1x = na jehlicích zbývá 12-16-16 ok. V následující kruhové řadě spleteme každá 2 oka hladce = 6-8-8 ok. Přízi odstřihneme, protáhneme zbylými oky, utáhneme a zapošijeme.
Stejným způsobem upleteme i druhou podkolenku.

Schéma

= smetanová
= zelená
= pistáciová
= kruhová řada s ujímáním

Potřebujete poradit s tímto návodem?

Děkujeme, že jste si vybrali návod DROPS Design. Zakládáme si na tom, že dáváme k dispozici návody ověřené a snadno srozumitelné. Všechny návody jsou přeložené z norského originálu a tak si můžete kdykoli srovnat rozměry a počty s původním návodem (DROPS 180-3) .

Komentáře / Otázky (10)

Heidi 02.04.2020 - 22:28:

Today the parcel with the wool arrived, I am sooo happy! - These socks are going to be for my daughter. However, my daughter said that the other socks (193-16) are knitted too loosely, so I decided to try with a thinner needle. Now I found out that for the 10 x 10 cm I have 32 stitches and 45 rows!! I will manage to calculate the pattern. My QUESTION is: Based on your experience, do you think the pattern will still look good with these tiny stitches? Or will it look too miniature-like? Thank you

DROPS Design 03.04.2020 kl. 07:56:

Dear Heidi, both patterns, these socks and Nordfjord are worked with same tension, 26 sts x 34 rows in stocking st = 10 x 10 cm. If you work with another tension, you would have to edit the pattern to fit your new tension,otherwise socks won't fit. Read more about tension here. Happy knitting!

Lydia 07.09.2019 - 20:53:

Hej! jag håller på att sticka efter denna design och har gjort klart resåren. Men jag förstår inte hur minskningen ska gå till och jag har läst minskningstips-1, ett fåtal gånger men förstår fortfarande inte när man ska sticka ihop maskorna och allt som hör till. så skulle jag kunna få lite förtydligande på det? tack på förhand! :)

DROPS Design 10.09.2019 kl. 10:29:

Hej. Du minskar maskor genom att sticka 2 räta maskor tillsammans. För att veta hur ofta du ska minska för att det ska bli ca jämnt fördelat kan man dela antal m på antal m som ska minskas t.ex som här 108/24= 4,5. Du stickar då varannan gång ihop den 3:e + 4:e maskan och varannan gång den 4:e + 5:e maskan. Dvs. du stickar 2 m, stickar ihop de nästa 2 maskorna, stickar 3 m, stickar ihop de nästa 2 maskorna osv... Lycka till!

Linni 13.03.2019 - 18:04:

Hei! Når det står i oppskriften 100 g farge 15 grønn og 50g farge pistasj- vil det si at jeg trenger bare et garn nøste med 50g for å fullføre sokken?

DROPS Design 14.03.2019 kl. 11:22:

Hej Linni, der står at du skal bruge 100 g fv 15 grøn, 50 g fv 16 pistasj og 50 g fv 01 natur i DROPS Flora . God fornøjelse!

Nisha 20.10.2018 - 11:11:

Er det rigtigt forstået, at diagrammerne skal strikkes nedefra og op? Altså så den række, der er nederst i diagrammet, er den, man strikker først, og den øverste række i diagrammet (med stjernen) er den, man strikker sidst?

DROPS Design 22.10.2018 kl. 08:27:

Hei Nisha. Ja, det stemmer. Strikkediagrammer leses alltid fra nederst til øverst, fra høyre mot venstre. Det vil si at du begynner nederst i høyre hjørne og jobber deg mot venstre, rad for rad oppover. God fornøyelse

Pernille Skou 27.10.2017 - 17:12:

I har glemt at tegne pistacie ind i diagrammet

Nancy 01.10.2017 - 20:24:

Worden deze sokken met 4 naalden gebreid en hoeveel per naald zet je dan op? Heb nog nooit sokken gebreid😉maar wil het proberen want ben bezig met de trui ervan en de sokken zijn zo mooi😍

DROPS Design 07.10.2017 kl. 17:03:

Hoi Nancy, Ja, je zet eerst het aantal op te zetten steken op en die verdeel je dan over 3 naalden. Met de 4e naald begin je te breien en zo schuiven de naalden steeds door in de rondte tijdens het breien.

Nieuwendijk R. 31.07.2017 - 16:28:

Prachtig!!! Zeer aangename kleur

Paula 15.06.2017 - 12:15:

Muster und Farbe sehr geschmackvoll.

Desiree Van Der Zweep 07.06.2017 - 13:52:

Ik zou wel een keer een patroon voor sokken willen zien welke bij de tenen begint.

Monique Matser 01.06.2017 - 21:40:

Deze wil ik!

Přidejte komentář k návodu DROPS 180-3