DROPS / 180 / 3

Perles du Nord Socks by DROPS Design

Kuviolliset polvisukat. Koot 35 - 43. Työ neulotaan DROPS Flora-langasta.

DROPS Design: Malli fl-010
Lankaryhmä A
-----------------------------------------------------------
Koko: 35/37 - 38/40 - 41/43
Jalkapohjan pituus: 22 - 24 - 27 cm
Varren korkeus: 40 - 42 - 44 cm
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS FLORA (kuuluu lankaryhmään A):
100-100-100 g väriä 15, vihreä
50-50-50 g väriä 16, pistaasi
50-50-50 g väriä 01, luonnonvalkoinen

NEULETIHEYS: 26 silmukkaa ja 34 kerrosta sileää neuletta puikoilla nro 2,5 = 10 cm leveyssuunnassa ja 10 cm korkeussuunnassa.

alkaen 1.60 € /50g
DROPS Flora uni colour DROPS Flora uni colour 1.60 € /50g
Käsityöliike Menita
Tilaa
DROPS Flora mix DROPS Flora mix 1.70 € /50g
Saat tämän mallin langat alkaen 6.40€. Lue lisää.
OHJEESEEN LIITTYVÄT TIEDOT:

KAVENNUSVINKKI 1:
Laske kuinka usein kerroksella kavennetaan tasavälein seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 108 silmukkaa) ja jaa tämä luku kavennusten määrän kanssa (esim. 24) = 4,5.
Tässä esimerkissä kavennetaan neulomalla vuorotellen joka 3. ja joka 4.silmukka ja joka 4. ja joka 5.silmukka oikein yhteen.

KAVENNUSVINKKI 2 (polvisukan keskitaka):
Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 3 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden kahden silmukan keskellä), nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli (= työstä kapeni 2 silmukkaa).

KAVENNUSVINKKI 3 (kärki):
Aloita 2 silmukan päässä merkkilangasta, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, merkkilanka, nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli (= työstä kapeni 2 silmukkaa).

MALLINEULE:
Katso ruutupiirrokset A.1-A.3. Koko mallineule neulotaan sileänä neuleena.

NEULOMISVINKKI 1:
Kun neulot mallineuletta on tärkeää, että lankoja ei kiristetä työn takana, koska muuten neulepinnasta tulee epätasainen. Vaihda tarvittaessa paksumpiin puikkoihin, jotta neulepinnasta tulisi tarpeeksi tasainen.

NEULOMISVINKKI 2 (kantapää):
Tee kantapäästä ja kantapääkavennuksista vahvemmat, neulomalla kahdella langalla seuraavasti: Ota lanka sekä kerän sisältä että ulkoa ja neulo silmukka vuorotellen kummallakin langalla. Tällä tavoin kantapäästä tulee hieman paksumpi, ilman että neulotaan kaksinkertaisella langalla.

KANTAPÄÄKAVENNUKSET:
1.KERROS (= oikea puoli): Neulo oikeaa kunnes jäljellä on 8-9-9 silmukkaa, nosta seuraava silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli, käännä työ.
2.KERROS (= nurja puoli): Neulo nurjaa kunnes jäljellä on 8-9-9 silmukkaa, nosta seuraava silmukka nurin neulomatta, neulo 1 silmukka nurin, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli, käännä työ.
3.KERROS (= oikea puoli): Neulo oikeaa kunnes jäljellä on 7-8-8 silmukkaa, nosta seuraava silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli, käännä työ.
4.KERROS (= nurja puoli): Neulo nurjaa kunnes jäljellä on 7-8-8 silmukkaa, nosta seuraava silmukka nurin neulomatta, neulo 1 silmukka nurin, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli, käännä työ.
Jatka kaventamista samalla tavalla, ja neulo niin että joka 2.kerroksella jäljellä olevien silmukoiden määrä vähenee yhdellä, ennen kuin nostat silmukan. Toista kavennukset kunnes jäljellä on 14-14-16 silmukkaa.
----------------------------------------------------------

POLVISUKKA:
Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla, ylhäältä alas.
Luo 108-108-116 silmukkaa sukkapuikoille nro 2,5 luonnonvalkoisella langalla. Neulo 5 cm joustinneuletta (= 2 silmukkaa oikein / 2 silmukkaa nurin). Neulo 1 kerros oikein ja kavenna SAMALLA tasavälein 24-24-20 silmukkaa (LUE KAVENNUSVINKKI 1) = 84-84-96 silmukkaa. Lue NEULOMISVINKKI 1 ja neulo mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.1 mukaisesti (= 7-7-8 kpl 12 silmukan mallikertaa). TARKISTA NEULETIHEYS! Kavenna tasavälein piirroksen A.1 viimeisellä kerroksella (merkitty piirrokseen tähdellä) 4-4-8 silmukkaa = 80-80-88 silmukkaa.
Jatka neulomalla mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.2 mukaisesti (= 10-10-11 kpl 8 silmukan mallikertaa). Kavenna tasavälein piirroksen A.2 viimeisellä kerroksella (merkitty piirrokseen tähdellä) 2-2-4 silmukkaa = 78-78-84 silmukkaa.
Neulo sitten mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.3 mukaisesti (= 13-13-14 kpl 6 silmukan mallikertaa). Kun olet neulonut piirroksen A.3 loppuun, työn pituus on n. 23 cm.
Kiinnitä 1 merkkilanka kerroksen alkuun (= keskitaka), anna merkkilangan kulkea työn mukana. Neulo sileää neuletta suljettuna neuleena vihreällä langalla. Kun olet neulonut 2 kerrosta vihreällä langalla, kavenna keskellä takana 2 silmukkaa (lue KAVENNUSVINKKI 2). Toista tällaiset kavennukset joka 5.-7.-7.kerros yhteensä 11-9-10 kertaa = 56-60-64 silmukkaa.
Kun työn pituus on 40-42-44 cm (kaikki kavennukset keskellä takana on nyt tehty), neulo seuraava kerros näin: Neulo 42-45-48 silmukkaa oikein, siirrä sitten näiden 42-45-48 silmukan viimeiset 28-30-32 silmukkaa apulangalle (= keskellä jalan päällä) ja neulo loput 14-15-16 silmukkaa oikein = 28-30-32 silmukkaa kantapäätä varten.
Lue NEULOMISVINKKI 2 ja neulo tasona kantapään silmukoilla 5-5½-6 cm sileää neuletta. Kiinnitä 1 merkkilanka kerroksen keskelle. Tee sitten KANTAPÄÄKAVENNUKSET (katso selitys yllä). Neulo tämän jälkeen seuraava kerros näin: Neulo kantapään 14-14-16 silmukkaa, poimi kantalapun reunasta 13-14-16 silmukkaa, neulo apulangalla odottavat silmukat ja poimi kantalapun toisesta reunasta 13-14-16 silmukkaa = 68-72-80 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkki keskellä jalan päällä olevien 28-30-32 silmukan molemmin puolin. Neulo sileää neuletta suljettuna neuleena ja tee keskellä jalan päällä olevien 28-30-32 silmukan molemmin puolin kavennukset näin: Neulo viimeiset 2 silmukkaa ennen ensimmäistä keskellä jalan päällä olevaa merkkiä kiertäen oikein yhteen ja neulo ensimmäiset 2 silmukkaa viimeisen keskellä jalan päällä olevan merkin jälkeen oikein yhteen. Toista tällaiset kavennukset joka 2.kerros yhteensä 8-8-10 kertaa = 52-56-60 silmukkaa. Neulo kunnes työn pituus kantapään merkistä mitattuna on 18-19-21 cm (työhön neulotaan vielä n. 4-5-6 cm). Kiinnitä 1 merkkilanka kumpaankin sivuun siten, että sekä keskellä jalan päällä että jalkapohjassa on 26-28-30 silmukkaa. Tee kummankin merkkilangan molemmin puolin kärkikavennukset (lue KAVENNUSVINKKI 3) (= työstä kapeni 4 silmukkaa). Toista tällaiset kavennukset joka 2.kerros yhteensä 5-8-10 kertaa ja sitten jokaisella kerroksella yhteensä 5-2-1 kertaa = 12-16-16 silmukkaa jäljellä työssä. Neulo seuraavalla kerroksella kaikki silmukat pareittain oikein yhteen = 6-8-8 silmukkaa. Katkaise lanka ja vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi, kiristä lanka ja päättele langanpäät hyvin.
Neulo toinen polvisukka samoin.

Piirros

= luonnonvalkoinen
= vihreä
= pistaasi

Pernille Skou 27.10.2017 - 17:12:

I har glemt at tegne pistacie ind i diagrammet

Nancy 01.10.2017 - 20:24:

Worden deze sokken met 4 naalden gebreid en hoeveel per naald zet je dan op? Heb nog nooit sokken gebreid😉maar wil het proberen want ben bezig met de trui ervan en de sokken zijn zo mooi😍

DROPS Design 07.10.2017 kl. 17:03:

Hoi Nancy, Ja, je zet eerst het aantal op te zetten steken op en die verdeel je dan over 3 naalden. Met de 4e naald begin je te breien en zo schuiven de naalden steeds door in de rondte tijdens het breien.

Nieuwendijk R. 31.07.2017 - 16:28:

Prachtig!!! Zeer aangename kleur

Paula 15.06.2017 - 12:15:

Muster und Farbe sehr geschmackvoll.

Desiree Van Der Zweep 07.06.2017 - 13:52:

Ik zou wel een keer een patroon voor sokken willen zien welke bij de tenen begint.

Monique Matser 01.06.2017 - 21:40:

Deze wil ik!

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 180-3