DROPS / 180 / 5

Sage Dream by DROPS Design

Sjal med hullmønster, strikket ovenfra og ned. Arbeidet er strikket i DROPS BabyAlpaca Silk.

DROPS Design: Modell bs-125
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
Mål: Høyde midt på: ca 72 cm. Bredde: ca 144 cm.
Materialer:
DROPS BABYALPACA SILK fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
250 g farge 7820, grønn

Arbeidet kan også strikkes med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe A)" – se linken under.

DROPS RUNDPINNE (80 cm) NR 3 – eller de pinnene du må bruke for å få 24 masker og 32 pinner glattstrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.
----------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

DROPS BabyAlpacaSilk: Fargekart / Alternative garn (Garngruppe A)

Stikkord:

fasong: ovenfra og ned, mønster/teknik: bladmønster, hullmønster, type oppskrift: sjal,

Se diagram A.1 til A.8. Diagrammene viser alle pinnene i mønsteret sett fra retten. 1.pinne = fra retten.

AVFELLINGSTIPS:
For å unngå at avfellingskanten strammer kan det felles av med ½ pinne nummer større.
----------------------------------------------------------

SJAL:
Arbeidet strikkes frem og tilbake på rundpinne, ovenfra og ned.
Legg opp 5 masker på rundpinne 3 med BabyAlpaca Silk.
Strikk mønster etter diagram A.1 - les MØNSTER over. Når hele diagram A.1 er strikket ferdig i høyden er det 17 masker på pinnen.

STRIKK DIAGRAM A.2 SLIK:
Strikk 3 kantmasker i RILLE- se forklaring over, A.2 over 5 masker, 1 maske glattstrikk (= midtmasken), A.2 over 5 masker og 3 kantmasker rille. HUSK PÅ STRIKKEFATHETEN! Når diagrammet er strikket ferdig i høyden er det 73 masker på pinnen.

STRIKK DIAGRAM A.3 - A.5 SLIK:
Strikk 3 kantmasker rille, A.3 over 2 masker, A.4 over 28 masker (= 2 rapporter à 14 masker), A.5 over 3 masker, 1 maske glattstrikk (= midtmasken), A.3 over 2 masker, A.4 over 28 masker (= 2 rapporter à 14 masker), A.5 over 3 masker og 3 kantmasker i rille. Når diagrammene er strikket ferdig i høyden er det 129 masker på pinnen.
Fortsett å strikke etter diagrammene med 3 kantmasker i rille i hver side (det er plass til 1 rapport til av A.4 ved siden av A.3 og A.5). Gjenta diagrammene slik:
2.gang: A.3, A.4 x 4, A.5, midtmasken, A.3, A.4 x 4, A.5 = 185 masker.
3.gang: A.3, A.4 x 6, A.5, midtmasken, A.3, A.4 x 6, A.5 = 241 masker.
4.gang: A.3, A.4 x 8, A.5, midtmasken, A.3, A.4 x 8, A.5 = 297 masker.
Fortsett oppover på denne måten (dvs det økes 56 masker for hver gang A.3 til A.5 er ferdig i høyden) til sjalet måler ca 67 cm målt langs midtmasken - avpass etter 1 hel rapport i høyden.

STRIKK DIAGRAM A.6 - A.8 SLIK:
Deretter strikkes neste pinne slik: 3 kantmasker rille, A.6 over 2 masker, gjenta A.7 til det gjenstår 3 masker før midtmasken, A.8 over 3 masker, midtmasken, A.6 over 2 masker, gjenta A.7 til det gjenstår 6 masker på pinnen, A.8 over 3 masker og 3 kantmasker rille. Fortsett til diagrammene er strikket ferdig i høyden. Strikk 2 riller og fell av - les AVFELLINGSTIPS over.

= ta 1 maske løst av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket
= mellom 2 masker lages det 1 kast om pinnen, kastene skal lage hull på neste pinne
= ta 1 maske løst av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 2 rett sammen, løft den løse masken over maskene som ble strikket sammen