DROPS / 180 / 5

Sage Dream by DROPS Design

Sjal med hulmønster, strikket ovenfra og ned. Arbejdet er strikket i DROPS BabyAlpaca Silk.

DROPS Design: Model bs-125
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
Mål: Højde midt på: ca 72 cm. Bredde: ca 144 cm.
Materialer:
DROPS BABYALPACA SILK fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
250 g farve 7820, grøn

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe A)" – se link under.

DROPS RUNDPIND (80 cm) nr 3 – eller de pinde du skal bruge for at få 24 masker og 32 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
----------------------------------------------------------

DROPS BabyAlpaca Silk uni colour DROPS BabyAlpaca Silk uni colour 28.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 144.75kr. Læs mere.

Se diagram A.1 til A.8. Diagrammerne viser alle pindene i mønsteret set fra retsiden. 1.pind = fra retsiden.

INDTAGNINGSTIPS:
For at undgå at aflukningskanten strammer kan der lukkes af med ½ pinde nummer større.
----------------------------------------------------------

SJAL:
Arbejdet strikkes frem og tilbage på rundpind, ovenfra og ned.
Slå 5 masker op på rundpind 3 med BabyAlpaca Silk.
Strik mønster efter diagram A.1 - læs MØNSTER over. Når hele diagram A.1 er strikket færdig i højden er der 17 masker på pinden.

STRIK DIAGRAM A.2 SÅLEDES:
Strik 3 kantmasker RETSTRIK- se forklaring over, A.2 over 5 masker, 1 maske glatstrik (= midt-masken), A.2 over 5 masker og 3 kantmasker retstrik. HUSK PÅ STRIKKEFATHETEN! Når diagrammet er strikket færdig i højden er der 73 masker på pinden.

STRIK DIAGRAM A.3 - A.5 SÅLEDES:
Strik 3 kantmasker retstrik, A.3 over 2 masker, A.4 over 28 masker (= 2 rapporter à 14 masker), A.5 over 3 masker, 1 maske glatstrik (= midt-masken), A.3 over 2 masker, A.4 over 28 masker (= 2 rapporter à 14 masker), A.5 over 3 masker og 3 kantmasker retstrik. Når diagrammerne er strikket færdig i højden er der 129 masker på pinden.
Fortsæt at strikke efter diagrammerne med 3 kantmasker retstrik i hver side (der er plads til 1 rapport mere af A.4 ved siden af A.3 og A.5). Gentag diagrammerne således:
2.gang: A.3, A.4 x 4, A.5, midt-masken, A.3, A.4 x 4, A.5 = 185 masker.
3.gang: A.3, A.4 x 6, A.5, midt-masken, A.3, A.4 x 6, A.5 = 241 masker.
4.gang: A.3, A.4 x 8, A.5, midt-masken, A.3, A.4 x 8, A.5 = 297 masker.
Fortsæt på denne måde (dvs der tages 56 masker ud for hver gang A.3 til A.5 er færdig i højden) til sjalet måler ca 67 cm målt langs midt-masken - afpas efter 1 hel rapport i højden.

STRIK DIAGRAM A.6 - A.8 SÅLEDES:
Derefter strikkes næste pind således: 3 kantmasker retstrik, A.6 over 2 masker, gentag A.7 til der er 3 masker tilbage før midt-masken, A.8 over 3 masker, midt-masken, A.6 over 2 masker, gentag A.7 til der er 6 masker tilbage på pinden, A.8 over 3 masker og 3 kantmasker retstrik. Fortsæt til diagrammerne er strikket færdig i højden. Strik 4 p retstrik og luk af - læs AFLUKNINGSTIPS over.

= tag 1 maske løst af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket
= lav et omslag mellem 2 masker, omslagen skal lave hul på næste pind
= tag 1 maske løst af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 2 ret sammen, løft den løse maske over maskerne som blev strikket sammen

Johanne Rhéaume 29.08.2018 - 23:44:

Il est impossible d'imprimer les explications de ce modèle.Je ne peux imprimer que la première page sans explications!

DROPS Design 06.09.2018 kl. 09:57:

Bonjour Mme Rhéaume, nous avons pu imprimer sans souci ce modèle, vérifiez bien les paramètres de votre imprimante et le nombre de pages choisies. Si le problème persiste, merci de bien vouloir nous indiquer le navigateur que vous utilisez. Bon tricot!

Heide 29.08.2018 - 17:02:

Vielen Dank für Ihre Hilfe ,die halbe Raute am Anfang und Ende war mein Problem. Also herzlichen Dank und freundlche Grüße Heide Hitzemann

Heide 29.08.2018 - 17:00:

Vielen Dank für Ihre Hilfe ,die halbe Raute am Anfang und Ende war mein Problem. Also herzlichen Dank und freundlche Grüße Heide Hitzemann

Heide 27.08.2018 - 10:51:

Das Tuch ist toll ,habe ich schon oft nachgestrickt ,aber jetzt würde ich das Muster gerne für einen Schal verwenden und bekomme es nicht hin. Meine Frage : wie kann ich das Muster gerade stricken , also als Schal ohne Zunahme ???

DROPS Design 29.08.2018 kl. 10:12:

Liebe Heide, Sie stricken einfach nur die mittleren Rapporte, also A.4 und A.7, so oft in der Reihe, wie der Schal ca. breit werden soll, das müssen Sie dann vorher einmal ausmessen. Dann haben Sie rechts und links jeweils eine halbe Raute. Den letzten Mustersatz beenden Sie mit der 1. Masche des Mustersatzes, damit das Muster symmetrisch endet. Als Ränder stricken Sie am Anfang und am Ende der Reihe ca. 3 Maschen kraus rechts. Den Schal sollten Sie mit 2 Krausrippen beginnen und enden.

RIGMOR HELEN GRØTTJORD 08.07.2018 - 06:06:

Hei,jeg lurer på om det er lov å bruke dette hullmønster på plagg jeg har tenkt å lage oppskrift til for salg?

DROPS Design 09.07.2018 kl. 09:07:

Hej Rigmor, du finder reglerne om Copyright nederst i opskriften. God fornøjelse!

RIGMOR HELEN GRØTTJORD 08.07.2018 - 06:02:

Hei,jeg lurer på om jeg kan bruke dette hullmønster på noen plagg jeg har tenkt å lage oppskrift til å legge ut for salg?

Stefania 22.06.2018 - 22:56:

Vorrei fare questo modello con i ferri lineari, non circolari. Come faccio a convertire il modello? Ci sono altri modelli di scialle a ferri lineari? Grazie Stefania

DROPS Design 23.06.2018 kl. 07:04:

Buongiorno Stefania. Lo scialle viene lavorato avanti e indietro sui ferri. Le istruzioni per lavorare con i ferri dritti sono quindi uguali a quelle che trova nel testo. Vengono consigliati i ferri circolari per il numero elevato di maglie: la lavorazione con i ferri circolari in questi casi risulta più comoda. Buon lavoro!

Květa Mollová 07.06.2018 - 22:36:

Marně jsem hledala u modelu i u ostatních modelů spotřebu příze. Možná, že , když udáváte cenu tak lze spotřebu vypočítat z toho ? Míníte to tak ?? Myslím, že by bylo vhodné spotřebu napsat i třeba přibližnou v přadenech Děkuji za odpověď. Květa

DROPS Design 08.06.2018 kl. 10:03:

Dobrý den, Květo, spotřebu příze v gramech, stejně jako další údaje (velikost jehlic/háčku či hustotu zkušebního vzorku) najdete hned v záhlaví každého návodu, pod názvem modelu, vedle hlavní fotky. Příjemné tvoření! Hana

Alžběta Ševčíková 03.03.2018 - 08:12:

Dobrý den, jen pro upřesnění - rubové řady se pletou tak jak se jeví? A nahozené oko v rubové řadě plést obrace? Děkuji za radu, Ševčíková.

DROPS Design 03.03.2018 kl. 20:25:

Dobrý den, Alžběto, rubové řady jsou zakreslené (tak, jak oka vypadají na lícové straně) - ano, z rubu pleteme, jak se jeví. Nahození pleteme u každého vzoru jinak - viz schéma a vysvětlivky k symbolům, kde jsou rubové řady upřesněny. Viz též:

Jak plést krajkovým vzorem šátek DROPS 180-5.

Hodně zdaru! Hana

Jocelyne 30.01.2018 - 13:15:

Suite message précédent : bien sûr mon échantillon est tricoté avec des aiguilles 3... merci. Jocelyne

DROPS Design 30.01.2018 kl. 14:02:

Bonjour Jocelyne, votre tension est trop serrée, vous devriez essayer avec des aiguilles plus grosses pour obtenir les 24 m = 10 cm requis dans ce modèle et ainsi pouvoir tricoter le châle en suivant tranquillement les explications. Bon tricot!

Kommentere opskrift DROPS 180-5