DROPS / 180 / 19

Goldenrod by DROPS Design

Settet består av: Strikket pannebånd, hals og votter med bladmønster. Størrelse S - XXXL. Settet er strikket i DROPS Lima.

DROPS Design: Modell li-080
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
Til hele settet går det med ca 250 g i begge størrelser i DROPS Lima.
-----------------------------------------------------------

PANNEBÅND:
Størrelse: S/M – M/L
Mål: Bredde: 12 cm. Omkrets: 48-50 cm.
Materialer:
DROPS LIMA fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
50 g i begge størrelser i farge 2923, oker

Arbeidet kan også strikkes med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe B)" – se linken under.

DROPS PINNE NR 4 – eller de pinnene du må bruke for å få 21 masker og 28 pinner glattstrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.
----------------------------------------------------------

HALS:
Størrelse: S/M – M/L
Mål: Omkrets oppe: 63-73 cm. Omkrets nede: 69-80 cm. Høyde: 20-22 cm.
Materialer:
DROPS LIMA fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
100-150 g farge 2923, oker

Arbeidet kan også strikkes med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe B)" – se linken under.

DROPS RUNDPINNE (40 eller 60 cm) NR 4 – eller de pinnene du må bruke for å få 21 masker og 28 pinner glattstrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.
----------------------------------------------------------

100 g i begge størrelser i g farge 2923, oker

Arbeidet kan også strikkes med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe B)" – se linken under.

DROPS SETTPINNER NR 3,5 – eller de pinnene du må bruke for å få 22 masker og 30 pinner glattstrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.

DROPS SETTPINNER NR 3 til vrangbord - eller de pinnene du må bruke for å få 23 masker og 32 pinner glattstrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.
----------------------------------------------------------

DROPS Lima uni colour DROPS Lima uni colour 16.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Lima mix DROPS Lima mix 16.00 kr /50g

RILLE (strikkes frem og tilbake – gjelder pannebånd):
1 rille = Strikk 2 pinner rett.

RILLE (strikkes rundt – gjelder hals):
1 rille = 2 omganger. Strikk 1 omgang rett og 1 omgang vrang.

MØNSTER:
Pannebånd: Se diagram A.1.
Hals: Se diagram A.1 og A.2.
Votter: se diagram A.1, A.3 og A.4.
Diagrammene viser alle pinnene i mønsteret sett fra retten.

ØKETIPS (gjelder votter):
Det økes 1 maske ved å lage 1 kast om pinnen, på neste omgang strikkes kastet vridd rett slik at det ikke blir hull.

FELLETIPS (gjelder votter):
Fell slik (start 3 masker før merketråden): 2 rett sammen, 2 rett (merketråden sitter midt mellom disse 2 maskene), ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket.
----------------------------------------------------------

PANNEBÅND:
Arbeidet strikkes frem og tilbake på pinne og sys sammen til slutt. Legg opp 26 masker på pinne 4 med Lima. Strikk 1 RILLE – se forklaring over, deretter strikkes det slik – fra retten: 2 masker rille, 1 maske vrang, A.1 (= 20 masker), 1 maske vrang, 2 masker rille. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Fortsett dette mønsteret til arbeidet måler 48-50 cm, strikk 1 rille og fell av. Sy sammen avfellingskanten og oppleggskanten.
----------------------------------------------------------

HALS:
Arbeidet strikkes rundt på rundpinne. Legg opp 132-154 masker på rundpinne 4 med Lima. Strikk 2 RILLER – se forklaring over, deretter strikkes det slik: * A.1 (= 20 masker), 2 masker vrang *, strikk fra *-* omgangen rundt (= 6-7 rapporter av A.1 i bredden). HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Fortsett mønsteret til arbeidet måler 18-20 cm. Strikk A.2 over A.1, de 2 vrang fortsetter som før = 144-168 masker. Strikk 2 riller over alle masker, deretter felles det av med rett.
----------------------------------------------------------

HØYRE VOTT:
Legg opp 46-50 masker på settpinner 3 med Lima og strikk 1 omgang rett. Deretter strikkes det slik: * 2 vrang, 2 rett *, strikk fra *-* over de neste 24-28 maskene, strikk A.3 (= 20 masker), 2 rett.

Strikk på denne måten til vrangborden måler 6 cm. Bytt til settpinner 3,5. Neste omgang strikkes slik: Strikk 24-28 masker glattstrikk og fell 2 masker jevnt fordelt over disse maskene, A.1 (= 20 masker) og 2 masker glattstrikk = 44-48 masker.

Fortsett mønsteret slik. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arbeidet måler 13-14 cm økes det 1 maske på hver side av første maske på omgangen til tommel – LES ØKETIPS! Øk på hver side av de økte maskene på hver 2.omgang totalt 5-6 ganger = 54-60 masker. Nå settes de 11-13 tommel-maskene på 1 tråd. Fortsett rundt som før SAMTIDIG som det legges opp 1 ny maske bak tommelen på neste omgang = 44-48 masker.

Når votten måler ca 23-25 cm (prøv evt votten på, det gjenstår ca 4 cm til ferdig mål), strikkes A.4 over A.1 = 42-46 masker.

Fortsett med glattstrikk over maskene i A.4. Sett 1 merketråd på starten av omgangen og 1 merketråd etter 21-23 masker. Nå felles det 1 maske på hver side av begge merketrådene – LES FELLETIPS. Gjenta fellingen på hver 2.omgang 3 ganger til og deretter på hver omgang totalt 3 ganger = 14-18 masker. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende maskene, snurp sammen og fest godt. Votten måler ca 27-29 cm.

TOMMEL:
Sett de 11-13 tommel-maskene fra tråden tilbake på settpinner 3,5. Strikk i tillegg opp 4 masker bak tommelen = 15-17 masker. Strikk glattstrikk rundt til selve tommelen måler 4½-5 cm (prøv evt votten på, det gjenstår nå ca ½ cm til ferdig mål). Strikk alle maskene 2 og 2 sammen på de 2 neste pinnen = 4-5 masker. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende maskene, snurp sammen og fest godt.

VENSTRE VOTT:
Legg opp og strikk som høyre, men øk til tommel på hver side av den 22.-24.masken på omgangen.

= mellom 2 masker lages det 1 kast
= 2 masker rett sammen
= ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 1 maske, løft den løse masken over masken som ble strikket.
= 3 masker rett sammen
= ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 2 masker rett sammen, løft den løse masken over maskene som ble strikket sammen

Laura Hämäläinen 09.09.2018 - 17:58:

Kaavioita ei näy. Lapasten koitan tehä mutta kuva kaaviota en löydä.

DROPS Design 11.09.2018 kl. 14:19:

Nyt piirrokset aukeavat.

BERENGUER 23.08.2017 - 09:49:

Vos explications sont géniales... et astucieuses. Un vrai guide pour toute tricoteuse ! Merci à vous pour ce travail. Cordialement - Lucie

OLIVON 01.07.2017 - 16:39:

Kit premier frimas à tricoter impérativement.

Angelika 04.06.2017 - 19:14:

Schöne Farbe, schönes Muster!

Kommentér oppskrift DROPS 180-19