DROPS Baby / 29 / 13

Giggles in Heather by DROPS Design

Baby smekke med bølgemønster. Arbeidet er strikket i DROPS Safran.

Stikkord: bølgemønster, kjøkken,

DROPS Design: Modell e-078-by
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
Størrelse: 1/9 - 9/18 mnd
Mål: Lengde midt på (målt langs midtmasken): ca 13-17 cm
Materialer:
DROPS SAFRAN fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
50 g farge 01, lys rosa

Arbeidet kan også strikkes med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe A)" – se linken under.

DROPS PINNE NR 3 – eller de pinnene du må bruke for å få 24 masker og 32 pinner glattstrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.

DROPS PERLEMORKNAPP, Buet (hvit) NR 521: 1 stk i begge størrelser.
----------------------------------------------------------

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 13.5kr. Les mer.

Se diagram A.1 til A.6. Diagrammet viser alle pinnene i mønsteret sett fra retten.
----------------------------------------------------------

SMEKKE:
Arbeidet strikkes frem og tilbake på pinnen ovenfra og ned.
Legg opp 7 masker på pinne 3 med Safran. Sett 1 merke i den 4.masken (= midtmasken), la merket følge med oppover i arbeidet.
Strikk slik: 2 kantmasker i RILLE – se forklaring over, strikk A.1 (= 1 maske), strikk 1 maske glattstrikk (= midtmasken), strikk A.1 over neste maske og avslutt med 2 kantmasker i rille. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når A.1 er strikket 1 gang i høyden er det 67 masker på pinnen.
Neste pinne strikkes slik fra retten: 2 kantmasker i rille, * strikk A.2 (= 7 masker), strikk A.3 (= 17 masker), strikk A.4 (= 7 masker) *, 1 maske glstrikk (= midtmasken), gjenta fra *-* 1 gang til, avslutt med 2 kantmasker i rille. Når A.2 til A.4 er strikket 1 gang i høyden er det 95 masker på pinnen.
Neste pinne strikkes slik fra retten: 2 kantmasker i rille, * strikk A.5 (= 14 masker), strikk A.3 over de neste 17 maskene som før, strikk A.6 (= 14 masker) *, 1 maske glstrikk (= midtmasken), gjenta fra *-* 1 gang til, avslutt med 2 kantmasker i rille. Når A.5/A.3/A.6 er strikket 1 gang i høyden er det 135 masker på pinnen.
Neste pinne strikkes slik fra retten: 2 kantmasker i rille, * strikk A.2 over de neste 7 maskene, strikk A.3 over de neste 51 maskene (= 3 rapporter à 17 masker), strikk A.4 over de neste 7 maskene *, 1 maske glstrikk (= midtmasken), gjenta fra *-* 1 gang til, avslutt med 2 kantmasker i rille. Når A.2/A.3/A.4 er strikket 1 gang i høyden er det 163 masker på pinnen.
Neste pinne strikkes slik fra retten: 2 kantmasker i rille, * strikk A.5 over de neste 14 maskene, strikk A.3 over de neste 51 maskene (= 3 rapporter à 17 masker), strikk A.6 over de neste 14 maskene *, 1 maske glstrikk (= midtmasken), gjenta fra *-* 1 gang til, avslutt med 2 kantmasker i rille. Når A.5/A.3/A.6 er strikket 1 gang i høyden er det 203 masker på pinnen.
Arbeidet måler nå ca 13 cm målt langs midtmasken.

STØRRELSE 9/18 MND:
Neste pinne strikkes slik fra retten: 2 kantmasker i rille, * strikk A.2 over de neste 7 maskene, strikk A.3 over de neste 85 maskene (= 5 rapporter à 17 masker), strikk A.4 over de neste 7 maskene *, 1 maske glstrikk (= midtmasken), gjenta fra *-* 1 gang til, avslutt med 2 kantmasker i rille. Når A.2/A.3/A.4 er strikket 1 gang i høyden er det 231 masker på pinnen.
Neste pinne strikkes slik fra retten: 2 kantmasker i rille, * strikk A.5 over de neste 14 maskene, strikk A.3 over de neste 85 maskene (= 5 rapporter à 17 masker), strikk A.6 over de neste 14 maskene *, 1 maske glstrikk (= midtmasken), gjenta fra *-* 1 gang til, avslutt med 2 kantmasker i rille. Når A.5/A.3/A.6 er strikket 1 gang i høyden er det 271 masker på pinnen.
Arbeidet måler nå ca 17 cm målt langs midtmasken.

BEGGE STØRRELSER:
Strikk 1 rille. Fell av løst slik: * Fell av 4 masker, 1 kast, fell av kastet *, gjenta fra *-* ut pinnen. Dette gjøres for at avfellingskanten ikke skal bli for stram. Fest en knapp i den ene enden av smekken (knappen kneppes gjennom 1 av hullene innenfor de 2 kantmaskene i rille).

= mellom 2 masker lages det 1 kast om pinnen, kastet strikkes vridd på neste pinne
= 2 masker rett sammen
= ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket

Alfhild 20.08.2017 - 16:51:

Vedrørende diagrammet - nr. 3 "mellom 2 masker lages det 1 kast om pinnen". Hva menes da med den ytterste ruten i diagrammet hvor det ser ut som kastet skal komme etter kantmaskene. Stemmer det? Og i tilfelle kan jeg overhode ikke få det til å stemme at det skal være 67 masker på pinnen når A1 er strikket?!

DROPS Design 22.08.2017 kl. 08:52:

Hei Alfhild. Du legger opp 7 masker og på neste pinne strikker du 2 masker rett (rille), A.1(1 kast, 1 rett maske, 1 kast), 1 maske rett (midtmasken), A.1(1 kast, 1 rett maske, 1 kast) og 2 masker rett (rille) = nå har du økt med 4 masker = 11 masker. Snu arbeidet og strikk 2 masker rett (rille), 7 masker vrang fra vrangen og 2 masker rett = 11 masker. Fortsett etter diagrammet. Når du har strikket ferdig A.1 har du: 2 masker rett (riller), A.1(31 masker), 1 midtmaske, A.1(31 masker) og 2 masker rett (riller) = 67 masker. God Fornøyelse!

Kommentér oppskrift DROPS Baby 29-13