DROPS / 178 / 39

White Flower Pillow by DROPS Design

Rund pute med hullmønster, strikket rundt i DROPS Alpaca og DROPS Kid-Silk

DROPS Design: Modell z-792
Garngruppe A + A eller C
-----------------------------------------------------------
Mål: Passer til rund pute fra 40 cm i diameter og oppover.
Materialer (gjelder pute med diameter på 40 cm):
DROPS ALPACA fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
200 g farge 100, natur
Og bruk:
DROPS KID-SILK fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
75 g farge 01, natur

DROPS SETTPINNER OG RUNDPINNE (60 cm) NR 6 – eller de pinnene du må bruke for å få 15 masker og 30 pinner rillestrikk med 1 tråd av hver kvalitet (= 2 tråder) på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.

PUTE 40 cm i diameter – eller ønsket størrelse.
----------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

fasong: sirkel, mønster/teknik: bladmønster, hullmønster, type oppskrift: puter,

----------------------------------------------------------

PUTE:
Det strikkes 2 like deler som sys sammen til slutt.
Arbeidet strikkes rundt i sirkel på settpinner. Gå over til rundpinne etter hvert som det økes masker.

Legg opp 8 masker med 2 tråder Alpaca og 1 tråd Kid-Silk (= 3 tråder) og fordel dem på 4 settpinner 6 (= 2 masker på hver pinne). Videre strikkes det med 1 tråd av hver kvalitet (= 2 tråder). Strikk mønster etter diagram A.1 (= 8 rapporter av A.1 på omgangen). Når de første 21 omgangene i A.1 er strikket, skal starten på omgangen forskyves 1 maske mot venstre, først på hver 2.omgang, deretter på hver 4.omgang – dvs omgangens start er alltid rett før første kast i diagrammet slik at den blir mest mulig usynlig. Starten på omgangen vil til slutt være midt i den første rapporten av A.1. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når A.1 er strikket en gang i høyden er det 208 masker på omgangen. Arbeidet måler ca 34 cm i diameter.
Sett 8 merketråder i arbeidet, sett 1.merketråd i 1.maske på omgangen, deretter settes det 7 merketråder i maske slik at det er 25 masker mellom hver, merketrådene sitter rett over spissen av hvert blad. Strikk RILLER – se forklaring over, SAMTIDIG på første omgang økes det 1 maske på hver side av merketrådene. Øk med 1 kast på hver side av masken med merketråd i – på neste omgang strikkes kastet vrang slik at det blir hull = 16 økte masker pr omgang. Gjenta økningene på hver 2.omgang til arbeidet måler 40 cm - eller til ønsket mål. Fell av, bruk en nål til å snurpe sammen og tette hullet på midten av putetrekket.
Strikk en del til på samme måte – avpass at det økes like mange masker før det felles av.

MONTERING:
Legg de 2 delene med vrangen mot hverandre og sy gjennom begge lag i ytterste maske. Når halve putetrekket er sydd sammen legges puten inni putetrekket før resten sys sammen. Klipp og fest tråden.

= 1 kast mellom 2 masker. På neste omgang strikkes kastet vrang, det skal bli hull
= ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 2 masker rett sammen, løft den løse masken over
= ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 1 maske rett, løft den løse masken over