DROPS Extra / 0-1370

Sea Smoke by DROPS Design

Settet består av: Strikket lue, hals og pulsvarmere med dobbel perlestrikk i DROPS Big Delight

DROPS Design: Modell nr db-074
Garngruppe C eller A + A
----------------------------------------------------------
LUE:
Størrelse: S/M - M/L - L/XL
Passer hodemål: ca 54/56 - 56/58 - 58/60 cm
Materialer:
DROPS BIG DELIGHT fra Garnstudio
100 g i alle str i f.nr 16, bjørnebær

DROPS SETTP OG RUNDP (40 cm) NR 5 – eller det p.nr du må bruke for å få 17 m x 22 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (40 cm) NR 4,5 – til vrbord.

HALS:
Størrelse: S/M - M/L - L/XL
Mål: Omkrets oppe: ca 50-55-60 cm. Omkrets nede: ca 104-106-108 cm. Høyde: ca 22-23-24 cm.
Materialer:
DROPS BIG DELIGHT fra Garnstudio
200 g i alle str i f.nr 16, bjørnebær

DROPS RUNDP (40 + 80 cm) NR 5 – eller det p.nr du må bruke for å få 17 m x 22 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (40 cm) NR 4,5 – til vrbord.

PULSVARMERE:
Størrelse: S/M - M/L
Mål: Omkrets ca 17-19 cm. Lengde ca 20-22 cm.
Materialer:
DROPS BIG DELIGHT fra Garnstudio
100 g i begge str i f.nr 16, bjørnebær

DROPS SETTP NR 5 – eller det p.nr du må bruke for å få 17 m x 22 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS SETTP NR 4,5 – til vrbord.

TIL HELE SETTET:
300 g i alle str i f.nr 16, bjørnebær
----------------------------------------------------------

fra 53.00 kr /100g
DROPS Big Delight print DROPS Big Delight print 53.00 kr /100g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 159kr. Les mer.
DOBBEL PERLESTRIKK:
1.OMG: * 1 rett, 1 vrang *, gjenta fra *-* omg rundt.
2.OMG: strikk rett over rett og vrang over vrang.
3.OMG: * 1 vrang, 1 rett *, gjenta fra *-* omg rundt.
4.OMG: strikk vrang over vrang og rett over rett.
Gjenta 1.-4.omg.

ØKETIPS (gjelder halsen):
For å beregne hvordan det skal økes jevnt regner man det totale m-antallet på p (f.eks 84 m) og deler med antall fellinger som skal gjøres (f.eks 24) = 3,5. Dvs i dette eksempelet økes det etter vekselvis hver 3. og 4.m. NB: Det økes 1 m ved å lage 1 kast, på neste omg strikkes kastet vridd rett slik at det ikke blir hull.
----------------------------------------------------------

LUE:
Arb strikkes rundt på liten rundp, bytt til settp etter hvert som det felles.
Legg opp 80-84-88 m på rundp 4,5 med Big Delight. Strikk 1 omg rett. Deretter strikkes det vrbord (= 1 rett / 1 vrang). Når arb måler 5 cm byttes det til rundp 5. Videre strikkes det DOBBEL PERLESTRIKK – se forkl over. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arb måler ca 19-20-21 cm (avpass etter en hel rapport med dobbel perlestrikk i høyden), strikkes neste omg slik: * 1 rett, 1 vrang, 2 vrang sammen *, gjenta fra *-* omg rundt = 60-63-66 m. Videre strikkes det vrbord (= 1 rett / 2 vrang) omg rundt. Når luen måler 21-23-25 cm felles alle 2 vrang til 1 vrang = 40-42-44 m. Fortsett vrborden med 1 rett / 1 vrang til arb måler 22-24-26 cm. På neste omg strikkes alle m vridd rett sammen 2 og 2 = 20-21-22 m tilbake på p. Strikk 1 omg rett uten felling og strikk alle m rett sammen 2 og 2 igjen. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest godt. Luen måler ca 23-25-27 cm fra toppen og ned.
----------------------------------------------------------

HALS:
Arb strikkes rundt på rundp, ovenfra og ned.
Legg opp 105-115-125 m på rundp 4,5 med Big Delight. Strikk 1 omg rett. Neste omg strikkes slik: * 1 rett, 1 vrang, 1 rett, 2 vrang *, gjenta fra *-* omg rundt. Fortsett vrborden slik i 3 cm. På neste omg felles alle 2 vrang til 1 vrang = 84-92-100 m. Fortsett vrborden med 1 rett / 1 vrang til arb måler 4 cm. Bytt til rundp 5 og strikk DOBBEL PERLESTRIKK – se forkl over. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arb måler 8 cm (avslutt etter 2. eller 4.omg dobbel perlestrikk), strikkes det 4 omg rett – SAMTIDIG økes det 46-44-42 m jevnt fordelt på nest siste omg – LES ØKETIPS = 130-136-142 m. Strikk dobbel perlestrikk i 4 cm, strikk 4 omg rett og øk SAMTIDIG 46-44-42 m jevnt fordelt på nest siste omg = 176-180-184 m. Strikk dobbel perlestrikk i 4-5-6 cm. Deretter strikkes det 3 omg vrbord (= 1 rett / 1 vrang med rett over rett og vrang over vrang) før det felles LØST av (pass på at avfellingskanten ikke strammer). Halsen måler ca 22-23-24 cm fra toppen og ned.
----------------------------------------------------------

PULSVARMER:
Arb strikkes rundt på settp.
Legg opp 35-40 m på settp 4,5 med Big Delight. Strikk 1 omg rett. Neste omg strikkes slik: * 1 rett, 1 vrang, 1 rett, 2 vrang *, gjenta fra *-* omg rundt. Fortsett vrborden slik i 3 cm. På neste omg felles alle 2 vrang til 1 vrang = 28-32 m. Fortsett vrborden til arb måler 4 cm byttes det til settp 5. Videre strikkes det DOBBEL PERLESTRIKK – se forkl over. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arb måler 16-18 cm – avpass etter en hel rapport med dobbel perlestrikk i høyden, byttes det til settp 4,5. Strikk vrbord rundt (= 1 rett / 1 vrang). Etter 1 cm med vrbord økes annenhver 1 vrang til 2 vrang (øk 1 m ved å lage 1 kast, kastet strikkes vridd vrang på neste omg slik at det ikke blir hull) = 35-40 m. Fortsett vrborden til arb måler 20-22 cm og fell av med rett over rett og vrang over vrang.
Strikk en pulsvarmer til på samme måte.

Kathy 25.02.2018 - 01:58:

Beautiful pattern and colors cant wait to make the set

Margaret 30.06.2017 - 11:04:

Hello! I am knitting this pattern in size M/L. I am about to work the first increase - 92 stitches on my needle. Please can I clarify the INCREASE TIP instructions. Do I increase 11 stitches over four rounds? So, first round = 92 divided by 44 or 92 divided by 11? Second round = 103 divided by 44 or 103 divided by 33? And so on. I hope you can understand my reasoning. Many thanks Margaret

DROPS Design 30.06.2017 kl. 11:29:

Dear Margaret, you will divide 92 by 44 to get how to inc to 136 sts then 136 by 44 to get how to inc to 180 sts. read more about dec/inc evenly here. Happy knitting!

Kommentér oppskrift DROPS Extra 0-1370