DROPS / 178 / 17

Water Ripples by DROPS Design

Tovet sitteunderlag med striper, heklet rundt i DROPS Eskimo

DROPS Design: Modell ee-582
Garngruppe E
-----------------------------------------------------------
Mål før toving: ca 45 cm i diameter. Mål etter toving: ca 32 cm i diameter.
Materialer:
DROPS ESKIMO fra Garnstudio (tilhører garngruppe E)
150 g farge 01, natur
150 g farge 21, blåfiolett

DROPS HEKELNÅL NR 8 – eller den nålen du må bruke for å få 9 staver og 5 rader på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.
----------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

fasong: sirkel, mønster/teknik: striper, tips & hjelp: tovet, type oppskrift: sitteunderlag,

Se diagram A.1 og A.2. (A.1 viser hvordan omgangene starter og slutter).

STRIPER-1 (natur med blåfiolette striper):
1.-2.OMGANG + OPPLEGG: Natur
3.OMGANG: Blåfiolett
4.OG 5.OMGANG: Natur
6.OMGANG: Blåfiolett
7.OMGANG: Natur
8.OMGANG: Blåfiolett
9.OMGANG: Natur
10.OMGANG: Blåfiolett

STRIPER-2 (blåfiolett med natur striper):
1.-2.OMGANG + OPPLEGG: Blåfiolett
3.OMGANG: Natur
4.OG 5.OMGANG: Blåfiolett
6.OMGANG: Natur
7.OMGANG: Blåfiolett
8.OMGANG: Natur
9.OMGANG: Blåfiolett
10.OMGANG: Natur

FARGESKIFTE:
For å få penest overgang ved fargebytte hekles siste kjedemaske på omgangen med den nye fargen slik: Stikk nålen inn i 1./3./4./5.luftmaske fra begynnelsen av omgangen, lag et kast med den nye fargen og trekk den gjennom løkken på nålen.
----------------------------------------------------------

TOVET SITTEUNDERLAG:
Start med heklenål 8 og natur. Hekle 4 luftmasker og sett dem til en ring med 1 kjedemaske i 1.luftmaske. Hekle STRIPER-1 og FARGESKIFTE – se forklaring over, og mønster rundt etter diagram A.2 totalt 8 ganger på omgangen. A.1 viser hvordan omgangen starter og slutter. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN! Når hele diagram A.1 og A.2 er heklet ferdig i høyden, måler sitteunderlaget ca 45 cm i diameter. Klipp og fest tråden.

Hekle et sitteunderlag til på samme måte, men nå hekles det med motsatte farger, dvs det hekles STRIPER-2 - se forklaring over.

TOVING:
Legg sitteunderlagene i vaskemaskinen med et vaskemiddel uten enzymer og optiske blekemidler sammen med et håndkle. Vask på 40 grader med vanlig sentrifuge uten forvask. Etter vask formes sitteunderlaget mens det enda er vått. Senere vaskes det som vanlige ullplagg.

Diagram

= Hekle 4 luftmasker og sett de til en ring med 1 kjedemaske i 1.luftmaske
= Omgangen starter med 3 luftmasker og avsluttes med 1 kjedemaske i 3.luftmaske
= Omgangen starter med 5 luftmasker og avsluttes med 1 kjedemaske i 5.luftmaske
= Omgangen starter med 4 luftmasker og avsluttes med 1 kjedemaske i 4.luftmaske
= Omgangen starter med 1 luftmaske og avsluttes med 1 kjedemaske i 1.luftmaske
= 1 luftmaske
= 1 fastmaske om luftmaske/luftmaske-buen
= 1 stav om luftmaskeringen/luftmaskebuen
= 1 dobbeltstav om luftmaskebuen
= Hekle 3 trippelstaver sammen om luftmasken slik: Hekle 1 trippelstav men vent med siste gjennomtrekning, hekle 2 trippelstaver til på samme måte, men ved siste gjennomtrekning på siste trippelstav, trekkes tråden gjennom alle løkkene på nålen