DROPS / 178 / 8

Just a Moment by DROPS Design

Tovede sitteunderlag, strikket som dominorute i DROPS Big Delight

DROPS Design: Modell db-080
Garngruppe C eller A + A
----------------------------------------------------------
Mål før toving: ca 39 x 39 cm.
Mål etter toving: ca 31 x 31 cm.
Materialer:
DROPS BIG DELIGHT fra Garnstudio
100 g farge 15, lava
Og bruk
100 g farge 07, soloppgang
NB: det går med ca 100g til hvert sitteunderlag.

DROPS RUNDPINNE (60 cm) NR 6 – eller den pinnen du må bruke for å få 15 masker og 30 pinner rillestrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.
Etter toving er strikkefastheten ca 19 masker og 34 pinner rillestrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.
----------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

mønster/teknik: domino, tips & hjelp: tovet, type oppskrift: sitteunderlag,

DOMINORUTE:
Sett 1 merketråd i den midterste masken.
1.pinne (= vrangen): Strikk rett.
2.pinne (= retten): Strikk rett til maske med merketråden i, 1 kast, 1 rett (masken med merketråden i), 1 kast, strikk rett pinnen ut.
Gjenta 1. og 2.pinne, dvs at det økes 2 masker på midten av ruten på hver 2.pinne. (retten). På neste pinne (vrangen) strikkes kastene rett, slik at det blir hull.
----------------------------------------------------------

SITTEUNDERLAG:
Legg opp 5 masker på rundpinne 6 med lava. Strikk DOMINORUTE – se forklaring over. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Strikk til sitteunderlaget måler ca 39 x 39 cm – men avpass at det er nok garn igjen til avfellingen (dvs til det gjenstår ca 3 meter på nøstet). Fell av. Pass på at avfellingskanten ikke strammer.

Strikk et sitteunderlag til på samme måte i soloppgang.

TOVING:
Legg sitteunderlagene i vaskemaskinen med et vaskemiddel uten enzymer og optiske blekemidler. Vask på 40 grader med vanlig sentrifuge og uten forvask. Etterpå formes sitteunderlagene til riktig mål mens de ennå er våte – se øverst i oppskriften. Senere vaskes sitteunderlagene som et vanlig ullplagg.