DROPS Extra / 0-1084

Water Lily by DROPS Design

Heklet DROPS tovet sitteunderlag i ”Eskimo”

DROPS Design: Modell nr ee-521
Garngruppe E eller C + C
----------------------------------------------------------
Mål før toving: ca 48 x 48 cm
Mål etter toving: ca 31 x 31 cm
50 g f.nr 12, lys blå
50 g f.nr 31, pastellblå
50 g f.nr 35, lime

DROPS HEKLENÅL NR 8 – eller den nålen du må bruke for å få 9 st i bredden på 10 cm før toving.
----------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

fasong: rute, mønster/teknik: bestemorrute, tips & hjelp: tovet, type oppskrift: sitteunderlag,

FARGER:
1.-2.OMG: Lys blå
3.OMG: Natur
4.OMG: Pastellblå
5.OMG: Lime
6.OMG: Lys blå
7.OMG: Natur
8.OMG: Pastellblå
9.OMG: Lime
10.OMG: Lys blå
11.-12.OMG: Natur
13.OMG: Pastellblå

FARGEBYTTE:
Siste kjm i omg hekles i fargen for neste omg.

2 ST SAMMEN:
Hekle 2 st til 1 st: Hekle 1 st om lm/lm-bue men vent med siste gjennomtrekning (= 2 tråder på nålen), hekle deretter neste st om samme lm/lm-bue men ved siste gjennomtrekning trekkes tråden gjennom alle 3 m på nålen.

3 ST SAMMEN:
Hekle 3 st til 1 st: Hekle 1 st om lm/i fm men vent med siste kast og gjennomtrekk, hekle 1 st om/i samme m men vent med siste kast og gjennomtrekk, hekle 1 st om/i samme m, men nå trekkes siste kast gjennom alle 4 m på nålen.

4 ST SAMMEN:
Hekle 4 st til 1 st: Hekle 1 st i første st men vent med siste kast og gjennomtrekk, hekle 2 st i neste st men vent med siste kast og gjennomtrekk, hekle 1 st i neste st, men nå trekkes siste kast gjennom alle 5 m på nålen.

----------------------------------------------------------

SITTEUNDERLAG:
Hekle 6 lm på nål 8 med lys blå og sett dem til en ring med 1 kjm i første lm. LES FARGER!
1.OMG: Hekle 3 lm (= 1 st), 2 lm, * 3 st om lm-ringen, 2 lm *, gjenta fra *-* 2 ganger til, 2 st om lm-ringen, 1 kjm i 3.lm fra beg av omg, 1 kjm om neste lm-bue.
2.OMG: Se diag A.1. Hekle 3 lm (= 1 st), 1 st om lm-buen, 3 lm, 2 ST SAMMEN – se forkl over - om samme lm-bue, * 3 lm, 4 ST SAMMEN – se forkl over, 3 lm, 2 st sammen om neste lm-bue, 3 lm, 2 st sammen om samme bue *, gjenta fra *-* 2 ganger til, 3 lm, 4 st sammen, 3 lm, 1 kjm i 3.lm fra beg av omg, 1 kjm om første lm-bue – LES FARGEBYTTE!
3.OMG: Hekle 3 lm (= 1 st), 1 st om lm-buen, 3 lm, 2 st om samme lm-bue, * 3 st om hver av de neste 2 lm-buene, 2 st om neste lm-bue, 3 lm, 2 st om samme lm-bue *, gjenta fra *-* 2 ganger til, 3 st om hver av de neste 2 lm-buene, 1 kjm i 3.lm fra beg av omg, 1 kjm i neste st, 1 kjm om neste lm-bue. HUSK PÅ HEKLEFATHETEN!
4.OMG: Hekle 1 lm (= 1 fm), 1 fm om lm-buen, 1 lm, 2 fm om samme lm-bue, * 1 fm i hver av de neste 10 st, 2 fm om neste lm-bue, 1 lm, 2 fm om samme lm-bue *, gjenta fra *-* 2 ganger til, 1 fm i hver av de neste 10 st, 1 kjm i lm fra beg av om, 1 kjm i 1.fm, 1 kjm om neste lm-bue.
5.OMG: Hekle 3 lm (= 1 st), 2 st sammen om første lm, 3 lm, 3 ST SAMMEN – se forkl over - om samme lm, * (hekle 2 lm, hopp over 2 fm, 3 st sammen i neste fm), gjenta fra (-) 3 ganger til, 2 lm, hopp over 2 fm, 3 st sammen om neste lm, 3 lm, 3 st sammen om samme lm *, gjenta fra *-* 2 ganger til, * hekle 2 lm, hopp over 2 fm, 3 st sammen i neste fm *, gjenta fra *-* 3 ganger til, 2 lm, 1 kjm i 3.lm fra beg av omg, 1 kjm om neste lm-bue.
6.OMG: Hekle 1 lm (= 1 fm), 1 fm om lm-buen, 1 lm, 2 fm om samme lm-bue, * 3 fm om hver av de neste 5 lm-buene, 2 fm om neste lm-bue, 1 lm, 2 fm om samme lm-bue *, gjenta fra *-* 2 ganger til, 3 fm om hver av de neste 5 lm-buene, 1 kjm i lm fra beg av omg.
7.OMG: Hekle 3 lm (= 1 st), 1 st i neste fm, 3 lm, * 1 st i hver av de neste 19 fm, 3 lm *, gjenta fra *-* 2 ganger til, 1 st i hver av de neste 17 fm, 1 kjm i 3.lm fra beg av omg, 1 kjm i neste st, 1 kjm om neste lm-bue
8.OMG: Hekle 3 lm (= 1 st), 1 st om lm-buen, 2 lm, 2 st om samme lm-bue, * (hekle 3 st i neste st, hopp over 2 st), gjenta fra (-) 5 ganger til, 3 st i neste st, 2 st om neste lm-bue, 2 lm, 2 st om samme lm-bue *, gjenta fra *-* 2 ganger til, * hekle 3 st i neste st, hopp over 2 st *, gjenta fra *-* 5 ganger til, 3 st i neste st, 1 kjm i 3.lm fra beg av omg, 1 kjm i neste st, 1 kjm om neste lm-bue.
9.OMG: Hekle 5 lm (= 1 st + 2 lm), 1 st om lm-buen, * 1 lm, hopp over 1 st, 1 st i neste st, 1 lm, (hekle 1 st i neste st, 1 lm, hopp over 1 st), gjenta fra (-) 11 ganger til, 1 st om neste lm-bue, 2 lm, 1 st om samme lm-bue *, gjenta fra *-* 2 ganger til, 1 lm, hopp over 1 st, 1 st i neste st, 1 lm, * hekle 1 st i neste st, 1 lm, hopp over 1 st *, gjenta fra *-* 11 ganger til, 1 kjm i 3 lm fra beg av omg, 1 kjm om neste lm-bue.
10.OMG: Hekle 2 lm (= 1 fm + 1 lm), 1 fm om lm-buen, * 2 fm om hver av de neste 14 lm, 1 fm om neste lm-bue, 1 lm, 1 fm om samme lm-bue *, gjenta fra *-* 2 ganger til, 2 fm om hver av de neste 14 lm, 1 kjm i 1.lm fra beg av omg, 1 kjm om neste lm.
11.OMG: Hekle 5 lm (= 1 st + 2 lm), 1 st om lm, * 1 st i hver av de neste 30 fm, 1 st om neste lm, 2 lm, 1 st om samme lm *, gjenta fra *-* 2 ganger til, 1 st i hver av de neste 30 fm, 1 kjm i 3.lm fra beg av omg.
12.OMG: Hekle 4 lm (= 1 st + 1 lm), 1 st om lm-bue, 2 lm, 1 st om samme lm-bue, * 1 lm, 1 st i neste st, 1 lm, 1 st i neste st, (hekle 1 lm, hopp over 1 st, 1 st i neste st), gjenta fra (-) 14 ganger til, 1 lm, 1 st om neste lm-bue, 2 lm, 1 st om samme lm-bue, 1 lm, 1 st i neste st *, gjenta fra *-* 2 ganger til, 1 lm, 1 st i neste st, * hekle 1 lm, hopp over 1 st, 1 st i neste st *, gjenta fra *-* 13 ganger til, 1 lm, hopp over 1 st, 1 kjm i 3.lm fra beg av omg.
13.OMG: Hekle 1 lm (= 1 fm), 1 fm i 3.lm fra beg av forrige omg, 1 lm, 2 fm i neste st, 1 lm, 2 fm om neste lm-bue, 1 lm, 2 fm om samme lm-bue, 1 lm, * (hekle 2 fm i neste st, 1 lm), gjenta fra (-) 18 ganger til, 2 fm om neste lm-bue, 1 lm, 2 fm om samme lm-bue, 1 lm *, gjenta fra *-* 2 ganger til, * hekle 2 fm i neste st, 1 lm *, gjenta fra *-* 16 ganger til, 1 kjm i lm fra beg av omg. Klipp og fest tråden. Arb måler ca 48 x 48 cm.

TOVING:
Legg sitteunderlaget i vaskemaskinen med et vaskemiddel uten enzymer og optiske blekemidler. Vask på 40 grader med vanlig sentrifuge og uten forvask. Etterpå legges sitteunderlaget flatt og formes til riktig mål mens det ennå er vått. Senere vaskes sitteunderlaget som et ullplagg.

= kjm i 1.lm fra beg av omg
= kjm i m/om lm
= 3 lm på beg av omg. Mot slutten av omg hekles 1 kjm i 3.lm fra beg av omg
= st i m
= st om m
= 4 st sammen
= 2 st sammen
= 3 st sammen
= 2 fm i st/om lm-bue, 1 lm