DROPS Extra / 0-1360

DROPS Extra 0-1360 by DROPS Design

Strikket og tovet sitteunderlag med dominoruter i DROPS Eskimo

DROPS Design: Modell ee-587
Garngruppe E eller C + C
-----------------------------------------------------------
Mål før toving: ca 45 cm i bredden og 45 cm i høyden.
Mål etter toving: ca 34 cm i bredden og 34 cm i høyden.
Materialer:
DROPS ESKIMO fra Garnstudio (tilhører garngruppe E)
150 g f.nr 56, julerød
50 g f.nr 15, mørk blå
50 g f.nr 01, natur
Eller bruk:
150 g farge 12, lys blå
100 g farge 24, gul

DROPS RUNDPINNE (60 eller 80 cm) NR 9 – eller den pinnen du må bruke for å få 10 masker og 21 pinner rillestrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden før toving og ca 13 masker og 39 pinner rillestrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden etter toving.
----------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

mønster/teknik: domino, tema: flagg, tips & hjelp: tovet, type oppskrift: sitteunderlag,

DOMINORUTE:
Sett 1 merke i den midterste masken på pinnen.
1.PINNE (= vrangen): Strikk rett.
2.PINNE (= retten): Strikk rett til det gjenstår 1 maske før merket, ta 2 masker løs av pinnen som om de skulle strikkes rett sammen, 1 rett, løft de 2 løse maskene over masken som ble strikket, strikk rett ut pinnen.
Gjenta 1. og 2.pinne - det felles da 2 masker midt på ruten på hver 2.pinne (dvs på hver pinne fra retten) til det er 1 maske tilbake på pinnen. Klipp tråden og trekk den gjennom masken.

FARGEKOMBINASJON-1:
Opplegg + 3 pinner mørk blå, 4 pinner natur, fortsett med julerød til ferdig mål.

FARGEKOMBINASJON-2:
Opplegg + 7 pinner gul, fortsett med lys blå til ferdig mål.
----------------------------------------------------------

SITTEUNDERLAG:
Sitteunderlaget består av 4 ruter som sys sammen etterpå. 1 rute måler ca 22 cm i bredden og 22 cm i høyden.

RUTE:
Arbeidet strikkes frem og tilbake på rundpinne. Legg opp 45 masker på rundpinne 9 med FARGEKOMBINASJON-1 eller FARGEKOMBINASJON-2.
Strikk DOMINORUTE - se forklaring over, etter fargene i den valgte fargekombinasjonen. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Strikk 3 ruter til.

MONTERING:
Legg de 4 rutene sammen slik at oppleggskanten på de 4 rutene danner et kryss. Sy 2 og 2 sider sammen kant i kant.

TOVING:
Legg sitteunderlaget i vaskemaskinen med et vaskemiddel uten enzymer og optiske blekemidler. Vask på 40 grader med vanlig sentrifuge og uten forvask. Etterpå legges sitteunderlaget flatt og formes til riktig mål mens det ennå er vått. Senere vaskes sitteunderlaget som et ullplagg.