DROPS / 177 / 21

Wavelength Cardigan by DROPS Design

Strikket jakke med hulmønster og raglan i DROPS Paris. Størrelse S - XXXL

DROPS Design: Model w-644
Garngruppe C eller A + A
-----------------------------------------------------------
600-650-700-750-850-900 g farve 102, spray blå

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (40 og 60 eller 80 cm) nr 5 – eller de pinde du skal bruge for at få 17 masker og 22 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
DROPS PERLEMORKNAP, Buet (hvid) nr 522: 6-6-6-7-7-7 stykker.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 83.4kr. Læs mere.

Se diagram A.1, A.2 og A.3. Diagrammerne viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden.

RAGLAN:
Der tages 2 masker ind i hver overgang mellem ryg & forstk og ærmer.
Tag ind således fra retsiden: Start 3 masker før mærketråden:
Strik 2 ret sammen, 2 ret (mærketråden sidder mellem disse masker), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over den som blev strikket.

STRIKKETIPS:
Hvis strikkefastheden ikke stemmer i højden, og der strikkes for stramt, vil raglanindtagningen blive for kort og ærmegabet for lille. Dette kan justeres ved at strikke 1 ekstra pind uden indtagning med jævne mellemrum mellem indtagningerne.

UDTAGNINGSTIPS:
Tag ud således midt under ærmet – start 1 maske før mærketråden: Slå om, strik 2 masker ret (mærketråden sidder mellem disse 2 masker), slå om. På næste omgang strikkes omslagen drejet ret så der ikke bliver hul.
---------------------------------------------------------

RYG- OG FORSTYKKE:
Arbejdet strikkes frem og tilbage på rundpind fra midt foran.
Slå 183-195-211-227-247-267 masker op (inklusiv 5 kantmasker i hver side mod midt foran) på rundpind 5 med Paris. Strik 2 pinde retstrik – se forklaring over, derefter strikkes der således – fra retsiden:
A.1 (5 masker = forkant), 1 vrang, A.2 (= 19 masker), 1 vrang, 22-25-29-33-38-43 ret, sæt 1 mærketråd her (= siden), 14-17-21-25-30-35 ret, 1 vrang, A.2 over de næste 57 masker (= 3 rapporter i bredden), 1 vrang, 14-17-21-25-30-35 ret, sæt 1 mærketråd her (= siden), 22-25-29-33-38-43 ret, 1 vrang, A.2, 1 vrang, A.1 (5 masker = forkant). Fortsæt dette mønster. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arbejdet måler 8 cm tages der 1 maske ind i siden på hvert forstykke på denne måde: Strik 2 masker ret sammen før den første mærketråd og strik 2 masker ret sammen efter den anden mærketråd. Tag ind således på hver 10.cm totalt 3 gange. Når A.2 er strikket færdig fortsættes der med A.3 = 13 masker over hver A.2, de resterende masker fortsætter som før. Efter alle indtagninger i siderne og i A.2 er der 147-159-175-191-211-231 masker på pinden. Når arbejdet måler 32-32-33-33-33-33 cm lukkes der 6-6-8-8-10-12 masker af i hver side (= 3-3-4-4-5-6 masker på hver side af mærketrådene). Der er nu 63-69-75-83-91-99 masker på bagstykket og 36-39-42-46-50-54 masker på hvert forstykke. Læg arbejdet til side og strik ærmerne.

ÆRME:
Arbejdet strikkes rundt på strømpepinde, skift til lille rundpind når der er nok masker.
Slå 38-38-40-42-44-46 masker op på strømpepinde 5 med Paris. Strik 2 omgange retstrik – se forklaring over, derefter strikkes der glatstrik. Sæt 1 mærke i begyndelsen af omgangen (= midt under ærmet). Når arbejdet måler 6-6-6-6-4-6 cm tages der 2 masker ud midt under ærmet – læs UDTAGNINGSTIPS. Tag ud på hver 3.-2.-1½.-1½.-1½.-1.cm totalt 8-12-14-15-15-16 gange = 54-62-68-72-74-78 masker. Når arbejdet måler 33-31-31-29-28-26 cm (kortere mål i større størrelser pga længere bærestykke) lukkes de midterste 6-6-8-8-10-12 masker af under ærmet = 48-56-60-64-64-66 masker. Læg arbejdet til side og strik 1 ærme til.

BÆRESTYKKE:
Sæt ærmerne ind på samme rundpind som ryg- og forstykke hvor der er lukket masker af til ærmegab = 231-259-279-303-319-339 masker. Sæt en mærketråd i hver overgang mellem ryg & forstk og ærmer. Fortsæt med mønster og glatstrik som før, og tag ind til RAGLAN – se forklaring over. Der tages ind forskelligt på ryg & forstk og ærmer. Tag ind således:

RAGLAN ÆRMER:
Tag ind på hver 4.pind 4-2-2-2-4-5 gange, derefter på hver 2.pind 13-19-21-23-21-21 gange = totalt 17-21-23-25-25-26 gange.

RAGLAN RYG & FORSTK:
Tag ind på hver 4.pind 8-9-9-8-8-7 gange, derefter på hver 2.pinde 5-5-7-11-13-17 gange = totalt 13-14-16-19-21-24 gange.

Efter alle indtagninger er der 111-119-123-127-135-139 masker på pinden. Strik 4 p retstrik over alle masker, på første pind retstrik tages der 12-16-16-16-18-20 masker ind jævnt fordelt = 99-103-107-111-117-119 masker. Luk af.

MONTERING:
Sy åbningen sammen midt under ærmerne. Sy 6-6-6-7-7-7 knapper i jævnt fordelt på venstre forkant. Knapperne lukkes gennem hullerne i forkanten.

= tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 maske ret, løft den løse maske over den som blev strikket
= tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 2 masker ret sammen, løft den løse maske over maskerne som blev strikket sammen

Kommentarer (18)

Skriv din kommentar her!

NIEVES GONZALEZ MARTINEZ 29.05.2018 - 07:59:

En el esquema A2 se ven las disminuciones al comienzo del dibujo pero al ver la chaqueta se observa que todo el calado tiene el mismo ancho.¿Debo entender que las disminuciones son en la parte lisa, antes y después de las marcas del delantero?

DROPS Design 03.06.2018 kl. 11:00:

Hola Nieves. Sí, hay un cambio en el diagrama en la parte de los calados ( disminución de 19 a 13 puntos) para darle forma de A a la chaqueta. No se puede apreciar bien en la foto debido a que la parte del pecho queda más estirada que la parte inferior de la chaqueta.

Anki 22.08.2017 - 19:49:

Hej. Jag undrar vad som är fel.Var ska jag börja med första aviga på rad 26?,ovanpå rätmaska på föregående varv? För sen får jag inte rad 27 att stämma,blir endast 5 räta i mitten istället för 7...

DROPS Design 05.09.2017 kl. 15:50:

Hej Anki, de aviga m skall fortsätta ligga ovanpå varan, det är m mellan de aviga som du minskar enligt diagrammet. Lycka till

Silvia 19.08.2017 - 06:58:

Obwohl meine Maschenprobe für glatt rechts genau stimmt, wird das Strickstück durch das Muster viel zu breit. Was kann ich tun?

DROPS Design 28.08.2017 kl. 12:12:

Liebe Silvia, es kann sein, daß Ihre Umschläge zu "groß" sind - am besten Ihr Strickstück Ihrem Laden bringen/zeigen, so können Sie am besten Hilfe bekommen. Viel Spaß beim stricken!

Benedetta 17.07.2017 - 14:23:

Buongiorno sto eseguendo il Raglan nella Tg S.Ma è giusto che durante le diminuzioni si tolgono delle maglie anche alle m. traforate? Se così fosse come si procede? Grazie mille

DROPS Design 18.07.2017 kl. 14:50:

Buongiorno Benedetta. Se non abbiamo sbagliato, sul dietro per la taglia S, le diminuzioni comprendono anche 1 maglia del diagramma. Chiederemo una verifica alla casa madre. Buon lavoro!

Martina 23.06.2017 - 23:27:

Danke für die schnelle Antwort! Ich habe jetzt nochmal alles kontrolliert, ich komme auch auf die Maschenanzahl, die sie angeben. Aber was mich irritiert hat: beim Rückenteil bleiben 37 M, es wird aber 3x das Muster A3 beim Rückenteil gestrickt, und das sind 3x13=39 M. Bei der letzten Abnahmereihe wird also auf jeder Seite vom Rückenteil die li M am Musterrand abgenommen. Mir ist jetzt wieder alles klar!

Martina 22.06.2017 - 09:16:

Ach ja, das habe ich vergessen, ich stricke die Weste in Größe S.

DROPS Design 22.06.2017 kl. 13:05:

Liebe Martina, So wird es abgenommen: Rückenteil= 63 M - (8+5 x 2 M) = 37 M, Vorderteil (x2): 36 - (8+5) = 23 M, Ärmel (x2): 48 M - (4+13 x2) = 14 M. Nach alle Raglanabnahmen haben Sie: 23 + 14 + 37 + 14 + 23 = 111 M. Viel Spaß beim stricken!

Martina 21.06.2017 - 23:35:

Liebes Drops-Team! Ich komme mit den Raglanabnahmen nicht zurecht. Ich muss die Abnahmen noch 3x arbeiten, dabei komme ich allerdings am Rumpfteil am Rücken schon ins Muster! Also ich habe nach bzw. vor der Markierung nicht mehr genug rechte Maschen, um so wie im Abnahmetipp beschrieben, abzunehmen. Was mache ich? Wo liegt mein Fehler? Liebe Grüße, Martina

DROPS Design 22.06.2017 kl. 08:36:

Liebe Martina, können Sie bitte Ihre Größe sagen, damit wir noch prüfen könenn?

Loredana 27.04.2017 - 11:39:

Buongiorno! Al raglan le spiegazioni dicono che vanno fatte diminuzioni differenti sulle maniche, sul dietro e sul davanti....non capisco come, visto che ogni manica è unita sia al dietro che ai davanti! Grazie Loredana

DROPS Design 27.04.2017 kl. 11:47:

Buongiorno Loredana. Le diminuzioni hanno una cadenza diversa sul davanti/dietro e sulle maniche. P.es per la taglia S, sulle maniche diminuisce ogni 4 ferri per 4 volte e poi ogni 2 ferri per 13 volte; sul davanti/dietro diminuisce ogni 4 ferri per 8 volte e poi ogni 2 ferri per 5 volte. Buon lavoro!

Ditte Rindel 15.03.2017 - 17:24:

Tak for svar :-) fandt ud af at jeg har placeret mine mærketråde forkert men derudover passer det (altså med mine rettelser til A2) så håber jeg bare ikke at det betyder noget at de tre indtagninger er lidt forskudt...

Ditte Rindel 15.03.2017 - 08:17:

Aflukning til ærmer: "luk tre m af på hver side af mærketråd" end ud med 39 på hvert forstykke. Jeg har 34 FØR aflukning??? Hvor skal mine ærmer placeres. PS. Har fulgt indtagningerne til punkt og prikke.

DROPS Design 15.03.2017 kl. 14:52:

Hej Ditte. Du starter med 195 m (51 m til hvert forstykke). Du tager ind i siden paa forstykket 3 gange, og samtidig tager du ind naar du strikker A.2 = fra 19 m til 13 m = 42 m paa forstykket. Du lukker 3 m af paa hver side af maerketraaden = 39 m tilbage paa forstykkerne.

Kommentere opskrift DROPS 177-21