DROPS / 177 / 18

Isla Bonita by DROPS Design

Heklet sirkeljakke i DROPS BabyMerino. Størrelse S - XXXL

DROPS Design: Modell nr bm-031
Garngruppe A
----------------------------------------------------------
300-300-350 g farge 43, lys sjøgrønn
50 g i alle størrelser farge 44, pudder

DROPS HEKLENÅL NR 3,5 – eller den nålen du må bruke for å få 22 staver og 12 rader på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.
----------------------------------------------------------

DROPS Baby Merino DROPS Baby Merino
100% Ull
fra 30.00 kr /50g
DROPS Baby Merino uni colour DROPS Baby Merino uni colour 30.00 kr /50g
Strikkenett.no
DROPS Baby Merino mix DROPS Baby Merino mix 30.00 kr /50g
Strikkenett.no
Pinner & Heklenåler
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 217kr. Les mer.

Første fastmaske på begynnelsen av omgangen erstattes av 1 luftmaske, omgangen avsluttes med 1 kjedemaske i 1.luftmaske på begynnelsen av omgangen.
Første stav på begynnelsen av omgangen erstattes av 3 luftmasker, omgangen avsluttes med 1 kjedemaske i 3.luftmaske på begynnelsen av omgangen.
Første dobbelstav på begynnelsen av omgangen erstattes av 4 luftmasker, omgangen avsluttes med 1 kjedemaske i 4.luftmaske på begynnelsen av omgangen.
----------------------------------------------------------

SIRKELJAKKE:
Hekle 4 luftmasker på nål 3,5 med lys sjøgrønn, og sett de sammen til en ring med 1 kjedemaske i første luftmaske. Videre hekles det etter diagram A.1. LES HEKLEINFO! HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN! Når A.1 er heklet ferdig måler sirkelen ca 26 cm i diameter, og det er 27 dobbelstav-grupper på omgangen.

Hekle etter A.2, på første omgang i A.2 økes det 9 luftmaske-buer jevnt fordelt, det økes på samme måte som på 6.omgang i A.1, dvs øk 1 luftmaske-bue slik: hekle 1 fastmaske om luftmaske-buen midt i dobbelstav-gruppen, 9 luftmasker, 1 fastmaske om luftmasken mellom dobbelstav-gruppene, 9 luftmasker, 1 fastmaske om luftmaske-buen midt i neste dobbelstav-gruppe = 36 luftmaske-buer. Hekle A.2 ferdig 1 gang i høyden.

Størrelse L/XL-XXL/XXXL: Når A.2 er heklet 1 gang i høyden hekles det videre etter A.3, øk på samme måte som det økes i A.2 – det hekles 1 stavgruppe mer mellom hver økning for hver gang det økes = 45-45 dobbelstav-grupper.

ALLE STR: = 36-45-45 dobbelstav-grupper. Neste omgang hekles som 1.omgang i A.3, SAMTIDIG hekles det ermhull slik:
1 fastmaske om lm-buen midt i dobbelstav-gruppen, hekle 33-36-39 løse luftmasker, hopp over 6-7-8 dobbelstav-grupper, 1 fastmaske om luftmaske-buen midt i neste dobbelstav-gruppe (det er nå heklet et ermhull), * 12 luftmasker, 1 fastmaske om luftmaske-buen midt i neste dobbelstav-gruppe *, gjenta fra *-* totalt 14-20-18 ganger, hekle 33-36-39 løse luftmasker, hopp over 6-7-8 dobbelstav-grupper, 1 fastmaske om luftmaske-buen midt i neste dobbelstav-gruppe (det er nå heklet et ermhull til), * 12 luftmasker, 1 fastmaske om luftmaske-buen midt i neste dobbelstav-gruppe *, gjenta fra *-* omgangen rundt, men avslutt med 1 kjedemaske i første fastmaske på begynnelsen av omgangen (istedenfor 1 fastmaske om neste luftmaske-bue).

Neste omgang hekles som 2.omgang i A.3 slik: hekle på samme måte som før med 2 staver + 2 luftmasker + 2 staver om hver luftmaske-bue, om hver luftmaske-bue til ermhull hekles det 7-8-9 stavgrupper, SAMTIDIG økes det 9 stavgrupper jevnt fordelt på omgangen, øk 1 stavgruppe ved å hekle 2 staver + 2 luftmasker + 2 staver + 2 staver + 2 luftmasker + 2 staver om 1 luftmaske-bue = 45-54-54 stavgrupper.
3. OMGANG: Hekle 2 dobbeltstaver + 2 luftmasker + 2 dobbelstaver om luftmaske-buen midt i hver stavgruppe og 1 luftmaske mellom hver dobbelstav-gruppe = 45-54-54 dobbelstav-grupper med 1 luftmaske mellom hver.

Fortsett å hekle etter A.3, SAMTIDIG økes det 9 luftmaske-buer jevnt fordelt hver gang 1.omgang hekles, slik:
1. OMGANG: Hekle kjedemasker til midten av første luftmaske-bue (midt i en dobbelstav-gruppe), 1 fastmaske, * 12 luftmasker, 1 fastmaske om neste luftmaske-bue midt i en dobbelstav-gruppe *, gjenta fra *-* omgangen rundt SAMTIDIG som det økes 9 luftmaske-buer jevnt fordelt på omgangen = 54-63-63 luftmaske-buer (avslutt omgangen med 6 luftmasker og 1 trippelstav i første fastmaske på begynnelsen av omgangen).
2. OMGANG: Hekle 2 staver + 2 luftmasker + 2 staver om hver luftmaske-bue omgangen rundt = 54-63-63 stavgrupper.
3. OMGANG: Hekle 2 dobbeltstaver + 2 luftmasker + 2 dobbelstaver om hver luftmaske-bue midt i stavgruppen og 1 luftmaske mellom hver dobbelstav-gruppe omgangen rundt = 54-63-63 dobbelstav-grupper med 1 luftmaske mellom hver.

Gjenta 1.-3.omgang 5-5-6 ganger til, SAMTIDIG som det økes 9 luftmaske-buer hver gang 1.omgang hekles = 99-108-117 dobbelstav-grupper.

For at jakken skal få en oval form hekles det videre frem og tilbake over kun de nederste 62-67-72 dobbelstav-gruppene, det hekles ikke over de midterste 37-41-45 dobbelstav-gruppene øverst i nakken.

Start fra retten og gjenta 1.-3.rad i A.3 som før totalt 2 ganger (dvs bakstykket får 6 rader mer i høyden), for en pen overgang hver gang det snus hekles det som vist i A.4 og A.5, SAMTIDIG økes det 7 luftmaske-buer hver gang 1.rad hekles (= totalt 113-122-131 dobbelstav-grupper på omgangen inkludert dobbelstav-gruppene mot nakken).

Tilslutt hekles det 2 omganger med luftmaske-buer rundt hele jakken (fra retten) slik – hekle med pudder:
1. OMGANG: * 4 luftmasker, 1 fastmaske om luftmaske-buen midt i en dobbelstav-gruppe, 4 luftmasker, 1 fastmaske om neste luftmaske-bue (mellom 2 dobbelstav-grupper) *, gjenta fra *-* omgangen rundt.
2. OMGANG: *4 luftmasker, 1 fastmaske i fastmaske *, gjenta fra *-*- omgangen rundt og avslutt med 1 fastmaske i siste fastmaske. Klipp og fest tråden.

ERMER:
Hekle opp 66-72-78 staver rundt ermhullet (ca 5 staver i hver dobbelstav-gruppe og ca 33-36-39 staver om luftmaske-buen – start midt under ermet).

Neste omgang hekles slik:
* 1 stav i første/ neste stav, 1 luftmaske, hopp over 1 stav *, gjenta fra *-* omgangen rundt = 33-36-39 staver + 33-36-39 luftmasker.
Videre hekles det slik:
1. OMGANG: * 6 luftmasker, hopp over 5 staver/luftmasker, 1 fastmaske i neste stav/luftmaske *, gjenta fra *-* omgangen rundt = 11-12-13 luftmaske-buer.
2. OMGANG: Hekle 2 staver + 2 luftmasker + 2 staver om hver luftmaske-bue omgangen rundt = 11-12-13 stavgrupper.
3. OMGANG: Hekle 2 dobbelstaver + 2 luftmasker + 2 dobbelstaver om hver luftmaske-bue midt i stavgruppen og 1 luftmaske mellom hver dobbelstav-gruppe omgangen rundt = 11-12-13 dobbelstav-grupper med 1 luftmaske mellom hver.
4. OMGANG: * 12 luftmasker, 1 fastmaske om luftmaske-buen midt i dobbelstav-gruppen *, gjenta fra *-* omgangen rundt = 11-12-13 luftmaske-buer, men fell samtidig 1 luftmaske-bue på omgangen midt under ermet slik: 1 fastmaske om luftmaske-buen midt i nest siste dobbelstav-gruppe på omgangen, 6 luftmasker, 1 stav om luftmaske-buen midt i dobbelstav-gruppen det skal hoppes over, 6 luftmasker, 1 fastmaske om luftmaske-buen midt i neste dobbelstavgruppe) = 10-11-12 dobbelstav-grupper.
Gjenta 2.-4.omgang og fell samtidig 1 luftmaske-bue på hver 3.omgang slik at det for hver rapport i høyden blir 1 dobbelstav-gruppe/luftmaske-bue mindre på omgangen. Når det er 6-7-8 dobbelstav-grupper/luftmaske-bue på omgangen hekles det videre uten felling til ermet måler 34-34-35 cm, eller til ønsket mål, prøv jakken på underveis. Klipp og fest tråden og gjenta på det andre ermet.

Diagram

= 4 luftmasker, 1 kjedemaske i første luftmaske (se punkt på sirkelen) omgangen starter og slutter her
= luftmaske
= kjedemaske
= hekle kjedemasker til starten av første luftmaske-bue, 1 luftmaske
= fastmaske om luftmaske-bue
= stav om luftmaske-bue
= stav i maske
= dobbelstav i maske
= trippelstav i maske
= 6 luftmaske
= 12 luftmasker
= 9 luftmasker
= 2 dobbelstaver + 2 luftmasker + 2 dobbelstaver om luftmaske-buen i stavgruppen
= 4 luftmasker, 1 dobbelstav + 2 luftmasker + 2 dobbelstaver om luftmaske-buen i stavgruppen
= viser siste omgang på forrige diagram, omgangen er allerede heklet

Kommentarer (14)

Legg inn en kommentar!

Karin 26.09.2017 - 12:32:

Ik opgemerkt dat er een foutje in de nederlandse beschrijving staat. In deze tekst :"Herhaal toeren 1-3 nog 1-3 5-5-6 keer " maar die 2de 1-3 staat er teveel. Het moet gewoon 5-5-6 keer zijn.

DROPS Design 26.09.2017 kl. 19:49:

Hallo Karin, Dankjewel voor het doorgeven; ik heb het aangepast :)

Karin 31.08.2017 - 12:28:

Hoi, bestaat de tutorial ook in het Nederlands aub?

DROPS Design 04.09.2017 kl. 17:11:

Hallo Karin, Alle video's die onderaan het patroon staan, staat een Nederlandse beschrijving bij. De video's zelf zijn zonder geluid, op die manier kunnen ze internationaal gebruikt worden. Of bedoel je wat anders met de tutorial?

Meike 28.06.2017 - 13:04:

Ich würde die Jacke gerne in etwas dickerem Garn mit einer 4er-Nadel häkeln. Welches Garn kann ich nehmen?

DROPS Design 28.06.2017 kl. 17:59:

Liebe Meike, dieses Modell gibt es mit Big Delight - siehe hier, dh mit einem Häkelnadeln Nr 5,5. Sonnst finden Sie alle Garngruppe, die Anleitung sollen Sie dann nach Ihrer Maschenprobe anpassen. Viel Spaß beim häkeln!

Laura 03.06.2017 - 14:48:

Buon giorno. Scusi ma quindi il 4 giro delle maniche finisce con una m.b. Nel L ultimo gruppo di m.a.d. senza chiudere con bassissima? Grazie e saluti

DROPS Design 03.06.2017 kl. 15:25:

Buongiorno Laura. Non dovrebbe chiudere con una m.bss. Se però non le piace in base a come inizia il giro successivo, può provare a chiudere con un 1 m.bss. Buon lavoro!

Laura 03.06.2017 - 00:28:

Buona sera. Sino arrivata alla riga 4 delle maniche ma non capisco. Si inizia con 12 cat dalla fine del terzo giro poi.una m.alta doppia x 11 archi...pero poi si deve diminuire..ma quando alla fine del.giro ? E come? Non mi e chiaro. Grazi e x l aiuto laura

DROPS Design 03.06.2017 kl. 07:07:

Buongiorno Laura. Deve diminuire al centro, sotto la manica (quindi alla fine del giro) quando arriva al penultimo gruppo di maglie alte doppie. Intorno all'arco di catenelle al centro del penultimo gruppo di maglie alte doppie lavora: 1 maglia bassa, 6 catenelle, 1 maglia alta attorno all'arco di catenelle al centro del gruppo di maglie alte doppie da saltare, 6 catenelle, 1 maglia bassa attorno all'arco di catenelle al centro del gruppo di maglie alte doppie successivo = 10-11-12 gruppi di maglie alte doppie. Buon lavoro!

Laura 01.06.2017 - 07:18:

Buon giorno. Per iniziare le.maniche al dritto del.lavoro faccio 5 m.a nei 7 gruppi di.m.a.d mentre dall.altro.lato in.totale 33 m.a. ma.non mi trovo.pero 66 in totale...grazie e saluti

DROPS Design 01.06.2017 kl. 08:50:

Buongiorno Laura. Il numero complessivo delle maglie alte per la manica deve essere 66 (taglia S). Può p.es in un gruppo di m.a.d riprendere solo 4 m.a e non 5 e riprendere 32 m.a (e non 33) nell'arco di cat; oppure riprendere 4 m.a in due gruppi di m.a.d e 33 m.a nell'arco di cat. Buon lavoro!

Laura 28.05.2017 - 21:42:

Buona sera sono al secondo giro dopo gli scalfi. Le istruzioni dicono di proseguire con A3 aumentando 9 archi di catenelle. Ma si aumenta anche sopra gli scafi? Grazie e cordiali saluti

DROPS Design 28.05.2017 kl. 22:31:

Buonasera Laura. Gli aumenti sono previsti su tutto il giro, anche sugli scalfi. Buon lavoro!

Laura 27.05.2017 - 11:34:

Buon giorno. Sono alla riga 3 di a1. Non capisco bene devo iniziare con le 6 cat e poi un bassissima o la tripla che vedo nel diagramma? Poi si prosegue con m.b. su far e 12 cat chiuse insieme nella prima x tutto il giro?? Poi però non chiudo con bassissima? Grazie laura

DROPS Design 27.05.2017 kl. 19:35:

Buonasera Laura. Deve lavorare 1 m.bss nel primo arco di cat, 1 cat, 1 m.bassa intorno all’arco di cat, * 12 cat, 1 m.bassa intorno all’arco di cat successivo*; ripete le istruzioni tra gli asterischi su tutto il giro e finisce con 6 cat, 1 maglia alta tripla nella prima m.bassa all’inizio del giro. Deve avere 18 archi di cat. Non chiude il giro con la m.bassissima; si chiuderà con il quarto giro. Trova l’inizio del giro alla sinistra della riga continua verticale. Buon lavoro!

Laura 27.05.2017 - 11:34:

Buon giorno. Sono alla riga 3 di a1. Non capisco bene devo iniziare con le 6 cat e poi un bassissima o la tripla che vedo nel diagramma? Poi si prosegue con m.b. su far e 12 cat chiuse insieme nella prima x tutto il giro?? Poi però non chiudo con bassissima? Grazie laura

Aurore 31.03.2017 - 23:28:

Bonjour, J'ai un problème dans le A1, je viens de finir le rang 6 ( celui avec 2 double-brides +2 mailles en l'air + 2 double-brides ) mais je ne comprends pas comment faire le rang 7 avec les mailles serré autour de l'arceau. Et comment passer d'un groupe de 3 au suivant, d'après le diagramme il n'y a aucune mailles. Merci de m'aider. Cordialement

DROPS Design 03.04.2017 kl. 08:50:

Bonjour Aurore, vous trouverez ici un tuto en images montrant comment crocheter A.1 pour un autre modèle, mais où le même diagramme est utilisé. Bon crochet!

Kommentér oppskrift DROPS 177-18