DROPS / 177 / 18

Isla Bonita by DROPS Design

Heklet sirkeljakke i DROPS BabyMerino. Størrelse S - XXXL

DROPS Design: Modell nr bm-031
Garngruppe A
----------------------------------------------------------
300-300-350 g farge 43, lys sjøgrønn
50 g i alle størrelser farge 44, pudder

DROPS HEKLENÅL NR 3,5 – eller den nålen du må bruke for å få 22 staver og 12 rader på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.
----------------------------------------------------------

DROPS Baby Merino uni colour DROPS Baby Merino uni colour 22.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Baby Merino mix DROPS Baby Merino mix 22.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 154kr. Les mer.

Første fastmaske på begynnelsen av omgangen erstattes av 1 luftmaske, omgangen avsluttes med 1 kjedemaske i 1.luftmaske på begynnelsen av omgangen.
Første stav på begynnelsen av omgangen erstattes av 3 luftmasker, omgangen avsluttes med 1 kjedemaske i 3.luftmaske på begynnelsen av omgangen.
Første dobbelstav på begynnelsen av omgangen erstattes av 4 luftmasker, omgangen avsluttes med 1 kjedemaske i 4.luftmaske på begynnelsen av omgangen.
----------------------------------------------------------

SIRKELJAKKE:
Hekle 4 luftmasker på nål 3,5 med lys sjøgrønn, og sett de sammen til en ring med 1 kjedemaske i første luftmaske. Videre hekles det etter diagram A.1. LES HEKLEINFO! HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN! Når A.1 er heklet ferdig måler sirkelen ca 26 cm i diameter, og det er 27 dobbelstav-grupper på omgangen.

Hekle etter A.2, på første omgang i A.2 økes det 9 luftmaske-buer jevnt fordelt, det økes på samme måte som på 6.omgang i A.1, dvs øk 1 luftmaske-bue slik: hekle 1 fastmaske om luftmaske-buen midt i dobbelstav-gruppen, 9 luftmasker, 1 fastmaske om luftmasken mellom dobbelstav-gruppene, 9 luftmasker, 1 fastmaske om luftmaske-buen midt i neste dobbelstav-gruppe = 36 luftmaske-buer. Hekle A.2 ferdig 1 gang i høyden.

Størrelse L/XL-XXL/XXXL: Når A.2 er heklet 1 gang i høyden hekles det videre etter A.3, øk på samme måte som det økes i A.2 – det hekles 1 stavgruppe mer mellom hver økning for hver gang det økes = 45-45 dobbelstav-grupper.

ALLE STR: = 36-45-45 dobbelstav-grupper. Neste omgang hekles som 1.omgang i A.3, SAMTIDIG hekles det ermhull slik:
1 fastmaske om lm-buen midt i dobbelstav-gruppen, hekle 33-36-39 løse luftmasker, hopp over 6-7-8 dobbelstav-grupper, 1 fastmaske om luftmaske-buen midt i neste dobbelstav-gruppe (det er nå heklet et ermhull), * 12 luftmasker, 1 fastmaske om luftmaske-buen midt i neste dobbelstav-gruppe *, gjenta fra *-* totalt 14-20-18 ganger, hekle 33-36-39 løse luftmasker, hopp over 6-7-8 dobbelstav-grupper, 1 fastmaske om luftmaske-buen midt i neste dobbelstav-gruppe (det er nå heklet et ermhull til), * 12 luftmasker, 1 fastmaske om luftmaske-buen midt i neste dobbelstav-gruppe *, gjenta fra *-* omgangen rundt, men avslutt med 1 kjedemaske i første fastmaske på begynnelsen av omgangen (istedenfor 1 fastmaske om neste luftmaske-bue).

Neste omgang hekles som 2.omgang i A.3 slik: hekle på samme måte som før med 2 staver + 2 luftmasker + 2 staver om hver luftmaske-bue, om hver luftmaske-bue til ermhull hekles det 7-8-9 stavgrupper, SAMTIDIG økes det 9 stavgrupper jevnt fordelt på omgangen, øk 1 stavgruppe ved å hekle 2 staver + 2 luftmasker + 2 staver + 2 staver + 2 luftmasker + 2 staver om 1 luftmaske-bue = 45-54-54 stavgrupper.
3. OMGANG: Hekle 2 dobbeltstaver + 2 luftmasker + 2 dobbelstaver om luftmaske-buen midt i hver stavgruppe og 1 luftmaske mellom hver dobbelstav-gruppe = 45-54-54 dobbelstav-grupper med 1 luftmaske mellom hver.

Fortsett å hekle etter A.3, SAMTIDIG økes det 9 luftmaske-buer jevnt fordelt hver gang 1.omgang hekles, slik:
1. OMGANG: Hekle kjedemasker til midten av første luftmaske-bue (midt i en dobbelstav-gruppe), 1 fastmaske, * 12 luftmasker, 1 fastmaske om neste luftmaske-bue midt i en dobbelstav-gruppe *, gjenta fra *-* omgangen rundt SAMTIDIG som det økes 9 luftmaske-buer jevnt fordelt på omgangen = 54-63-63 luftmaske-buer (avslutt omgangen med 6 luftmasker og 1 trippelstav i første fastmaske på begynnelsen av omgangen).
2. OMGANG: Hekle 2 staver + 2 luftmasker + 2 staver om hver luftmaske-bue omgangen rundt = 54-63-63 stavgrupper.
3. OMGANG: Hekle 2 dobbeltstaver + 2 luftmasker + 2 dobbelstaver om hver luftmaske-bue midt i stavgruppen og 1 luftmaske mellom hver dobbelstav-gruppe omgangen rundt = 54-63-63 dobbelstav-grupper med 1 luftmaske mellom hver.

Gjenta 1.-3.omgang 5-5-6 ganger til, SAMTIDIG som det økes 9 luftmaske-buer hver gang 1.omgang hekles = 99-108-117 dobbelstav-grupper.

For at jakken skal få en oval form hekles det videre frem og tilbake over kun de nederste 62-67-72 dobbelstav-gruppene, det hekles ikke over de midterste 37-41-45 dobbelstav-gruppene øverst i nakken.

Start fra retten og gjenta 1.-3.rad i A.3 som før totalt 2 ganger (dvs bakstykket får 6 rader mer i høyden), for en pen overgang hver gang det snus hekles det som vist i A.4 og A.5, SAMTIDIG økes det 7 luftmaske-buer hver gang 1.rad hekles (= totalt 113-122-131 dobbelstav-grupper på omgangen inkludert dobbelstav-gruppene mot nakken).

Tilslutt hekles det 2 omganger med luftmaske-buer rundt hele jakken (fra retten) slik – hekle med pudder:
1. OMGANG: * 4 luftmasker, 1 fastmaske om luftmaske-buen midt i en dobbelstav-gruppe, 4 luftmasker, 1 fastmaske om neste luftmaske-bue (mellom 2 dobbelstav-grupper) *, gjenta fra *-* omgangen rundt.
2. OMGANG: *4 luftmasker, 1 fastmaske i fastmaske *, gjenta fra *-*- omgangen rundt og avslutt med 1 fastmaske i siste fastmaske. Klipp og fest tråden.

ERMER:
Hekle opp 66-72-78 staver rundt ermhullet (ca 5 staver i hver dobbelstav-gruppe og ca 33-36-39 staver om luftmaske-buen – start midt under ermet).

Neste omgang hekles slik:
* 1 stav i første/ neste stav, 1 luftmaske, hopp over 1 stav *, gjenta fra *-* omgangen rundt = 33-36-39 staver + 33-36-39 luftmasker.
Videre hekles det slik:
1. OMGANG: * 6 luftmasker, hopp over 5 staver/luftmasker, 1 fastmaske i neste stav/luftmaske *, gjenta fra *-* omgangen rundt = 11-12-13 luftmaske-buer.
2. OMGANG: Hekle 2 staver + 2 luftmasker + 2 staver om hver luftmaske-bue omgangen rundt = 11-12-13 stavgrupper.
3. OMGANG: Hekle 2 dobbelstaver + 2 luftmasker + 2 dobbelstaver om hver luftmaske-bue midt i stavgruppen og 1 luftmaske mellom hver dobbelstav-gruppe omgangen rundt = 11-12-13 dobbelstav-grupper med 1 luftmaske mellom hver.
4. OMGANG: * 12 luftmasker, 1 fastmaske om luftmaske-buen midt i dobbelstav-gruppen *, gjenta fra *-* omgangen rundt = 11-12-13 luftmaske-buer, men fell samtidig 1 luftmaske-bue på omgangen midt under ermet slik: 1 fastmaske om luftmaske-buen midt i nest siste dobbelstav-gruppe på omgangen, 6 luftmasker, 1 stav om luftmaske-buen midt i dobbelstav-gruppen det skal hoppes over, 6 luftmasker, 1 fastmaske om luftmaske-buen midt i neste dobbelstavgruppe) = 10-11-12 dobbelstav-grupper.
Gjenta 2.-4.omgang og fell samtidig 1 luftmaske-bue på hver 3.omgang slik at det for hver rapport i høyden blir 1 dobbelstav-gruppe/luftmaske-bue mindre på omgangen. Når det er 6-7-8 dobbelstav-grupper/luftmaske-bue på omgangen hekles det videre uten felling til ermet måler 34-34-35 cm, eller til ønsket mål, prøv jakken på underveis. Klipp og fest tråden og gjenta på det andre ermet.

Diagram

= 4 luftmasker, 1 kjedemaske i første luftmaske (se punkt på sirkelen) omgangen starter og slutter her
= luftmaske
= kjedemaske
= hekle kjedemasker til starten av første luftmaske-bue, 1 luftmaske
= fastmaske om luftmaske-bue
= stav om luftmaske-bue
= stav i maske
= dobbelstav i maske
= trippelstav i maske
= 6 luftmaske
= 12 luftmasker
= 9 luftmasker
= 2 dobbelstaver + 2 luftmasker + 2 dobbelstaver om luftmaske-buen i stavgruppen
= 4 luftmasker, 1 dobbelstav + 2 luftmasker + 2 dobbelstaver om luftmaske-buen i stavgruppen
= viser siste omgang på forrige diagram, omgangen er allerede heklet

Coni 12.05.2019 - 13:24:

Ich brauch wieder Hilfe Ich muss echt sagen, das Eure Anleitungen sehr unverständlich geschrieben sind..... A2 habe ich gehäkelt und komme auch auf 36 Luftmaschenbögen. Nun soll ich, A3 wie A2 arbeiten( die Zunahmen) Nur komme ich so auf mehr Doppelstäbchen-Gruppen als nur 45!!! Ihr Link den sie mir beim letzten Mal geschickt haben, bringt mich auch nicht weiter, da dort unter A3 beschrieben wird, wie ich die Armausschnitte häkeln soll........

DROPS Design 13.05.2019 kl. 09:35:

Liebe Coni, Sie sollen 9 Zunahmen häkeln = 36 Luftmaschenbogen + 9 Zunahmen = 45 Luftmaschenbogen bei der 1. Reihe in A.3 = 45 Doppelstäbchen-Gruppen wenn A.3 fertig ist. Die Zunahmen häkeln Sie wie die Zunahmen der 6. Runde in A.1 gearbeitet werden. Viel Spaß beim häkeln!

Coni 10.05.2019 - 08:43:

Guten Morgen, ich komme einfach nicht weiter. Ich habe A1 fertig gehäkelt und komme auch auf die angegebenen 27 Doppelstäbchen Gruppen. Mein Problem ist, das wenn ich nach A2 weiter arbeite, sollte ich auf 36 Luftmaschen-Bogen kommen... Es werden aber immer 40. und ja, ich halte mich an die Anleitung: 1 fm um die Lm zwischen den Dstb-Gruppe, 9 Lm, 1 Fm und die LM zwischen der Dstb-Gruppe etc........ Ich komme einfach nicht weiter

Coni 09.05.2019 - 14:12:

Hallo, ich habe eine Frage zu Diagramm A1. Werden die Luftmaschen-Bögen in die gleiche Masche beendet wie begonnen? Oder werden sie zwischen die festen Maschen gehäkelt?? Danke im Voraus für die Hilfe

DROPS Design 09.05.2019 kl. 14:24:

Liebe Coni, bei der 3. Runde häkeln Sie die Feste Maschen um die Luftmasche der 2. Runde, und zwischen jede feste Maschen häkeln Sie 12 Luftmaschen. Bei der 6. Runde häkeln Sie die festen Maschen um die Luftmasche (siehe Diagram) und zwischen jede feste Masche häkeln Sie 9 Luftmaschen - nur das letzte Luftmaschenbogen wird unterschiedlich: 6 Lm+ 1 Dreifach-Stb (3. Runde) / 5 Lm + 1 Doppelstb. (6. Runde). Viel Spaß beim häkeln!

Virginia 09.04.2019 - 15:22:

Buongiorno! Non riesco a capire come dovrei lavorare i giri con A4 e A5, potrei avere una descrizione dettagliata, per favore? Non mi tornano i gruppi di maglie alte doppie finali!! Sono meno di quelli che dovrebbero essere! Grazie in anticipo per l'aiuto! Buona giornata

DROPS Design 09.04.2019 kl. 21:43:

Buongiorno Virginia. Purtroppo in questa sede non riusciamo a dettagliare le spiegazioni. Verifichi di aver aumentato i 7 archi di cat quando lavora la prima riga di A3 e di contare nei gruppi di m.a doppie anche quelle verso il collo. Per un aiuto più personalizzato , può contattare il suo rivenditore Drops di fiducia, mandando anche una fotografia del suo lavoro . Buon lavoro!

Stine 30.03.2019 - 20:52:

Hvor er diagram A1? Jeg skjønner ikke begynnelsen på oppskriften

DROPS Design 05.04.2019 kl. 15:24:

Hej Stine, Du starter i midten af cirklen som er A.1 og følger diagrammet mod solen række for række. God fornøjelse!

MARITA PATRICIA 17.09.2018 - 08:50:

La hice y me quedó hermosa!!

Elly 09.09.2018 - 18:35:

In het overzicht mis ik telpatroon A1. Ook in het printoverzicht. Hoop dat u mij snel kunt helpen; wil graag beginnen.

DROPS Design 12.09.2018 kl. 14:28:

Dag Elly, A.1 staat helemaal bovenaan bij de telpatronen. Het is het cirkelvormige telpatroon.

Jessica 10.07.2018 - 15:51:

Das hab ich ja eigentlich so gemacht. Fange ich bei der zweiten Runde Luftmaschenbögen in der letzten Doppelstäbchen Gruppe an wie üblich? Es wäre wirklich super wenn es ein Video für diesen Teil geben würde. Es sind nur insgesamt 6 Reihen zu machen, 2 mal Zunahmen und ich hänge seit Tagen an dieser Stelle fest

DROPS Design 11.07.2018 kl. 07:34:

Liebe Jessica, die Doppelstäbchen Gruppe starten Sie am Anfang der Reihe wie im A.5 (= Rückreihe), dann wie zuvor im A.3 und dann wie im A.4 enden. 3. Reihe wird wie im A.4 angefangen und wie im A.5 enden. Viel Spaß beim häkeln!

Jessica 10.07.2018 - 14:57:

So ich habe nochmal aufgeribbelt. Ich habe bei den 67 Stäbchen Gruppen 7 Luftmaschenbögen zugenommen wie beschrieben. Dann komme ich auf 74 Luftmaschenbögen. Da man nach A4 und A5 häkelt, Maschen überspringt damit der Übergang ja schöner aussieht, werden die Maschen ja weniger. Oder muss man wie vorher schonmal bei den Ärmelanfängen Doppelstäbchen zunehmen? Ich bin gerade wirklich überfordert.

DROPS Design 10.07.2018 kl. 15:46:

Liebe Jessica, wenn Sie über die unteren 67 Stb-Gruppen häkeln, müssen Sie von Anfang an mit A.4/A.5 am Anfang/Ende jeder Reihe häkeln, es sind dann weniger Gruppen um die Zunahmen zu häkeln aber trotzdem 7 Lm-Bögen regelmäßig verteilt über die unteren Maschen/Stb-Gruppen häkeln. Viel Spaß beim häkeln!

Jessica 10.07.2018 - 10:03:

Ich hab das genauso gemacht. Habe 7 Luftmaschenbögen zugenommen. Habe so angefangen und geendet wie beschrieben. Gleichzeitig mir die Bilder im Forum angeguckt. Ich hatte noch nie so Probleme beim häkeln. Dann muss ich nochmal schauen und vielleicht aufribbeln

Kommentér oppskrift DROPS 177-18