DROPS / 177 / 18

Isla Bonita by DROPS Design

Heklet sirkeljakke i DROPS Baby Merino. Størrelse S - XXXL

DROPS Design: Modell nr bm-031
Garngruppe A
----------------------------------------------------------
300-300-350 g farge 43, lys sjøgrønn
50 g i alle størrelser farge 44, pudder

DROPS HEKLENÅL NR 3,5 – eller den nålen du må bruke for å få 22 staver og 12 rader på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.
----------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

fasong: sirkel, mønster/teknik: hullmønster, type oppskrift: jakker, sirkeljakker,

Første fastmaske på begynnelsen av omgangen erstattes av 1 luftmaske, omgangen avsluttes med 1 kjedemaske i 1.luftmaske på begynnelsen av omgangen.
Første stav på begynnelsen av omgangen erstattes av 3 luftmasker, omgangen avsluttes med 1 kjedemaske i 3.luftmaske på begynnelsen av omgangen.
Første dobbelstav på begynnelsen av omgangen erstattes av 4 luftmasker, omgangen avsluttes med 1 kjedemaske i 4.luftmaske på begynnelsen av omgangen.
----------------------------------------------------------

SIRKELJAKKE:
Hekle 4 luftmasker på nål 3,5 med lys sjøgrønn, og sett de sammen til en ring med 1 kjedemaske i første luftmaske. Videre hekles det etter diagram A.1. LES HEKLEINFO! HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN! Når A.1 er heklet ferdig måler sirkelen ca 26 cm i diameter, og det er 27 dobbelstav-grupper på omgangen.

Hekle etter A.2, på første omgang i A.2 økes det 9 luftmaske-buer jevnt fordelt, det økes på samme måte som på 6.omgang i A.1, dvs øk 1 luftmaske-bue slik: hekle 1 fastmaske om luftmaske-buen midt i dobbelstav-gruppen, 9 luftmasker, 1 fastmaske om luftmasken mellom dobbelstav-gruppene, 9 luftmasker, 1 fastmaske om luftmaske-buen midt i neste dobbelstav-gruppe = 36 luftmaske-buer. Hekle A.2 ferdig 1 gang i høyden.

Størrelse L/XL-XXL/XXXL: Når A.2 er heklet 1 gang i høyden hekles det videre etter A.3, øk på samme måte som det økes i A.2 – det hekles 1 stavgruppe mer mellom hver økning for hver gang det økes = 45-45 dobbelstav-grupper.

ALLE STR: = 36-45-45 dobbelstav-grupper. Neste omgang hekles som 1.omgang i A.3, SAMTIDIG hekles det ermhull slik:
1 fastmaske om lm-buen midt i dobbelstav-gruppen, hekle 33-36-39 løse luftmasker, hopp over 6-7-8 dobbelstav-grupper, 1 fastmaske om luftmaske-buen midt i neste dobbelstav-gruppe (det er nå heklet et ermhull), * 12 luftmasker, 1 fastmaske om luftmaske-buen midt i neste dobbelstav-gruppe *, gjenta fra *-* totalt 14-20-18 ganger, hekle 33-36-39 løse luftmasker, hopp over 6-7-8 dobbelstav-grupper, 1 fastmaske om luftmaske-buen midt i neste dobbelstav-gruppe (det er nå heklet et ermhull til), * 12 luftmasker, 1 fastmaske om luftmaske-buen midt i neste dobbelstav-gruppe *, gjenta fra *-* omgangen rundt, men avslutt med 1 kjedemaske i første fastmaske på begynnelsen av omgangen (istedenfor 1 fastmaske om neste luftmaske-bue).

Neste omgang hekles som 2.omgang i A.3 slik: hekle på samme måte som før med 2 staver + 2 luftmasker + 2 staver om hver luftmaske-bue, om hver luftmaske-bue til ermhull hekles det 7-8-9 stavgrupper, SAMTIDIG økes det 9 stavgrupper jevnt fordelt på omgangen, øk 1 stavgruppe ved å hekle 2 staver + 2 luftmasker + 2 staver + 2 staver + 2 luftmasker + 2 staver om 1 luftmaske-bue = 45-54-54 stavgrupper.
3. OMGANG: Hekle 2 dobbeltstaver + 2 luftmasker + 2 dobbelstaver om luftmaske-buen midt i hver stavgruppe og 1 luftmaske mellom hver dobbelstav-gruppe = 45-54-54 dobbelstav-grupper med 1 luftmaske mellom hver.

Fortsett å hekle etter A.3, SAMTIDIG økes det 9 luftmaske-buer jevnt fordelt hver gang 1.omgang hekles, slik:
1. OMGANG: Hekle kjedemasker til midten av første luftmaske-bue (midt i en dobbelstav-gruppe), 1 fastmaske, * 12 luftmasker, 1 fastmaske om neste luftmaske-bue midt i en dobbelstav-gruppe *, gjenta fra *-* omgangen rundt SAMTIDIG som det økes 9 luftmaske-buer jevnt fordelt på omgangen = 54-63-63 luftmaske-buer (avslutt omgangen med 6 luftmasker og 1 trippelstav i første fastmaske på begynnelsen av omgangen).
2. OMGANG: Hekle 2 staver + 2 luftmasker + 2 staver om hver luftmaske-bue omgangen rundt = 54-63-63 stavgrupper.
3. OMGANG: Hekle 2 dobbeltstaver + 2 luftmasker + 2 dobbelstaver om hver luftmaske-bue midt i stavgruppen og 1 luftmaske mellom hver dobbelstav-gruppe omgangen rundt = 54-63-63 dobbelstav-grupper med 1 luftmaske mellom hver.

Gjenta 1.-3.omgang 5-5-6 ganger til, SAMTIDIG som det økes 9 luftmaske-buer hver gang 1.omgang hekles = 99-108-117 dobbelstav-grupper.

For at jakken skal få en oval form hekles det videre frem og tilbake over kun de nederste 62-67-72 dobbelstav-gruppene, det hekles ikke over de midterste 37-41-45 dobbelstav-gruppene øverst i nakken.

Start fra retten og gjenta 1.-3.rad i A.3 som før totalt 2 ganger (dvs bakstykket får 6 rader mer i høyden), for en pen overgang hver gang det snus hekles det som vist i A.4 og A.5, SAMTIDIG økes det 7 luftmaske-buer hver gang 1.rad hekles (= totalt 113-122-131 dobbelstav-grupper på omgangen inkludert dobbelstav-gruppene mot nakken).

Tilslutt hekles det 2 omganger med luftmaske-buer rundt hele jakken (fra retten) slik – hekle med pudder:
1. OMGANG: * 4 luftmasker, 1 fastmaske om luftmaske-buen midt i en dobbelstav-gruppe, 4 luftmasker, 1 fastmaske om neste luftmaske-bue (mellom 2 dobbelstav-grupper) *, gjenta fra *-* omgangen rundt.
2. OMGANG: *4 luftmasker, 1 fastmaske i fastmaske *, gjenta fra *-*- omgangen rundt og avslutt med 1 fastmaske i siste fastmaske. Klipp og fest tråden.

ERMER:
Hekle opp 66-72-78 staver rundt ermhullet (ca 5 staver i hver dobbelstav-gruppe og ca 33-36-39 staver om luftmaske-buen – start midt under ermet).

Neste omgang hekles slik:
* 1 stav i første/ neste stav, 1 luftmaske, hopp over 1 stav *, gjenta fra *-* omgangen rundt = 33-36-39 staver + 33-36-39 luftmasker.
Videre hekles det slik:
1. OMGANG: * 6 luftmasker, hopp over 5 staver/luftmasker, 1 fastmaske i neste stav/luftmaske *, gjenta fra *-* omgangen rundt = 11-12-13 luftmaske-buer.
2. OMGANG: Hekle 2 staver + 2 luftmasker + 2 staver om hver luftmaske-bue omgangen rundt = 11-12-13 stavgrupper.
3. OMGANG: Hekle 2 dobbelstaver + 2 luftmasker + 2 dobbelstaver om hver luftmaske-bue midt i stavgruppen og 1 luftmaske mellom hver dobbelstav-gruppe omgangen rundt = 11-12-13 dobbelstav-grupper med 1 luftmaske mellom hver.
4. OMGANG: * 12 luftmasker, 1 fastmaske om luftmaske-buen midt i dobbelstav-gruppen *, gjenta fra *-* omgangen rundt = 11-12-13 luftmaske-buer, men fell samtidig 1 luftmaske-bue på omgangen midt under ermet slik: 1 fastmaske om luftmaske-buen midt i nest siste dobbelstav-gruppe på omgangen, 6 luftmasker, 1 stav om luftmaske-buen midt i dobbelstav-gruppen det skal hoppes over, 6 luftmasker, 1 fastmaske om luftmaske-buen midt i neste dobbelstavgruppe) = 10-11-12 dobbelstav-grupper.
Gjenta 2.-4.omgang og fell samtidig 1 luftmaske-bue på hver 3.omgang slik at det for hver rapport i høyden blir 1 dobbelstav-gruppe/luftmaske-bue mindre på omgangen. Når det er 6-7-8 dobbelstav-grupper/luftmaske-bue på omgangen hekles det videre uten felling til ermet måler 34-34-35 cm, eller til ønsket mål, prøv jakken på underveis. Klipp og fest tråden og gjenta på det andre ermet.

Diagram

= 4 luftmasker, 1 kjedemaske i første luftmaske (se punkt på sirkelen) omgangen starter og slutter her
= luftmaske
= kjedemaske
= hekle kjedemasker til starten av første luftmaske-bue, 1 luftmaske
= fastmaske om luftmaske-bue
= stav om luftmaske-bue
= stav i maske
= dobbelstav i maske
= trippelstav i maske
= 6 luftmaske
= 12 luftmasker
= 9 luftmasker
= 2 dobbelstaver + 2 luftmasker + 2 dobbelstaver om luftmaske-buen i stavgruppen
= 4 luftmasker, 1 dobbelstav + 2 luftmasker + 2 dobbelstaver om luftmaske-buen i stavgruppen
= viser siste omgang på forrige diagram, omgangen er allerede heklet