DROPS Extra / 0-1327

Antares by DROPS Design

Heklet gulvteppe til jul i 3 tråder DROPS Eskimo

DROPS Design: Modell nr ee-579
Garngruppe E + E + E
----------------------------------------------------------
Mål: Diameter: ca 124 cm (fra spiss til spiss).
Materialer:
DROPS ESKIMO fra Garnstudio
1700 g f.nr 01, hvit

DROPS HEKLENÅL NR 12 - eller den nålen du må bruke for å få 5 st på 10 cm i bredden med 3 tråder Eskimo.
----------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: hullmønster, jul, tepper,

Se diag A.1-A.5. Diag A.3 og A.5 viser hvordan omg starter og slutter.

TRÅDBYTTETIPS:
Når det byttes nøste med Eskimo deles den gamle tråden i to på de siste 15 cm – klipp av den ene delen, tilsvarende gjøres på den nye tråden. Legg de første og de siste 15 cm over hverandre slik det blir vanlig tykkelse på garnet og strikk videre – på den måten blir det ikke synlige skjøter i garnet. Avpass slik at det kun er en av de tre trådene som byttes om gangen.
----------------------------------------------------------

GULVTEPPE:
Hekle 5 lm på nål 12 med 3 tråder Eskimo og sett de til en ring med 1 kjm i første lm. Deretter hekles det etter diag A.1 – LES TRÅDBYTTETIPS og HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN! Når A.1 er heklet ferdig i høyden fortsettes det videre med A.2 totalt 6 ganger på omg (A.3 viser starten og slutten av omg). Deretter hekles A.4 totalt 8 ganger på omg (A.5 viser hvordan omg starter og slutter). Klipp og fest tråden.

= 1 fm i midterste st
= 1 fm om lm-bue
= 1 halv-st
= 1 st i m
= 1 st om lm-bue/ring
= 1 dbl-st i m
= 1 trippel-st om lm-bue
= 1 dbl-st om lm-bue
= omg starter med 3 lm og avsluttes med 1 kjm i 3.lm
= omg starter med 1 lm og avsluttes med 1 kjm i første lm
= 1 fm om lm, 3 lm, 1 fm om samme lm
= 7 st om lm-buen
= 7 st i fm
= boble: Hekle 1 dbl-st i første/neste st, men vent med siste gjennomtrekning (= 2 m på nålen), 1 dbl-st i hver av de 3 neste st på samme måte, dra tråden gjennom alle 5 m på nålen
= omg starter med 1 kjm om første lm og 4 lm. Omg avsluttes med 1 kjm i 4.lm på starten av omg.
= 5 lm, 1 kjm i første lm. Sort prikk er starten på omg.
= siste omg på forrige diag, denne omg er allerede heklet
= 1 kjm
= Hekle kjm i denne lm.
= Hekle de to trippel-st i denne lm