DROPS Extra / 0-1310

Silver Rain by DROPS Design

Hæklet DROPS jakke uden ærmesøm i ”Merino Extra Fine” med bølgemønster. Str S/M - XXXL

DROPS Design: Model nr me-095
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
Størrelse: S/M - L - XL - XXL - XXXL
Materialer:
DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio
750-900-1000-1100-1200 g f.nr 05, lys grå

DROPS HÆKLENÅL nr 5 – eller den nål du skal bruge for at få 14 st på 10 cm i bredden, eller 1 mønster rapport af A.2 på 6 cm i bredden.
DROPS PERLEMORKNAP: Buet (hvid) nr 540: 2 stk i alle str.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 329.25kr. Læs mere.
MØNSTER:
Se diag A.1 til A.6.

HÆKLETIPS:
Hver række fra retsiden hækles i bagerste led af m på forrige række og hver række fra vrangen hækles i forreste led af m på forrige række. Hver række med fm hækles fra vrangen. Maskerne som ikke hækles i diag hækles som første m i mønster, dvs på rækkerne med fm hækles m i fm osv. OBS: Disse m hækles også i bagerste og forreste led i forhold til retsiden og vrangen.

HÆKLEINFO:
På beg af hver række med st erstattes første st med 3 lm.
På beg af hver række med fm erstattes første fm med 1 lm.
På beg af hver række med tredbl st erstattes første tredbl st med 5 lm.
----------------------------------------------------------

JAKKE:
Arb hækles fra rygstk og op til nakken, derefter deles arb og der fortsættes ned på hvert forstk.

RYGSTK:
Hækl 110-122-134-146-158 lm (inkl 1 lm til at vende med) på nål 5 med Merino Extra Fine. Første række i A.1 til A.3 (med fm) hækles fra vrangen) således: A.1 over de første 8 lm (inkl den lm der vendes med), derefter A.2 over de næste 96-108-120-132-144 lm (= totalt 8-9-10-11-12 gange i bredden), afslut med A.3 over de sidste 6 lm – læs HÆKLETIPS! Fortsæt mønsteret således. Gentag A.z i højden. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN!

Når arb måler ca 50-51-52-53-54 cm – sørg for at næste række er 1 række med st (= fra retsiden) - klip tråden.

Videre hækles der ærmer således: Hækl 25-22-20-17-14 LØSE lm, fortsæt over rygstk fra retsiden således: Hækl A.6 over A.3, A.5 over A.2 og A.4 over A.1 - OBS: Afpas hvilken række i mønster A.6, A.5 og A.4 der startes på, så mønsteret fortsætter i højden som før, og afslut med 25-22-20-17-14 LØSE lm (inkl 1 lm til at vende med) – læs HÆKLEINFO, vend arb. Hækl fra vrangen således: 1 fm i 2.lm fra nålen (= 2 fm), 1 fm i hver af de næste 23-20-18-15-12 lm, hækl A.4, A.5 og A.6 som før, hækl 1 fm i hver af de sidste 25-22-20-17-14 lm = 25-22-20-17-14 fm i hver side af arb og A.4 til A.6 (= totalt 159-165-173-179-185 m). De første og de sidste 25-22-20-17-14 m hækles ikke i diag, men som første m i diag, dvs hækles der tredbl-st i diag hækles ærmemaskerne som tredbl-st – HUSK HÆKLETIPS!

Fortsæt således til arb måler totalt 70-72-74-76-78 cm, sørg for at
næste række er fra retsiden, læg arb til side og hækl sjalskrave.

HØJRE SJALSKRAVE:
Hækl 34-39-34-39-34 lm (inkl 3 lm til at vende med) på nål 5 med Merino Extra Fine. Hækl 1 st i 4.lm fra nålen (= 2 st), 1 st i hver af de næste 2-0-2-0-2 lm, * spring over 1 lm, 1 st i hver af de næste 6 lm *, gentag fra *-* = 28-32-28-32-28 st.

Fortsæt således:
1.RÆKKE (= retsiden): 5 fm, 5 halv-st, 18-22-18-22-18 st.
2.RÆKKE (= vrangen): Hækl 1 st i hver af de 28-32-28-32-28 m.
Gentag 1. og 2.række til arb måler ca 6-6-7-7-8 cm på det smalleste – sørg for at der afsluttes med 2.række (= vrangen).
Klip og hæft tråden.

HØJRE FORSTK:
Derefter hækles højre forstk sammen med højre sjalskrave fra retsiden således:

Begynd yderst på ærmet: Hækl de første 25-22-20-17-14 m som første m i mønsteret som før, A.6 som før (= 6 m), gentag A.5 over de næste 36-36-48-48-60 m (= totalt 3-3-4-4-5 gange i bredden), næste A.5 hækles over de næste 0-6-0-6-0 m på rygstk og de første 12-6-12-6-12 st fra sjalskraven, gentag A.5 totalt 0-1-0-1-0 gang til, A.4 over de næste 7 st, afslut med 9-7-9-7-9 m som første m i mønsteret (= forkant) = A.5 repeteres totalt 4-5-5-6-6 gange i bredden (= 95-102-102-109-108 m).

Fortsæt mønsteret således. Når arb måler 40-42-44-46-48 cm fra hvor der blev hæklet lm til ærme (arb måler totalt 90-93-96-99-102 cm), sørg for at næste række er fra retsiden, klippes tråden. Spring over de første 25-22-20-17-14 m (= til ærme), hækl A.3 over A.6 (afpas mønster rækken) og A.5 og A.4 som før, og 9-7-9-7-9 m som første m i mønsteret (= 70-80-82-92-94 m).

Når arb måler 50-51-52-53-54 cm fra hvor der blev hoppet over m til ærme (arb måler totalt 140-144-148-152-156 cm), afpas så der afsluttes med 1 hel rapport af A.z (afpas så der er lige mange rapporter i højden som på rygstk), klippes og hæftes tråden.

VENSTRE SJALSKRAVE:
Hækl 33-37-33-37-33 lm (inkl 3 lm til at vende med) på nål 5 med Merino Extra Fine. Hækl 1 st i 4.lm fra nålen (= 2 st), 1 st i hver af de næste 1-5-1-5-1 lm, * spring over 1 lm, 1 st i hver af de næste 6 lm *, gentag fra *-* = 27-31-27-31-27 st.

Nu hækles der således:
1.RÆKKE (= retsiden): 17-21-17-21-17 st, 5 halv-st og 5 fm.
2.RÆKKE (= vrangen): 1 st i hver af de 27-31-27-31-27 m.
Gentag 1. og 2.række til arb måler ca 6-6-7-7-8 cm på det smalleste – sørg for at der afsluttes med 2.række (= vrangen).

VENSTRE FORSTK:
Der hækles ikke længere over de midterste 24 m (= 2 rapporter af A.5) = hals.

Hækl venstre forstk sammen med venstre sjalskrave fra retsiden således: Hækl de første 9-7-9-7-9 m fra sjalskraven som første m i mønsteret, A.6 over de næste 6 st fra sjalskraven, A.5 totalt 0-1-0-1-0 gang over sjalskraven, gentag A.5 over de næste 12-6-12-6-12 st fra sjalskraven, spring over 24 m til hals mellem højre og venstre forstk (= 2 rapporter af A.5), hækl de resterende 0-6-0-6-0 m af A.5 over de første 0-6-0-6-0 st fra forstk, gentag A.5 over de næste 36-36-48-48-60 m, A.4 over de næste 7 m, de næste 25-22-20-17-14 m hækles som første m i mønsteret som før = A.5 repeteres totalt 4-5-5-6-6 gange i bredden (= 95-102-102-109-108 m)

Fortsæt mønsteret således. Når arb måler 40-42-44-46-48 cm fra hvor der blev hæklet lm til ærme (arb måler totalt 90-93-96-99-102 cm), sørg for at næste række er fra retsiden. Hækl således fra retsiden:
Hækl 9-7-9-7-9 m som første m i diag som før, A.6 som før, gentag A.5 som før, hækl A.1 over A.4, vend og hækl tilbage (= 70-80-82-92-94 m). Dvs der hækles ikke længere over de sidste 25-22-20-17-14 m (= ærme).

Når arb måler 50-51-52-53-54 cm fra hvor der blev hoppet over m til ærme (arb måler totalt 140-144-148-152-156 cm), sørg for at der afsluttes med 1 hel rapport af A.z (og afpas mønsteret efter højre forstk), klippes og hæftes tråden.

MONTERING:
Start nederst på jakken og hækl sammen i siderne fra vrangen gennem begge lag således: 1 fm, * 3 lm, spring over 1 cm, 1 fm om næste række *, gentag fra *-* langs hele siden og afslut med 1 fm. Fortsæt videre under ærmet gennem begge lag således: * 1 lm, 1 fm i næste m *, gentag fra *-* og afpas så der afsluttes med 1 fm. Hækl kraven sammen midt bagpå således: 1 fm, * 1 lm, 1 fm i næste m *, gentag fra *-*. Sy kraven til halsen. Buk en kant på ærmerne og sy et sting så kanten holder sig oppe. Sy knapper i. Knapperne lukkes gennem tredbl-st række i forkanten.

Diagram

= fm i forreste led af m (= fra vrangen)
= lm
= st i bagerste led af m (= fra retsiden)
= tredbl-st i bagerste led af m (= fra retsiden)
= lm rækken er forklaret i opskriften

Florence Viollette 14.04.2018 - 13:16:

Je ne comprends pas comment faire le col de ce modèle !

DROPS Design 16.04.2018 kl. 10:46:

Bonjour Mme Violette, pour former le col châle, il doit être plus "haut" côté extérieur et moins côté intérieur (qui sera cousu le long de l'encolure dos), on va ainsi crocheter des "petites" mailles (= mailles serrées) côté intérieur et augmenter la hauteur des mailles (= demi-brides puis brides) pour le côté extérieur, vu sur l'endroit, on aura 5 ms, 5 dB, 18-22 B (cf taille) et sur l'envers: 18-22 B, 5 dB et 5 ms. Bon crochet!

Tanya Fleming 29.09.2017 - 14:11:

I'm really sorry but that didn't help at all. And the video link is for a knitted pattern not a crochet one. I have crocheted the collar but I need more precise details on how to attach the collar and continue down the front

DROPS Design 02.10.2017 kl. 13:00:

Dear Mrs Fleming, sorry, I thought you wanted to know how to attach the collar at the very end. To work right front piece, first work shawl collar, cut the yarn and put aside. Then crochet over sleeve as explained, then on the shoulder on back piece (see number of repeats in your size) then crochet over the sts on shawl collar (over last row worked on collar). Collar is now crochet together and you can continue crochet right front piece from top down. Happy crocheting!

Tanya Fleming 29.09.2017 - 11:31:

Please can I have a diagram or diagrams of how the collar is attached as the instructions are very unclear

DROPS Design 29.09.2017 kl. 13:32:

Dear Mrs Fleming, this video shows this technique for a knitted shawl collar. In that case, crochet together both fundation chains on collar, then crochet together end of rows of collar and neckline on back piece. Happy crocheting!

Loretta Morandin 02.03.2017 - 06:49:

Now I am being told my comment contains forbidden words. Do you have an email? This is very frustrating.

DROPS Design 02.03.2017 kl. 08:49:

Dear Mrs Morantin, try to reword your query and remember you can also get help from your DROPS Store, even per mail or telephone. Happy knitting!

Georgiana 27.02.2017 - 19:52:

Hi I hope you can help me. I've reached the point where you attach the shawl colour and continue stitching the right front piece but I'm finding the pattern hard to understand. At what point do I turn to continue the front right part of the garment? Is it after I attach the shawl collar ? I feel like the pattern is telling me to continue the entire garment (185 stitches) but obviously this is not correct as it splits to left and right side of the cardigan.

DROPS Design 28.02.2017 kl. 08:53:

Dear Georgiana, when collar is done, work right shoulder on back piece from RS beg from sleeve (=in larger size): Work the first 14 sts like the first st in the pattern as before, A.6 as before (= 6 sts), repeat A.5 over the next 60 sts (= in total 5 times in width) (= sleeve/shoulder on back piece is now done), work now the first 12 tr from the shawl collar, A.4 over the next 7 tr, and finish with 9 sts like the first st in the pattern (= front band) = repeat A.5 in total 6 times in width (= 108 sts). Happy crocheting!

Loretta Morandin 20.02.2017 - 08:41:

I tried to comment but each time it was too long and then it said I was a spammer so now I dont care about drawing the mistake to your attention.

DROPS Design 20.02.2017 kl. 11:01:

Dear Mrs Morandin, you can try again to shorten your comment or then send your feedback to your Drops store, who will forward us. Thank you. Happy crocheting!

Mrs Yearick 12.02.2017 - 17:56:

Im having trouble doing the back of this pattern. The crochet tips say to crochet stitches not shown in pattern as is the first stitch in pattern, however the sides of the back keep growing on the diagonal. I've gone from 6 stitches to over 10 in less than 6 rows. If I do as the pattern shows I would then have hanging left over stitches on each side. How is the correct way to work the beginning and ending 6 stitches?

DROPS Design 13.02.2017 kl. 11:32:

Dear Mrs Yearick, you should always have the same number of sts and repeat in width, and it should be "straight". Sarting from WS work: A.1 (= over the first 8 chains/sts), repeat A.2 a total of 8-12 times (see size), and finish with A.3 (= over the last 6 chains/sts). From RS work: A.3, repeat A.2 and finish with A.1. Then repeat the last 4 rows in diagram (= A.z). Happy crocheting!

Susan Schünemann 23.01.2017 - 07:24:

Hallo, ich habe Probleme, den Kragen und das Vorderteil zusammen zu bekommen. Ist es richtig, dass die Blende nur über den Kragen gehäkelt wird und nicht über das Rückenteil? Und wie wird dann zu Schluss der Kragen an den Halsausschnitt genäht? Da sind doch nur 24 Maschen "frei". Bis hierhin bin ich super klargekommen, aber dieser Schritt will mir nicht gelingen. Vielen Dank für die Hilfe!

DROPS Design 23.01.2017 kl. 11:08:

Liebe Frau Schünemann, wenn Sie das rechte Vorderteil häkeln, wird der 1. Reihe von dem Ärmel anfangen, dann mit A.5 über die ersten Stb des Schalkragens, A.4 häkeln, und mit den Blendemasschen enden, so werden alle M von dem Kragen gehäkelt. Viel Spaß beim häkeln!

Kommentere opskrift DROPS Extra 0-1310