DROPS / 171 / 45

Queen of the Chill by DROPS Design

Hæklet DROPS hue og hals i ”Nepal” med stjernemønster.

DROPS Design: Model nr ne-228
Garngruppe C eller A + A
----------------------------------------------------------
HUE:
Størrelse: S/M – L/XL
Passer hovedmål: 54/56 - 56/58 cm
Materialer:
DROPS NEPAL fra Garnstudio
100 g i begge str i f.nr 8907, tåge

DROPS HÆKLENÅL nr 5 – eller den nål du skal bruge for at få 14 fm x 17 rækker på 10 x 10 cm.

HALS:
Størrelse: S/M – L/XL
Mål: Omkreds: 61-66 cm, højde: 25-27 cm.
Materialer:
DROPS NEPAL fra Garnstudio
150 g i begge str i f.nr 8907, tåge

DROPS HÆKLENÅL nr 6 – eller den nål du skal bruge for at få 12 fm x 14 rækker på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 77.5kr. Læs mere.
HUE:
HÆKLEINFO:
På beg af hver omg med fm erstattes første fm med 1 lm. Hver omg afsluttes med 1 km i første lm på omg.

UDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 m ud ved at hækle 2 fm i samme m.

STJERNEMØNSTER (rundt):
1.OMG: 3 lm, hækl 5 m op med start i 2.lm fra nålen, når der hækles m op i fm hækles der op i bagerste led (= 6 m på nålen), lav et omslag og træk igennem alle 6 m, hækl 1 lm som laver et hul øverst i de 6 m, * hækl 1 m op i hullet, 1 m i siden på den sidste af de 6 m, 1 m i den samme lm som den sidste af de 6 m der blev samlet op i, 1 m i bagerste led i hver af de næste 2 lm (= 6 m på nålen), slå om og træk igennem alle 6 m, 1 lm *, gentag fra *-*, afslut med 1 km i 3.lm i beg af omg.
2.OMG: 2 lm, hækl 2 halv-st i hvert "stjernehul", afslut omg med 1 km i 2.lm i beg af omg = 34-36 stjerner.
3.OMG: 3 lm, hækl 1 m op i 2. og 3.lm fra nålen, 1 m i bagerste led af de første 3 halv-st på rækken (= 6 m på nålen), slå om og træk igennem alle 6 m, 1 lm, * hækl 1 m op i hullet, 1 m i siden på den sidste af de 6 m, 1 m i bagerste led af den samme halv-st som den sidste af de 6 m der blev samlet op i, 1 m i bagerste led af hver af de næste 2 halv-st (= 6 m på nålen), lav et omslag og træk igennem alle 6 m, 1 lm *, gentag fra *-*, afslut med 1 km i 3.lm i beg af omg.
Gentag 2. og 3.omg totalt 2 gange, hækl 2.omg 1 gang til (= totalt 6 omg i højden = 3 stjerner i højden).
----------------------------------------------------------

HUE:
Huen hækles rundt ovenfra og ned. Hækl 4 lm på nål 5 med Nepal og sæt dem sammen til en ring med 1 km i første lm.’
1.OMG: Hækl 6 fm om ringen – læs HÆKLEINFO!

Nu hækles alle fm videre i bagerste led af fm på forrige omg.
2.OMG: Hækl 2 fm i hver fm = 12 fm.
3.OMG: * 1 fm i første fm, 2 fm i næste fm * gentag fra *-* omg rundt = 18 fm.
4.OMG: * 1 fm i hver af de første 2 fm, 2 fm i næste fm * gentag fra *-* omg rundt = 24 fm. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN!
5.OMG: * 1 fm i hver af de første 3 fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 30 fm.
6.OMG: * 1 fm i hver af de første 4 fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 36 fm.
7.OMG: * 1 fm i hver af de første 5 fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 42 fm.
8.OMG: * 1 fm i hver af de første 6 fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 48 fm.
9.OMG: * 1 fm i hver af de første 7 fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 54 fm.
10.OMG: * 1 fm i hver af de første 8 fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 60 fm.
11.OMG: * 1 fm i hver af de første 9 fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 66 fm.

STR S/M:
12.OMG: Hækl 1 omg med 1 fm i hver fm og tag 3 fm ud jævnt fordelt – LÆS UDTAGNINGSTIPS = 69 fm.

STR M/L:
12.OMG: * 1 fm i hver af de første 10 fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 72 fm.
13.OMG: Hækl 1 omg med 1 fm i hver fm og tag 1 fm ud – læs UDTAGNINGSTIPS = 73 fm.

BEGGE STR:
Arb måler nu ca 7-8 cm. Fortsæt at hækle 1 fm i bagerste led af hver fm til arb måler 18-19 cm. Derefter hækles der STJERNEMØNSTER – se forkl over. Sørg for at stjernemønsteret ikke bliver for stramt!

Når stjernemønsteret er hæklet, hækles der 1 kant rundt således: hækl 1 fm i bagerste led af første halv-st, * 1 lm, spring over 1 halv-st, 1 fm i næste halv-st *, gentag fra *-* omg rundt. Klip og hæft tråden.
----------------------------------------------------------

HALS:
STJERNEMØNSTER:
1.OMG: 3 lm, hækl 5 m op med start i 2.lm fra nålen, når der hækles m op i fm hækles der op i bagerste led (= 6 m på nålen), slå om og træk igennem alle 6 m, hækl 1 lm som laver et hul øverst i de 6 m, * hækl 1 m i hullet, 1 m i siden på den sidste af de 6 m, 1 m i den samme lm som den sidste af de 6 m der blev samlet op i, 1 m i bagerste led i hver af de næste 2 lm (= 6 m på nålen), slå om og træk igennem alle 6 m, 1 lm *, gentag fra *-*, afslut med 1 km i 3.lm i beg af omg.
2.OMG: 2 lm, hækl 2 halv-st i hvert "stjernehul", afslut omg med 1 km i 2.lm i beg af omg = 36-39 stjerner.
3.OMG: 3 lm, hækl 1 m op i 2. og 3.lm fra nålen, 1 m i bagerste led af de første 3 halv-st på rækken (= 6 m på nålen), slå om og træk igennem alle 6 m, 1 lm, * hækl 1 m i hullet, 1 m i siden på den sidste af de 6 m, 1 m i bagerste led af den samme halv-st som den sidste af de 6 m hæklet op i, 1 m i bagerste led af hver af de næste 2 halv-st (= 6 m på nålen), slå om og træk igennem alle 6 m, 1 lm *, gentag fra *-*, afslut med 1 km i 3.lm i beg af omg. Gentag 2. og 3.omg.
----------------------------------------------------------

HALS:
Hækl 73-79 LØSE lm på nål 6 med Nepal og sæt dem sammen til en ring med 1 km i første lm. Hækl STJERNEMØNSTER – se forkl over. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN! Halsen skal måle ca 61-66 cm i omkreds, sørg for at halsen ikke strammer. Når arb måler 24-26 cm, sørg for at sidste omg er 2.omg, hækles der 1 kant rundt i halsen således: 1 lm (erstatter første fm), * 1 lm, spring over 1 halv-st, 1 fm i næste halv-st *, gentag fra *-* rundt om hele halsen, afslut med 1 km i første lm. Klip og hæft tråden. Hækl samme kant i modsat side af arb, dvs i lm-rækken fra retsiden. Klip og hæft tråden.

Prost 25.10.2018 - 19:44:

Est ce possible d'avoir un schéma des points pour le tour de cou ?

DROPS Design 26.10.2018 kl. 08:57:

Bonjour Mme Prost, nous n'avons pas de diagramme pour le point d'"étoiles, en revanche, nous avons une vidéo qui montre comment le réaliser. Bon crochet!

Johanna 25.09.2018 - 21:43:

Jag har virkat på och inser att mina 73 maskor aldrig kommer att bli tillräckligt stor för en vuxen-mössa. Just nu är omkretsen ca. 40cm (!) Har virkat med en nål som är 5mm, vad tror ni jag behöver gå upp till? 7mm? 8mm? Mätte även på 10 cm och det blev 20 maskor.

DROPS Design 26.09.2018 kl. 14:18:

Hej, du kan pröva virka en provlapp med nål nr 6 eller 7 och se om virkfastheten då stämmer. Det är alltid viktigt att göra en provlapp innan man påbörjar själva arbetet, i längden sparar detta tid och möda.

Stefanie 10.09.2018 - 19:38:

Er også helt nybegynder, så skal også lige være sikker på, at jeg forstå opskriften korrekt (huen). Når der står, at jeg skal erstatte hver første fm med en lm, vil det så sige, at jeg skal have en fm mindre end det, der står ved hver omgang? Altså 5 fm i første omgang? Eller har jeg helt galt fat i det? :) På forhånd mange tak for hjælpen - glæder mig til at komme igang med den fine opskrift :)

DROPS Design 11.09.2018 kl. 08:07:

Hei Stefanie. Ja det stemmer, på 1 omgang hekler du 1 luftmaske og 5 fastmasker om ringen. God fornøyelse.

Anette 26.08.2018 - 17:04:

Skal den sidste maske i hver række bruges som kædemaske rundt om den første luftmaske, eller skal der en ekstra til?

DROPS Design 27.08.2018 kl. 16:05:

Hej Anette, du kæder overgangen med fm samme med kædemasken, og hækler 1 lm for at komme et hak op. Du skal have det antal fm som står ud for hver omgang. God fornøjelse!

Line 22.02.2018 - 08:55:

Jeg er nybegynder og allerede forvirret ved huen! Under hækleinfo står der at første fm i hver omgang erstattes med en lm. Så i 4.omgang, hvor der står at jeg skal lave 1 fm i hver af de 2 første fm, skal jeg bare lave 1 fm,da den første allerede er erstattet af 1 lm? Syntes det er kringlet beskrevet, så er i tvivl om jeg gør det rigtigt. Som nybegynder kunne det være rart med en lidt mere udpenslet opskrift.

DROPS Design 26.02.2018 kl. 13:14:

Hei Line, ja det stemmer! 4.omgang starter med 1 luftmaske som erstatter første fastmaske, hopp da over den første fastmasken på forrige omgang og hekle 1 fastmaske i neste maske. God hekling:)

Ida-Maria Skavhaug 14.10.2017 - 00:53:

Heklenaal NR 6 staar det i starten (12fmx14 rad paa 10cmx10cm) -- men i oppskrift paa lue saa staar det jo NR 5. Hvor mange fm per rad da? Jeg strever litt for aa faa rett fasthet her...

DROPS Design 15.10.2017 kl. 13:36:

Hei Ida-Maria, Det står hekle nål nr 5 på lua (nr 6 på halsen) og da får du 14 fm x 17 rader på 10 x 10 cm. Husk at pinnestørrelsen er bare veiledende! God fornøyelse!

Sanne 12.09.2017 - 07:13:

12 og 13 omg, skal de også hækles i bagerste led? Flot hue.

DROPS Design 12.09.2017 kl. 07:18:

Hei Sanne. Ja, og det fortsettes med å hekle 1 fm i bakre ledd av hver fm til arb måler 18-19 cm. God Fornøyelse!

Lucie 22.04.2017 - 14:03:

Dobrý den. Nemohu se háčkem C5 napasovat do zkušebního vzorku.asi hodně utahují ale nepřijde mi.no na 10cm se dostanu háčkem C.8 nechápu.pak mám velké díry takže takto asi ne. Co byste poradili?Chci zkusit čepici uháčkovat.dekuji

DROPS Design 24.04.2017 kl. 07:10:

Dobrý den, pro začátek doporučuji ověřit velikost háčku, s nímž pracujete - máte-li přízi Nepal, je vhodný háček č.5 nebo 5,5. Pakliže vám tato síla nevyhovuje, nepomůže nic jiného, než zkoušet postupně různé velikosti a najít tu, která bude právě vám "sedět" nejvíc. Pozor také na číslování velikosti háčků! Pro srovnání jednotlivých typů číslování viz tabulku Převody měr a velikostí . Hodně zdaru! Hana

Karin 08.04.2017 - 23:07:

Mössa varv 4: hur ska man göra för att kolla virkfastheten?

DROPS Design 10.04.2017 kl. 14:14:

Virkfastheten bör du alltid kontrollera innan du börjar virka själva arbetet. I detta fall ska du ha 14 fm x 17 rader på 10 x 10 cm. Då gäller det att virka en provlapp som är litet större än 10 x 10 cm och mäta så att du har rätt mask- och varvantal på 10 x 10 cm. Ifall du har för många maskor/varv bör du byta till en grövre virknål och om du har för få maskor/varv byter du till en mindre nål.

Karin 08.04.2017 - 22:55:

Gäller VIRKINFO alla varv eller bara varv 1?

DROPS Design 10.04.2017 kl. 14:09:

Virkinfot gäller alla varv.

Kommentere opskrift DROPS 171-45