DROPS / 171 / 45

Queen of the Chill by DROPS Design

Heklet DROPS lue og hals i ”Nepal” med stjernemønster.

DROPS Design: Modell nr ne-228
Garngruppe C eller A + A
----------------------------------------------------------
LUE:
Størrelse: S/M – L/XL
Passer hodemål: 54/56 - 56/58 cm
Materialer:
DROPS NEPAL fra Garnstudio
100 g i begge str i f.nr 8907, tåke

DROPS HEKLENÅL NR 5 – eller den nålen du må bruke for å få 14 fm x 17 rader på 10 x 10 cm.

HALS:
Størrelse: S/M – L/XL
Mål: Omkrets: 61-66 cm, høyde: 25-27 cm.
Materialer:
DROPS NEPAL fra Garnstudio
150 g i begge str i f.nr 8907, tåke

DROPS HEKLENÅL NR 6 – eller den nålen du må bruke for å få 12 fm x 14 rader på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 100kr. Les mer.
LUE:
HEKLEINFO:
På beg av hver omg med fm erstattes første fm med 1 lm. Hver omg avsluttes med 1 kjm i første lm på omg.

ØKETIPS:
Det økes 1 m ved å hekle 2 fm i samme m.

STJERNEMØNSTER (rundt):
1.OMG: 3 lm, plukk opp 5 m med start i 2.lm fra nålen, når det plukkes opp m i fm plukkes det opp i bakerste ledd (= 6 m på nålen), lag et kast og dra igjennom alle 6 m, hekle 1 lm som lager et hull øverst i de 6 m, * plukk opp 1 m i hullet, 1 m i siden på den siste m av de 6 m, 1 m i den samme lm som den siste m av de 6 m ble plukket opp i, 1 m i bakre ledd i hver av de neste 2 lm (= 6 m på nålen), gjør et kast og dra igjennom alle 6 m, 1 lm *, gjenta fra *-*, avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg.
2.OMG: 2 lm, hekle 2 halv-st i hvert "stjernehull", avslutt omg med 1 kjm i 2.lm på beg av omg = 34-36 stjerner.
3.OMG: 3 lm, plukk opp 1 m i 2. og 3.lm fra nålen, 1 m i bakre ledd av de første 3 halv-st på raden (= 6 m på nålen), lag et kast og dra igjennom alle 6 m, 1 lm, * plukk opp 1 m i hullet, 1 m i siden på den siste m av de 6 m, 1 m i bakre ledd av den samme halv-st som den siste m av de 6 m ble plukket opp i, 1 m i bakre ledd av hver av de neste 2 halv-st (= 6 m på nålen), lag et kast og dra igjennom alle 6 m, 1 lm *, gjenta fra *-*, avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg.
Gjenta 2. og 3.omg totalt 2 ganger, hekle 2.omg 1 gang til (= totalt 6 omg i høyden = 3 stjerner i høyden).
----------------------------------------------------------

LUE:
Luen hekles rundt fra toppen og ned. Hekle 4 lm på nål 5 med Nepal og sett de til en ring med 1 kjm i første lm.’
1.OMG: Hekle 6 fm om ringen – LES HEKLEINFO!

Nå hekles alle fm videre i bakre ledd av fm på forrige omg.
2.OMG: Hekle 2 fm i hver fm = 12 fm.
3.OMG: * 1 fm i første fm, 2 fm i neste fm * gjenta fra *-* omg rundt = 18 fm.
4.OMG: * 1 fm i hver av de første 2 fm, 2 fm i neste fm * gjenta fra *-* omg rundt = 24 fm. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN!
5.OMG: * 1 fm i hver av de første 3 fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 30 fm.
6.OMG: * 1 fm i hver av de første 4 fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 36 fm.
7.OMG: * 1 fm i hver av de første 5 fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 42 fm.
8.OMG: * 1 fm i hver av de første 6 fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 48 fm.
9.OMG: * 1 fm i hver av de første 7 fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 54 fm.
10.OMG: * 1 fm i hver av de første 8 fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 60 fm.
11.OMG: * 1 fm i hver av de første 9 fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 66 fm.

STR S/M:
12.OMG: Hekle 1 omg med 1 fm i hver fm og øk 3 fm jevnt fordelt – LES ØKETIPS = 69 fm.

STR M/L:
12.OMG: * 1 fm i hver av de første 10 fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 72 fm.
13.OMG: Hekle 1 omg med 1 fm i hver fm og øk 1 fm – LES ØKETIPS = 73 fm.

BEGGE STR:
Arb måler nå ca 7-8 cm. Fortsett å hekle 1 fm i bakre ledd av hver fm til arb måler 18-19 cm. Deretter hekles det STJERNEMØNSTER – se forkl over. Pass på slik at stjernemønsteret ikke blir for stramt!

Når stjernemønster er heklet, hekles det 1 kant rundt slik: Hekle 1 fm i bakre ledd av første halv-st, * 1 lm, hopp over 1 halv-st, 1 fm i neste halv-st *, gjenta fra *-* rundt omg. Klipp og fest tråden.
----------------------------------------------------------

HALS:
STJERNEMØNSTER:
1.OMG: 3 lm, plukk opp 5 m med start i 2.lm fra nålen, når det plukkes opp m i fm plukkes det opp i bakerste ledd (= 6 m på nålen), lag et kast og dra igjennom alle 6 m, hekle 1 lm som lager et hull øverst i de 6 m, * plukk opp 1 m i hullet, 1 m i siden på den siste m av de 6 m, 1 m i den samme lm som den siste m av de 6 m ble plukket opp i, 1 m i bakre ledd i hver av de neste 2 lm (= 6 m på nålen), gjør et kast og dra igjennom alle 6 m, 1 lm *, gjenta fra *-*, avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg.
2.OMG: 2 lm, hekle 2 halv-st i hvert "stjernehull", avslutt omg med 1 kjm i 2.lm på beg av omg = 36-39 stjerner.
3.OMG: 3 lm, plukk opp 1 m i 2. og 3.lm fra nålen, 1 m i bakre ledd av de første 3 halv-st på raden (= 6 m på nålen), lag et kast og dra igjennom alle 6 m, 1 lm, * plukk opp 1 m i hullet, 1 m i siden på den siste m av de 6 m, 1 m i bakre ledd av den samme halv-st som den siste m av de 6 m ble plukket opp i, 1 m i bakre ledd av hver av de neste 2 halv-st (= 6 m på nålen), lag et kast og dra igjennom alle 6 m, 1 lm *, gjenta fra *-*, avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg.
Gjenta 2. og 3.omg.
----------------------------------------------------------

HALS:
Hekle 73-79 LØSE lm på nål 6 med Nepal og sett de til en ring med 1 kjm i første lm. Hekle STJERNEMØNSTER – se forkl over. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN! Halsen skal måle ca 61-66 cm i omkrets, vær obs at halsen ikke strammer. Når arb måler 24-26 cm, avpass at siste omg er 2.omg, hekles det 1 kant rundt halsen slik: Hekle 1 lm (erstatter første fm), * 1 lm, hopp over 1 halv-st, 1 fm i neste halv-st *, gjenta fra *-* rundt hele halsen, avslutt med 1 kjm i første lm. Klipp og fest tråden. Hekle samme kant i motsatt side av arb, dvs i lm-raden fra retten. Klipp og fest tråden.

Prost 25.10.2018 - 19:44:

Est ce possible d'avoir un schéma des points pour le tour de cou ?

DROPS Design 26.10.2018 kl. 08:57:

Bonjour Mme Prost, nous n'avons pas de diagramme pour le point d'"étoiles, en revanche, nous avons une vidéo qui montre comment le réaliser. Bon crochet!

Johanna 25.09.2018 - 21:43:

Jag har virkat på och inser att mina 73 maskor aldrig kommer att bli tillräckligt stor för en vuxen-mössa. Just nu är omkretsen ca. 40cm (!) Har virkat med en nål som är 5mm, vad tror ni jag behöver gå upp till? 7mm? 8mm? Mätte även på 10 cm och det blev 20 maskor.

DROPS Design 26.09.2018 kl. 14:18:

Hej, du kan pröva virka en provlapp med nål nr 6 eller 7 och se om virkfastheten då stämmer. Det är alltid viktigt att göra en provlapp innan man påbörjar själva arbetet, i längden sparar detta tid och möda.

Stefanie 10.09.2018 - 19:38:

Er også helt nybegynder, så skal også lige være sikker på, at jeg forstå opskriften korrekt (huen). Når der står, at jeg skal erstatte hver første fm med en lm, vil det så sige, at jeg skal have en fm mindre end det, der står ved hver omgang? Altså 5 fm i første omgang? Eller har jeg helt galt fat i det? :) På forhånd mange tak for hjælpen - glæder mig til at komme igang med den fine opskrift :)

DROPS Design 11.09.2018 kl. 08:07:

Hei Stefanie. Ja det stemmer, på 1 omgang hekler du 1 luftmaske og 5 fastmasker om ringen. God fornøyelse.

Anette 26.08.2018 - 17:04:

Skal den sidste maske i hver række bruges som kædemaske rundt om den første luftmaske, eller skal der en ekstra til?

DROPS Design 27.08.2018 kl. 16:05:

Hej Anette, du kæder overgangen med fm samme med kædemasken, og hækler 1 lm for at komme et hak op. Du skal have det antal fm som står ud for hver omgang. God fornøjelse!

Line 22.02.2018 - 08:55:

Jeg er nybegynder og allerede forvirret ved huen! Under hækleinfo står der at første fm i hver omgang erstattes med en lm. Så i 4.omgang, hvor der står at jeg skal lave 1 fm i hver af de 2 første fm, skal jeg bare lave 1 fm,da den første allerede er erstattet af 1 lm? Syntes det er kringlet beskrevet, så er i tvivl om jeg gør det rigtigt. Som nybegynder kunne det være rart med en lidt mere udpenslet opskrift.

DROPS Design 26.02.2018 kl. 13:14:

Hei Line, ja det stemmer! 4.omgang starter med 1 luftmaske som erstatter første fastmaske, hopp da over den første fastmasken på forrige omgang og hekle 1 fastmaske i neste maske. God hekling:)

Ida-Maria Skavhaug 14.10.2017 - 00:53:

Heklenaal NR 6 staar det i starten (12fmx14 rad paa 10cmx10cm) -- men i oppskrift paa lue saa staar det jo NR 5. Hvor mange fm per rad da? Jeg strever litt for aa faa rett fasthet her...

DROPS Design 15.10.2017 kl. 13:36:

Hei Ida-Maria, Det står hekle nål nr 5 på lua (nr 6 på halsen) og da får du 14 fm x 17 rader på 10 x 10 cm. Husk at pinnestørrelsen er bare veiledende! God fornøyelse!

Sanne 12.09.2017 - 07:13:

12 og 13 omg, skal de også hækles i bagerste led? Flot hue.

DROPS Design 12.09.2017 kl. 07:18:

Hei Sanne. Ja, og det fortsettes med å hekle 1 fm i bakre ledd av hver fm til arb måler 18-19 cm. God Fornøyelse!

Lucie 22.04.2017 - 14:03:

Dobrý den. Nemohu se háčkem C5 napasovat do zkušebního vzorku.asi hodně utahují ale nepřijde mi.no na 10cm se dostanu háčkem C.8 nechápu.pak mám velké díry takže takto asi ne. Co byste poradili?Chci zkusit čepici uháčkovat.dekuji

DROPS Design 24.04.2017 kl. 07:10:

Dobrý den, pro začátek doporučuji ověřit velikost háčku, s nímž pracujete - máte-li přízi Nepal, je vhodný háček č.5 nebo 5,5. Pakliže vám tato síla nevyhovuje, nepomůže nic jiného, než zkoušet postupně různé velikosti a najít tu, která bude právě vám "sedět" nejvíc. Pozor také na číslování velikosti háčků! Pro srovnání jednotlivých typů číslování viz tabulku Převody měr a velikostí . Hodně zdaru! Hana

Karin 08.04.2017 - 23:07:

Mössa varv 4: hur ska man göra för att kolla virkfastheten?

DROPS Design 10.04.2017 kl. 14:14:

Virkfastheten bör du alltid kontrollera innan du börjar virka själva arbetet. I detta fall ska du ha 14 fm x 17 rader på 10 x 10 cm. Då gäller det att virka en provlapp som är litet större än 10 x 10 cm och mäta så att du har rätt mask- och varvantal på 10 x 10 cm. Ifall du har för många maskor/varv bör du byta till en grövre virknål och om du har för få maskor/varv byter du till en mindre nål.

Karin 08.04.2017 - 22:55:

Gäller VIRKINFO alla varv eller bara varv 1?

DROPS Design 10.04.2017 kl. 14:09:

Virkinfot gäller alla varv.

Kommentér oppskrift DROPS 171-45