DROPS / 172 / 11

Carmen by DROPS Design

Heklet DROPS sjal i ”Brushed Alpaca Silk” med hullmønster, heklet ovenfra og ned.

DROPS Design: Modell nr as-062
Garngruppe C eller A + A
----------------------------------------------------------
Mål: Høyde: ca 75 cm midt på. Bredde målt langs kanten øverst: ca 216 cm.
Materialer:
DROPS BRUSHED ALPACA SILK fra Garnstudio
100 g f.nr 07, rød

DROPS HEKLENÅL NR 4,5 – eller den nålen du må bruke for å få 16 dbl-st x 6 rader på 10 x 10 cm. Etter 5.rad måler arb ca 12 cm i høyden midt på.
----------------------------------------------------------

fra 24.00 kr /25g
DROPS Brushed Alpaca Silk uni colour DROPS Brushed Alpaca Silk uni colour 24.00 kr /25g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 96kr. Les mer.

Instruksjoner

MØNSTER:
Se diag A.1 til A.5.
----------------------------------------------------------

SJAL:
Hekle 6 lm på nål 4,5 med Brushed Alpaca Silk og sett dem til en ring med 1 kjm i første lm. Fortsett videre frem og tilbake etter diag A.1. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN! Når A.1 er ferdig gjentas radene i A.X (= 4 rader) videre med økninger (dvs for hver 2.rad økes det 2 dbl-st-grupper à 5 dbl-st på raden).
Fortsett slik til arb måler ca 70 cm langs midten - avpass etter 3.rad i A.X, deretter hekles en kant.

KANT:
Hekle A.2, A.3 til det gjenstår 2 dbl-st-grupper før midt-buen, hekle A.4, videre hekles A.3 til det gjenstår 1 dbl-st-gruppe på forrige rad, avslutt med A.5. Når raden er ferdig klippes og festes tråden. Arb måler ca 75 cm i høyden målt midt på sjalet.

= st om lm-buen
= dbl-st om lm-buen
= dbl-st i dbl-st/trippel-st
= trippel-st om lm-buen
= første rad viser siste rad før kanten, raden er allerede heklet
= 6 lm, 1 kjm i første lm (se pkt på sirkelen, første rad starter her)

Kommentarer / Spørsmål (21)

Jan Manson 06.11.2019 - 11:50:

Download pattern does not seem to save itself to my computer in the downloads folder. I was expecting a printed pattern as I do not have a good printer and obviously I shall not carry a laptop around for crocheting. Misleading newsletter - you say you are in Norwich ( I used to live in Norwich) but you are obviously in Denmark. Invoice and most comments are in Danish. I'm just wondering whether to return the yarn as nothing is what I thought it was.

DROPS Design 06.11.2019 kl. 13:46:

Dear Mrs Manson, for any question about your order, please contact the store where you bought the yarn, you will find all DROPS stores here, choose your country in the scroll down menu on the right side at the top of the page. Happy crocheting!

Gloria 10.06.2019 - 02:36:

Since I can’t work from diagrams, do you have written instructions? Thank you!

DROPS Design 10.06.2019 kl. 06:29:

Dear Gloria, this pattern has not written instructions, it is only available as a diagram. But it is not so difficult - just try! You read the diagram from bottom to top, from right to left. 1 symbol = 1 stitch (specified in the symbol definition). You can read more about how to read a crochet diagram here. Happy crocheting!

Hanne 24.10.2018 - 19:37:

Hallo, ik stel hierbij nog eens mijn vraag: Ik heb het eerste rijtje gemaakt: de lus, de vier dubbele stokjes, drie losse, vier dubbele stokjes. maar dan zit ik vast. Ik snap niet hoe ik dan verder moet. Hoe maak ik het driedubbel stokje OM de l-lus? Ik heb het instructiefilmpje van drops hierover bekeken, maar ik raak er niet wijzer uit. Kunnen jullie me verder helpen? Alvast bedankt! Hanne

DROPS Design 24.10.2018 kl. 20:39:

Dag Hanne, De driedubbele stokjes om de lus maak je gewoon op dezelfde manier als de dubbele stokjes om de lus. Je maakt hem dus om de lossenlus in plaats van in een steek of in een losse.

Hanne 19.10.2018 - 21:32:

Hallo, ik heb het eerste rijtje gemaakt: de lus, de vier dubbele stokjes, drie losse, vier dubbele stokjes. maar dan zit ik vast. Ik snap niet hoe ik dan verder moet. Hoe maak ik het driedubbel stokje OM de l-lus? Ik heb het instructiefilmpje van drops hierover bekeken, maar ik raak er niet wijzer uit. Kunnen jullie me verder helpen? Alvast bedankt! Hanne

Petra Schuster 01.08.2018 - 23:10:

Ich verstehe leider A2 - A5 nicht wirklich, kann man das auch einfacher erklären? Danke und viele Grüße Petra

DROPS Design 02.08.2018 kl. 09:16:

Liebe Frau Schuster, bei jeder Hinreihe häkeln Sie zuerst A.2, dann A.3 wiederholen bis 2 Doppelstäbchen Gruppen vor dem Mittlebogen übrig sind, dann A.4 über die nächsten 4 Doppelstäbchen Gruppen häkeln (= 1 x in der Breite), dann A.3 häkeln bis 1 Doppelstäbchen Gruppe übrig ist, und die Reihe mit A.5 enden. Von der Rückseite häkeln Sie: A.5, A.3 wiederholen bis 2 Doppelstâbchen vor dem Mittelbogen übrig sind, A.4 1 x über die nächsten 4 Doppelstäbchen Gruppen häkeln, A.3 wiederholen bis noch 1 Doppelstäbchen Gruppe ürbig ist, A.2 über die letzte Doppelstäbchen Gruppe häkeln. Viel Spaß beim häkeln!

Marthe Scheffer 22.07.2018 - 20:19:

Wat fijn, dan kan ik nu beginnen met haken. Dank jullie wel voor de snelle reactie. Met vriendelijke groet, Marthe

Marthe Scheffer 21.07.2018 - 21:39:

Ik begrijp het ene tekentje van het stokje met het bolletje erin niet. Erachter staat= dstk in dstk/driedubbel stk. Betekent dit dan eerst een dubbel stokje, dan 3 lossen en dan een driedubbel stokje? Of begrijp ik het verkeerd? Groetjes, Marthe

DROPS Design 22.07.2018 kl. 11:51:

Dag Marthe, Het betekent dat je een dubbel stokje maakt in het dubbele stokje of driedubbel stokje van de vorige toer.

Denise Hawryluk 28.06.2017 - 08:46:

I understand the illustrated pattern up to A-1. But what should I do with A.2, A.3, A.4, and A.5 ? It looks like you should repeat the four rows of A.X until the edge. Then for the edge, do I make a row like the third row of AX and then a row with treble groups of four except for the turning corner at the top of the triangle when it's 2 groups of 5 treble stitches?

DROPS Design 28.06.2017 kl. 10:14:

Dear Mrs Hawryluk, for the shawl you repeat A.X in height (there will be always more sts/group of sts between sides and middle ch-space), then work the edge following A.2 (starting on 2nd row, 1st row shows last row in A.x) at the beg of the row, then repeat A.3 to the middle ch-space, repeat A.3 to the last ch-space and finish with A.5 at the end of row. Happy crocheting!

Heidi Skaare 06.04.2017 - 19:58:

Hei igjen! Må også bare spørre om det også blir økning av de andre maskene i AX ? Dvs når A1 er ferdig og man begynner på første rad i AX, blir det da også flere masker der eller blir det bare maskene som allerede vises i diagrammet? Takk for tålmodigheten med en nybegynner :-)

DROPS Design 07.04.2017 kl. 08:58:

Hei Heidi, Ja du fortsetter med økninger hele veien, hver 2.rad økes det 2 dbl-st-grupper à 5 dbl-st på raden som beskrevet. Det er bare hyggelig å svare på spørsmål og vi har alle vært nybegynnere og vet hvordan det er! Mvh, Deirdre

Heidi Skaare 31.03.2017 - 15:17:

Er helt nybegynner, kun heklet i 1 mnd, og må derfor ha litt tydelig beskrivelse. Jeg har heklet A1 og skal begynne på AX. Står at man skal øke med 2 dobbeltstavgrupper med 5 staver i hver. Skjønner ikke helt hvor jeg skal øke. Forstår av tidligere spørsmål og svar at det er på midten. Skal det ikke være luftmasker eller stav gjennom buen mellom de to man øker på med på hver side?

DROPS Design 04.04.2017 kl. 07:51:

Hei Heidi Om du ser på diagrammet og i midten (rett under der det står A.1), ser du at det økes med 2 dobbeltstave-grupper a 5 stk dobbeltstaver (= 10 dobbeltstaver med 3 luftmasker i midten). Alle disse maskene hekles om 3-luftmaskebuen fra forrige omgang, dette gjøres på hver 2. rad. God fornøyelse!

Kommentér oppskrift DROPS 172-11