DROPS Extra / 0-1287

Warm Apricot by DROPS Design

Heklet DROPS topp i ”Safran” med hullmønster og raglan. Heklet ovenfra og ned. Str S - XXXL

DROPS Design: Modell nr e-243
Garngruppe A
----------------------------------------------------------
350-350-400-450-450-500 g f.nr 13, korall

DROPS HEKLENÅL NR 3,5 – eller den nålen du må bruke for å få 22 st x 12 rader på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 113.05kr. Les mer.

På hver omg med st erstattes første st med 3 lm, omg avslutter med 1 kjm i 3.lm på beg av omg.
På hver omg med fm erstattes første fm med 1 lm, omg avslutter med 1 kjm i 1.lm på beg av omg.

ØKETIPS-1:
Det økes 1 st ved å hekle 2 st i samme st.

ØKETIPS-2 (gjelder sidene på bolen):
Hekle til det gjenstår 3 st før merketråden, hekle 2 st i neste st (= 1 st økt), hekle 1 st i hver av de neste 4 st (merketråden sitter mellom disse m), hekle 2 st i neste st (= 1 st økt).

RAGLAN:
Det økes til raglan på hver side av A.1.
Øk 2 st FØR A.1 slik: Hekle til det gjenstår 2 st før A.1, hekle 2 st i hver av de neste 2 st (= 2 st økt).
Øk 2 st ETTER A.1 slik: Hekle 2 st i hver av de første 2 st etter A.1 (= 2 st økt).
Øk 1 st FØR A.1 slik: Hekle til det gjenstår 1 st før A.1, hekle 2 st i neste st (= 1 st økt).
Øk 1 st ETTER A.1 slik: Hekle 2 st i første st etter A.1 (= 1 st økt).
Det økes ulikt på bol og ermer som forkl i oppsk.

FELLETIPS:
Hekle til det gjenstår 4 st før merketråden, hekle de neste 2 st sammen slik: Hekle 1 st i neste st, men vent med siste gjennomtrekning (= 2 m på nålen), hekle 1 st i neste st, men når siste gjennomtrekning gjøres trekkes tråden gjennom alle m på nålen - det er nå felt 1 st, hekle 1 st i hver av de 4 neste st (merketråden sitter mellom disse m), hekle de neste 2 st sammen (= 1 st felt).
----------------------------------------------------------

BÆRESTK:
Arb hekles rundt, ovenfra og ned. Hekle 161-166-171-176-181-186 lm på nål 3,5 med Safran. Hekle neste omg slik: Hekle 1 st i 4.lm fra nålen (= 2 st) – LES HEKLEINFO, hekle 1 st i hver av de neste 2 lm, * hopp over 1 lm, 1 st i hver av de neste 4 lm *, gjenta fra *-* = 128-132-136-140-144-148 st.

Deretter hekles neste omg slik: Hekle 1 st i hver av de første 18-19-20-21-22-23 st SAMTIDIG som det økes 4-5-5-6-7-8 st jevnt fordelt – LES ØKETIPS-1 – (= halve bakskt), A.1 over de neste 11 st, 2 st i neste st, 1 st i hver av de neste 4 st, 2 st i neste st, A.1 over de neste 11 st (= erme), 1 st i hver av de neste 36-38-40-42-44-46 st SAMTIDIG som det økes 8-10-10-12-14-16 st jevnt fordelt (= forstk), A.1 over de neste 11 st, 2 st i neste st, 1 st i hver av de neste 4 st, 2 st i neste st, A.1 over de neste 11 st (= erme), 1 st i hver av de siste18-19-20-21-22-23 st SAMTIDIG som det økes 4-5-5-6-7-8 st jevnt fordelt. På forstk og bakstk er det nå 44-48-50-54-58-62 st og på ermet er det A.1, 8 st og A.1. På neste omg økes det til RAGLAN – se forkl over.

ØK SLIK PÅ FORSTK OG BAKSTK: Øk 2 st på hver omg totalt 3-4-7-9-13-16 ganger, deretter 1 st på hver omg totalt 12-12-10-9-6-5 ganger.
ØK SLIK PÅ ERMENE: Øk 2 st på hver omg totalt 0-0-1-3-4-4 ganger, deretter 1 st på hver omg totalt 15-16-16-15-15-17 ganger. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN!

Når A.1 er heklet 1 gang i høyden, repeteres A.1a over A.1. Etter alle økningene er det 80-88-98-108-122-136 st på forstk og bakstk, på ermet er det A.1, 38-40-44-50-54-58 st og A.1. Arb måler ca 14-15-16-17-18-19 cm. Neste omg hekles slik: Hekle 1 st i hver av de første 40-44-49-54-61-68 st, hekle 8 lm (= under ermet), sett 1 merketråd midt mellom de nye lm, hopp over: A.1a og 38-40-44-50-54-58 st og A.1a (= erme), hekle 1 st i hver av de neste 80-88-98-108-122-136 st, 8 lm (= under ermet), sett 1 merketråd midt mellom de nye lm, hopp over: A.1a og 38-40-44-50-54-58 st og A.1a (= erme), hekle 1 st i hver av de neste 40-44-49-54-61-68 st = 160-176-196-216-244-272 st og 16 lm. Sett 1 merke i arb, HERFRA MÅLES ARB VIDERE! La merketrådene følge med arb videre, merket blir sittende i arb.

BOLEN:
Hekle 1 st i hver st og 1 st i hver lm. Det er 88-96-106-116-130-144 st mellom merketrådene på bakstk og forstk. Når arb måler 3 cm (målt fra merket) felles det 1 st på hver side av hver merketråd i siden (= 4 m felt) – LES FELLETIPS. Gjenta fellingen på hver 4.-4.-3½.-4½.-4½.-4½.cm 3-3-4-3-3-4 ganger til = totalt 160-176-192-216-244-268 st. Når arb måler 17-18-19-20-21-22 cm (målt fra merket) økes det 1 st på hver side av hver merketråd (= 4 st økt) – LES ØKETIPS-2. Gjenta økningen på hver 1½.cm 6-6-7-6-6-7 ganger til = 188-204-224-244-272-300 st. Fortsett med 1 st i hver st til arb måler 32-33-34-35-36-37 cm (målt fra merket). Arb måler totalt ca 46-48-50-52-54-56 cm fra halskanten. Hekle 1 kant rundt toppen slik: Hekle * 1 fm i første/neste st, 4 lm, hopp over ca 1 cm *, gjenta fra *-* rundt hele toppen. Klipp og fest tråden.

ERMKANT:
Ermet hekles rundt, ovenfra og ned. Start å hekle midt under ermet slik: Hekle 1 fm i den 5.lm av de 8 lm som ble heklet i ermhullet på bolen. Hekle 3 lm (= 1 st). Videre hekles det med 1 st i hver av de neste 3 lm, A.1a som før, 1 st i hver av de neste 38-40-44-50-54-58 st, A.1a som før, 1 st i hver av de siste 4 lm under ermet, avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg. Hekle 1 st i hver st og A.1a til det er heklet ferdig 1 hel rapport av A.1a. Deretter hekles 1 st i hver st, hekle A.1b over A.1a = 68-70-74-80-84-88 st. På neste omg hekles 1 st i hver st SAMTIDIG som det felles 12 st jevnt fordelt = 56-58-62-68-72-76 st. Hekle 1 st i hver st til ermkanten måler ca 4 cm. Hekle * 1 fm i første/neste st, 4 lm, hopp over ca 1 cm *, gjenta fra *-* rundt hele ermet. Klipp og fest tråden. Hekle en ermkant rundt det andre ermet.

HALSKANT:
Start midt bak. Hekle 1 lm, * 1 fm i første/neste st, 4 lm, hopp over ca 1 cm *, gjenta fra *-* rundt hele halsen, avslutt med 1 kjm i første lm, vær obs at halskanten ikke strammer.

= fm om lm-buen
= st i st
= st om lm-buen
= boble: Hekle st-gruppe med 4 st i samme st: * hekle 1 st, men vent med siste gjennomtrekning *, gjenta fra *-* 3 ganger til i samme st, 1 kast på nålen, trekk tråden gjennom alle m på nålen
= Første omg er forkl i oppskrift

Tove 06.05.2019 - 11:35:

Udtaningerne til raglan forstår jeg ikke, skal der være 2 masker på ryg og forstyk og 1 på ærme ( i hver side.

DROPS Design 06.05.2019 kl. 13:04:

Hei Tove. Du øker på hver side an A.1, og du øker enten 1 eller 2 staver. Jeg antar du strikker størrelse L - i så fall stemmer det du sier. Du hekler slik: På for og bakstykket begynner du med å øke 2 staver ved A.1, på hver omgang, dette gjør du totalt 7 ganger. Etter det går du over til å øke 1 stav, og dette gjør du hver omgang totalt 10 ganger. Samtidig som du øker på for- og bakstykket, øker du på ermene, slik: øk 2 staver 1 gang, og så går du over til å øke 1 stav og dette gjør du hver omgang totalt 16 ganger. Du har altså økt totalt 17 ganger på hver side av A.1, men du har ikke alltid økt like mange masker på hver side. God fornøyelse

Renske Bruijel 19.02.2019 - 11:32:

Graag zou ik verder met mijn haakwerk. Helaas heb ik nog geen atwoord op mijn vraag. Is het mogelijk die te beantwoorden of ben ik te ongeduldig. Dank en groet, RMB

Lainscak Annie 19.02.2019 - 10:53:

Merci beaucoup

Lainscak Annie 16.02.2019 - 21:35:

Bonsoir J'ai une petite incompréhension pour le raglan. vous ne dites pas combien de fois doit on augmenter de mailles de chaque coté du point A1 et si il faut alterner des doubles augmentations avec des simples. Merci d'avance de votre réponse

DROPS Design 18.02.2019 kl. 09:53:

Bonjour Mme Lainsack, on va augmenter différemment en fonction de la taille et des manches ainsi: devant et dos: 3-16 x 2 brides tous les tours puis 12-5 x 1 b tous les tours et sur les manches: 0-2 x 2 b tous les tours et 15-17x 1 b tous les tours. Bon crochet!

Renske Bruijel 14.02.2019 - 12:33:

Wat ik niet begrijp: gezien van patroon XL voor de mouw A1-11-A! is 20 steken. Dan meerderen: 3x 2st en 15x 1 st. Is totaal 41 st. Volgens de beschrijving heeft de mouw nu 50 steken. Ik pieker me suf waar die andere 9 st dan vandaan komen. Kunt u me uit de nood helpen? Dank en groet, RMB

DROPS Design 07.03.2019 kl. 22:35:

Dag Renske,

Op het voor- en achterpand zijn er 50 steken (niet de mouw) en op elke mouw A.1(11 st), 8 steken en A.1(11 st.). 2 keer A.1 plus 8 steken is 30 steken ipv 20 steken.

Emma 29.10.2018 - 15:37:

Hallo, ich bin bei der 3. Runde und häkel Gr. M. Ich häkel die 3. Runde nach der Anleitung die unter "RAGLANZUNAHMEN" steht 2x um die Runde zu schließen. Wenn ich dann die 4. Runde nach Anleitung häkel (Absatz "WIE FOLGT AM VORDER-...") komme ich nicht auf je 88 Stb. bzw. 40 Stb. an den Ärmeln, sondern auf insgesamt 12 Stb mehr. Warum? Muss ich beide Runden zu einer kombinieren? Viele Grüße, Emma

DROPS Design 29.10.2018 kl. 16:15:

Liebe Emma, nach der 1. Zunahme haben Sie 12 Maschen zugenommen und wenn alle Zunahmen fertig sind, dann bekommen Sie 88 Stb für Vorder- & Rückenteil und 40 M für jeden Ärmel. Viel Spaß beim häkeln!

Anna Ludlow 09.08.2018 - 20:24:

I'm struggling with the increases in the yoke. I'm making the XXL size, but if I do the increases as written I end up with 136 stitches instead of 122. I'm not sure where the extra 14 stitches are coming from. Do the increases before A1 count as the inc on the front and back pieces?

DROPS Design 10.08.2018 kl. 08:23:

Dear Mrs Ludlow, before inc for raglan, there are 58 sts on front and back piece, you increase 2 sts at the beg/end of piece x 13 (= 4 stsx13=52 sts inc) + 1 st at the beg/end of piece x 6 (=2 stsx6=12 sts inc): 58+52+16= 122 sts. Happy crocheting!

Janni 27.06.2018 - 22:29:

Jeg har svært ved at se på arbejdet. Om hvad der høre til forstykket, bagstykket og ærmer. Er det sådan at når man hækler efter bærestykket, at de yderste led høre til bastykket. Og det der er mellem de 2 A1 stykker høre til ærmet, og midten er forstykket? Og skal det sys sammen bagefter? Det er første gang at jeg har haft svært ved at forstå jeres opskrifter. Ellers en sød bluse. Håber i kan hjælpe mig.

DROPS Design 29.06.2018 kl. 09:20:

Hej Janni, Hele arbejdet strikkes rundt ovenfra og ned (og skal ikke syes sammen bagefter). Du vælger en størrelse og starter hvor der står BÆRESTYKKE: Arb hækles rundt ovenfra og ned. Hækl ....... og så er det bare at følge opskriften stykke efter stykke. God fornøjelse!

Lorraine 08.05.2018 - 19:09:

Je désirerais savoir si c'est un modèle difficile pour une débutante car j'ai déjà fait beaucoup de petites choses et j'aimerais me lancer dans de plus grand projet.

DROPS Design 09.05.2018 kl. 08:12:

Bonjour Lorraine, lisez attentivement les explications et n'hésitez pas à poser votre question ici. Pour toute assistance individuelle, vous pouvez également contacter le magasin où vous avez acheté votre fil et/ou le forum DROPS. Bon crochet!

Anneke Lensselink 09.03.2018 - 15:41:

Na de Pas staat er: Meerder als volgt op het voorpand en achterpand 2 stk elke toer 7 keer in totaal enz. Hier kom ik totaal niet uit, hoe ik het ook bereken, want ik moet op totaal 98 stokjes uitkomen zoals verderop in de beschrijving wordt aangegeven. In de 3e toer kom ik zelf uit op 53 stokjes op voorpand en achterpand, als ik dus doorga zoals ik denk dat het aangegeven is dan kom ik ver boven de 98 uit. Alles super onduidelijk. Groetjes Anneke

DROPS Design 09.03.2018 kl. 16:23:

Hallo Anneke, Als er staat dat je 2 steken moet meerderen bijvoorbeeld op de panden, betekent dat dat je naast A.1 2 steken meerdert (zie bij RAGLAN bovenin het patroon hoe je dit doet). Daardoor heb je in totaal op het voorpand 4 steken erbij en op het achterpand ook 4 steken erbij. Verder staat erbij hoe vaak je deze 2 steken meerdert en om de hoeveel naalden. Daarna meerder je nog eens een aantal keren 1 stokje aan elke kant van A.1 op de panden. TEGELIJKERTIJD meerder je ook op dezelfde manier bij de mouwen, volgens omschrijving.

Kommentér oppskrift DROPS Extra 0-1287