DROPS Extra / 0-1286

Warm Apricot Cardigan by DROPS Design

Hæklet DROPS jakke i ”Safran” med hulmønster og raglan. Hæklet ovenfra og ned. Str S - XXXL

DROPS Design: Model nr e-242
Garngruppe A
----------------------------------------------------------
350-350-400-450-500-550 g f.nr 13, koral

DROPS HÆKLENÅL nr 3,5 – eller den nål du skal bruge for at få 22 st x 12 rækker på 10 x 10 cm.
DROPS PERLEMORKNAP: Buet (hvid), nr 521: 6 stk i alle str.
----------------------------------------------------------

fra 8.55 kr /50g
DROPS Safran uni colour DROPS Safran uni colour 8.55 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 59.85kr. Læs mere.
MØNSTER:
Se diag A.1 til A.3.

HÆKLEINFO:
På hver række med st erstattes første st med 3 lm.
På hver række med fm erstattes første fm med 1 lm.
På hver omg med st erstattes første st med 3 lm, omg afsluttes med 1 km i 3.lm i beg af omg.
På hver omg med fm erstattes første fm med 1 lm, omg afsluttes med 1 km i 1.lm i beg af omg.

UDTAGNINGSTIPS-1:
Der tages 1 st ud ved at hækle 2 st i samme st.

UDTAGNINGSTIPS-2 (gælder siderne på ryg- og forstykke):
Hækl til der er 3 st tilbage før mærketråden, hækl 2 st i næste st (= 1 st taget ud), hækl 1 st i hver af de næste 4 st (mærketråden sidder mellem disse m), hækl 2 st i næste st (= 1 st taget ud).

RAGLAN:
Der tages ud til raglan på hver side af A.2.
Tag 2 st ud FØR A.2 således: Hækl til der er 2 st tilbage før A.2, hækl 2 st i hver af de næste 2 st (= 2 st taget ud).
Tag 2 st ud EFTER A.2 således: Hækl 2 st i hver af de første 2 st efter A.2 (= 2 st taget ud).
Tag 1 st ud FØR A.2 således: Hækl til der er 1 st tilbage før A.2, hækl 2 st i næste st (= 1 st taget ud).
Tag 1 st ud EFTER A.2 således: Hækl 2 st i første st efter A.2 (= 1 st taget ud).
Der tages ud forskelligt på ryg & forstk og ærmer som forkl i opsk.

INDTAGNINGSTIPS:
Hækl til der er 4 st tilbage før mærketråden, hækl de næste 2 st sammen således: Hækl 1 st i næste st, men vent med sidste gennemtræk (= 2 m på nålen), hækl 1 st i næste st, men når sidste gennemtræk gøres trækkes tråden gennem alle m på nålen - der er nu taget 1 st ind, hækl 1 st i hver af de 4 næste st (mærketråden sidder mellem disse m), hækl de næste 2 st sammen (= 1 st taget ind).
----------------------------------------------------------

BÆRESTK:
Arb hækles frem og tilbage, ovenfra og ned. Hækl 174-179-184-189-194-199 lm på nål 3,5 med Safran. Hækl næste række således: 1 st i 4.lm fra nålen (= 2 st) – læs HÆKLEINFO, * spring over 1 lm, 1 st i hver af de næste 4 lm *, gentag fra *-* = 138-142-146-150-154-158 st (= inkl 5 kant-st i hver side af arb).

Derefter hækles næste række således: 1 st i hver af de første 5 st (= forkant), A.1 over de næste 7 st, 1 st i hver af de næste 11-12-13-14-15-16 st Samtidig med at der tages 4-5-5-6-7-8 st ud jævnt fordelt – læs UDTAGNINGSTIPS-1 – (= forstk), A.2 over de næste 11 st, 2 st i næste st, 1 st i hver af de næste 4 st, 2 st i næste st, A.2 over de næste 11 st (= ærme), 1 st i hver af de næste 36-38-40-42-44-46 st Samtidig med at der tages 8-10-10-12-14-16 st ud jævnt fordelt (= rygstk), A.2 over de næste 11 st, 2 st i næste st, 1 st i hver af de næste 4 st, 2 st i næste st, A.2 over de næste 11 st (= ærme), 1 st i hver af de næste 11-12-13-14-15-16 st Samtidig med at der tages 4-5-5-6-7-8 st ud jævnt fordelt, A.1 over de næste 7 st (= forstk), 1 st i hver af de sidste 5 st (= forkant). På forstk er der nu 5 kantm, A.1 og 15-17-18-20-22-24 st, på ærmet er der A.2, 8 st og A.2 og på rygstk er der 44-48-50-54-58-62 st. På næste række tages der ud til RAGLAN – se forkl over.

TAG UD SÅLEDES PÅ FORSTK OG RYGSTK: Tag 2 st ud på hver række totalt 3-4-7-9-13-16 gange, derefter 1 st på hver række totalt 12-12-10-9-6-5 gange.
TAG UD SÅLEDES PÅ ÆRMERNE: Tag 2 st ud på hver række totalt 0-0-1-3-4-4 gange, derefter 1 st på hver række totalt 15-16-16-15-15-17 gange. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN!

Når A.1 og A.2 er hæklet 1 gang i højden, repeteres A.1a over A.1 og A.2a over A.2. Efter alle udtagninger er der på begge forstk 5 kantm, A.1 og 33-37-42-47-54-61 st, på begge ærmet er der A.2, 38-40-44-50-54-58 st og A.2 og på rygstk er der 80-88-98-108-122-136 st. Arb måler ca 14-15-16-17-18-19 cm. Næste række hækles således: hækl 1 st i hver af de første 5 st, A.1a som før, 1 st i hver af de næste 33-37-42-47-54-61 st, hækl 8 lm (= under ærmet), sæt 1 mærketråd midt mellem de nye lm, spring over: A.2a, 38-40-44-50-54-58 st og A.2a (= ærme), hækl 1 st i hver af de næste 80-88-98-108-122-136 st, 8 lm (= under ærmet), sæt 1 mærketråd midt mellem de nye lm, spring over: A.2a, 38-40-44-50-54-58 st og A.2a (= ærme), hækl 1 st i hver af de næste 33-37-42-47-54-61 st, A.1a som før, 1 st i hver af de sidste 5 st = 156-172-192-212-240-268 st (inkl 5 kantm i hver side), 16 lm og A.1a indenfor 5 kant-st i hver side af arb. Sæt 1 mærke i arb, HERFRA MÅLES ARB VIDERE! Lad mærketrådene følge med arb videre, mærket bliver siddende i arb.

RYG- OG FORSTYKKE:
Hækl 1 st i hver st, 1 st i hver lm og A.1a som før. Der er 88-96-106-116-130-144 st mellem mærketrådene på rygstk. Når arb måler 3 cm (målt fra mærket) tages der 1 st ind på hver side af hver mærketråd i siden (= 4 m taget ind) – læs INDTAGNINGSTIPS. Gentag indtagningen på hver 4.-4.-3½.-4½.-4½.-4½.cm 3-3-4-3-3-4 gange til = totalt 156-172-188-212-240-264 st (inkl kantm i hver side) og A.1a indenfor 5 kant-st i hver side af arb. Der er 80-88-96-108-122-134 st på rygstk. Når arb måler 17-18-19-20-21-22 cm (målt fra mærket) tages der 1 st ud på hver side af hver mærketråd (= 4 st taget ud) – LÆS UDTAGNINGSTIPS-2. Gentag udtagningen på hver 1½.cm 6-6-7-6-6-7 gange til = 184-200-220-240-268-296 st på rækken (inkl 5 kantm i hver side) og A.1a indenfor 5 kant-st i hver side af arb. Fortsæt med 1 st i hver st og A.1a til arb måler 32-33-34-35-36-37 cm (målt fra mærket). Arb måler totalt ca 46-48-50-52-54-56 cm fra halskanten. Hækl 1 kant nederst rundt om jakken således: * 1 fm i første/næste st, 4 lm, spring over ca 1 cm *, gentag fra *-* over st, hækl A.1a over A.1a som før. Sørg for at der afsluttes med 1 fm i sidste st. Klip og hæft tråden.

ÆRMEKANT:
Ærmet hækles rundt, ovenfra og ned. Start med at hækle midt under ærmet således: 1 fm i den 5.lm af de 8 lm som blev hæklet i ærmegabet på ryg- og forstykke. Hækl 3 lm (= 1 st). Nu hækles der 1 st i hver af de næste 3 lm, A.2a som før, 1 st i hver af de næste 38-40-44-50-54-58 st, A.2a som før, 1 st i hver af de sidste 4 lm under ærmet, afslut med 1 km i 3.lm i beg af omg. Hækl 1 st i hver st og A.2a til der er hæklet 1 hel rapport af A.2a. Derefter hækles 1 st i hver st, hækl A.2b over A.2a = 68-70-74-80-84-88 st. På næste omg hækles 1 st i hver st Samtidig med at der tages 12 st ind jævnt fordelt = 56-58-62-68-72-76 st. Hækl 1 st i hver st til ærmekanten måler ca 4 cm. Hækl * 1 fm i første/næste st, 4 lm, spring over ca 1 cm *, gentag fra *-* rundt om hele ærmet. Klip og hæft tråden. Hækl en ærmekant rundt om det andet ærme.

HALSKANT:
Start midt foran. Hækl * 1 fm i første/næste st, 4 lm, spring over ca 1 cm *, gentag fra *-* rundt om hele halsen, sørg for at halskanten ikke strammer. Der skal afsluttes 1 fm i sidste st.

LOMME:
Hækl 34 lm (inkl 1 lm til at vende med) på nål 3,5 med Safran. Hækl A.3a totalt 4 gange i bredden (OBS: Første fm hækles i 2.lm fra nålen), afslut med første m af A.3a i sidste lm (så det bliver ens i begge sider). OBS: Sidste m hækles altid som første m i diag. Når A.3a er hæklet 1 gang i højden, gentages A.3b over A.3a til arb måler 7 cm, sørg for at sidste række er sidste række i A.3b, derefter hækles A.3c over A.3b. Klip og hæft tråden. Hækl 1 lomme til.

MONTERING:
Sy lommerne på jakken, ca 7 cm fra nederkant og ca midt på forstk. Sy knapper i på venstre forkant, den øverste knap syes 2 cm fra halskanten, derefter syes de på med ca 8 cm imellem. Knapperne lukkes mellem 2. og 3.st på højre forkant.

Diagram

= lm
= fm i st/lm
= fm om lm-buen
= st i st
= st om lm-buen
= boble: Hækl st-gruppe med 4 st i samme st: * Hækl 1 st, men vent med sidste gennemtræk *, gentag fra *-* 3 gange til i samme st, slå om, træk tråden gennem alle m på nålen
= boble: Hækl st-gruppe med 4 st om samme lm-bue: * Hækl 1 st, men vent med sidste gennemtræk *, gentag fra *-* 3 gange til om samme lm-bue, slå om, træk tråden gennem alle m på nålen
= Første række er forkl i opskriften

Le Roy 01.07.2019 - 15:57:

Pouvez vous m'expliquer pour les dopes..je fais la bride sans la finir

DROPS Design 02.07.2019 kl. 08:30:

Bonjour Mme Le Roy, tout à fait, pour faire 1 nope, crochetez 4 brides dans la même bride, mais à la fin de chacune de ces 4 brides, vous ne faites pas le dernier jeté (= vous avez alors 5 boucles sur le crochet), faites ensuite encore 1 dernier jeté et écoulez-le dans toutes les boucles sur le crochet. Bon crochet!

Le Roy 01.07.2019 - 13:49:

Bonjour je suis assez douée dans le crochet et franchement je m'arrache les cheveux avec vos explications ..il est vraiment compliqué et pas simple d'explications..je vais reesayer .sinon je chercherais quelque chose de plus simple..à voir comme çà en photo il parait simple

DROPS Design 01.07.2019 kl. 14:27:

Bonjour Mme Le Roy, Les modèles DROPS sont réalisés par des milliers de personnes du monde entier. Nous comprenons toutefois qu’en fonction du pays, les explications puissent être formulées différemment. Nous faisons naturellement en sorte que nos modèles soient compréhensibles. Vous pouvez volontiers poser votre question ici, et pour toute assistance individuelle, vous adresser au magasin où vous avez acheté votre laine – même par mail ou téléphone. Bon tricot!

Le Roy 30.06.2019 - 20:43:

Bonjour je fais beaucoup de crochet..je vient de vous acheter cette laine pour faire le gilet.je voulais juste savoir le gilet se commence bien par le haut..il me parait assez compliqué.merci

DROPS Design 01.07.2019 kl. 07:53:

Bonjour Mme Le Roy! Le gilet se crochète de haut en bas. Suivez les explications et tout sera bien. Bon travail!

Jo 13.04.2019 - 18:30:

Please help. I am struggling to understand how exactly these Inc add up to the total before you start with the body "INC AS FOLLOWS ON FRONT AND BACK PIECE: Inc 2 tr every row 3-4-7-9-13-16 times in total, then 1 tr every row 12-12-10-9-6-5 times in total. INC AS FOLLOWS ON SLEEVES: Inc 2 tr every row 0-0-1-3-4-4 times in total, then 1 tr every row 15-16-16-15- 15-17 times in total." How many times should you now actually inc

DROPS Design 23.04.2019 kl. 09:48:

Dear Jo, the increases will be worked differently on body and on sleeves but at the same time. Depending on your size you will first increase 2 sts on every row (= 4 sts inc on back piece + 2 sts inc on each front piece) + 1 st on every row (= 2 sts inc on back piece + 1 st inc on each front piece) on body while increasing 2 sts (in the 4 largest sizes only) (= 4 sts inc on each sleeve) on every row then 1 st (2 sts inc on each sleeve) every row on sleeves. Happy crocheting!

Flaminia Cornaggia 18.02.2019 - 18:43:

Hi, I need some help with this pattern, please! At line 3 I should add only the Raglan augmentations? so it would be +2 front R +4 Rsleeve+4 back +4 L sleeve+2front L? Line 4 is only one augmentation each side of the A2 scheme? And only with line 5 I start augmenting back, front and sleeves as indicated at page3?

DROPS Design 19.02.2019 kl. 09:11:

Dear Mrs Cornaggia, the increases for Raglan start on row 3, then depending on your size you will increase 2 sts on every row 3-16 times in total then 1 st on every row 12-5 times in total on body and on sleeves you will increase 2 sts on every row 0-4 times in total + 1 st on every row 15-17 times in total. This means you may have to increase only on body and sometimes on body and on sleeves. Happy crocheting!

Flaminia Cornaggia 18.02.2019 - 18:41:

Hi, I need some help with this pattern, please! At line 3 I should add only the Raglan augmentations? so it would be +2 front R +4 Rsleeve+4 back +4 L sleeve+2front L? Line 4 is only one augmentation each side of the A2 scheme? And only with line 5 I start augmenting back, front and sleeves as indicated at page3?

Flaminia Cornaggia 15.02.2019 - 10:13:

Buongiorno, ho problemi a seguire le schema dopo la riga due, da lì passo agli aumenti del Raglan, giusto? Quindi Riga 3 devo aumentare 2 per ogni lato dello schema A2, giusto? +2 davanti dx, +4 manica, +4 dietro, +4 manica, +2 davanti dx? Gli aumenti di 1 si riferiscono alla riga dopo, quindi la 4, giusto? Per la 5 invece passo ad aumentare solo davanti dietro e maniche? Grazie in anticipo!

DURIEZ Sylviane 04.01.2019 - 09:58:

Bonjour, je dois commencer le 3ème rang du warm apricot en taille M. Les explications sont "augmenter ainsi au devant et au dos 4 fois 2B tous les tours et 12 fois 1B tous les tours. Si j'ai bien compris qu'il faut augmenter 2 fois 2B pour le devant et 2 fois 2B pour le dos mais combien de tours est-ce pendant 4 tours ? Les 12 fois 1B c'est 1B pour le devant et 1B pour le dos est-ce aussi pendant 12 tours ? Merci pour votre réponse. Cordialement Sylviane

DROPS Design 04.01.2019 kl. 12:46:

Bonjour Mme Duriez, on augmente différemment pour le raglan dos/devants et manches, pour le dos et les devants, on augmente tous les 4 fois 2 brides (= 4 rangs d'augmentations avec 2 brides en plus sur chaque devant/4 brides sur le dos) et 12 fois 1 bride (= 12 rangs d'augmentations) - pour les manches, vous augmentez 16 fois 1 bride tous les rangs. Bon crochet!

Linda 02.09.2018 - 22:51:

If I want my neckline to be smaller and I start out with 134 chains and 98 dc after the first round; how would I determine the number of stitches to place on the front, sleeves, and back? Is there a simple calculation for doing this? Or can you tell me what my first round plus the increases would be??

DROPS Design 03.09.2018 kl. 15:38:

Dear Linda, we are unfortunately not able to adjust every pattern to every single request, but you are welcome to contact the store where you bought your yarn, they should have some tips to help you. Happy crocheting!

DUVAL 12.06.2018 - 08:21:

Bonjour, J'ai mis ce joli modèle dans mes Favoris mais avant de me lancer, je voudrais savoir si le modèle présenté a été réalisé en coton ou en laine ? Si je le tricote en coton, est-ce qu'il y aura une différence par rapport aux mesures et/ou au nombre de mailles/rangs à faire ? Merci.

DROPS Design 12.06.2018 kl. 08:44:

Bonjour Mme Duval, ce modèle se crochète en DROPS Safran, un fil 100% coton, cliquez sur le nuancier pour en savoir plus sur ce fil. Bon crochet!

Kommentere opskrift DROPS Extra 0-1286