DROPS / 173 / 30

Clarice by DROPS Design

Strikket DROPS jakke i ”Alpaca Bouclé” og Brushed Alpaca Silk” med riller, lommer og krage. Str S-XXXL.

DROPS Design: Modell nr ab-064
Garngruppe C + C eller E
----------------------------------------------------------
300-350-400-400-450-500 g f.nr 5110, lys grå
Og bruk:
DROPS BRUSHED ALPACA SILK fra Garnstudio
150-175-200-200-225-250 g f.nr 02, lys grå

DROPS RUNDP (80 cm) NR 8 - eller det p.nr du må bruke for å få 11 m x 15 p glstrikk med 1 tråd av hver kvalitet (= 2 tråder) på 10 x 10 cm.
DROPS PERLEMORKNAPP Buet (hvit), NR 540, 2 stk i alle str.
----------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

DROPS AlpacaBoucle: Fargekart / Alternative garn (Garngruppe C)

DROPS BrushedAlpacaSilk: Fargekart / Alternative garn (Garngruppe C)

Stikkord:

fasong: ermsømløs, lomme, oversized, type oppskrift: jakker,

FORKORTEDE PINNER:
Det strikkes forkortede p over m i stolpen, slik at den ikke skal trekke seg sammen i høyden. Strikk slik fra retten på hver 10.p: Strikk rett over alle m i stolpen, snu, stram tråden og strikk rett tilbake, snu og strikk over alle m som før. NB! Når det strikkes forkortede p over venstre stolpe start fra vrangen.

FELLETIPS:
Alle fellinger skjer fra retten!
Fell slik på høyre forstk (dvs etter stolpe-m): Ta 1 m løst av p, 1 rett, løft den løse m over.
Fell slik på venstre forstk (dvs før stolpe-m): Strikk til det gjenstår 2 m før stolpen, strikk 2 m rett sammen.

ØKETIPS:
Alle økninger skjer fra retten!
Det økes 1 m på høyre stolpe slik: Strikk til det gjenstår 1 m i stolpen, 1 kast, strikk siste m i stolpen.
Det økes 1 m på venstre stolpe slik: Strikk 1 m, 1 kast, strikk de resterende m i stolpen.
På neste p strikkes kastet vridd rett slik at det ikke blir hull.

KNAPPHULL:
Det felles til knapphull på høyre stolpe. 1 knapphull = strikk tredje og fjerde m fra kanten rett sammen og lag 1 kast.
Fell til knapphull når arb måler:
STR S: 28 og 36 cm.
STR M: 30 og 38 cm.
STR L: 32 og 40 cm.
STR XL: 34 og 42 cm.
STR XXL: 36 og 44 cm.
STR XXXL: 38 og 46 cm.
----------------------------------------------------------

JAKKE:
Arb strikkes frem og tilbake i deler og sys sammen tilslutt.

BAKSTK:
Legg opp 58-60-66-72-78-84 m (inkl 1 kant-m i hver side) på rundp 8 med 1 tråd Alpaca Bouclé og 1 tråd Brushed Alpaca Silk (= 2 tråder). Strikk RILLER - se forkl over, i 5 cm. På neste p fra retten strikkes det glstrikk med 1 kant-m rille i hver side. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arb måler 47-48-49-50-51-52 cm legges det opp nye m på slutten av hver p til ermer slik: 3 m 2 ganger, 4 m 1 gang og 16-16-14-12-10-9 m 1 gang (= 26-26-24-22-20-19 m økt til erme i hver side) = 110-112-114-116-118-122 m. Nå fortsettes det med glstrikk med 4 m rille i hver side (= ermkant). Når arb måler 66-68-70-72-74-76 cm felles de midterste 10-10-10-12-12-12 m av til hals og hver skulder strikkes ferdig for seg. Videre felles det 1 m på neste p fra halsen = 49-50-51-51-52-54 m. Når arb måler 68-70-72-74-76-78 cm strikkes det på neste p fra retten 1 rille over alle m. Fell av med rett. Strikk den andre skulderen på samme måte.

HØYRE FORSTK:
Legg opp 37-38-41-44-47-50 m (inkl 1 kant-m i siden) på rundp 8 med 1 tråd Alpaca Bouclé og 1 tråd Brushed Alpaca Silk (= 2 tråder). Strikk riller - se forkl over, i 5 cm. På neste p fra retten strikkes det slik: Strikk 8 stolpe-m rille, glstrikk til det gjenstår 1 m, 1 kant-m rille. Det strikkes FORKORTEDE PINNER - se forkl over, over alle m i stolpen. HUSK KNAPPHULL! Når arb måler 36-38-40-42-44-46 cm økes det 1 m rille i stolpen – LES ØKETIPS! Øk slik på hver 2.p (dvs, hver p fra retten) totalt 8 ganger (= 16 m i stolpen), SAMTIDIG felles det m i glstrikk innenfor stolpe-m, legges det opp nye m til erme og felles av m til splitt i kragen slik: LES HELE NESTE AVSNITT FØR DET STRIKKES VIDERE!

ERME: Når arb måler 47-48-49-50-51-52 cm legges det opp nye m til erme på slutten av hver p fra retten slik: 3 m 2 ganger, 4 m 1 gang og 16-16-14-12-10-9 m 1 gang (= 26-26-24-22-20-19 m økt til erme). De nye m strikkes i glstrikk med 4 m rille ytterst (= ermkant).
FELLING INNENFOR STOLPEN:
Når arb måler 47-48-49-50-51-52 cm felles det 1 m glstrikk innenfor stolpe-m – LES FELLTIPS. Fell slik på hver 4.p (dvs hver 2.p fra retten) totalt 6-6-6-7-7-7 ganger.
KRAGE: Når arb måler 57-59-61-63-65-67 cm strikkes det slik fra retten: Fell av de første 8 m (= slag), strikk de resterende m. Snu, og strikk tilbake, på slutten av p legges det opp 6 nye m (= 14 m til krage).

Når alle økninger og fellinger er ferdige er det 63-64-65-65-66-68 m på p. Fortsett videre til arb måler 68-70-72-74-76-78 cm. Nå strikkes det 1 rille over alle m. På neste p fra retten strikkes det slik: Strikk de første 14 m, fell av de resterende 49-50-51-51-52-54 m til skulder/erme. Klipp tråden. Nå strikkes kragen slik: Start fra vrangen og strikk over alle 14 m, * snu og strikk 8 m tilbake, snu, strikk tilbake, snu, strikk over alle m, snu og strikk over alle m *, gjenta fra *-* til kragen måler 8-8-8-9-9-9 cm på den korteste siden. Fell av.

VENSTRE FORSTK:
Legg opp og strikk som høyre forstk. NB: Det felles ikke til knapphull på venstre stolpe. Det legges opp nye m til erme på slutten av p fra vrangen. Når det felles av m til splitt i kragen strikkes det slik fra vrangen: Fell av de første 8 m (= slag), strikk de resterende m. Snu, og strikk tilbake, på slutten av p legges det opp 6 nye m (= 14 m til krage).
Når arb måler 68-70-72-74-76-78 cm strikkes det 1 rille over alle m. Deretter strikkes det slik fra retten: Fell av de første
49-50-51-51-52-54 m, deretter strikkes de resterende 14 m i stolpen. Snu arb og strikk forkortede pinner over stolpen slik:
Start fra vrangen og strikk tilbake over alle 14 m, snu og strikk over alle m, * snu og strikk 8 m tilbake, snu, strikk tilbake, snu, strikk over alle m, snu og strikk over alle m *, gjenta fra *-* til kragen måler 8-8-8-9-9-9 cm på den korteste siden. Fell av.

MONTERING:
Sy skuldersømmene med maskesting. Sy sammen kraven midt bak og sy den til halskanten. Sy underermssømmen og sidesømmen i ett innenfor 1 kant-m rille. Klipp og fest tråder.

LOMMER:
Arb strikkes frem og tilbake. Legg LØST opp 20 m med 1 tråd av hver kvalitet (= 2 tråder) på rundp 8. Deretter strikkes det riller. Når arb måler 20 cm felles det av.
Legg lommen på forstk slik at det er 3 m glstrikk mellom lommen og stolpen, og bunnen av lommen går helt ned til rillekanten nederst på bolen. Sy lommen med 1 tråd av hver kvalitet i en og en m slik at lommen blir liggende flatt på forstk. Gjenta på det andre forstk. Klipp og fest tråder.