DROPS / 173 / 30

Clarice by DROPS Design

Strikket DROPS jakke i ”Alpaca Bouclé” og Brushed Alpaca Silk” med riller, lommer og krage. Str S-XXXL.

DROPS Design: Modell nr ab-064
Garngruppe C + C eller E
----------------------------------------------------------
300-350-400-400-450-500 g f.nr 5110, lys grå
Og bruk:
DROPS BRUSHED ALPACA SILK fra Garnstudio
150-175-200-200-225-250 g f.nr 02, lys grå

DROPS RUNDP (80 cm) NR 8 - eller det p.nr du må bruke for å få 11 m x 15 p glstrikk med 1 tråd av hver kvalitet (= 2 tråder) på 10 x 10 cm.
DROPS PERLEMORKNAPP Buet (hvit), NR 540, 2 stk i alle str.
----------------------------------------------------------

DROPS Alpaca Bouclé uni colour DROPS Alpaca Bouclé uni colour 27.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Alpaca Bouclé mix DROPS Alpaca Bouclé mix 27.00 kr /50g

fra 22.00 kr /25g
DROPS Brushed Alpaca Silk uni colour DROPS Brushed Alpaca Silk uni colour 22.00 kr /25g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 228kr. Les mer.
RILLE (strikkes frem og tilbake):
1 rille = 2 p rett.

FORKORTEDE PINNER:
Det strikkes forkortede p over m i stolpen, slik at den ikke skal trekke seg sammen i høyden. Strikk slik fra retten på hver 10.p: Strikk rett over alle m i stolpen, snu, stram tråden og strikk rett tilbake, snu og strikk over alle m som før. NB! Når det strikkes forkortede p over venstre stolpe start fra vrangen.

FELLETIPS:
Alle fellinger skjer fra retten!
Fell slik på høyre forstk (dvs etter stolpe-m): Ta 1 m løst av p, 1 rett, løft den løse m over.
Fell slik på venstre forstk (dvs før stolpe-m): Strikk til det gjenstår 2 m før stolpen, strikk 2 m rett sammen.

ØKETIPS:
Alle økninger skjer fra retten!
Det økes 1 m på høyre stolpe slik: Strikk til det gjenstår 1 m i stolpen, 1 kast, strikk siste m i stolpen.
Det økes 1 m på venstre stolpe slik: Strikk 1 m, 1 kast, strikk de resterende m i stolpen.
På neste p strikkes kastet vridd rett slik at det ikke blir hull.

KNAPPHULL:
Det felles til knapphull på høyre stolpe. 1 knapphull = strikk tredje og fjerde m fra kanten rett sammen og lag 1 kast.
Fell til knapphull når arb måler:
STR S: 28 og 36 cm.
STR M: 30 og 38 cm.
STR L: 32 og 40 cm.
STR XL: 34 og 42 cm.
STR XXL: 36 og 44 cm.
STR XXXL: 38 og 46 cm.
----------------------------------------------------------

JAKKE:
Arb strikkes frem og tilbake i deler og sys sammen tilslutt.

BAKSTK:
Legg opp 58-60-66-72-78-84 m (inkl 1 kant-m i hver side) på rundp 8 med 1 tråd Alpaca Bouclé og 1 tråd Brushed Alpaca Silk (= 2 tråder). Strikk RILLER - se forkl over, i 5 cm. På neste p fra retten strikkes det glstrikk med 1 kant-m rille i hver side. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arb måler 47-48-49-50-51-52 cm legges det opp nye m på slutten av hver p til ermer slik: 3 m 2 ganger, 4 m 1 gang og 16-16-14-12-10-9 m 1 gang (= 26-26-24-22-20-19 m økt til erme i hver side) = 110-112-114-116-118-122 m. Nå fortsettes det med glstrikk med 4 m rille i hver side (= ermkant). Når arb måler 66-68-70-72-74-76 cm felles de midterste 10-10-10-12-12-12 m av til hals og hver skulder strikkes ferdig for seg. Videre felles det 1 m på neste p fra halsen = 49-50-51-51-52-54 m. Når arb måler 68-70-72-74-76-78 cm strikkes det på neste p fra retten 1 rille over alle m. Fell av med rett. Strikk den andre skulderen på samme måte.

HØYRE FORSTK:
Legg opp 37-38-41-44-47-50 m (inkl 1 kant-m i siden) på rundp 8 med 1 tråd Alpaca Bouclé og 1 tråd Brushed Alpaca Silk (= 2 tråder). Strikk riller - se forkl over, i 5 cm. På neste p fra retten strikkes det slik: Strikk 8 stolpe-m rille, glstrikk til det gjenstår 1 m, 1 kant-m rille. Det strikkes FORKORTEDE PINNER - se forkl over, over alle m i stolpen. HUSK KNAPPHULL! Når arb måler 36-38-40-42-44-46 cm økes det 1 m rille i stolpen – LES ØKETIPS! Øk slik på hver 2.p (dvs, hver p fra retten) totalt 8 ganger (= 16 m i stolpen), SAMTIDIG felles det m i glstrikk innenfor stolpe-m, legges det opp nye m til erme og felles av m til splitt i kragen slik: LES HELE NESTE AVSNITT FØR DET STRIKKES VIDERE!

ERME: Når arb måler 47-48-49-50-51-52 cm legges det opp nye m til erme på slutten av hver p fra retten slik: 3 m 2 ganger, 4 m 1 gang og 16-16-14-12-10-9 m 1 gang (= 26-26-24-22-20-19 m økt til erme). De nye m strikkes i glstrikk med 4 m rille ytterst (= ermkant).
FELLING INNENFOR STOLPEN:
Når arb måler 47-48-49-50-51-52 cm felles det 1 m glstrikk innenfor stolpe-m – LES FELLTIPS. Fell slik på hver 4.p (dvs hver 2.p fra retten) totalt 6-6-6-7-7-7 ganger.
KRAGE: Når arb måler 57-59-61-63-65-67 cm strikkes det slik fra retten: Fell av de første 8 m (= slag), strikk de resterende m. Snu, og strikk tilbake, på slutten av p legges det opp 6 nye m (= 14 m til krage).

Når alle økninger og fellinger er ferdige er det 63-64-65-65-66-68 m på p. Fortsett videre til arb måler 68-70-72-74-76-78 cm. Nå strikkes det 1 rille over alle m. På neste p fra retten strikkes det slik: Strikk de første 14 m, fell av de resterende 49-50-51-51-52-54 m til skulder/erme. Klipp tråden. Nå strikkes kragen slik: Start fra vrangen og strikk over alle 14 m, * snu og strikk 8 m tilbake, snu, strikk tilbake, snu, strikk over alle m, snu og strikk over alle m *, gjenta fra *-* til kragen måler 8-8-8-9-9-9 cm på den korteste siden. Fell av.

VENSTRE FORSTK:
Legg opp og strikk som høyre forstk. NB: Det felles ikke til knapphull på venstre stolpe. Det legges opp nye m til erme på slutten av p fra vrangen. Når det felles av m til splitt i kragen strikkes det slik fra vrangen: Fell av de første 8 m (= slag), strikk de resterende m. Snu, og strikk tilbake, på slutten av p legges det opp 6 nye m (= 14 m til krage).
Når arb måler 68-70-72-74-76-78 cm strikkes det 1 rille over alle m. Deretter strikkes det slik fra retten: Fell av de første
49-50-51-51-52-54 m, deretter strikkes de resterende 14 m i stolpen. Snu arb og strikk forkortede pinner over stolpen slik:
Start fra vrangen og strikk tilbake over alle 14 m, snu og strikk over alle m, * snu og strikk 8 m tilbake, snu, strikk tilbake, snu, strikk over alle m, snu og strikk over alle m *, gjenta fra *-* til kragen måler 8-8-8-9-9-9 cm på den korteste siden. Fell av.

MONTERING:
Sy skuldersømmene med maskesting. Sy sammen kraven midt bak og sy den til halskanten. Sy underermssømmen og sidesømmen i ett innenfor 1 kant-m rille. Klipp og fest tråder.

LOMMER:
Arb strikkes frem og tilbake. Legg LØST opp 20 m med 1 tråd av hver kvalitet (= 2 tråder) på rundp 8. Deretter strikkes det riller. Når arb måler 20 cm felles det av.
Legg lommen på forstk slik at det er 3 m glstrikk mellom lommen og stolpen, og bunnen av lommen går helt ned til rillekanten nederst på bolen. Sy lommen med 1 tråd av hver kvalitet i en og en m slik at lommen blir liggende flatt på forstk. Gjenta på det andre forstk. Klipp og fest tråder.

Mieke 12.08.2018 - 18:45:

Die steken opzetten lukt wel maar hoe moet ik dan minderen ?? want anders is de mouw onderaan veel te wijd

DROPS Design 14.08.2018 kl. 10:26:

Dag Mieke, In het patroon zitten verder geen minderingen in de mouw naar de manchet (/pols) toe, het blijft een wijde mouw, dus je kunt gewoon extra steken opzetten en verder het patroon volgen. Als je toch meer aanpassingen in het patroon wilt doen, dan zou je eventueel hulp kunnen vragen bij de winkel waar je het garen hebt gekocht. Het is voor ons helaas niet mogelijk om persoonlijke aanpassingen op het patroon te doen.

Mieke 11.08.2018 - 21:44:

Hallo, Graag zou ik dit vest met lange mouwen willen breien. Enig idee hoe ik dit zou moeten doen?

DROPS Design 12.08.2018 kl. 17:32:

Dag Mieke, Dit zou je kunnen doen door de laatste keer dat je steken opzet voor de mouwen bij de panden, extra steken op te zetten. Dus de keer dat je 1 keer 16-16-14-12-10-9 steken opzet, zet je meer steken op. Aan de hand van de stekenverhouding en de tekening met de maten onderaan het patroon, kun je voor jezelf uitrekenen hoeveel steken extra je op moet zetten.

Valérie Huguenot 04.06.2018 - 09:19:

Bonjour, RANGS RACCOURCIS: (...) Tricoter ainsi sur l'endroit tous les 10 rangs: (...) Tous les 10 rangs = en comptant sur la bordure (incluant les rangs raccourcis ) ou sur le jersey ?

DROPS Design 04.06.2018 kl. 09:45:

Bonjour Mme Huguenot, répétez les rangs raccourcis tous les 10 rangs jersey - ajustez si besoin en fonction de votre tension en y incluant les rangs point mousse pour que la hauteur du point mousse soit la même que celle du jersey. Bon tricot!

Elena 18.11.2017 - 07:36:

Leider entspricht das Bild nicht der Beschreibung. Die Knofleiste ist in der Beschreibung vor der Borte, auf dem Bild jedoch in die Borte integriert.

DROPS Design 20.11.2017 kl. 10:23:

Liebe Elena, so werden die Knopflöcher gestrickt, dh wie beschrienben in den Blendenmaschen. Viel Spaß beim stricken!

Corbier 15.08.2017 - 08:30:

Ik maak het vest met maat XL nu zie dat met extra steken voor de mouwen voor deze maat minder steken worden opgezet dan voor de kleinere maten klopt dat?

Wendy Burfitt 07.06.2017 - 23:16:

But because you also decrease at the same time there will not be a gain of 8 stitches....

DROPS Design 08.06.2017 kl. 09:29:

Dear Mrs Burfitt, in size M: you will inc 8 times 1 st on band and dec 6 times 1 st for neck, then cast off 8 sts and cast on 6 sts + inc a total of 26 sts for sleeve. Starting in size M with 38 sts + (8-6-8+6) + 26 = 38 + 0 + 26 = 64 sts. The first 8 sts are inc in the band and cast off later, then you cast on 6 sts for collar, and you dec 6 sts for neck (after band sts). The number of sts in pattern will dec and the number of sts of band will inc. Adding the number of sts for sleeve you will have the 64 sts in size M. Happy knitting!

Wendy Burfitt 07.06.2017 - 12:42:

Sorry to be so persistent but the 8 band stitches are included in the original cast on number and not additional as far as I can see in the pattern. if this is not correct - where are they cast on?

DROPS Design 07.06.2017 kl. 15:59:

Dear Mrs Burfitt, you will inc 8 sts on band: " When piece measures 36-38-40-42-44-46 cm, inc 1 st in band – see INCREASE TIP. Inc like this every other row (i.e. every row from RS) 8 times in total (= 16 sts in band), AT THE SAME TIME dec sts in stocking st inside band st, cast on new sts for sleeve and cast off sts for vent in collar as follows: READ ALL OF THE FOLLOWING SECTION BEFORE CONTINUING!". Happy knitting!

Wendy Burfitt 06.06.2017 - 17:19:

But that will make the stitch count wrong - there will be only 54 stitches on at the end.....

DROPS Design 07.06.2017 kl. 08:54:

Dear Mrs Burfitt, you should have the correct number of sts, let's take size M: 38 sts + 8 sts inc in band + 26 sts for sleeve - 6 sts dec for neck - 8 sts cast off for lapel + 6 sts cast on for collar = 38 + 8 + 26 - 6 - 8 + 6 = 64 sts. Happy knitting!

Wendy Burfitt 06.06.2017 - 13:04:

After the sleeve cast on the pattern says to decrease 1 st every 4th row inside the band for 6 times. There appear to be no compensating increasings at this point. if this is correct the stitch counts (63-64-65 etc.) later on are incorrect. do I need to do increasings as well as decreasings to make the stitch count correct or is that number wrong? thanks

DROPS Design 06.06.2017 kl. 15:09:

Dear Mrs Burfitt, you will decrease for neckline (inside band) 1 st a total of 6 times and then cast off the first 8 sts from RS and cast on 6 new ssts at the end of next row from WS for lapel. So that you dec 6 sts for neckline, and cast off 8 sts then cast on 6 sts, there are 14 sts for collar. Happy knitting!

Maya 12.04.2017 - 11:48:

Verzoek om hulp: mijn proeflapje van 11 st. bij 15 toeren met naalden 8 wordt maar 7 cm. hoog. Ik brei niet vast.

DROPS Design 12.04.2017 kl. 15:03:

Hoi Maya, Probeer eens een proeflapje te maken met kleinere naalden bv naald 6 of 7. Zelf heb ook dit 'probleem' ;) en gebruik altijd kleinere naalden. Als je een proeflapje maakt, zet dan wat meer steken op dan wordt aangegeven in de stekenverhouding, zodat je in het midden van het lapje kunt meten en de zijkanten wegvallen, want de kantsteken zijn vaak niet representatief voor de stekenverhouding. Succes!

Kommentér oppskrift DROPS 173-30