DROPS / 173 / 30

Clarice by DROPS Design

Strikket DROPS jakke i ”Alpaca Bouclé” og Brushed Alpaca Silk” med retstrik, lommer og krave. Str S-XXXL.

DROPS Design: Model nr ab-064
Garngruppe C + C eller E
----------------------------------------------------------
300-350-400-400-450-500 g f.nr 5110, lys grå
Og brug:
DROPS BRUSHED ALPACA SILK fra Garnstudio
150-175-200-200-225-250 g f.nr 02, lys grå

DROPS RUNDP (80 cm) nr 8 - eller det p.nr du skal bruge for at få 11 m x 15 p glatstrik med 1 tråd af hver kvalitet (= 2 tråde) på 10 x 10 cm.
DROPS PERLEMORKNAP Buet (hvid), nr 540, 2 stk i alle str.
----------------------------------------------------------

DROPS Alpaca Bouclé uni colour DROPS Alpaca Bouclé uni colour 18.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Alpaca Bouclé mix DROPS Alpaca Bouclé mix 18.95 kr /50g

fra 14.95 kr /25g
DROPS Brushed Alpaca Silk uni colour DROPS Brushed Alpaca Silk uni colour 14.95 kr /25g
Garnet til denne opskrift koster fra 252kr. Læs mere.

Der strikkes forkortede p over m i forkanten, så den ikke skal trække sig sammen i højden. Strik således fra retsiden på hver 10.p: Strik ret over alle m i forkanten, vend, stram tråden og strik ret tilbage, vend og strik over alle m som før. OBS! Når der strikkes forkortede p over venstre forkant startes der fra vrangen.

INDTAGNINGSTIPS:
Alle indtagninger sker fra retsiden!
Tag ind således på højre forstk (dvs efter kantm): Tag 1 m løst af p, 1 ret, løft den løse m over.
Tag ind således på venstre forstk (dvs før kantm): Strik til der er 2 m tilbage før forkanten, strik 2 m ret sammen.

UDTAGNINGSTIPS:
Alle udtagninger sker fra retsiden!
Der tages 1 m ud på højre forkant således: Strik til der er 1 m tilbage i forkanten, slå om, strik sidste m i forkanten.
Der tages 1 m ud på venstre forkant således: Strik 1 m, slå om, strik de resterende m i forkanten.
På næste p strikkes omslaget drejet ret så der ikke bliver hul.

KNAPHUL:
Der lukkes af til knaphul på højre forkant. 1 knaphul = strik tredje og fjerde m fra kanten ret sammen og slå om.
Luk af til knaphul når arb måler:
STR S: 28 og 36 cm.
STR M: 30 og 38 cm.
STR L: 32 og 40 cm.
STR XL: 34 og 42 cm.
STR XXL: 36 og 44 cm.
STR XXXL: 38 og 46 cm.
----------------------------------------------------------

JAKKE:
Arb strikkes frem og tilbage i dele og sys sammen til sidst.

RYGSTK:
Slå 58-60-66-72-78-84 m op (inkl 1 kantm i hver side) på rundp 8 med 1 tråd Alpaca Bouclé og 1 tråd Brushed Alpaca Silk (= 2 tråde). Strik RETSTRIK - se forkl over, i 5 cm. På næste p fra retsiden strikkes der glatstrik med 1 kantm retstrik i hver side. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arb måler 47-48-49-50-51-52 cm slåes der nye m op i slutningen af hver p til ærmer således: 3 m 2 gange, 4 m 1 gang og 16-16-14-12-10-9 m 1 gang (= 26-26-24-22-20-19 m taget ud til ærme i hver side) = 110-112-114-116-118-122 m. Nu fortsættes der i glatstrik med 4 m retstrik i hver side (= ærmekant). Når arb måler 66-68-70-72-74-76 cm lukkes de midterste 10-10-10-12-12-12 m af til hals og hver skulder strikkes færdig for sig. Luk derefter 1 m af på næste p fra halsen = 49-50-51-51-52-54 m. Når arb måler 68-70-72-74-76-78 cm strikkes der 2 p retstrik over alle m på næste p fra retsiden. Luk af med ret. Strik den anden skulder på samme måde.

HØJRE FORSTK:
Slå 37-38-41-44-47-50 m op (inkl 1 kantm i siden) på rundp 8 med 1 tråd Alpaca Bouclé og 1 tråd Brushed Alpaca Silk (= 2 tråde). Strik retstrik - se forkl over, i 5 cm. På næste p fra retsiden strikkes der således: Strik 8 kantm retstrik, glatstrik til der er 1 m tilbage, 1 kantm retstrik. Der strikkes FORKORTEDE PINDE - se forkl over, over alle m i forkanten. HUSK KNAPHUL! Når arb måler 36-38-40-42-44-46 cm tages der 1 m retstrik ud i forkanten – læs UDTAGNINGSTIPS! Tag ud således på hver 2.p (dvs, hver p fra retsiden) totalt 8 gange (= 16 m i forkanten), SAMTIDIG tages der m ind i glatstrik indenfor kantm, og der slåes nye m op til ærme og der lukkes m af til slids i kraven således: LÆS HELE NÆSTE AFSNIT FØR DET STRIKKES VIDERE!

ÆRME: Når arb måler 47-48-49-50-51-52 cm slåes der nye m op til ærme i slutningen af hver p fra retsiden således: 3 m 2 gange, 4 m 1 gang og 16-16-14-12-10-9 m 1 gang (= 26-26-24-22-20-19 m taget ud til ærme). De nye m strikkes i glatstrik med 4 m retstrik yderst (= ærmekant).
INDTAGNING INDENFOR FORKANTEN:
Når arb måler 47-48-49-50-51-52 cm tages der 1 m glatstrik ind indenfor kantm – LÆS INDTAGNINGSTIPS på hver 4.p (dvs hver 2.p fra retsiden) totalt 6-6-6-7-7-7 gange.
KRAVE: Når arb måler 57-59-61-63-65-67 cm strikkes der således fra retsiden: Luk de første 8 m af (= slag), strik de resterende m. Vend, og strik tilbage, i slutningen af p slåes der 6 nye m op (= 14 m til krave).

Når alle udtagninger og indtagninger er færdige er der 63-64-65-65-66-68 m på p. Fortsæt til arb måler 68-70-72-74-76-78 cm. Nu strikkes der 2 p retstrik over alle m. På næste p fra retsiden strikkes der således: Strik de første 14 m, luk de resterende 49-50-51-51-52-54 m af til skulder/ærme. Klip tråden. Nu strikkes kraven således: Start fra vrangen og strik over alle 14 m, * vend og strik 8 m tilbage, vend, strik tilbage, vend, strik over alle m, vend og strik over alle m *, gentag fra *-* til kraven måler 8-8-8-9-9-9 cm på den korteste side. Luk af.

VENSTRE FORSTK:
Slå op og strik som højre forstk. OBS: Der lukkes ikke af til knaphul på venstre forkant. Der slåes nye m op til ærme i slutningen af p fra vrangen. Når der lukkes af til slids i kraven strikkes der således fra vrangen: Luk de første 8 m af (= slag), strik de resterende m. Vend, og strik tilbage, i slutningen af p slåes der 6 nye m op (= 14 m til krave).
Når arb måler 68-70-72-74-76-78 cm strikkes der 2 p retstrik over alle m. Derefter strikkes der således fra retsiden: Luk de første
49-50-51-51-52-54 m af, derefter strikkes de resterende 14 m i forkanten. Vend arb og strik forkortede pinde over kanten således:
Start fra vrangen og strik tilbage over alle 14 m, vend og strik over alle m, * vend og strik 8 m tilbage, vend, strik tilbage, vend, strik over alle m, vend og strik over alle m *, gentag fra *-* til kraven måler 8-8-8-9-9-9 cm på den korteste side. Luk af.

MONTERING:
Sy skuldersømmene med maskesting. Sy sammen kraven midt bagpå og sy den til halskanten. Sy underærmesømmen og sidesømmen i et indenfor 1 kantm retstrik. Klip og hæft trådene.

LOMMER:
Arb strikkes frem og tilbage. Slå 20 m LØST op med 1 tråd af hver kvalitet (= 2 tråde) på rundp 8. Derefter strikkes der retstrik. Når arb måler 20 cm lukkes der af.
Læg lommen på forstk så der er 3 m glatstrik mellem lommen og forkanten, og bunden af lommen går helt ned til kanten nederst på forstykket. Sy lommen på med 1 tråd af hver kvalitet i hver m så den bliver liggende fladt på forstk. Gentag på det andet forstk. Klip og hæft trådene.

Valérie Huguenot 04.06.2018 - 09:19:

Bonjour, RANGS RACCOURCIS: (...) Tricoter ainsi sur l'endroit tous les 10 rangs: (...) Tous les 10 rangs = en comptant sur la bordure (incluant les rangs raccourcis ) ou sur le jersey ?

DROPS Design 04.06.2018 kl. 09:45:

Bonjour Mme Huguenot, répétez les rangs raccourcis tous les 10 rangs jersey - ajustez si besoin en fonction de votre tension en y incluant les rangs point mousse pour que la hauteur du point mousse soit la même que celle du jersey. Bon tricot!

Elena 18.11.2017 - 07:36:

Leider entspricht das Bild nicht der Beschreibung. Die Knofleiste ist in der Beschreibung vor der Borte, auf dem Bild jedoch in die Borte integriert.

DROPS Design 20.11.2017 kl. 10:23:

Liebe Elena, so werden die Knopflöcher gestrickt, dh wie beschrienben in den Blendenmaschen. Viel Spaß beim stricken!

Corbier 15.08.2017 - 08:30:

Ik maak het vest met maat XL nu zie dat met extra steken voor de mouwen voor deze maat minder steken worden opgezet dan voor de kleinere maten klopt dat?

Wendy Burfitt 07.06.2017 - 23:16:

But because you also decrease at the same time there will not be a gain of 8 stitches....

DROPS Design 08.06.2017 kl. 09:29:

Dear Mrs Burfitt, in size M: you will inc 8 times 1 st on band and dec 6 times 1 st for neck, then cast off 8 sts and cast on 6 sts + inc a total of 26 sts for sleeve. Starting in size M with 38 sts + (8-6-8+6) + 26 = 38 + 0 + 26 = 64 sts. The first 8 sts are inc in the band and cast off later, then you cast on 6 sts for collar, and you dec 6 sts for neck (after band sts). The number of sts in pattern will dec and the number of sts of band will inc. Adding the number of sts for sleeve you will have the 64 sts in size M. Happy knitting!

Wendy Burfitt 07.06.2017 - 12:42:

Sorry to be so persistent but the 8 band stitches are included in the original cast on number and not additional as far as I can see in the pattern. if this is not correct - where are they cast on?

DROPS Design 07.06.2017 kl. 15:59:

Dear Mrs Burfitt, you will inc 8 sts on band: " When piece measures 36-38-40-42-44-46 cm, inc 1 st in band – see INCREASE TIP. Inc like this every other row (i.e. every row from RS) 8 times in total (= 16 sts in band), AT THE SAME TIME dec sts in stocking st inside band st, cast on new sts for sleeve and cast off sts for vent in collar as follows: READ ALL OF THE FOLLOWING SECTION BEFORE CONTINUING!". Happy knitting!

Wendy Burfitt 06.06.2017 - 17:19:

But that will make the stitch count wrong - there will be only 54 stitches on at the end.....

DROPS Design 07.06.2017 kl. 08:54:

Dear Mrs Burfitt, you should have the correct number of sts, let's take size M: 38 sts + 8 sts inc in band + 26 sts for sleeve - 6 sts dec for neck - 8 sts cast off for lapel + 6 sts cast on for collar = 38 + 8 + 26 - 6 - 8 + 6 = 64 sts. Happy knitting!

Wendy Burfitt 06.06.2017 - 13:04:

After the sleeve cast on the pattern says to decrease 1 st every 4th row inside the band for 6 times. There appear to be no compensating increasings at this point. if this is correct the stitch counts (63-64-65 etc.) later on are incorrect. do I need to do increasings as well as decreasings to make the stitch count correct or is that number wrong? thanks

DROPS Design 06.06.2017 kl. 15:09:

Dear Mrs Burfitt, you will decrease for neckline (inside band) 1 st a total of 6 times and then cast off the first 8 sts from RS and cast on 6 new ssts at the end of next row from WS for lapel. So that you dec 6 sts for neckline, and cast off 8 sts then cast on 6 sts, there are 14 sts for collar. Happy knitting!

Maya 12.04.2017 - 11:48:

Verzoek om hulp: mijn proeflapje van 11 st. bij 15 toeren met naalden 8 wordt maar 7 cm. hoog. Ik brei niet vast.

DROPS Design 12.04.2017 kl. 15:03:

Hoi Maya, Probeer eens een proeflapje te maken met kleinere naalden bv naald 6 of 7. Zelf heb ook dit 'probleem' ;) en gebruik altijd kleinere naalden. Als je een proeflapje maakt, zet dan wat meer steken op dan wordt aangegeven in de stekenverhouding, zodat je in het midden van het lapje kunt meten en de zijkanten wegvallen, want de kantsteken zijn vaak niet representatief voor de stekenverhouding. Succes!

Matei Loredana 25.02.2017 - 09:28:

Bonjour, vous dites que le devant gauche on le fait comme le devant droit, mais la bordure, si on est sur l'endroit, ce fait a la fin du rang, non, pas au debout de rang????

DROPS Design 27.02.2017 kl. 09:37:

Bonjour Mme Matei, tout à fait, la bordure devant pour le devant gauche se fera en fin de rang sur l'endroit, on monte les mailles de la manche en fin de rang sur l'envers et ainsi de suite. Bon tricot!

Au3 17.01.2017 - 15:35:

I made this one in beige in size L. A Nice and comfortable result. These farms together make it verf warm. The amount of yarn that is given, seems a bit to much. I only needed 300 gram of alpaca boucle and 125 gram of alpaca brushed silk.

Kommentere opskrift DROPS 173-30