DROPS Extra / 0-1260

Mariela Cardigan by DROPS Design

Strikket DROPS jakke uden ærmesøm i ”Merino Extra Fine” med hulmønster og slids i siden. Str S - XXXL

DROPS Design: Model nr me-090
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
Størrelse: S/M - L - XL - XXL - XXXL
Materialer:
DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio
400-450-500-550-600 g f.nr 26, pistacie

DROPS RUNDP (60 eller 80 cm) nr 4,5 – eller det p.nr du skal bruge for at få 18 m x 24 p hulmønster efter diag A.1 på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (60 eller 80 cm) nr 4 – til kanter i retstrik.
DROPS PERLEMORKNAP, Buet (hvid) nr 522: 5-5-5-6-6 stk.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 175.6kr. Læs mere.

INDTAGNINGS-/UDTAGNINGSTIPS:
For at beregne hvor ofte der skal tages ind/ud på p, regner man det totale m-antal på p (f.eks 90 m) minus forkanterne (f.eks 10), og deler de resterende m med antal indtagninger/udtagninger som skal gøres (f.eks 13) = 6,1. Dvs i dette eksempel strikkes ca hver 5. og 6. m sammen (når der tages ind) eller der tages ud efter ca hver 6.m.

KNAPHUL:
Der lukkes af til knaphul på højre forkant. 1 knaphul = luk tredje og fjerde m af fra kanten og slå 2 nye m op over de aflukkede m på næste p.
Luk af til knaphul når arb måler:
STR S/M: 8, 18, 28, 38 og 48 cm.
STR L: 10, 20, 30, 40 og 50 cm.
STR XL: 10, 20, 30, 40 og 50 cm.
STR XXL: 7, 16, 25, 34, 43 og 52 cm.
STR XXXL: 9, 18, 27, 36, 45 og 54 cm.
----------------------------------------------------------

JAKKE:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp i dele.

RYGSTK:
Slå 90-102-118-132-144 m op på rundp 4 med Merino Extra Fine. Strik 4 p retstrik – se forkl over. Strik 1 p ret fra retsiden samtidig som der tages 13-13-17-19-19 m ind jævnt fordelt – læs INDTAGNINGS-/UDTAGNINGSTIPS = 77-89-101-113-125 m på p. Strik 1 p vrang fra vrangen, men de 2 yderste m i hver side strikkes ret. Skift til rundp 4,5 og strik næste p således fra retsiden: 2 kantm i retstrik, A.1A (= 3 m), strik mønster efter diag A.1B til der er 6 m tilbage på p (= 11-13-15-17-19 rapporter à 6 m), strik A.1C (= 4 m) og afslut med 2 kantm i retstrik. Fortsæt mønsteret således. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arb måler 37-38-40-41-42 cm slåes der nye m op til ærmer i slutningen af hver p i hver side således: Slå 6 m op totalt 4-4-3-3-2 gange i hver side og 8 m 1 gang i hver side = 141-153-153-165-165 m – OBS: De nye m strikkes løbende ind i mønsteret, sørg for at mønsteret stemmer videre over hinanden. Fortsæt mønsteret som før med 4 kantm i retstrik i hver side (= ærmekanter). Når arb måler 56-58-60-62-64 cm lukkes de midterste 31 m af til hals og hver skulder strikkes færdig for sig. Fortsæt mønsteret som før med 4 kantm i retstrik mod siden og 1 kantm i retstrik mod halsen. SAMTIDIG lukkes der 1 m af i beg af næste p fra halsen = 54-60-60-66-66 m tilbage på skulderen. Fortsæt mønsteret som før til arb måler 57-59-61-63-65 cm. Skift til rundp 4, strik 1 p ret fra retsiden hvor der tages 9-9-9-11-11 m ud jævnt fordelt – læs INDTAGNINGS-/UDTAGNINGSTIPS = 63-69-69-77-77 m på p. Strik 1 p ret fra vrangen og luk løst af med ret fra retsiden. Gentag på den anden skulder.

HØJRE FORSTK:
Slå 51-57-65-71-77 m op på rundp 4 og strik 4 p retstrik. Strik 1 p ret fra retsiden samtidig som der tages 7-7-9-9-9 m ind jævnt fordelt (der tages ikke ind over de yderste 5 m mod midt foran eller over de yderste 2 m mod siden) = 44-50-56-62-68 m på p. Strik 1 p vrang fra vrangen, men de 2 yderste m mod siden og de 5 yderste m mod midt foran strikkes ret. Skift til rundp 4,5 og strik næste p således fra retsiden: 5 kantm i retstrik, A.1A (= 3 m), gentag A.1B til der er 6 m tilbage på p (= 5-6-7-8-9 rapporter à 6 m), strik A.1C (= 4 m) og afslut med 2 kantm i retstrik. Fortsæt mønsteret således. Husk KNAPHUL på forkanten – se forkl over. Når arb måler 37-38-40-41-42 cm slåes der nye m op til ærme i slutningen af hver p mod siden som på rygstk = 76-82-82-88-88 m. Fortsæt mønsteret med 5 kantm i retstrik mod midt foran og 4 kantm i retstrik mod siden (= ærmekant). Når arb måler 48-50-50-52-54 cm sættes de yderste 10 m mod midt foran på en tråd til hals (for at undgå at klippe tråden strikkes maskerne før de sættes på tråden). Videre lukkes der af til hals i beg af hver p fra midt foran således: Luk 3 m af 1 gang, 2 m 3 gange og 1 m 3 gange = 54-60-60-66-66 m tilbage på p. Strik videre til arb måler 57-59-61-63-65 cm. Skift til rundp 4, strik 1 p ret fra retsiden hvor der tages 9-9-9-11-11 m ud jævnt fordelt = 63-69-69-77-77 m på p. Strik 1 p ret fra vrangen og luk løst af med ret fra retsiden.

VENSTRE FORSTK:
Slå op og strik som højre forstk, men spejlvendt. OBS: Der lukkes ikke af til knaphul på venstre forkant.

MONTERING:
Sy skuldersømmene indenfor aflukningskanten. Sy underærmesømmene indenfor opslåningskanten og fortsæt sømmen ned langs siden, men langs siden sys der i yderste led af yderste m så sømmen bliver flad – OBS: Lad ca 10 cm være nederst på ryg- og forstykke i hver side til slids.

HALSKANT:
Strik ca 106 til 112 m op fra retsiden rundt i halsen (inkl m på trådene foran) på rundp 4. Strik 1 p ret fra vrangen, 1 p ret fra retsiden og 1 p ret fra vrangen. Derefter lukkes der løst af med ret fra retsiden.

= tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 2 ret sammen, løft den løse m over

Patrizia 22.01.2018 - 12:03:

Buongiorno, una mia cliente ha realizzato questo modello ma riferisce che pur avendolo lavato a 30°, a mano, con sapone per lana, senza strizzare e asciugato in orizzontale, la lana si è allargata e deformato il giacchino. Potrei sapere se ha sbagliato qualcosa nel lavaggio o se è normale che la merino cede?

DROPS Design 22.01.2018 kl. 14:23:

Buongiorno Patrizia. Ci dispiace per quanto accaduto alla sua cliente. La merino tende a cedere con il lavaggio. Per il futuro, consigliamo di lavare il campione prima di prendere le misure. Buon lavoro!

Caroline 29.06.2017 - 15:07:

How do you determine what size to make? I can't find definitions of S/M, L etc.

DROPS Design 29.06.2017 kl. 15:31:

Dear Caroline, you will find at the bottom of the page a measurement chart with all measurments for each size, taken flat from side to side in cm - compare these to a similar garment you have and like the shape to find out the matching size. Read more about sizing here. Happy knitting!

Kommentere opskrift DROPS Extra 0-1260