DROPS Extra / 0-1237

Have A Seat by DROPS Design

Heklet og tovet DROPS sitteunderlag i ”Eskimo” med hullmønster

DROPS Design: Modell nr ee-553
Garngruppe E eller C + C
----------------------------------------------------------
Mål: Før toving: ca 50 x 50 cm. Etter toving: ca 37 x 37 cm.
Materialer:
DROPS ESKIMO fra Garnstudio
200 g f.nr 12, lys blå
200 g f.nr 37, saphir

DROPS HEKLENÅL NR 8 - eller den nålen du må bruke for å få 9 st x 5 rader på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

fasong: rute, tips & hjelp: tovet, type oppskrift: sitteunderlag,

HEKLE 2 TRIPPEL-ST SAMMEN:
Hekle 1 trippel-st, men vent med siste gjennomtrekning (= 2 m på nålen). Hekle 1 trippel-st til i/om samme m, men ved siste gjennomtrekning trekkes tråden gjennom alle 3 m på nålen.
----------------------------------------------------------

SITTEUNDERLAG:
Sitteunderlaget hekles rundt.

Hekle 4 lm på nål 8 med lys blå, og sett de til en ring med 1 kjm. Hekle mønster A.2 4 ganger på omg. A.1 viser hvordan omg starter og avsluttes. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN! På 6.og 7.omg hekles det slik:

6.OMG: Hekle 1 lm (= A.1), * (1 fm, 5 lm, hekle 2 TRIPPEL-ST SAMMEN - se forkl over) i neste dbl-st, hopp over 3 lm-buer og hekle (2 trippel-st sammen, 5 lm, 1 fm) i neste dbl-st, (1 fm, 5 lm, 2 trippel-st sammen, 5 lm, 1 fm) om neste lm-bue (= hjørnet), (1 fm, 5 lm, 2 trippel-st sammen) i neste dbl-st, hopp over 3 lm-buer, (2 trippel-st sammen, 5 lm) i neste dbl-st *, gjenta fra *-* 3 ganger til, og avslutt omg med 1 kjm i 1.lm på omg, deretter hekles det 1 kjm i 1.fm og i hver av de første 5 lm på starten av omg (dvs, opp til midten av det første krysset).
7.OMG: NB: Ved den første sammenheklingen av trippel-st på omg erstattes den første trippel-st med 5 lm! * Hekle (2 trippel-st sammen, 5 lm) i m mellom de to sammenheklingene på forrige rad, hekle 1 fm om sammenheklingen, hekle (5 lm, 2 trippel-st sammen) i den samme m mellom de to sammenheklingene. Hekle 2 trippel-st sammen i den siste lm før sammen heklingne i hjørnet, 5 lm, (1 fm, 5 lm, 2 trippel-st sammen, 5 lm, 1 fm) i sammenheklingen i hjørnet, hekle (5 lm, 2 trippel-st sammen) i den første lm etter sammenheklingen i hjørnet på forrige omg. Hekle (2 trippel-st sammen, 5 lm) i m mellom de to sammenheklingene på forrige omg, hekle 1 fm om sammenheklingen, hekle (5 lm, 2 trippel-st sammen) i den samme m mellom de to sammenheklingene *, gjenta *-* 3 ganger til på omg, og avslutt med 1 kjm i den første sammenheklingen på omg.
Fortsett videre som vist i diag. Klipp og fest tråden når hele diag er heklet ferdig.
Hekle 1 sitteunderlag til i saphir.

TOVING:
Legg sitteunderlaget i vaskemaskinen med et vaskemiddel uten enzymer og optiske blekemidler sammen med et håndkle. Vask på 40 grader med vanlig sentrifuge uten forvask. Etter vask formes sitteunderlaget mens det enda er vått. Senere vaskes det som vanlige ullplagg.

Diagram

= Hekle 4 lm og sett de til en ring med 1 kjm.
= 1 st om lm-bue
= 1 dbl-st i m
= 1 dbl-st om lm-bue
= Hekle 2 trippel-st sammen slik: Hekle 1 trippel-st, men vent med siste gjennomtrekning (= 2 m på nålen). Hekle 1 trippel-st til i/om samme m, men ved siste gjennomtrekning trekkes tråden gjennom alle 3 m på nålen.
= Omg starter med 3 lm, og avsluttes med 1 kjm i 3.lm på starten av omg.
= Omg starter med 4 lm, og avsluttes med 1 kjm i 4.lm på omg.
= Omg starter med 1 lm. På slutten av omg hekles det 1 kjm i 1.lm på omg, deretter hekles det 1 kjm i 1.fm og i hver av de første 5 lm på omg (dvs, opp til midten av det første krysset).
= Omg starter med 5 lm, og det avsluttes med 1 kjm i 5.lm på starten av omg.
= Omg starter med 1 lm, og avsluttes med 1 kjm i 1.lm på starten av omg.
= Det hekles i denne m.