DROPS Extra / 0-1237

Have A Seat by DROPS Design

Virkattu ja huovutettu DROPS istuinalusta ”Eskimo”-langasta.

DROPS Design: Malli nro ee-553
Lankaryhmä E tai C + C
----------------------------------------------------------
Mitat: Ennen huovutusta: n. 50 x 50 cm. Huovutuksen jälkeen: n. 37 x 37 cm.
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS ESKIMO:
200 g nro 12, vaaleansininen
200 g nro 37, safiiri

DROPS VIRKKUUKOUKKU NRO 8 tai käsialan mukaan.
VIRKKUUTIHEYS: 9 p x 5 krs koukulla nro 8 = 10 x 10 cm.

(Siirry ohjeeseen)

Tagit:

muoto: ruutu, ohjetyyppi: istuinalusta, vinkkejä & apua: huovutettu,

Katso piirrokset A.1 ja A.2.

VIRKKAA KAKSI 3P YHTEEN:
Virkkaa yksi 3p, mutta jätä viimeinen läpiveto vielä tekemättä (= 2 s koukulla). Virkkaa vielä yksi 3p samaan s:aan ja vedä lanka viimeisellä läpivedolla kaikkien koukulla olevien 3 s:n läpi.
----------------------------------------------------------

ISTUINALUSTA:
Virkataan suljettuna virkkauksena.

Virkkaa 4 kjs koukulla nro 8 ja vaaleansinisellä langalla ja sulje kjs:t renkaaksi 1 ps:lla. Toista piirroksen A.2 mallikertaa 4 kertaa krs:lla. Piirros A.1 näyttää miten krs:t alkavat ja loppuvat. TARKISTA VIRKKUUTIHEYS! Virkkaa 6. ja 7. krs seuraavasti:

6.KRS: Virkkaa 1 kjs (= A.1), *(1 ks, 5 kjs, virkkaa KAKSI 3P YHTEEN (kts. selitys yllä)) seuraavaan kp:seen, jätä 3 kjs-kaarta väliin ja virkkaa (kaksi 3p yhteen, 5 kjs, 1 ks) seuraavaan kp:seen, (1 ks, 5 kjs, kaksi 3p yhteen, 5 kjs, 1 ks) seuraavaan kjs-kaareen (= kulma), (1 ks, 5 kjs, kaksi 3p yhteen) seuraavaan kp:seen, jätä 3 kjs-kaarta väliin, virkkaa (kaksi 3p yhteen, 5 kjs) seuraavaan kp:seen*, toista *-* vielä 3 kertaa, virkkaa lopuksi 1 ps krs:n ensimmäiseen kjs:aan, virkkaa sitten 1 ps krs:n ensimmäiseen ks:aan ja krs:n jokaiseen 5 ensimmäiseen kjs:aan (eli ylös ensimmäisen ristin keskelle).
7.KRS: HUOM: Korvaa krs:n ensimmäisen yhteen virkatun kohdan ensimmäinen 3p 5 kjs:lla! *Virkkaa (kaksi 3p yhteen, 5 kjs) edellisen krs:n yhteen virkattujen 3p:iden väliseen s:aan, virkkaa 1 ks yhteen virkattuun kohtaan, virkkaa (5 kjs, kaksi 3p yhteen) samaan yhteen virkattujen 3p:iden väliseen s:aan. Virkkaa kaksi 3p yhteen viimeiseen kulman yhteen virkattuja 3p:itä edeltävään kjs:aan, 5 kjs, (1 ks, 5 kjs, kaksi 3p yhteen, 5 kjs, 1 ks) kulman yhteen virkattuun kohtaan, virkkaa (5 kjs, kaksi 3p yhteen) edellisen krs:n kulman yhteen virkatun kohdan jälkeiseen kjs:aan. Virkkaa (kaksi 3p yhteen, 5 kjs) edellisen krs:n yhteen virkattujen 3p:iden väliseen s:aan, virkkaa 1 ks yhteen virkattuun kohtaan, virkkaa (5 kjs, kaksi 3p yhteen) samaan yhteen virkattujen 3p:iden väliseen s:aan*, toista *-* vielä 3 kertaa, virkkaa lopuksi 1 ps krs:n ensimmäiseen yhteen virkattuun kohtaan.
Jatka virkkaamista piirroksen mukaisesti. Katkaise lanka ja päättele langanpäät, kun olet virkannut piirroksen loppuun.
Virkkaa toinen istuinalusta safiirin värisellä langalla.

HUOVUTUS:
Laita istuinalusta pyyheliinan kanssa pesukoneeseen ja käytä pesuainetta ilman entsyymejä ja optisia valkaisuaineita. Aseta kone 40 asteen pesuohjelmalle, tavallinen linkous, ei esipesua. Pesun jälkeen istuinalusta venytetään oikean kokoiseksi sen vielä ollessa märkä. Jatkossa istuinalusta pestään samoin kuin villavaatteet.

Piirros

= Virkkaa 4 kjs ja sulje kjs:t renkaaksi 1 ps:lla.
= 1 kjs
= 1 ks s:n ympäri
= 1 ks s:aan
= 1 p s:aan
= 1 p kjs-kaaren ympäri
= 1 kp s:aan
= 1 kp kjs-kaaren ympäri
= Virkkaa kaksi 3p yhteen näin: Virkkaa 1 3p, mutta jätä viimeinen läpiveto vielä tekemättä (= 2 s koukulla). Virkkaa toinen 3p samaan s:aan ja vedä lanka viimeisellä läpivedolla kaikkien koukulla olevien 3 s:n läpi.
= Krs:n aluksi virkataan 3 kjs ja krs:n lopuksi virkataan 1 ps krs:n 3. kjs:aan.
= Krs:n aluksi virkataan 4 kjs ja krs:n lopuksi virkataan 1 ps krs:n 4. kjs:aan.
= Krs:n aluksi virkataan 1 kjs. Krs:n lopuksi virkataan 1 ps krs:n ensimmäiseen kjs:aan, virkkaa sitten 1 ps ensimmäiseen ks:aan ja krs:n jokaiseen 5 ensimmäiseen kjs:aan (eli ylös ensimmäisen ristin keskelle).
= Krs:n aluksi virkataan 5 kjs ja krs:n lopuksi virkataan 1 ps krs:n 5. kjs:aan.
= Krs:n aluksi virkataan 1 kjs ja krs:n lopuksi virkataan 1 ps krs:n ensimmäiseen kjs:aan.
= Virkkaa tähän silmukkaan.

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS Extra 0-1237 alkuperäisohjeeseen.