DROPS / 167 / 27

Addiena by DROPS Design

Heklet DROPS sjal i ”Cotton Viscose” med vifter og hullmønster.

DROPS Design: Modell nr n-178
Garngruppe A
----------------------------------------------------------
Mål: Lengde midt på: ca 88 cm. Bredde: ca 176 cm.
Materialer:
DROPS COTTON VISCOSE fra Garnstudio
250 g f.nr 17, lys beige
150 g f.nr 24, vin
150 g f.nr 28, lys rosa
100 g f.nr 02, natur

NB: Dersom sjalet hekles ensfarget vil det gå med 550 g Cotton Viscose.

DROPS HEKLENÅL NR 3,5 – eller den nålen du må bruke for å få 22 st x 12 rader på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

8.00 kr /50g
DROPS ♥ You #9 DROPS ♥ You #9 8.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 104kr. Les mer.

Instruksjoner

MØNSTER:
Se diag A.1 til A.19.

HEKLINFO:
På beg av hver rad med st, hekles 5 lm, lm erstatter ikke første st.

FELLETIPS:
Det felles 1 st ved å hekle neste 2 st sammen slik: Hekle 1 st, men vent med siste gjennomtrekning (= 2 m på nålen), hekle deretter neste st, men når siste gjennomtrekning gjøres trekkes tråden gjennom alle 3 m på nålen.

ØKETIPS:
Det økes 1 st ved å hekle 2 st i samme m.
----------------------------------------------------------

SJAL:
Sjalet hekles frem og tilbake ovenfra og ned på nål 3,5 med Cotton Viscose - LES HEKLEINFO!

Hekle diag A.1 slik:
1.RAD (= fra vrangen): Hekle med natur. Hekle 4 lm, 4 st i 4.lm fra nålen, 4 lm (= spiss), avslutt med 4 st i samme lm = 8 st med 4 lm mellom.
2.RAD: (= fra retten): Hekle 3 st i første st, 1 st i hver av de neste 3 st, (2 st, 4 lm, 2 st) om spissen, 1 st i hver av de neste 3 st, 3 st i siste st = 16 st og 4 lm (= spissen).
3.RAD: Hekle 3 st i første st, 1 st i neste st, * 1 lm, hopp over 1 st, 1 st i neste st *, gjenta fra *-* 2 ganger til, (2 st, 4 lm, 2 st) om spissen, 1 st i neste st, * 1 lm, hopp over 1 st, 1 st i neste st *, gjenta fra *-* 2 ganger til, 3 st i siste st = 18 st, 6 lm og 4 lm (= spissen).
4.RAD: Hekle 3 st i første st, 1 st i hver av de neste 3 st, * 1 st om neste lm, 1 st i neste st *, gjenta fra *-* 2 ganger til, 1 st i neste st, 2 st i neste st, (2 st, 4 lm, 2 st) om spissen, 2 st i neste st, 1 st i hver av de neste 2 st, * 1 st om neste lm, 1 st i neste st *, gjenta fra *-* 2 ganger til, 1 st i hver av de neste 2 st, 3 st i siste st = 34 st og 4 lm (= spissen). HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN!

Hekle diag A.2, A.3 (= 4 ganger¬¬¬), A.4, A.3 (= 4 ganger), A.5 slik:
5.RAD (= fra vrangen): Hekle 3 st i første st, 1 st i hver st frem til spissen, (2 st, 4 lm, 2 st) om spissen, 1 st i hver st til det gjenstår 1 st, hekle 3 st i siste st.
6.RAD (= fra retten): Hekle 3 st i første st, 1 lm, hopp over 2 st, (1 st, 1 lm, 1 st) i neste st, * hopp over 2 st, (1 st, 1 lm, 1 st) i neste st *, gjenta fra *-* frem til det gjenstår 2 st før spissen, 1 lm, hopp over 2 st, (2 st, 4 lm, 2 st) om spissen, 1 lm, hopp over 2 st, * (1 st, 1 lm, 1 st) i neste st, hopp over 2 st *, gjenta fra *-* til det gjenstår 1 st, 1 lm, 3 st i siste st.
7.RAD: (= fra vrangen): Hekle 3 st i første st, 1 st i hver av de neste 2 st, 1 st om neste lm-bue, 3 st om hver lm til det gjenstår (1 lm, 2 st) før spissen, 1 st om lm, 1 st i hver av de neste 2 st, (2 st, 4 lm, 2 st) om spissen, 1 st i hver av de neste 2 st, 1 st om neste lm, 3 st om hver lm frem til det gjenstår (1 lm, 3 st), 1 st om lm, 1 st i hver av de neste 2 st, 3 st i siste st = 29 st på hver side av spissen (første gang rapporten hekles).

Hekle diag A.6, A.7 (= 8 ganger), A.8, A.7 (= 8 ganger), A.9 slik:
8.RAD (= fra retten): Hekle 3 st i første st, 1 st i neste st, 2 lm, hopp over 2 st, * 1 st i neste st, 2 lm, hopp over 2 st *, gjenta fra *-* til det gjenstår 1 st før spissen, 2 lm, 1 st i neste st, 1 lm, (2 st, 4 lm, 2 st) om spissen, 1 lm, 1 st i neste st, * 2 lm, hopp over 2 st, 1 st i neste st *, gjenta fra *-* frem til det gjenstår 1 st, 3 st i siste st.
9.RAD (= fra vrangen): Hekle 3 st i første st, 1 st i hver av de neste 3 st, 2 st om neste lm-bue, 3 st om hver lm-bue frem til det gjenstår 1 lm og 2 st før spissen, 2 st om lm, 1 st i hver av de neste 2 st, (2 st, 4 lm, 2 st) om spissen, 1 st i hver av de neste 2 st, 2 st om neste lm, 2 st om neste lm-bue, 3 st om hver lm-bue frem til det gjenstår 4 st, 1 st i hver av de neste 3 st, 3 st i siste st = 38 st på hver side av spissen (første gang rapporten hekles).

Hekle diag A.10, A.11 (= 11 ganger), A.12, A.13 (= 11 ganger), A.14 slik:
10.RAD (= fra retten): Hekle 3 st i første st, 1 st i hver av de neste 2 st, hopp over 1 st, * 3 st i neste st, hopp over 2 st *, gjenta fra *-* frem til det gjenstår 1 st før spissen, 1 st i neste st, (2 st, 4 lm, 2 st) om spissen, 1 st i neste st, * hopp over 2 st, 3 st i neste st *, gjenta fra *-* til det gjenstår 4 st, hopp over 1 st, 1 st i hver av de neste 2 st, 3 st i siste st.
11.RAD (= fra vrangen): Hekle 3 st i første st, 1 st i neste st, 4 lm, 1 st før første st-gruppe (dvs mellom 2 m), * 4 lm, 1 st før neste st-gruppe *, gjenta fra *-* det gjenstår 3 st før spissen, 4 lm, 1 st før neste st, 4 lm, (2 st, 4 lm, 2 st) om spissen, 4 lm, hopp over 3 st, * 1 st før neste st-gruppe, 4 lm *, gjenta fra *-* til det gjenstår (1 st-gruppe, 5 st), hekle 1 st mellom st-gruppen og neste st, 4 lm, hopp over 3 st, 1 st i neste st, 3 st i siste st.
12.RAD: Hekle 3 st i første st, 1 lm, hopp over 1 st, 1 st i neste st, * 2 lm, 1 st om neste lm-bue *, gjenta fra *-* frem til det gjenstår 2 st før spissen, 2 lm, 1 st i neste st, 1 lm, hopp over 1 st, (2 st, 4 lm, 2 st) om spissen, 1 lm, hopp over 1 st, 1 st i neste st, 2 lm, * 1 st om neste lm-bue, 2 lm *, gjenta fra *-* frem til det gjenstår 4 st, hopp over 1 st, 1 st i neste st, 1 lm, hopp over 1 st, 3 st i siste st.
13.RAD: 3 st i første st, 1 st i hver av de neste 2 st, 3 st om neste lm, 3 st om neste lm-bue, 4 st om neste lm-bue, 3 st om hver lm-bue til det gjenstår (1 lm-bue, 1 st, 1 lm-bue, 1 st, 1 lm, 2 st) før spissen, hekle 4 st om hver av de 2 lm-buene, 3 st om lm, 1 st i neste st, 2 st i neste st, (2 st, 4 lm, 2 st) om spissen, 2 st i neste st, 1 st i neste st, 3 st om neste lm, 4 st om hver av de neste 2 lm-buene, 3 st om hver lm-bue til det gjenstår (2 lm-buer, 1 lm, 4 st), hekle 4 st om neste lm-bue, 3 st om neste lm-bue, 3 st om neste lm, 1 st i hver av de neste 2 st, 3 st i siste st = 61 st på hver side av spissen (første gang rapporten hekles). Klipp og fest tråden.

Hekle diag A.15, A.16 (= 7 ganger), A.17, A.18 (= 7 ganger), A.19 slik:
14.RAD (= fra retten): Hekle med lys beige. Hekle 3 st i første st, 3 lm, hopp over 1 st, 1 fm i neste st, * 3 lm, hopp over 3 st, 1 st i neste st, 3 lm, hopp over 3 st, 1 fm i neste st *, gjenta fra *-* frem til det gjenstår 2 st før spissen, 3 lm, hopp over 2 st, (2 st, 4 lm, 2 st) om spissen, 3 lm, hopp over 2 st, * 1 fm i neste st, 3 lm, hopp over 3 st, 1 st i neste st, 3 lm, hopp over 3 st *, gjenta fra *-* til det gjenstår 3 st, 1 fm i neste st, 3 lm, hopp over 1 st, 3 st i siste st.
15.RAD (= fra vrangen): Hekle 3 st i første st, 2 lm, hopp over 1 st, (1 fm, 2 lm, 1 fm) i neste st, 2 lm, 1 st i neste fm, * 2 lm, (1 fm, 2 lm, 1 fm) i neste st, 2 lm, 1 st i neste fm *, gjenta fra *-* frem til det gjenstår 2 st før spissen, 2 lm, (2 fm, 2 lm, 1 fm) i neste st, 2 lm, hopp over 1 st, (2 st, 4 lm, 2 st) om spissen, 2 lm, hopp over 1 st, (1 fm, 2 lm, 1 fm) i neste st, 2 lm, * 1 st i neste fm, 2 lm, (1 fm, 2 lm, 1 fm) i neste st, 2 lm *, gjenta fra *-* frem til det gjenstår (1 fm, 1 lm-bue, 3 st), 1 st i neste fm, 2 lm, (1 fm, 2 lm, 1 fm) i neste st, 2 lm, hopp over 1 st, 3 st i siste st.
16.RAD: Hekle 3 st i første st, 3 lm, hopp over 1 st, 1 fm i neste st, hopp over 1 lm-bue, (3 st, 2 lm, 3 st) om neste lm-bue, hopp over 1 lm-bue, 1 fm i neste st, * hopp over 1 lm-bue, (3 st, 2 lm, 3 st) om neste lm-bue, hopp over 1 lm-bue, 1 fm i neste st *, gjenta fra *-* til det gjenstår 1 st før spissen, 3 lm, hopp over 1 st, (2 st, 4 lm, 2 st) om spissen, 3 lm, hopp over 1 st, * 1 fm i neste st, hopp over 1 lm-bue, (3 st, 2 lm, 3 st) om neste lm-bue, hopp over 1 lm-bue *, gjenta fra *-* frem til det gjenstår 3 st, 1 fm i neste st, 3 lm, hopp over 1 st, 3 st i siste st.
17.RAD: Hekle 3 st i første st, hopp over 1 st, 1 st i neste st, 3 lm, 1 st i neste fm, 3 lm, 1 st om neste lm-bue, 3 lm, 1 st i neste fm, * 3 lm, 1 st om neste lm-bue, 3 lm, 1 st i neste fm *, gjenta fra *-* frem til det gjenstår (1 lm-bue, 2 st) før spissen, 3 lm, 1 st i neste st, hopp over 1 st, (2 st, 4 lm, 2 st) om spissen, hopp over 1 st, 1 st i neste st, 3 lm, * 1 st i neste fm, 3 lm, 1 st om neste lm-bue, 3 lm *, gjenta fra *-* frem til det gjenstår (1 fm, 1 lm-bue, 3 st), 1 st i neste fm, 3 lm, 1 st i neste st, hopp over 1 st, 3 st i siste st.
18.RAD: Hekle 3 st i første st, hopp over 2 st, 1 st i neste st, * 2 st om neste lm-bue, 1 st i neste st *, gjenta fra *-* 2 ganger til, * 3 st om neste lm-bue, 1 st i neste st, 3 st om neste lm-bue, 1 st i neste st *, gjenta fra *-* frem til det gjenstår (3 lm-buer, 5 st) før spissen, * 2 st om neste lm-bue, 1 st i neste st *, gjenta fra *-* 1 gang til, 3 st om neste lm-bue, 1 st i hver av de neste 3 st, (2 st, 4 lm, 2 st om spissen), 1 st i hver av de neste 3 st, 3 st om neste lm-bue, * 1 st i neste st, 2 st om neste lm-bue *, gjenta fra *-* 1 gang til, * 1 st i neste st, 3 st om neste lm-bue, 1 st i neste st, 3 st om neste lm-bue *, gjenta fra *-* frem til det gjenstår (3 lm-buer, 7 st), * 1 st i neste st, 2 st om neste lm-bue *, gjenta fra *-* 2 ganger til, 1 st i neste st, hopp over 2 st, 3 st i siste st = 83 st på hver side av spissen (første gang rapporten hekles). Klipp og fest tråden.
Arb måler ca 16 cm i hekleretningen.

Videre hekles det slik med vin:
Gjenta 5.-7.rad = 95 st på hver side av spissen på siste rad.
Gjenta 8.-9.rad = 104 st på hver side av spissen på siste rad.
Gjenta 10.-13.rad - SAMTIDIG som det på siste rad felles 4 st jevnt fordelt over rapportene med A.11 - LES FELLETIPS -¬¬¬ og fell 2 st jevnt fordelt over rapportene med A.13 = 125 st på hver side av spissen på siste rad. Klipp og fest tråden, bytt til lys beige.
Gjenta 14.-18.rad SAMTIDIG som det på siste rad økes 2 st jevnt fordelt før spissen - LES ØKETIPS - og øk 2 st jevnt fordelt etter spissen = 149 st på hver side av spissen.
Arb måler ca 28 cm i hekleretningen.

Videre hekles det slik:
Gjenta 14.-18.rad (NB: første rad starter fra vrangen) - SAMTIDIG som det på siste rad økes 2 st jevnt fordelt før spissen og øk 2 st jevnt fordelt etter spissen = 173 st på hver side av spissen. Klipp og fest tråden, bytt til natur.
Gjenta 14.-18.rad - SAMTIDIG som det på siste rad økes 2 st jevnt fordelt før spissen og øk 2 st jevnt fordelt etter spissen = 197 st på hver side av spissen. Klipp og fest tråden, bytt til lys rosa.

Videre hekles det slik:
Gjenta 5.-7.rad = 209 st på hver side av spissen på siste rad.
Gjenta 8.-9.rad = 218 st på hver side av spissen på siste rad.
Gjenta 10.-13.rad - SAMTIDIG som det på siste rad felles 2 st jevnt fordelt over rapportene med A.11 og fell 4 st jevnt fordelt over rapportene med A.13 = 237 st på hver side av spissen på siste rad. Klipp og fest tråden, bytt til vin.
Gjenta 14.-18.rad SAMTIDIG som det på siste rad økes 2 st jevnt fordelt før spissen og øk 2 st jevnt fordelt etter spissen = 261 st på hver side av spissen. Klipp og fest tråden, bytt til lys beige.
Arb måler ca 48 cm i hekleretningen.

Videre hekles det slik:
Gjenta 14.-18.rad SAMTIDIG som det på siste rad økes 2 st jevnt fordelt før spissen og øk 2 st jevnt fordelt etter spissen = 285 st på hver side av spissen på siste rad.
Gjenta 14.-18.rad (NB: første rad starter fra vrangen) - SAMTIDIG som det på siste rad økes 2 st jevnt fordelt før spissen og øk 2 st jevnt fordelt etter spissen = 309 st på hver side av spissen på siste rad. Klipp og fest tråden. Arb måler ca 56 cm i hekleretningen og ca 88 cm langs spissen.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 07.07.2017
Gjenta 10.-13.rad - SAMTIDIG som det på siste rad felles 4 st jevnt fordelt over rapportene med A.11...

= st om lm/lm-buen
= st mellom 2 st
= siste rad på forrige diag, denne raden er allerede heklet

Kommentarer / Spørsmål (27)

Pepa 07.01.2019 - 23:52:

Cuando dice repetir las hileras al mismo tiempo, ¿Qué quiere decir, que en la misma hilera se mezclan dos? Y cuando pone repetir las hileras 7-9. Son sólo la 7 y la 9 o 7, 8 y 9? Gracias por su atención.

DROPS Design 03.02.2019 kl. 19:41:

Hola Pepa. Si pone repetir las filas 7-9 = trabajar las filas 7,8,9. Cuando pone, por ejemplo, "Repetir las hileras 10-13 – AL MISMO TIEMPO, en la última hilera, disminuir 4 p.a. distribuidos...", quiere decir que, en la fila 13, aparte de trabajar el dibujo como antes, disminuir 4 p.a. trabajando 2 p.a. juntos.

Lilie 24.06.2018 - 17:04:

On row 7, you're supposed to wind up with 29 sts, including the first repeat pattern stitch (?), on one half of the pattern. Row 7 instructions: It says "3 dbl around every ch until 1 ch 2dc remain." Every ch sp? There are chs between sts, chs between spcs. The number doesn't work. Checked row 6, and it is correct. Thank you for your help. Lilie Allen

DROPS Design 25.06.2018 kl. 09:09:

Dear Lilie, you work 3 dc around every chain in A.3 (= around the chain between 2 dc worked in the same st on previous row) until 1 ch and 2 dc remain before the middle ch-space. See also diagrams to line up all sts. Happy crocheting!

Fagel 07.04.2018 - 13:51:

I found the problem, I think. It is in your instructions for row 9: the beginning of the row has 2 dc in the first chain space but the end of the row tells us to do 3 dc until we get to the last shell. That is where my increase of one stitch took place on one side of row 9 and threw the next rows off. It would be helpful if you would give the dc count at the end of each row, instead of after every several. And it would help if I would actually force myself to stop and count! ;)

Fagel 07.04.2018 - 02:36:

Sorry. But I am having trouble. All went well until row 14 as I approached the tip: after the last ch 3, sc I have 5 dc before the tip, not two. Maybe my problem was earlier as I seem to have 64 not 61 dc in row 13. Ugh.

DROPS Design 09.04.2018 kl. 09:28:

Dear Mrs Fagel, make sure the previous rows are correct, if your number of sts is not right at the end of row 13, row 14 and next ones will not be right. You can check the previous rows from diagram as well as from written pattern. Happy crocheting!

Anna 15.03.2018 - 16:10:

Oeps zie het nu eindelijk zelf. Heb ten onrechte aangenomen dat het nummer van het TELpatroon gelijk is aan het nummer van de toeren. Probleem opgelost 😃

DROPS Design 19.03.2018 kl. 08:11:

Hallo Anna, Fijn dat je eruit gekomen bent en dankjewel voor de terugkoppeling.

Anna 15.03.2018 - 11:58:

Beste, ik heb het patroon gemaakt tot en met de 1e herhaling van toer 9 en heb nu aan beide kanten 104 stokjes. Het is een beetje dom misschien maar ik heb geen idee hoe ik verder moet. Ik moet in de laatste toer (toer 13?) minderen over de patroonbeschrijvingen van A11 en A13. Toer 11 zijn lussen die telkens tussen stekengroepjes van 3 ingestoken worden, dus daar is het lastig stokjes te minderen. Veel dank vast voor het antwoord!

Hannelot 03.11.2017 - 07:42:

Hallo, ik zit een beetje in de problemen bij toer 9. Ik heb de indruk dat het telpatroon niet overeenkomt met de omschrijving. In de omschrijving staat dat je in elke l-lus 3stk moet haken, maar als ik kijk naar het telpatroon zijn er dat precies maar 2. Wat moet ik nu volgen? De omschrijving of het telpatroon?

DROPS Design 03.11.2017 kl. 09:53:

Hallo Hannelot, Als je goed kijkt zie je ook in het telpatroon 3 stokjes staan aan het begin van toer 9 (in het telpatroon de 2e toer van A.6 t/m A.9). Je haakt 3 stokjes in dezelfde steek.

Diane 05.07.2017 - 11:04:

Bij rij 50 staat: "Herhaal 10e-13e toer – minder TEGELIJKERTIJD op de laatste toer 2 stk gelijkmatig over patroonherhalingen van A.11 en minder 4 stk gelijkmatig over patroonherhalingen van A.13 = 237 stk aan elke kant van de punt op de laatste toer. Hecht af en wissel naar heidekruid." Als je goed telt dan moet er aan elke kant 4 steken geminderd worden, anders kom je niet aan 237 stk per kant. Toch een fijn patroon met heel wat uitdagingen.

DROPS Design 07.07.2017 kl. 14:09:

Hoi Diane, Dat klopt inderdaad; het moeten 4 steken zijn aan beide zijden. Er is inmiddels een correctie op het patroon gekomen, dus het staat er nu wel goed in.

Marion 30.06.2017 - 16:50:

Merci beaucoup!!! Votre aide est vraiment précieuse! ^_^ J'ai mis des marqueurs à chaque groupe de B pour bien visualiser et c'est nickel! Merci encore!

Marion 30.06.2017 - 15:44:

Bonjour, tout colle à la perfection jusqu'au rang 7. par contre j'ai de gros soucis au rang 8 et avec les diagrammes A6 à A9 : si je suis les explications seulement, j'ai 9 répétitions de A7 ; si je suis les diagrammes et que je fais 8 répétitions de A7 comme demandé, il me reste 4B avant la pointe et non trois comme dessiné. Merci pour votre aide, Marion

DROPS Design 30.06.2017 kl. 15:59:

Bonjour Marion, vous répétez A.7 sur les 24 brides (entre le groupe de B du début/de la fin du rang et celui du milieu), soit 8 x A.7, avec A.8 dans le groupe de B du milieu du rang (= sur 2B, 4 ml, 2B). Bon crochet!

Kommentér oppskrift DROPS 167-27