DROPS / 170 / 26

Peach Dream by DROPS Design

Hæklet DROPS firkantjakke i ”Paris” med hulmønster. Str S - XXXL.

DROPS Design: Model nr w-581
Garngruppe C eller A + A
----------------------------------------------------------
650-800-900-1000 g f.nr 01, abrikos

DROPS HÆKLENÅL nr 5 – eller den nål du skal bruge for at få 14 st x 8,5 rækker på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 156kr. Læs mere.
MØNSTER:
Se diag A.1 til A.9.

HÆKLEINFO:
Hver række med fm starter med 1 lm (erstatter første fm).
Hver række med st starter med 3 lm (erstatter første st).
Hver række med dbl-st starter med 4 lm (erstatter første dbl-st).

UDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 st ud ved at hækle 2 st i/om samme m.

HÆKLETIPS (gælder ærmerne):
Efter den sidste fm på omg, fortsæt til næste omg med 1 fm om næste lm-bue (= første lm-bue på næste omg). OBS: Markere beg af omg med en mærketråd mellem sidste lm på omg og første fm på næste omg, lad mærketråden følge med op. OBS: SØRG FOR AT MÆRKETRÅDEN IKKE FORSKYDER SIG!

INDTAGNINGSTIPS:
Hækl 1 fm om næste lm-bue, men vent med sidste gennemtræk, hækl næste fm om næste lm-bue (der hækles ikke 5 lm mellem fm), på sidste gennemtræk trækkes tråden gennem alle 3 løkker på nålen.
----------------------------------------------------------

JAKKE:
Hækl 207-229-252-275 lm på nål 5 med Paris. Hækl 1 st i 4.lm fra nålen (= 2 st) – læs HÆKLEINFO, 1 st i hver af de næste 3-5-3-1 lm, * spring over 1 lm, 1 st i hver af de næste 4 lm *, gentag fra *-* = 165-183-201-219 st.

Derefter hækles NÆSTSIDSTE række af diag A.1 til A.5 – se pil i diag - således: Hækl A.1 over de første 4 st, hækl A.2 over de næste 6 st, gentag A.3 til der er 11 st tilbage (= totalt 24-27-30-33 gange i bredden), hækl A.4 over de næste 7 st og afslut med A.5. hækl sidste række af A.1 til A.5. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN! Derefter gentages A.1 til A.5 i højden. OBS: Første række i diag hækles ikke, den viser hvordan næste række skal hækles i m fra forrige række. Når arb måler 37-38-41-42 cm, sørg for at næste række er med st og fra retsiden (klip evt tråden om næste række er fra vrangen), deles arb.

HØJRE FORSTK:
Hækl videre fra retsiden således: Hækl A.1 og A.2 som før, gentag A.3 over de næste 36-42-48-54 st (= totalt 6-7-8-9 gange i bredden), hækl A.4 og derefter A.5, vend arb. Fortsæt mønsteret således over disse m til arb måler 18-19-20-21 cm fra der hvor det blev delt, sørg for at næste række er med st og fra vrangen (klip evt tråden om næste række er fra retsiden).

RYGSTK:
Hækl således fra retsiden: Hækl A.1, A.2, gentag A.3 over de næste 30-36-42-48 st (= totalt 5-6-7-8 gange i bredden), A.4, afslut med A.5. Fortsæt mønsteret således over disse m til arb måler 18-19-20-21 cm, sørg for at mønsteret stemmer med højre forstk.

VENSTRE FORSTK:
Hækl som højre forstk.

FORSTK OG RYGSTK:
Derefter hækles delene sammen fra vrangen (dvs der hækles fra venstre forstk, over rygstk og til højre forstk) med mønster som før, dvs der hækles således fra vrangen: Hækl A.5 og A.4 som før, A.3 totalt 24-27-30-33 gange i bredden, A.2, afslut med A.1. Fortsæt mønsteret således. Når arb måler 63-67-73-77 cm totalt, sørg for at næste række er med st, tages der 4-2-0-14 st ud jævnt fordelt – læs UDTAGNINGSTIPS = 169-185-201-233 st. Derefter hækles næste række således: A.6 over de første 4 st, gentag A.7 til der er 5 st tilbage (= 10-11-12-14 gange i bredden), A.8 over næste st, afslut med A.9 over de sidste 4 st. Når A.6 til A.9 er hæklet 1 gang i højden måler arb ca 71-75-81-85 cm totalt. Klip og hæft tråden.

ÆRME:
Ærmet hækles rundt, ovenfra og ned. Hækl 78-78-83-83 lm på nål 5 med Paris.
1.OMG: Hækl 1 fm i 13.lm fra nålen, * 5 lm, spring over 4 lm, 1 fm i næste lm *, gentag fra *-* over lm, hækl 1 fm om de første 3 lm = 14-14-15-15 lm-buer - læs HÆKLETIPS!

Fortsæt at hækle 5 lm og 1 fm om hver lm-bue. Når arb måler 4 cm tages der 1 lm-bue ind før mærketråden – læs INDTAGNINGSTIPS!

Gentag indtagningen på skiftevis hver side af mærketråden på hver 4.cm 4 gange til = 9-9-10-10 lm-buer.
Når arb måler 26 cm, afslut omg med 1 km i sidste lm midt under ærmet. Hækl videre rundt således:
1.OMG: Hækl 3 lm, * 4 st om første/næste lm-bue, 3 st om næste lm-bue *, gentag fra *-* rundt omg, afslut med 1 km i 3.lm i starten af omg = 32-32-35-35 st. Klip og hæft tråden.

Hækl 1 ærme til på samme måde.

MONTERING:
Sy ærmerne fast til jakken, sy i yderste led af yderste m, sørg for at sømmen ikke strammer.

= 1 boble med 4 dbl-st: Hækl 1 dbl-st i næste st, men vent med sidste gennemtræk (= 2 m på nålen), hækl 1 dbl-st i hver af de næste 3 st på samme måde, træk derefter tråden gennem alle 5 m på nålen
= dbl st i m
= første række er forklaret i opskriften
= 1 fm om lm
= 2 st i samme m
= hækl 1 st i næste st, men vent med sidste gennemtræk (= 2 m på nålen), hækl 1 st i hver af de næste 2 st på samme måde, træk derefter tråden gennem alle 4 m på nålen
= 7 st i samme lm/st
= start med at hækle denne række

Kommentarer (39)

Skriv din kommentar her!

Penny 13.12.2017 - 22:10:

Hi there. Love the pattern. My question is beginning the 2nd row, the pattern says to follow the chart at the arrow. The arrow is at the TOP of the chart? How can this be correct? It also states to repeat A.3 until 11 trebles remain, work A.4 over the next 7 tr, and finish A.5. A.4 has 9 tr and A.5 has 4tr. It doesn't add up. What am I missing.

DROPS Design 14.12.2017 kl. 08:51:

Dear Penny, you are right number of sts may have to be checked, just work: A.1, A.2, repeat A.2 until 13 sts remain and finish with A.4 and A.5, number of sts will add up. Happy crocheting!

J. T. 02.10.2017 - 14:20:

I have done first row and have 165 double crochets. I started with second row by the arrow and had to repeat A3 more often than 25 times. What am I doing wrong?

DROPS Design 03.10.2017 kl. 08:47:

Dear J.T., A.3 is worked over 6 dc, so that in the first size you will repeat A.3 a total of 24 times in other words over the next 144 dc. So that you will have from the beg: A.1 over the first 4 dc, A.2 over the next 6 dc, A.3 a total of 24 times over the next 144 dc, A.7 over the next 7 dc and A.5 over the last 4 dc = 4 + 6 + 144 + 7 + 4 = 165 dc. Happy crocheting!

Name 05.07.2017 - 18:36:

How to know how many skeins of yarn to purchase to make any/all of the sizes?? P.S. - I love the design & the sleeves, not as easy to find nice crochet tops that include the sleeves

DROPS Design 06.07.2017 kl. 00:44:

Dear Sender, The original modell is made of DROPS Paris yarn, which comes in 50 gramm skeins, therefore you would need 13 skeins for size S/M, 16 skeins for size L / XL, 18 skeins for size xxl, and 20 skeins for size XXXL. I hope this helps. Happy Crocheting!

Lorraine 10.08.2016 - 15:25:

Hi - I would like to use a 4 ply cotton to make this jacket. Can I double the beginning chains? Will the pattern work out? Many thanks Lorraine

DROPS Design 10.08.2016 kl. 16:17:

Dear Lorraine, this pattern has been written for a cotton 10 ply - see here. You will have to make a swatch and recalculate the pattern matching your gauge. Happy crocheting!

Benedetta 29.07.2016 - 14:06:

Grazie,preziose come sempre!Buona giornata!

Benedetta 29.07.2016 - 11:44:

Buongiorno, non capisco questo passaggio :'quando il lavoro Mis 37 cm aggiustare in modo che la riga successiva sia a m.alta e dal diritto del lavoro'.Grazie x l'aiuto

DROPS Design 29.07.2016 kl. 12:35:

Buongiorno Benedetta. Deve proseguire finché il lavoro non misura ca. 37 cm. Deve però anche verificare che la riga successiva da lavorare sia una riga tutta a m.a (riga 8 dei diagrammi escludendo la riga con la stella) e che questa riga venga lavorata sul diritto del lavoro. Quindi p.es: se a 37 cm la riga successiva coincide con la riga 7, lavora la riga 7 e poi la riga 8 separando il lavoro in davanti destro/sinistro e dietro. Buon lavoro!

Lida Dekker 29.06.2016 - 06:41:

I do not understand row 1 of the sleeve. Is there a typo? Does the round start by connecting the chain first? Is there a video for this row?

DROPS Design 29.06.2016 kl. 08:24:

Dear Mrs Dekker, no typo, do not connect the chain first and at the end of round 1, do not work any sl st, just continue with ch-spaces around (and dec on mid under sleeve). Happy crocheting!

Marjo 22.06.2016 - 20:56:

Ik moet nu beginnen met de mouw maar snap het patroon niet. moet je eerst het koord aan elkaar maken? waar steek ik in de dertiende steek? begrijp ik het goed dat je moet (door)tellen vanaf de eerste steek van het lossenkoord? maar dan ontstaat er een lus of een los koordje van 13 steken als je de cirkel niet moet samenvoegen. hopelijk kunt u mij verder helpen? vr gr MJ

DROPS Design 23.06.2016 kl. 15:20:

Hoi Marjo. Je haakt een ketting van X aantal st en dan 1 v in de dertiende l, en herhaalt vervolgens 5 l, 4 l overslaan en 1 v volgende l. De eerste 13 l, zijn nog een boog (5 en 4 l). Je haakt heen en weer, dus je keert en haakt 5 l/1 v om elke boog. Ik verwacht dat het duidelijker wordt als je keert en haakt terug en in de laatste boog haakt en eindigt als eerste toer.

Sixtine 15.05.2016 - 17:53:

Bonjour, Que signifie: ajuster pour que le rang suivant soit en B et sur l'endroit? qu'est ce que B? comment reconnaître l'envers de l'endroit? merci pour votre aide.

DROPS Design 17.05.2016 kl. 10:21:

Bonjour Sixtine, il faut que le rang suivant soit un rang de brides sur l'endroit (1er rang du motif = sur l'endroit), continuez le motif/ou commencez un peu plus tôt par rapport à la mesure indiquée pour que le rang suivant soit bien celui-ci. Bon crochet!

Sharon Riggs 14.05.2016 - 04:43:

Having trouble understanding pattern. Is there a written pattern any where?

DROPS Design 17.05.2016 kl. 09:04:

Dear Mrs Riggs, start reading diagram at the bottom corner on the right side and read towards the left from RS and from left to right from WS. 1 symbol = 1 st or group of sts (see legend) and work: A.1 1 time, A.2 1 time, repeat A.3 over the next sts finishing with A.4 1 time and A.5 1 time. Happy crocheting!

Kommentere opskrift DROPS 170-26