DROPS / 167 / 16

City Stroll by DROPS Design

Strikket DROPS jakke i ”Delight” med striber, v-hals og lommer. Str S - XXXL.

DROPS Design: Model nr de-154
Garngruppe A
----------------------------------------------------------
150-150-150-150-200-200 g f.nr 06, rosa/lilla
150-150-150-150-200-200 g f.nr 05, beige/grå/rosa

OBS: Hvis jakken strikkes ensfarvet vil der gå 250-250-300-300-350-350 g Delight.

DROPS RUNDP (80 cm) nr 4 – eller det p.nr du skal bruge for at få 21 m x 27 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (80 cm) nr 3,5 – til retstrik.
DROPS PERLEMORKNAP: Buet (hvid), nr 523: 5-5-5-5-5-6 stk.
----------------------------------------------------------

DROPS Delight print DROPS Delight print 19.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 119.7kr. Læs mere.

* Strik 2 p med beige/grå/rosa, strik 2 p med rosa/lilla *, gentag fra *-* løbende.

TIPS VED TRÅDSKIFT:
Når der strikkes striber skiftes der farve i siden for at undgå synlig hæftning.

INDTAGNINGSTIPS-1:
Der tages ind indenfor 1 kantm retstrik. Alle indtagninger sker fra retsiden!
Tag ind således før 1 kantm: 2 ret sammen.
Tag ind således efter 1 kantm: Tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse m over.

INDTAGNINGSTIPS-2 (gælder hals):
Der tages ind indenfor 5 kantm retstrik. Alle indtagninger sker fra retsiden!
Tag ind således før 5 kantm: Tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse m over.
Tag ind således efter 5 kantm: 2 ret sammen.

UDTAGNINGSTIPS:
Der tages ud indenfor 1 kantm retstrik. Alle udtagninger sker fra retsiden!
Der tages 1 m ud ved at slå om, på næste p strikkes omslaget drejet vr (dvs i bagerste del af m i stedet for i forreste) for at undgå hul.

KNAPHUL:
Der lukkes af til knaphul på højre forkant. 1 knaphul = strik 3. og 4. m fra kanten ret sammen og slå om.
Luk af til knaphul når arb måler:
STR S: 3, 11, 18, 25 og 32 cm.
STR M: 3, 11, 18, 26 og 33 cm.
STR L: 3, 11, 19, 27 og 34 cm.
STR XL: 3, 11, 19, 27 og 35 cm.
STR XXL: 3, 12, 20, 28 og 36 cm.
STR XXXL: 3, 9, 16, 23, 30 og 37 cm.
----------------------------------------------------------

JAKKE:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp for at få plads til alle m. Der strikkes STRIBER - se forkl over - gennem hele opskriften.

RYGSTK:
Slå 90-98-106-118-130-142 m op (inkl 1 kantm i hver side) på rundp 3,5 med beige/grå/rosa. Strik 6 p retstrik - se forkl over. Skift til rundp 4, fortsæt i glatstrik med 1 kantm retstrik i hver side. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arb måler 8 cm tages der 1 m ind i hver side - læs INDTAGNINGSTIPS-1. Gentag indtagningen på hver 7.-8.-8.-8.-9.-9.cm totalt 4 gange = 82-90-98-110-122-134 m. Når arb måler 34-35-36-37-38-39 cm lukkes der af til ærmegab i hver side, på hver 2.p således: 3 m 0-1-1-2-2-3 gange, 2 m 0-0-1-2-4-5 gange og 1 m 1-1-2-2-3-3 gange = 80-82-84-86-88-90 m. Når arb måler 49-51-53-55-57-59 cm strikkes der 4 p retstrik over de midterste 28-28-30-30-32-32 m (de øvrige m strikkes som før), derefter lukkes de midterste 18-18-20-20-22-22 m af til hals og hver skulder strikkes færdig for sig = 31-32-32-33-33-34 m. Fortsæt i glatstrik og 5 m retstrik mod halsen. Luk af når arb måler 52-54-56-58-60-62 cm. Strik den anden skulder på samme måde.

HØJRE FORSTK:
Slå 50-54-58-64-70-76 m op (inkl 1 kantm i siden og 5 kantm) på rundp 3,5 med beige/grå/rosa. Læs TIPS VED TRÅDSKIFT. Strik 6 p retstrik. Skift til rundp 4, fortsæt i glatstrik med 5 kantm retstrik i starten af p fra retsiden og 1 kantm retstrik i siden. HUSK KNAPHUL - se forkl over. Når arb måler 8 cm tages der 1 m ind indenfor 1 kantm i siden - læs INDTAGNINGSTIPS. Gentag indtagningen på hver 7.-8.-8.-8.-9.-9.cm totalt 4 gange = 46-50-54-60-66-72 m. Når arb måler 32-33-34-35-36-37 cm tages der ind til hals i beg af hver p fra midt foran således: Tag 1 m ind indenfor 5 kantm - læs INDTAGNINGSTIPS-2. Gentag indtagningen på hver 2.p totalt 14-14-15-15-16-16 gange - SAMTIDIG når arb måler 34-35-36-37-38-39 cm lukkes der af til ærmegab i beg af hver p fra vrangen som på rygstk. Når aflukningen til ærmegab og hals er færdig er der 31-32-32-33-33-34 m på p. Fortsæt i glatstrik og 5 kantm retstrik. Luk af når arb måler 52-54-56-58-60-62 cm.

VENSTRE FORSTK:
Slå op og strik som højre forstk, men modsat. Dvs der lukkes af til ærmegab i starten af p fra retsiden og kantm i slutningen af p fra retsiden. Der lukkes ikke af til knaphul.

ÆRME:
Ærmet strikkes frem og tilbage på rundp. Husk STRIBER.
Slå 50-52-54-57-59-61 m op (inkl 1 kantm i hver side) på rundp 3,5 med beige/grå/rosa. Strik 6 p retstrik. Skift til rundp 4, fortsæt med glatstrik med 1 kantm retstrik i hver side. Når arb måler 3-4-2-4-4-3 cm tages der 1 m ud indenfor 1 kantm i hver side - Læs UDTAGNINGSTIPS. Gentag udtagningen på hver 3½.-2½.-2½.-2.-1½.-1½.cm totalt 9-11-12-12-15-16 gange = 68-74-78-81-89-93 m. Når arb måler 33-32-31-30-28-28 cm (kortere mål i større str pga længere ærmekuppel og bredere skuldervidde), lukkes der af til ærmekuppel i beg af hver p i hver side således: 4 m 1 gang, 3 m 6-7-8-0-0-0 gange, 2 m 0-0-0-11-14-15 gange = 24-24-22-29-25-25 m. Luk af. Arb måler ca 38-38-38-39-40-40 cm. Strik et ærme til.

MONTERING:
Sy skuldersømmene. Sy ærmerne i. Sy ærme- og sidesømme i et indenfor 1 kantm. Sy knapperne i på venstre forkant.

LOMME:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp. Husk STRIBER. Slå 23 m op (inkl 1 kantm i hver side) på rundp 4 med beige/grå/rosa. Strik glatstrik med 1 kantm retstrik i hver side. Når arb måler 9 cm, skift til rundp 3,5 og strik 4 p retstrik. Luk af. Strik 1 lomme til. Sy lommene på jakken, ca 7 cm fra nederkant og ca midt på forstk.

Diagram

Marijke 07.11.2018 - 09:01:

Prachtig vestje! Wat me opvalt is dat het op naalden 3,5 en 4 wordt gebreid terwijl voor Delight naald 2,5 wordt aangegeven. Klopt dit? Is het vestje dan niet heel los gebreid?

DROPS Design 07.11.2018 kl. 14:58:

Dag Marijke,

Het vestje wordt inderdaad ietsje losser gebreid. Delight is een soort sokkenwol en kan voor truien en vesten e.d. best ietsje losser gebreid worden.

LYDIA 18.08.2018 - 16:06:

Bonjour, je tricote ce modèle en taille xl mais je ne comprends pas le calcul des diminutions pour les manches : (1x4m + 11x2m)x2 = 8+44=52m. pourquoi trouvez vous 29 ? merci pour la réponse

DROPS Design 20.08.2018 kl. 17:28:

Bonjour Lydia. Les 29 mailles sont les mailles qui restent après les diminutions. Avant de diminuer vous avez 81 mailles. Vous diminuez 52 mailles. La différence vous donne 81 - 52 = 29 mailles comme dans les explications. Bon tricot!

Hilde 04.03.2018 - 05:31:

Habe gerade das Rückenteil fertig, und festgestellt, dass die Angaben für den Halsausschnitt in Anleitung und Diagramm nicht übereinstimmen. Für Größe L sollen 20 M abgekettet werden, im Diagramm sind 19 cm angegeben. LG Hilde

Ingrid 09.01.2017 - 08:33:

Ik begrijp niet het breien met een rondbreinaald in dit vest als het achterpand, voorpand als aparte stukken worden gebreid. Bij rondbreien komen er toch geen zijnaden?

DROPS Design 09.01.2017 kl. 14:43:

Hoi Ingrid. Je kan ook heen en weer breien op een rondbreinaald (net zoals op rechte naalden). Je kan voor dit patroon ook een rechte nld gebruiken.

Emanuela Noris 29.03.2016 - 15:58:

Sto lavorando il dietro. dopo aver lavorato 2 "coste" sulle 28 m centrali, mi si dice di intrecciarne solo 18 per la scollatura. Non è che occorre intrecciarne 28? Mi sembrano poche 18 per quel tipo di collo e poi non mi spiego i 18 cm delle misure riportate nel diagramma. Grazie per l'aiuto :)

DROPS Design 29.03.2016 kl. 16:10:

Buongiorno Emanuela, non ci sono errori nel n° di m da intrecciare per la scollatura: sta lavorando il dietro, la maggior parte degli intrecci per il collo vengono eseguiti sul davanti. I 18 cm dello schema delle misure indicano la larghezza del collo sul dietro. Buon lavoro!

Susie Dayman 11.03.2016 - 04:09:

How can I make this cardigan with full length sleeves, please? I'm a novice so will need help. Thank you.

DROPS Design 11.03.2016 kl. 09:39:

Dear Mrs Dayman, you can take inspiration from a similar pattern with same tension - your DROPS store may also have some tips & advices for you. Happy knitting!

Margit 11.01.2016 - 14:38:

Auf so eine Anleitung habe ich schon lange gewartet, wird sofort in Angriff genommen. D a n k e !!!

El Jo 11.01.2016 - 13:38:

Genau das, was Frau für 'alle Tage' braucht! I love it! Danke.

Sabine P. 05.01.2016 - 08:54:

Encore un à "devoir" faire !!!

Gloria Sanders 30.12.2015 - 01:09:

Just a sweet cardigan everyone would love. cute-cute! I am ready to knit this when it gets on the list!!

Kommentere opskrift DROPS 167-16