DROPS Extra / 0-1208

Top That! by DROPS Design

DROPS Jul: Heklet DROPS juletre-toppstjerne i ”Belle” med hullmønster

Stikkord: jul,

DROPS Design: Modell nr vs-006
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
Mål: ca 20 x 20 cm.
Materialer:
DROPS BELLE fra Garnstudio
100 g f.nr 03, lys beige

DROPS HEKLENÅL NR 3,5 – eller den nålen du må bruke for å få 20 st x 10 rader på 10 x 10 cm.
TILBEHØR: Vatt til fyll.
----------------------------------------------------------

DROPS Belle uni colour DROPS Belle uni colour 22.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 50kr. Les mer.
MØNSTER:
Se diag A.1 og A.2. Diag A.1 viser hvordan omg starter og slutter. A.2 gjentas totalt 4 ganger rundt - NB: Siste omg er forklart i oppskrift. Første omg viser hele sirkelen.

HEKLEINFO -1:
På beg av hver omg med st erstattes første st med 3 lm, omg avsluttes med 1 kjm i 3.lm - NB: Det hekles kjm om første lm-bue/i første st av forrige omg frem til første st på beg av neste omg.

HEKLEINFO-2:
På beg av hver omg med fm erstattes første fm med 1 lm, omg avsluttes med 1 kjm i 1.lm og 1 kjm om første lm-bue det startes å hekle om på neste omg.

BOBLE:
Hekle 1 st om lm-buen/i st, men vent med siste gjennomtrekning (= 2 m på nålen), 4 st om samme lm-bue/i samme st på samme måte, dra tråden gjennom alle 6 m på nålen.

FYLLTIPS:
Fyll stjernen med vatt før sammenhekling. Legg litt vatt på hver side av hylsteret slik at det blir stående mest mulig rett opp, og fyll vatt ut i spissene. Hylsteret skal ligge kant i kant med siste omg på sammenheklingen av stjernene. Fyll heller litt for mye vatt enn for lite, overflødig vatt kan med varsomhet dras ut av hullene etter sammenhekling.
----------------------------------------------------------

TOPPSTJERNE:
Det hekles først 1 innvendig hylster, deretter 2 like stjerner. Alle deler hekles sammen på siste omg. Deretter fylles toppstjernen med vatt.

HYLSTER:
Hekle 16 LØSE lm på nål 3,5 med Belle og sett dem til en ring med 1 kjm i første lm. Hekle 1 lm, deretter 1 fm i hver lm = 16 fm. Fortsett med 1 fm i hver fm til arb måler ca 10 cm. Klipp og fest tråden.

STJERNE:
Hekle 6 lm på nål 3,5 med Belle og sett dem til en ring med 1 kjm i første lm. Videre hekles det MØNSTER - se forkl over, dvs det hekles slik:
1.OMG: Hekle 5 lm (= 1 st + 2 lm), * 3 st om lm-ringen, 2 lm *, gjenta fra *-* totalt 4 ganger, 2 st om lm-ringen, avslutt omg med 1 kjm i 3.lm på beg av omg og 1 kjm om første lm-bue = 5 st-grupper og 5 lm-buer.
2.OMG: LES HEKLEINFO-1! Hekle * 3 st om første/neste lm-bue, 2 lm, 3 st om samme lm-bue *, gjenta fra *-* totalt 5 ganger = 10 st-grupper og 5 lm-buer.
3.OMG: * Hopp over 1 st, 1 st i hver av de neste 2 st, 3 st om første/neste lm-bue, 2 lm, 3 st om samme lm-bue, 1 st i hver av de neste 2 st, hopp over 1 st *, gjenta fra *-* totalt 5 ganger = 50 st og 5 lm-buer. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN!
4.OMG: * Hopp over 1 st, 1 st i hver av de neste 4 st, 3 st om første/neste lm-bue, 2 lm, 3 st om samme lm-bue, 1 st i hver av de neste 4 st, hopp over 1 st *, gjenta fra *-* totalt 5 ganger = 70 st og 5 lm-buer.
5.OMG: * Hopp over 1 st, 1 st i hver av de neste 6 st, 3 st om neste lm-bue, 2 lm, 3 st om samme lm-bue, 1 st i hver av de neste 6 st, hopp over 1 st *, gjenta fra *-* totalt 5 ganger = 90 st og 5 lm-buer.
6.OMG: LES HEKLEINFO-2! Hekle * 1 fm i første/neste st, 2 lm, hopp over 1 st, 1 BOBLE - se forkl over - i neste st, 2 lm, hopp over 2 st, 1 boble i neste st, 3 lm, hopp over 3 st, 1 boble om neste lm-bue, 4 lm, 1 boble om samme lm-bue, 3 lm, hopp over 3 st, 1 boble i neste st, 2 lm, hopp over 2 st, 1 boble i neste st, 2 lm, hopp over 1 st, 1 fm i neste st *, gjenta fra *-* totalt 5 ganger = 30 bobler, 35 lm-buer og 10 fm.
7.OMG: Hekle * 1 fm om første/neste lm-bue, 2 lm, 1 boble om neste lm-bue, 3 lm, 1 boble om neste lm-bue, 3 lm, 1 boble om neste lm-bue, 4 lm, 1 boble om samme lm-bue, 3 lm, 1 boble om neste lm-bue, 3 lm, 1 boble om neste lm-bue, 2 lm, 1 fm om neste lm-bue, 2 lm *, gjenta fra *-* totalt 5 ganger = 30 bobler, 40 lm-buer og 10 fm. Klipp og fest tråden. Hekle 1 stjerne til på samme måte.

MONTERING:
Legg de 2 stjernene sammen vrangen mot vrangen, legg hylsteret mellom disse kant i kant - se siste omg i diag A.1/A.2 (og symbolforklaring for pil) for plassering - LES FYLLTIPS, det hekles slik:
8.OMG: Fest med 1 kjm i boblen, 1 lm, deretter hekles * 1 lm, 2 fm om hver av de første/neste 3 lm-buene, 1 lm, 3 fm + 1 lm om hver av de neste 2 lm-buene, 3 fm om neste lm-bue, 1 lm, 3 fm om samme lm-bue, 1 lm, 3 fm + 1 lm om hver av de neste 2 lm-buene *, gjenta fra *-* totalt 5 ganger, avslutt omg med 1 kjm i første lm. Klipp tråden og fest tråden. Snu arb og hekle på samme måte på motsatt side av hylsteret og den andre stjernen, dvs slik: fest med 1 kjm i boblen, 1 lm, 2 fm om hver av de første/neste 3 lm-buene, 1 lm, 1 kjm i boblen. Klipp og fest tråden pent i overgangene.

= omg starter med 1 lm og avsluttes med 1 kjm i første lm og 1 kjm om første lm-bue
= omg starter med 3 lm og avsluttes med 1 kjm i 3.lm. Hekle 1 kjm om første lm-bue/i neste st (gjelder 1.-4.omg)
= st i st
= st om lm-bue/ring
= Boble: Hekle 1 st i neste st/om lm-buen, men vent med siste gjennomtrenkning (= 2 m på nålen), 4 st i samme st/om samme lm-bue på samme måte, dra tråden gjennom alle 6 m på nålen
= 6 lm, 1 kjm i første lm
= 1.omg er forklart i oppskrift
= start 8.omg her, hylsteret hekles sammen med disse 8 fm/lm på de 2 stjernene, resten av omg hekles gjennom begge lag på de 2 stjernene

Kommentarer (2)

Dépinoy 20.12.2015 - 20:52:

Je ne comprends pas très bien l'explication de la "housse" et de "l'étui"! Merci de bien vouloir m'éclairer à se sujet! Mylène

DROPS Design 21.12.2015 kl. 11:19:

Bonjour Mme Dépinoy, les vidéos ci-dessous montrent comment réaliser l'étui et l'accrocher à l'étoile. Bon crochet!

Nina 17.12.2015 - 11:55:

Wow. Har verkligen väntat på ett bra mönster till toppstjärna.

Kommentér oppskrift DROPS Extra 0-1208