DROPS Extra / 0-1198

Santa's Buddy by DROPS Design

DROPS Jul: Hæklet DROPS nisse i ”Fabel” med striber

Tags: jul, julemand, legetøj,
DROPS Design: Model nr fa-329
Garngruppe A
----------------------------------------------------------
Mål: Længde fra øverst på huen til yderst på skoene: ca 42 cm. Højde krop og hoved: ca 17 cm.
Materialer:
DROPS FABEL fra Garnstudio
50 g f.nr 100, natur
50 g f.nr 106, rød
50 g f.nr 200, grå
En rest i lys brun til mund og øjne.

DROPS HÆKLENÅL nr 3,5 – eller den nål du skal bruge for at få 22 fm x 25 rækker på 10 x 10 cm.
DROPS LYS TRÆKNAP NR 503, 2 stk.
TILBEHØR: Vat til fyld.
----------------------------------------------------------

DROPS Fabel uni colour DROPS Fabel uni colour 14.25 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Fabel print DROPS Fabel print 15.60 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Fabel long print DROPS Fabel long print 16.90 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 42.75kr. Læs mere.

Instruktioner

HÆKLEINFO:
Hver omg starter med 1 lm, omg afsluttes med 1 km i første lm.

2 FM SAMMEN:
Stik nålen ind i første fm, hent tråden, stik nålen ind i næste fm, hent tråden, lav et omslag på nålen og træk tråden gennem alle 3 løkker på nålen.
----------------------------------------------------------

NISSE:
Nissen hækles i et fra øverst på huen og ned til halsen. Derefter hækles kroppen nedenfra og op. Ben (med sko) og arme hækles for sig og sys på bagefter.

HUE:
Arb hækles rundt ovenfra og ned.
Hækl 3 lm på nål 3,5 med rød og sæt dem sammen til en ring med 1 km i første lm.
1.OMG: Læs HÆKLEINFO! Hækl 3 fm om ringen.
2.OMG: Hækl 2 fm i hver fm = 6 fm.
3-4.OMG: Hækl 1 fm i hver fm.
5.OMG: Hækl * 1 fm i første fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg ud. = 9 fm. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN!
6.-7.OMG:Hækl 1 fm i hver fm.
8.OMG: Hækl * 1 fm i hver af de første 2 fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 12 fm.
9.-10.OMG: Hækl 1 fm i hver fm.
11.OMG: * 1 fm i hver af de første 3 fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 15 fm.
12.-13.OMG: 1 fm i hver fm.
14.OMG: * 1 fm i hver af de første 4 fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 18 fm.
15.-16.OMG: 1 fm i hver fm.
17.OMG: * 1 fm i hver af de første 5 fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 21 fm.
18.-19.OMG: Hækl 1 fm i hver fm.
20.OMG: * 1 fm i hver af de første 6 fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 24 fm.
21.-22.OMG: Hækl 1 fm i hver fm.
23.OMG: Hækl * 1 fm i hver af de første 5 fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 28 fm.
24.OMG (En løs kant på huen starter her): Vend og hækl modsat vej således: Hækl 1 fm i bagerste led af hver fm.
25.-26.OMG: Hækl 1 fm i hver fm. Klip og hæft tråden.
Nu hækles hovedet videre fra 23.omg (der hækles i det andet m-led i samme retning som 23.omg videre).

HOVED:
1.OMG: Skift til natur (arb vendes i rigtig retning i forhold til omg 23.). Hækl * 1 fm i bagerste led af hver af de næste 5 fm, hækl 2 FM SAMMEN - læs forkl over *, gentag fra *-* omg rundt = 24 fm.
2.-10.OMG: Hækl 1 fm i hver fm.
11.OMG: Hækl * 1 fm i hver af de næste 4 fm, hækl 2 fm sammen *, gentag fra *-* omg rundt = 20 fm.
Klip og hæft tråden. Fyld hovedet med lidt vat, men fyld ikke huen.

ØRER:
Der hækles ører på hver side af hovedet, med start i første række af hovedet, og i en lodret linje ned langs det halve hoved med natur. Hækl 1 øre således: Hækl * 1 fm i første/næste række, 2 lm *, gentag fra *-* totalt 3 gange, 1 fm i næste række, vend med 1 lm, hækl * 1 fm + 2 halv-st om første/næste lm-bue *, gentag fra *-* totalt 3 gange, afslut med 1 km i fm i starten af 1.række. Hækl 1 øre til på modsat side af hovedet. Derefter hækles kroppen.

KROP:
Arb hækles rundt nedenfra og op.
Hækl 3 lm på nål 3,5 med grå og sæt dem sammen til en ring med 1 km i første lm.
1.OMG: Husk HÆKLEINFO! Hækl 6 fm om ringen.
2.OMG: Hækl 2 fm i hver fm = 12 fm.
3.OMG: Hækle * 1 fm i første fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 18 fm.
4.OMG: Hækl * 1 fm i hver af de første 2 fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 24 fm.
5.OMG: Hækl * 1 fm i hver af de første 3 fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 30 fm.
6.OMG: Hækl * 1 fm i hver af de første 4 fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 36 fm.
7.-10.OMG (Kroppen starter her): Hækl 1 fm i hver fm.
11.OMG: Hækl * 1 fm i hver af de første 10 fm, hækl 2 fm sammen *, gentag fra *-* omg rundt = 33 fm.
12.-16.OMG: Hækl 1 fm i hver fm.
17.OMG: Hækl * 1 fm i hver af de første 9 fm, hækl 2 fm sammen *, gentag fra *-* omg rundt = 30 fm.
18.-21.OMG: Hækl 1 fm i hver fm.
22.OMG: Hækl * 1 fm i hver af de første 8 fm, hækl 2 fm sammen *, gentag fra *-* omg rundt = 27 fm.
23.-26.OMG: Hækl 1 fm i hver fm.
27.OMG: hækl * 1 fm i hver af de første 7 fm, hækl 2 fm sammen *, gentag fra *-* omg rundt = 24 fm.
28.-32.OMG: Hækl 1 fm i hver fm.
33.OMG: Hækl * 1 fm i hver af de første 4 fm, hækl 2 fm sammen *, gentag fra *-* omg rundt = 20 fm. Klip og hæft tråden.

BEN:
Arb hækles rundt nedenfra og op.
Hækl 4 lm på nål 3,5 med rød og sæt til en ring med 1 km i første lm.
1.OMG: Husk HÆKLEINFO! Hækl 6 fm om ringen.
2.OMG: Hækl 2 fm i hver fm = 12 fm.
3.-4.OMG: Hækl 1 fm i hver fm.
5.OMG: Hækl 1 fm i hver af de første 5 fm, 2 fm i hver af de næste 2 fm, 1 fm i hver af de næste 5 fm = 14 fm.
6.OMG: Hækl 1 fm i hver af de første 5 fm, 2 fm i næste fm, 1 fm i hver af de næste 2 fm, 2 fm i næste fm, 1 fm i hver af de næste 5 fm = 16 fm.
7.OMG: Hækl 1 fm i hver af de første 5 fm, * 2 fm i næste fm, 1 fm i næste fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* 1 gang til, 1 fm i hver af de næste 5 fm = 20 fm.
8.OMG: Hækl 1 fm i hver af de første 4 fm, 2 fm sammen, 1 fm i hver af de næste 8 fm, 2 fm sammen, 1 fm i hver af de næste 4 fm = 18 fm.
9.OMG: Hækl 1 fm i hver af de første 4 fm, 2 fm sammen, 1 fm i hver af de næste 6 fm, 2 fm sammen, 1 fm i hver af de næste 4 fm = 16 fm.
10.OMG: Hækl 1 fm i hver af de første 4 fm, 2 fm sammen, 1 fm i hver af de næste 4 fm, 2 fm sammen, 1 fm i hver af de næste 4 fm = 14 fm.
11.OMG: Hækl 1 fm i hver af de første 4 fm, 2 fm sammen, 1 fm i hver af de næste 2 fm, 2 fm sammen, 1 fm i hver af de næste 4 fm = 12 fm.
12.OMG: Hækl 1 fm i hver fm.
13-18.OMG: Skift til natur, hækl 1 fm i hver fm.
19.OMG: Skift til rød, hækl 1 fm i hver fm.
Gentag 13.-19.omg 2 gange til. Derefter gentages 13.-18.omg 1 gang til. Klip og hæft tråden. Hækl et ben til på samme måde. Fyld benene med vat og sy et ben fast på hver side af bunden på kroppen.

ARM:
Arb hækles rundt nedenfra og op.
Hækl 4 lm på nål 3,5 med rød og sæt dem sammen til en ring med 1 km i første lm.
1.OMG: Hækl 6 fm om lm-ringen.
2.OMG: Hækl 2 fm i hver fm = 12 fm.
3.OMG: Hækl * 1 fm i hver af de første 2 fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 16 fm.
4.-5.OMG: Hækl 1 fm i hver fm.
6.OMG: Hækl * 1 fm i hver af de første 2 fm, 2 fm sammen *, gentag fra *-* omg rundt = 12 fm.
7.OMG: Hækl 1 fm i hver fm.
8-13.OMG: Skift til natur, hækl 1 fm i hver fm.
14.OMG: Skift til rød, hækl 1 fm i hver fm.
Gentag 8.-14.omg 2 gange til. Derefter gentages 8.-13.omg 1 gang til. Klip og hæft tråden. Hækl en arm til på samme måde. Fyld armene med vat og sy dem fast på kroppen på hver side af halsen (læg hver arm med kanten mod sidste omg på kroppen).

MONTERING:
Lav en pompon på ca 2 cm i diameter med natur og sy den fast på toppen af huen. Bøj huen ned til siden og sy den fast med et lille sting. Sy øjne på med et maskesting i grå. Sy 1 sting om samme m med en rest lys brun, sy munden med nogle sting i samme farve. Sy næsen med natur, sy 3 sting ovenpå hverandre. Sy 2 knapper i som skal placeres ca 2 og 5 cm ned fra halsen. Fyld kroppen med vat og sy hovedet til kroppen med små, pæne sting.

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS Extra 0-1198) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (5)

Klub 06.12.2018 - 16:09:

Franchement il y a mieux

Margareta 20.11.2018 - 21:46:

Jak należy prać/czyścić lalki robione na szydełku z akrylu i bawełny, żeby ich nie zdeformować?

Sylvie Papineau 06.08.2017 - 14:41:

Bonjour, je m'apprête à faire le Santa's Buddy mais il y a quelque chose que je comprend pas. Au bonnet, on dit après les tours 25-26 de crocheter à partir du tour 23 dans le brin restant, mais c'est indiqué au tour 24 et non 23 de crocheter dans un seul brin ! Merci de me répondre ;)

DROPS Design 07.08.2017 kl. 12:05:

Bonjour Mme Papineau, au tour 24, on a crocheté dans le brin arrière des ms du tour 23, c'est dans le brin resté libre du tour 23 que l'on va continuer. La vidéo ci-dessous montre comment réaliser cette partie. Bon crochet!

Mary 31.07.2017 - 10:56:

I am one of those people that do not read a pattern but go by the diagram. Does this pattern provide a diagram?

DROPS Design 31.07.2017 kl. 11:24:

Dear Mary, this pattern is only written, but there is a video showing from round 24 how to work from round 24 the hat, head and ears. Happy crocheting!

Adele 24.12.2015 - 14:14:

Are these instructions complete? I don't get the pattern. where are the body instructions? where are the hat instructions? it seems like it begins in the head. please help!

DROPS Design 02.01.2016 kl. 13:35:

Dear Adele, the santa is worked from top of hat down to neck (start on top of hat, then work head top down) - then work body from bottom up. Happy crocheting!

Kommentere opskrift DROPS Extra 0-1198