DROPS Extra / 0-1128

Blue Motion by DROPS Design

Heklet DROPS gryteklut i ”Paris” med striper

DROPS Design: Modell nr w-563
Garngruppe C eller A + A
----------------------------------------------------------
Mål: 16 x 19 cm
Materialer:
DROPS PARIS fra Garnstudio
100 g f.nr 101, light blue
50 g f.nr 100, light wash
50 g f.nr 17, naturhvit
2 grytekluter trenger 50 gr natuhvit og 150 gr farge.

DROPS HEKLENÅL NR 4 – eller den nålen du må bruke for å få 17 st x 10 rader på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Arb hekles i striper. Ikke klipp tråden når det byttes farge, men pass på ikke å stramme tråden når den hentes opp.

HEMPE:
1 lm, * 1 fm i fremste del av første fm fra nålen, 1 lm *, gjenta fra *-* til hempen måler 6 cm

FARGE-1:
LES TRÅDBYTTETIPS!
1.OMG: light blue
2.OMG: naturhvit
3.OMG: light wash
4.OMG: naturhvit
Gjenta 1-4.omg totalt 4 ganger, deretter hekles 1.omg 1 gang til.

FARGE-2:
LES TRÅDBYTTETIPS!
1.OMG: light blue
2.OMG: naturhvit
Gjenta 1.-2.omg 8 ganger, deretter hekles 1.omg 1 gang til.
----------------------------------------------------------

GRYTEKLUT:
Arb hekles rundt og brettes dobbelt. Hekle 65 løse lm på nål 4 med light blue og sett de til en ring med 1 kjm i første lm. Grytekluten hekles i FARGE- 1 eller 2 – se forkl over.

1.OMG: Hekle 3 lm (erstatter første st), 1 st i 4.lm fra nålen, 1 st i hver lm, avslutt med 1 kjm i 3.lm på omg = 66 st (inkl de 3 lm).
2.OMG: Se diag A.1. Hekle 3 lm (første lm erstatter første fm), hopp over 2 st (= A.1a), * 1 fm i neste st, 2 lm, hopp over 2 st (= A.1b) *, gjenta fra *-* totalt 21 ganger, avslutt med 1 kjm i første lm på omg = 22 lm-buer på omg.
3.OMG: Hekle 3 lm (erstatter første st), 2 st om første lm-bue (= A.1a), 3 st om hver av de neste lm-bue på omg (= A.1b), avslutt med 1 kjm i 3.lm på omg = 66 st (inkl de 3 lm). HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN!
NB: Pass på at på 2.omg skal fm treffe over hverandre i høyden, og ikke forskyve seg.

KANT:
Brett grytekluten dobbelt, slik at starten av omg ligger i brett.
Hekle sammen toppen og bunnen av grytekluten slik at den blir lukket.
Hekle toppen av grytekluten sammen gjennom begge lag på nål 4 med naturhvit slik: 1 fm i første st, deretter hekles HEMPE – se forkl over, 1 fm i første st, * 2 lm, hopp over 2 st, 1 fm i neste st *, gjenta fra *-* raden ut, avpass at det avsluttes med 1 fm i siste st på raden.
Klipp og fest tråden.
Hekle nederkanten gjennom begge lag på nål 4 med naturhvit slik: 1 fm i første lm, * 2 lm, hopp over 2 lm, 1 fm i neste lm *, gjenta fra *-* raden ut, avpass at det avsluttes med 1 fm i siste st på raden. Klipp og fest tråden.

= st i lm
= første rad er forklart i oppskrift