DROPS / 152 / 41

Summer Days by DROPS Design

Strikket DROPS grytekluter i 3 tråder ”Paris” med dobbel perlestrikk.

DROPS Design: Modell nr w-513
Garngruppe C+C+C
-----------------------------------------------------------
Mål: ca 20 x 20 cm
Materialer:
DROPS PARIS fra Garnstudio
50 g f.nr 06, sterk rosa
50 g f.nr 33, mellom rosa
50 g f.nr 20, lys rosa
50 g f.nr 16, hvit

Eller bruk:
50 g f.nr 35, vanilje gul
50 g f.nr 14, sterk gul
50 g f.nr 19, lys gul
50 g f.nr 16, hvit

Hvert alternativ holder til 2 grytekluter.

DROPS PINNE NR 7 – eller det p.nr du må bruke for å få 11 m x 16 p i dobbel perlestikk på 10 x 10 cm med tre tråder Paris.
----------------------------------------------------------

TRÅDTIPS:
Siden det strikkes med flere tråder fra samme nøste samtidig må det strikkes fra utsiden og innsiden av samme nøste. Der det skal strikkes med 3 tråder må det klippes av en passende lengde garn i tillegg. Beregn ca 3-4 meter pr stripe. Strikk inn garn-endene underveis så blir det færre tråder å feste til slutt.

DOBBEL PERLESTRIKK:
Hele grytekluten strikkes i dobbel perlestikk slik:
1.p: * 2 m rett, 2 m vrang *, gjenta fra *-* og avslutt med 2 m rett.
2.p: strikk rett over rett og vrang over vrang.
3.p: * 2 m vrang, 2 m rett *, gjenta fra *-* og avslutt med 2 m vrang.
4.p: strikk rett over rett og vrang over vrang.
Gjenta disse 4 p i hver stripe.

STRIPER:
Det er 2 forskjellige fargekombinasjoner. Hver stripe strikkes over 4 p.

FARGE 1:
Stripe 1: 3 tråder sterk rosa
Stripe 2: 2 tråder sterk rosa + 1 tråd mellom rosa
Stripe 3: 2 tråder mellom rosa + 1 tråd sterk rosa
Stripe 4: 2 tråder mellom rosa + 1 tråd lys rosa
Stripe 5: 2 tråder lys rosa + 1 tråd mellom rosa
Stripe 6: 2 tråder lys rosa + 1 tråd hvit
Stripe 7: 2 tråder hvit + 1 tråd lys rosa
Stripe 8: 3 tråder hvit

FARGE 2:
Stripe 1: 3 tråder sterk gul
Stripe 2: 2 tråder sterk gul + 1 tråd vanilje gul
Stripe 3: 2 tråder vanilje gul + 1 tråd sterk gul
Stripe 4: 2 tråder vanilje gul + 1 tråd lys gul
Stripe 5: 2 tråder lys gul + 1 tråd vanilje gul
Stripe 6: 2 tråder lys gul + 1 tråd hvit
Stripe 7: 2 tråder hvit + 1 tråd lys gul
Stripe 8: 3 tråder hvit
----------------------------------------------------------

GRYTEKLUT:
Arb strikkes frem og tilbake på p. LES TRÅDTIPS OVER. Legg opp 22 m med 3 tråder av stripe 1 i FARGE 1 eller 2 på pinne 7 – LES STRIPER/FARGE 1 OG 2 OVER. Videre strikkes det STRIPER og DOBBEL PERLESTRIKK - se forkl over, til det gjenstår 2 p av stripe 8. Strikk frem til det gjenstår 2 m på p. Nå legges det opp 5 nye masker innenfor de 2 siste m for å lage en solid hempe. Strikk de 2 siste m og snu arb. Strikk siste p rett over rett og vrang over vrang SAMTIDIG som det felles av (de 5 m til hempen strikkes rett før de felles av). Klipp og fest trådene.