DROPS / 165 / 11

Evening In Paris by DROPS Design

Hæklet DROPS sjal i ”BabyAlpaca Silk” med stangm og hulmønster.

DROPS Design: Model nr bs-084
Garngruppe A
----------------------------------------------------------
Mål: Længde midt på: Ca 73 cm. Bredde: Ca 146 cm.
Materialer:
DROPS BABYALPACA SILK fra Garnstudio
300 g f.nr 4088, lyng

DROPS HÆKLENÅL nr 3,5 – eller den nål du skal bruge for at få 22 st x 12 rækker på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

DROPS BabyAlpaca Silk uni colour DROPS BabyAlpaca Silk uni colour 30.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 185.7kr. Læs mere.
MÅLETIPS:
Der måles altid fra den første lm som blev hæklet og nedad langs spidsen af sjalet.

HÆKLEINFO:
På beg af hver række med st, erstattes første st med 3 lm.
På beg af hver række med dbl-st, erstattes første dbl-st med 4 lm.
På beg af hver række med tredbl-st erstattes første tredbl-st med 5 lm + 1 lm (for at undgå at kanten strammer) = 6 lm.

MØNSTER:
Se diag A.1-A.5.

UDTAGNINGS ST-GRUPPE:
Hækl 2 st i første st, 1 lm (= spidsen) spring over 1 lm, 2 st i næste st = 2 st taget ud i spidsen. OBS: På 3.række i A.2 tages der ud med dbl-st i stedet for st.

UDTAGNINGSTIPS:
På hver række med st (og A.2) tages der ud ved at hækle 2 st i første og sidste m på hver række og der hækles en udtagnings st-gruppe i spidsen på sjalet (= 4 st taget ud på rækken). OBS: På 3.række i A.2 tages der ud med dbl-st i stedet for st.
----------------------------------------------------------

SJAL:
Sjalet hækles frem og tilbage.

1.RÆKKE (= fra vrangen): Hækl efter diag A.1 således: Hækl 7 lm (= 1 tredbl-st + 1 lm) - læs HÆKLEINFO, med BabyAlpaca Silk på nål 3,5. Hækl 1 lm, (1 dbl-st, 4 lm, 1 dbl-st) i første lm på rækken, hækl 2 lm, sæt et mærke (= spidsen på sjalet) - følger med til færdigt mål, 2 lm, (1 dbl-st, 4 lm, 1 dbl-st) i første lm på rækken, 1 lm, 1 tredbl-st i første lm.
2.RÆKKE: Hækl 8 lm, 7 dbl-st om næste lm-bue, 2 lm, 1 dbl-st om næste lm-bue (= spidsen), 2 lm, 7 dbl-st om næste lm-bue, 2 lm, 1 tredbl-st i 6.lm på forrige række.
3.RÆKKE: Hækl 8 lm, (1 dbl-st, 4 lm, 1 dbl-st) i sidste lm fra forrige række, 2 lm, 1 dbl-st i hver af de midterste 3 dbl-st, 2 lm, spring over næste lm-bue, (1 dbl-st, 4 lm, 1 dbl-st) i den midterste dbl-st fra forrige række, 4 lm (= spidsen), (1 dbl-st, 4 lm, 1 dbl-st) i samme dbl-st, 2 lm, 1 dbl-st i hver af de midterste 3 dbl-st, 2 lm, (1 dbl-st, 4 lm, 1 dbl-st) i 6.lm fra forrige række, 2 lm, 1 tredbl-st i 6.lm på forrige række.
4.RÆKKE: Hækl A.Z således: 8 lm, spring over 1 lm-bue, 7 dbl-st om næste lm-bue, 2 lm. Hækl A.1a således: 1 dbl-st i den midterste af de 3 dbl-st, 2 lm, spring over 1 lm-bue, 7 dbl-st om næste lm-bue, 2 lm. Hækl 1 dbl-st om næste lm-bue (= spidsen). Derefter hækles A.1b således: 2 lm, 7 dbl-st om næste lm-bue, 2 lm, 1 dbl-st i den midterste af de næste 3 dbl-st. Hækl A.X således: 2 lm, spring over 1 lm-bue, 7 dbl-st om næste lm-bue, 2 lm, 1 tredbl-st i 6.lm på forrige række. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN!
5.RÆKKE: Hækl A.X således: 8 lm, (1 dbl-st, 4 lm, 1 dbl-st) i sidste lm fra forrige række, 2 lm, 1 dbl-st i hver af de midterste 3 dbl-st, 2 lm. Hækl A.1b således: Spring over 1 lm-bue, (1 dbl-st, 4 lm, 1 dbl-st) i næste dbl-st, 2 lm, 1 dbl-st i hver af de midterste 3 dbl-st, 2 lm. Spriing over 1 lm-bue (1 dbl-st, 4 lm, 1 dbl-st) i den midterste dbl-st på sjalet, 4 lm (= spidsen). Hækl A.1a således: (1 dbl-st, 4 lm, 1 dbl-st) i samme dbl-st, spring over 1 lm-bue, 2 lm, 1 dbl-st i hver af de midterste 3 dbl-st, 2 lm, spring over 1 lm-bue, (1 dbl-st, 4 lm, 1 dbl-st) i næste dbl-st, spring over 1 lm-bue. Hækl A.Z således: 2 lm, 1 dbl-st i hver af de midterste 3 dbl-st, 2 lm, spring over 1 lm-bue, (1 dbl-st, 4 lm, 1 dbl-st) i 6.lm på forrige række, 2 lm, 1 tredbl-st i 6.lm.
6.-11.RÆKKE: Fortsæt med mønster som forkl på 4. og 5.række, SAMTIDIG hækles A.1a og A.1b over de nye m i A.X og A.Z. Der er nu 5 dblst-grupper i højden langs spidsen af sjalet og arb måler ca 24 cm - læs MÅLETIPS!

Nu hækles A.2 således: Hækl 3 lm (= 1 st), hækl 1 st til i sidste dbl-st fra forrige række (= 1 st taget ud), fortsæt med 1 st i hver dbl-st og 1 st om hver lm frem til den midterste lm-bue (= spidsen), derefter hækles der 1 st om lm-buen, 2 st i den første af de to midterste lm (= 1 st taget ud), 1 lm, 2 st i næste lm (= 1 st taget ud), 1 st om samme lm-bue. Fortsæt med 1 st i hver dbl-st og 1 st om hver lm, og hækl 2 st i 6.lm i starten på forrige række (= 1 st taget ud) = totalt 4 st taget ud og 156 st på rækken (= 78 st på hver side af spidsen).
Fortsæt fra 2.række i A.2, SAMTIDIG fortsætter den samme udtagning - læs UDTAGNINGSTIPS og der hækles en UDTAGNINGS ST-GRUPPE - se forkl over, med start i st før lm i spidsen på sjalet. OBS: På 3.række hækles der 1 lm før UDTAGNINGS ST-GRUPPEN og før den sidste udtagning på rækken så mønsteret bliver symmetrisk! (Dvs, der tages 2 ekstra st ud på næste række når der hækles 1 st om disse 2 ekstra lm).
Når hele A.2 er hæklet færdig 1 gang i højden er der 174 st på rækken. Derefter hækles der 5 rækker af A.2 1 gang til i højden på samme måde (= 22 st taget ud) = 198 st.

Nu fortsættes der med mønster som i starten af sjalet således - se diag A.3-A.5:
1.RÆKKE: Hækl 8 lm, * (1 dbl-st, 4 lm, 1 dbl-st) i næste st, 2 lm, spring over 2 st, 1 st i hver af de næste 3 st, 2 lm, spring over 2 st *, gentag *-* 11 gange til, spring over 1 st, (1 dbl-st, 4 lm, 1 dbl-st) i næste st (= første st af de 2 midterste st), 4 lm (= spidsen), (1 dbl-st, 4 lm, 1 dbl-st) i næste st (= anden af de 2 midterste st), ** 2 lm, spring over 2 st, 1 st i hver af de næste 3 st, 2 lm, spring over 2 st, (1 dbl-st, 4 lm, 1 dbl-st) i næste st **, gentag **-** 11 gange til, 2 lm, 1 tredbl-st i sidste st på rækken.
2.RÆKKE: Hækl 8 lm, spring over 1 lm-bue * 7 dbl-st om næste lm-bue, 2 lm, 1 dbl-st i den midterste af de 3 st, 2 lm, spring over 1 lm-bue *, gentag *-* 11 gange til, 7 dbl-st om næste lm-bue, 2 lm, 1 dbl-st om næste lm-bue (= spidsen) 2 lm, 7 dbl-st om næste lm-bue, ** 2 lm, 1 dbl-st i den midterste af de 3 st, 2 lm, spring over 1 lm-bue, 7 dbl-st om næste lm-bue **, gentag **-** 11 gange til, 2 lm, 1 tredbl-st i 6.lm på forrige række.
3.RÆKKE: Hækl 8 lm, (1 dbl-st, 4 lm, 1 dbl-st) i sidste lm fra forrige række, * 2 lm, 1 dbl-st i hver af de midterste 3 dbl-st, 2 lm, spring over 1 lm-bue, (1 dbl-st, 4 lm, 1 dbl-st) i næste dbl-st, spring over 1 lm-bue *, gentag *-* 11 gange til, 2 lm, 1 dbl-st i hver af de midterste 3 dbl-st, 2 lm, spring over 1 lm-bue, (1 dbl-st, 4 lm, 1 dbl-st) i næste dbl-st , 4 lm (= spidsen), (1 dbl-st, 4 lm, 1 dbl-st) i samme dbl-st, 2 lm, 1 dbl-st i hver af de midterste 3 dbl-st, 2 lm, ** spring over 1 lm-bue, (1 dbl-st, 4 lm, 1 dbl-st) i næste dbl-st, spring over 1 lm-bue, 2 lm, 1 dbl-st i hver af de midterste 3 dbl-st, 2 lm ** gentag **-** 11 gange til, spring over 1 lm-bue, (1 dbl-st, 4 lm, 1 dbl-st) i 6.lm på forrige række, 2 lm, 1 tredbl-st i samme lm.
Nu hækles A.2 således: Hækl 3 lm (= 1 st), hækl 1 st til i sidste dbl-st på forrige række (= 1 st taget ud), fortsæt med 1 st i hver dbl-st og 1 st om hver lm frem til den midterste lm-bue på sjalet (= spidsen), derefter hækles der 1 st om lm-buen, 2 st i den første af de to midterste lm (= 1 st taget ud), 1 lm, 2 st i næste lm (= 1 st taget ud), 1 st om samme lm-bue. Fortsæt med 1 st i hver dbl-st og 1 st om hver lm, og hækl 2 st i 6.lm i starten af forrige række (= 1 st taget ud) = 364 st på rækken (= 182 st på hver side af spidsen).
Fortsæt fra 2.række i A.2, SAMTIDIG fortsætter udtagningen og der hækles en UDTAGNINGS ST-GRUPPE - se forkl over, med start i st før lm i spidsen på sjalet. OBS: På 3.række hækles der 1 lm før udtagnings st-gruppen og før den sidste udtagning på rækken så det bliver symmetrisk! Dvs der tages 2 st ud på næste række når der hækles 1 st om disse 2 lm, SAMTIDIG på sidste række tages der 8 st ud jævnt fordelt (dvs 4 st på hver side af spidsen) = 390 st på rækken.
Nu fortsættes der videre fra pil i diag A.3, A.4 og A.5 på samme måde som tidligere men nu hækles A.3 24 gange i bredden før A.4 (= udtagningen i spidsen), og A.5 24 gange i bredden efter A.4. Når A.3-A.5 er hæklet færdig i højden fortsætter mønsteret og udtagningen som vist på 2.- 5.række i diag til arb måler totalt 75 cm langs spidsen - afpas så der afsluttes på en række som er som 4.række i diag. Klip og hæft tråden.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 24.10.2016
Rettelse: ....
SAMTIDIG på sidste række tages der 8 st ud jævnt fordelt (dvs 4 st på hver side af spidsen) = 390 st på rækken.

Diagram

= 1 lm
= 6 lm
= 1 st
= 1 st om lm-buen
= 1 st hæklet i bagerste led fra retsiden, 1 st hæklet i forreste led fra vrangen.
= 1 dbl-st
= 1 dbl-st om lm-buen
= 1 dbl-st i den midterste af de 3 st
= 1 tredbl-st i m under
= 7 dbl-st om lm-buen under
= 2 lm, 1 dbl-st i hver af de midterste 3 dbl-st, 2 lm.
= 1 dbl-st i m under, 4 lm, 1 dbl-st i samme m.
= start på rækken med pil

Kommentarer (53)

Skriv din kommentar her!

Ayelet 14.07.2018 - 07:31:

Por favor podrían indicar en que dirección se empieza a tejer, si es de arriba hacia abajo, o de abajo hacia arriba, eso facilitaría mucho, gracias.

Paula 20.04.2018 - 17:51:

I am self taught and by far not an expert but do well. I am just learning to read diagrams and am doing fairly well. I am at the point where the pattern says to work A2 vertically. There is where I become confused and my dc stitch count is way off. So if you could just explain how to read A2 vertically. Up until there my shawl does look gorgeous I must say. So I would really like to finish. PLEASE HELP!!

DROPS Design 23.04.2018 kl. 08:16:

Dear Paula, work row 1 in A.2 as shown in diagram and explained in the written pattern, then continue A.2 as shown in diagram increasing at the same time 1 dc as under INCREASE TIP: with 2 dc in the first and in the last st on row and inc in the middle of shawl as explained under INC dc-GROUP. Happy crocheting!

Åsa 22.06.2017 - 20:56:

Hej jag är på A2 andra gången där många verkar få problem Det står i mösnstret att man ska ha 174 stolpar virka 5 varv öka 22 och få 198 stolpar men 174 + 22 =196. så nu undrar jag ska jag ha 196 eller 198 stolpar för att fortsätta?? Tacksam för hjälp

DROPS Design 22.09.2017 kl. 10:56:

Hej Åsa, tänker du även på de 2 ökningar som förklaras överst i mönstret?

Carolyn 27.01.2017 - 16:20:

Thank you for writing back. I'm asking about the second time through A.2. I did not have to add extra chains, and I am missing the same amount if increases. Don't know what I'm missing. Only allowed so many words, so hard to tell you what I mean. Sorry. No idea how you get 198. I'm low.

DROPS Design 30.01.2017 kl. 10:19:

Dear Carolyn, you are increasing 4 sts on each of the 5 rows in A.2 + work 2 more chains on row 3, ie inc 2 more sts on row 4, so that you will have 4 times x 4 sts inc (= row 1, 2, 3, 5) + 1 time x 6 sts inc (= row 4) = 4x4 + 6 = 22 sts inc in A.2. Happy crocheting!

Carolyn 26.01.2017 - 17:34:

Really confused now! Finished second time thru 3rd row (A.2). Did not even have extra chain to put in, so now going to be even more stitches lower than supposed to be. Where do you get 22 increases the second time through? They aren't there. Thanks.

DROPS Design 27.01.2017 kl. 09:28:

Dear Carolyn, you are working the first 4 inc in A.2 to get the 156 sts, then work A.2 from row 2. On 3rd row work 1 ch before inc tr-group and before the last inc on row so that the pattern is symmetrical. (I.e. 2 extra tr are inc on next row when 1 tr is worked around these 2 extra ch). So that you will have 4 sts inc in row 1, 4 sts inc in row 2, 4 sts inc in row 3 (+ 2 more chains), 6 sts inc in row 4 and 4 sts inc in row 5. Happy crocheting!

Carolyn 26.01.2017 - 16:59:

Thank you for your previous help. So why are there 18 increases the first time, and 22 increases the second time through A.2? Unless there is supposed to be a chain between the first and last two triple in the third row (increase)? If it's the exact same, where are the extra increases? Thanks!

DROPS Design 27.01.2017 kl. 08:58:

Dear Carolyn, you also increased 22 sts the first time, the 156 sts are counted after you have worked row 1 in A2. Happy crocheting!

Carolyn Sullivan 25.01.2017 - 22:47:

I don't understand the third row in A2. We are supposed to put two triple crochets to increase at the beginning, then an extra chain right before the two triple crochets at the tip, and then another extra chain at the end before ending with two triple crochets (another increase). If I do this correctly, and count the chains, that gives me 166 stitches. But then, if I follow the pattern, which is four increases in the next two rows, that gives me a final count of 176 stitches, not 174.

DROPS Design 26.01.2017 kl. 09:39:

Dear Mrs Sullivan, on row 2 in A2 inc 4 sts, on row 3 in A2 inc 4 sts (+ crochet 1 more ch on 2 places), on row 4 in A2 inc 4 sts + 2 sts (over ch) = 6 sts inc, on row 5 in A2 inc 4 sts = you have inc a total of 18 sts, there were 156 sts + 18 = 174 sts. Happy crocheting!

Faye 23.01.2017 - 16:26:

I see. If the last row needs to inc 6 on each side, I think you need to update the pattern, because it says "AT THE SAME TIME on last row inc 8 tr evenly (i.e. 4 tr on each side of tip) = 390 tr on row." so it seems to me that the numbers don't match up. But if the inc is 4, 4, 4, 6, 12 I'll go with that.

Faye 22.01.2017 - 13:01:

Hey, I'm wondering about the last time we crochet A.2. I can't make out how it can go from 364 dc on row 1 to 390 on row 5. Could you tell me how many dc are increased on each of the 5 rows, please? I have counted and calculated myself, but I can't make any sense of it. Thanks in advance for your reply. PS: I really love this design! Can't wait to finish it.

DROPS Design 23.01.2017 kl. 10:53:

Dear Faye, you will inc on each side in A.2 as before, ie on row 2: + 2 sts on each side of middle st (4 sts inc in row), on row3: 2 sts (= 4 sts inc on row), on row 4: 3 sts (= 6 sts inc on row), on row 5: 6 sts (= 12 sts inc on row): 13 sts inc on each side of tip = 26 sts inc in total: 364+26=390 sts. Happy crocheting!

Maja 19.01.2017 - 13:57:

Hei, jeg har et problem med A.2 den siste gangen denne skal hekles. Jeg hadde ingen problemer de forrige gangene, men nå ser ikke maskeantallet ut til å gå opp. 1. rad skal ende med 364 m, 2. rad skal ende med 368 m og jeg antar at 3. rad skal ende med 374 m? Men så skjønner jeg ikke hvordan 5. rad skal ende med 388 m, for vil ikke 4. rad ha 378 eller 380 m? Da er det fortsatt masker til overs for å få 388. Hvordan skal jeg få dette til? Håper på svar.

DROPS Design 05.04.2017 kl. 12:16:

Hei Maja, Beklager sent svar men jeg har nettopp begynt å svare på spørsmål. Hvis du fremdeles trenger hjelp, så går maskeantallet opp hvis du inkluderer ØKESTGRUPPE som er forklart på toppen av oppskriften. Denne gruppa gir deg 2 ekstra staver. Håper dette er behjelpelig. Mvh Deirdre

Kommentere opskrift DROPS 165-11