Evening In Paris by DROPS Design

Hæklet DROPS sjal i ”BabyAlpaca Silk” med stangm og hulmønster.

DROPS Design: Model nr bs-084
Garngruppe A
----------------------------------------------------------
Mål: Længde midt på: Ca 73 cm. Bredde: Ca 146 cm.
Materialer:
DROPS BABYALPACA SILK fra Garnstudio
300 g f.nr 4088, lyng

DROPS HÆKLENÅL nr 3,5 – eller den nål du skal bruge for at få 22 st x 12 rækker på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------

70% Alpaca, 30% Silke
fra 33.95 kr /50g
DROPS BabyAlpaca Silk uni colour DROPS BabyAlpaca Silk uni colour 33.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 203.7kr. Læs mere.

Instruktioner

MÅLETIPS:
Der måles altid fra den første lm som blev hæklet og nedad langs spidsen af sjalet.

HÆKLEINFO:
På beg af hver række med st, erstattes første st med 3 lm.
På beg af hver række med dbl-st, erstattes første dbl-st med 4 lm.
På beg af hver række med tredbl-st erstattes første tredbl-st med 5 lm + 1 lm (for at undgå at kanten strammer) = 6 lm.

MØNSTER:
Se diag A.1-A.5.

UDTAGNINGS ST-GRUPPE:
Hækl 2 st i første st, 1 lm (= spidsen) spring over 1 lm, 2 st i næste st = 2 st taget ud i spidsen. OBS: På 3.række i A.2 tages der ud med dbl-st i stedet for st.

UDTAGNINGSTIPS:
På hver række med st (og A.2) tages der ud ved at hækle 2 st i første og sidste m på hver række og der hækles en udtagnings st-gruppe i spidsen på sjalet (= 4 st taget ud på rækken). OBS: På 3.række i A.2 tages der ud med dbl-st i stedet for st.
----------------------------------------------------------

SJAL:
Sjalet hækles frem og tilbage.

1.RÆKKE (= fra vrangen): Hækl efter diag A.1 således: Hækl 7 lm (= 1 tredbl-st + 1 lm) - læs HÆKLEINFO, med BabyAlpaca Silk på nål 3,5. Hækl 1 lm, (1 dbl-st, 4 lm, 1 dbl-st) i første lm på rækken, hækl 2 lm, sæt et mærke (= spidsen på sjalet) - følger med til færdigt mål, 2 lm, (1 dbl-st, 4 lm, 1 dbl-st) i første lm på rækken, 1 lm, 1 tredbl-st i første lm.
2.RÆKKE: Hækl 8 lm, 7 dbl-st om næste lm-bue, 2 lm, 1 dbl-st om næste lm-bue (= spidsen), 2 lm, 7 dbl-st om næste lm-bue, 2 lm, 1 tredbl-st i 6.lm på forrige række.
3.RÆKKE: Hækl 8 lm, (1 dbl-st, 4 lm, 1 dbl-st) i sidste lm fra forrige række, 2 lm, 1 dbl-st i hver af de midterste 3 dbl-st, 2 lm, spring over næste lm-bue, (1 dbl-st, 4 lm, 1 dbl-st) i den midterste dbl-st fra forrige række, 4 lm (= spidsen), (1 dbl-st, 4 lm, 1 dbl-st) i samme dbl-st, 2 lm, 1 dbl-st i hver af de midterste 3 dbl-st, 2 lm, (1 dbl-st, 4 lm, 1 dbl-st) i 6.lm fra forrige række, 2 lm, 1 tredbl-st i 6.lm på forrige række.
4.RÆKKE: Hækl A.Z således: 8 lm, spring over 1 lm-bue, 7 dbl-st om næste lm-bue, 2 lm. Hækl A.1a således: 1 dbl-st i den midterste af de 3 dbl-st, 2 lm, spring over 1 lm-bue, 7 dbl-st om næste lm-bue, 2 lm. Hækl 1 dbl-st om næste lm-bue (= spidsen). Derefter hækles A.1b således: 2 lm, 7 dbl-st om næste lm-bue, 2 lm, 1 dbl-st i den midterste af de næste 3 dbl-st. Hækl A.X således: 2 lm, spring over 1 lm-bue, 7 dbl-st om næste lm-bue, 2 lm, 1 tredbl-st i 6.lm på forrige række. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN!
5.RÆKKE: Hækl A.X således: 8 lm, (1 dbl-st, 4 lm, 1 dbl-st) i sidste lm fra forrige række, 2 lm, 1 dbl-st i hver af de midterste 3 dbl-st, 2 lm. Hækl A.1b således: Spring over 1 lm-bue, (1 dbl-st, 4 lm, 1 dbl-st) i næste dbl-st, 2 lm, 1 dbl-st i hver af de midterste 3 dbl-st, 2 lm. Spriing over 1 lm-bue (1 dbl-st, 4 lm, 1 dbl-st) i den midterste dbl-st på sjalet, 4 lm (= spidsen). Hækl A.1a således: (1 dbl-st, 4 lm, 1 dbl-st) i samme dbl-st, spring over 1 lm-bue, 2 lm, 1 dbl-st i hver af de midterste 3 dbl-st, 2 lm, spring over 1 lm-bue, (1 dbl-st, 4 lm, 1 dbl-st) i næste dbl-st, spring over 1 lm-bue. Hækl A.Z således: 2 lm, 1 dbl-st i hver af de midterste 3 dbl-st, 2 lm, spring over 1 lm-bue, (1 dbl-st, 4 lm, 1 dbl-st) i 6.lm på forrige række, 2 lm, 1 tredbl-st i 6.lm.
6.-11.RÆKKE: Fortsæt med mønster som forkl på 4. og 5.række, SAMTIDIG hækles A.1a og A.1b over de nye m i A.X og A.Z. Der er nu 5 dblst-grupper i højden langs spidsen af sjalet og arb måler ca 24 cm - læs MÅLETIPS!

Nu hækles A.2 således: Hækl 3 lm (= 1 st), hækl 1 st til i sidste dbl-st fra forrige række (= 1 st taget ud), fortsæt med 1 st i hver dbl-st og 1 st om hver lm frem til den midterste lm-bue (= spidsen), derefter hækles der 1 st om lm-buen, 2 st i den første af de to midterste lm (= 1 st taget ud), 1 lm, 2 st i næste lm (= 1 st taget ud), 1 st om samme lm-bue. Fortsæt med 1 st i hver dbl-st og 1 st om hver lm, og hækl 2 st i 6.lm i starten på forrige række (= 1 st taget ud) = totalt 4 st taget ud og 156 st på rækken (= 78 st på hver side af spidsen).
Fortsæt fra 2.række i A.2, SAMTIDIG fortsætter den samme udtagning - læs UDTAGNINGSTIPS og der hækles en UDTAGNINGS ST-GRUPPE - se forkl over, med start i st før lm i spidsen på sjalet. OBS: På 3.række hækles der 1 lm før UDTAGNINGS ST-GRUPPEN og før den sidste udtagning på rækken så mønsteret bliver symmetrisk! (Dvs, der tages 2 ekstra st ud på næste række når der hækles 1 st om disse 2 ekstra lm).
Når hele A.2 er hæklet færdig 1 gang i højden er der 174 st på rækken. Derefter hækles der 5 rækker af A.2 1 gang til i højden på samme måde (= 22 st taget ud) = 198 st.

Nu fortsættes der med mønster som i starten af sjalet således - se diag A.3-A.5:
1.RÆKKE: Hækl 8 lm, * (1 dbl-st, 4 lm, 1 dbl-st) i næste st, 2 lm, spring over 2 st, 1 st i hver af de næste 3 st, 2 lm, spring over 2 st *, gentag *-* 11 gange til, spring over 1 st, (1 dbl-st, 4 lm, 1 dbl-st) i næste st (= første st af de 2 midterste st), 4 lm (= spidsen), (1 dbl-st, 4 lm, 1 dbl-st) i næste st (= anden af de 2 midterste st), ** 2 lm, spring over 2 st, 1 st i hver af de næste 3 st, 2 lm, spring over 2 st, (1 dbl-st, 4 lm, 1 dbl-st) i næste st **, gentag **-** 11 gange til, 2 lm, 1 tredbl-st i sidste st på rækken.
2.RÆKKE: Hækl 8 lm, spring over 1 lm-bue * 7 dbl-st om næste lm-bue, 2 lm, 1 dbl-st i den midterste af de 3 st, 2 lm, spring over 1 lm-bue *, gentag *-* 11 gange til, 7 dbl-st om næste lm-bue, 2 lm, 1 dbl-st om næste lm-bue (= spidsen) 2 lm, 7 dbl-st om næste lm-bue, ** 2 lm, 1 dbl-st i den midterste af de 3 st, 2 lm, spring over 1 lm-bue, 7 dbl-st om næste lm-bue **, gentag **-** 11 gange til, 2 lm, 1 tredbl-st i 6.lm på forrige række.
3.RÆKKE: Hækl 8 lm, (1 dbl-st, 4 lm, 1 dbl-st) i sidste lm fra forrige række, * 2 lm, 1 dbl-st i hver af de midterste 3 dbl-st, 2 lm, spring over 1 lm-bue, (1 dbl-st, 4 lm, 1 dbl-st) i næste dbl-st, spring over 1 lm-bue *, gentag *-* 11 gange til, 2 lm, 1 dbl-st i hver af de midterste 3 dbl-st, 2 lm, spring over 1 lm-bue, (1 dbl-st, 4 lm, 1 dbl-st) i næste dbl-st , 4 lm (= spidsen), (1 dbl-st, 4 lm, 1 dbl-st) i samme dbl-st, 2 lm, 1 dbl-st i hver af de midterste 3 dbl-st, 2 lm, ** spring over 1 lm-bue, (1 dbl-st, 4 lm, 1 dbl-st) i næste dbl-st, spring over 1 lm-bue, 2 lm, 1 dbl-st i hver af de midterste 3 dbl-st, 2 lm ** gentag **-** 11 gange til, spring over 1 lm-bue, (1 dbl-st, 4 lm, 1 dbl-st) i 6.lm på forrige række, 2 lm, 1 tredbl-st i samme lm.
Nu hækles A.2 således: Hækl 3 lm (= 1 st), hækl 1 st til i sidste dbl-st på forrige række (= 1 st taget ud), fortsæt med 1 st i hver dbl-st og 1 st om hver lm frem til den midterste lm-bue på sjalet (= spidsen), derefter hækles der 1 st om lm-buen, 2 st i den første af de to midterste lm (= 1 st taget ud), 1 lm, 2 st i næste lm (= 1 st taget ud), 1 st om samme lm-bue. Fortsæt med 1 st i hver dbl-st og 1 st om hver lm, og hækl 2 st i 6.lm i starten af forrige række (= 1 st taget ud) = 364 st på rækken (= 182 st på hver side af spidsen).
Fortsæt fra 2.række i A.2, SAMTIDIG fortsætter udtagningen og der hækles en UDTAGNINGS ST-GRUPPE - se forkl over, med start i st før lm i spidsen på sjalet. OBS: På 3.række hækles der 1 lm før udtagnings st-gruppen og før den sidste udtagning på rækken så det bliver symmetrisk! Dvs der tages 2 st ud på næste række når der hækles 1 st om disse 2 lm, SAMTIDIG på sidste række tages der 8 st ud jævnt fordelt (dvs 4 st på hver side af spidsen) = 390 st på rækken.
Nu fortsættes der videre fra pil i diag A.3, A.4 og A.5 på samme måde som tidligere men nu hækles A.3 24 gange i bredden før A.4 (= udtagningen i spidsen), og A.5 24 gange i bredden efter A.4. Når A.3-A.5 er hæklet færdig i højden fortsætter mønsteret og udtagningen som vist på 2.- 5.række i diag til arb måler totalt 75 cm langs spidsen - afpas så der afsluttes på en række som er som 4.række i diag. Klip og hæft tråden.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 24.10.2016
Rettelse: ....
SAMTIDIG på sidste række tages der 8 st ud jævnt fordelt (dvs 4 st på hver side af spidsen) = 390 st på rækken.

Diagram

symbols = 1 lm
symbols = 6 lm
symbols = 1 st
symbols = 1 st om lm-buen
symbols = 1 st hæklet i bagerste led fra retsiden, 1 st hæklet i forreste led fra vrangen.
symbols = 1 dbl-st
symbols = 1 dbl-st om lm-buen
symbols = 1 dbl-st i den midterste af de 3 st
symbols = 1 tredbl-st i m under
symbols = 7 dbl-st om lm-buen under
symbols = 2 lm, 1 dbl-st i hver af de midterste 3 dbl-st, 2 lm.
symbols = 1 dbl-st i m under, 4 lm, 1 dbl-st i samme m.
symbols = start på rækken med pil

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 165-11) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (68)

country flag Takako wrote:

Thank you for answering! I am looking at US version and is part of it says “double dc” INC dc-GROUP and INCREASE TIP. Sorry I am now more confused. About increasing 22 sts, as your team answered to other people’s question, I figured out that 22 sts includes extra 2 sts on 3rd row of A.2.(4, 4, 6, 4, 4)increasing sts counts. So increasing 24 sts eventually, increase 6 sts on 4th row(next row of 3rd row)? Thank you very much.

30.10.2021 - 08:54

DROPS Design answered:

Dear Takako, double dc is a separate stitch, it's a dc with 2 yarn overs (instead of 1, which would be the normal dc). 22 stitches is the total amount of increased stitches after working 5 rows of A.2. Happy knitting!

01.11.2021 kl. 13:45

country flag Takako wrote:

Sorry for multiple posts, but what is double dc as mentioned at the INC dc-GROUP and INCREASE TIP? Are those same as 2 dcs together?

29.10.2021 - 17:08

DROPS Design answered:

Dear Takako, which version are you reading (British or US?) Happy Stitching!

30.10.2021 kl. 03:28

country flag Takako wrote:

Hello, I need a help with first A.2, how can you get 198 sts, after increased 22 sts to 174 sts? Not 196 sts? Thanks for your help in advance!

29.10.2021 - 17:01

DROPS Design answered:

Dear Takako, when doing the A.2 pattern, did you counted the increase h enote mentions? ("NOTE: On 3rd work 1 ch before inc tr-group and before the last inc on row so that the pattern is symmetrical. (I.e. 2 extra tr are inc on next row when 1 tr is worked around these 2 extra ch). " That might be the missing 2 stitches. Happy Stitching!

30.10.2021 kl. 03:25

country flag Esperanza wrote:

Trabajo terminado, con dudas con el patrón, pero al final preguntando y probando pude terminarlo

01.07.2021 - 18:40

country flag Sanne wrote:

Nu har jeg hæklet utallige indviklede sjaler, da der skal være udfordring i det. det må man sige der er her. Aldrig har jeg oplevet en mere rodet og uoverskuelig opskrift. hækle ihver af de trdbst som ikke findes. men hvor mange af de midterste. 3, 5 eller 1. man roder rundt i diagrammer, som ikke er ordentligt beskrevet. er nået til 3 række, og er allerede dybt frustreret. har sat teksten i dokument, så den kunne splittes og blive bare en anelse overskuelig.\r\ner ellers habil hækler

17.01.2021 - 12:08

country flag Esperanza wrote:

Al hacer A2 por segunda vez, una vez hecha la quinta vuelta pone continuar con A2 a partir de la segunda vuelta, para después continuar con el trabajo has el final según los diagramas A3,A4 y A5, todo eso lo entiendo, pero si veo la foto del chal, parece que el segundo grupo de A2 solo se trabaja las 5 vueltas sin continuar a partir de la segunda vuelta de A2.¿ que es lo correcto?

02.01.2021 - 00:26

DROPS Design answered:

Hola Esperanza. El patrón es correcto. La foto es solo para dar una visión general de la prenda. Tienes que trabajar según las explicaciones del patrón.

03.01.2021 kl. 16:28

country flag Malene wrote:

Hejsa, jeg har hæklet mange sjaler, tæpper mv men denne opskrift har jeg forsøgt forfra på 4 gange og jeg kan stadig ikke få teksten til at gå logisk op med hvordan mønstret ser ud. Synes ikke at det hænger sammen og synes den er kringlet forklaret bare de første 5 rækker så nu er jeg tilbage ved række 1, men tager nok snart en anden opskrift...

24.11.2020 - 21:26

country flag Esperanza wrote:

Con respecto a mi duda anterior, he visto que hace referencia a A.1a y A.1b en la explicación de la vuelta 4.. lo entendí.. lo que no lo veía era en el diagrama

22.11.2020 - 21:43

country flag Esperanza wrote:

Hola he terminado la vuelta 5, y ahora de la 6 a la 11, pone continuar el patrón según las filas 4 y5 , (eso lo entiendo) ,pero ahora pone AL MISMO TIEMPO TRABAJAR A.1,a Y A.1b sobre los nuevos ptos aumentos A.X Y A.Z , pero no veo dónde está A.1a y A.1B Y NO SE QUE HAY QUE HACER

15.11.2020 - 12:27

DROPS Design answered:

Hola Esperanza, parece que se trata de una errata, vamos a mandar tu duda al departamento de diseño para solucionarla.

21.11.2020 kl. 21:13

country flag Esperanza wrote:

Alguien que sepa orientarme sobre los diagramas y el sentido de realización. GRACIAS

19.10.2020 - 17:04

DROPS Design answered:

Hola Esperanza. El chal se trabaja desde el centro de arriba la espalda y hacia abajo. Puedes aprender a leer el patrón con esta lección Drops: https://www.garnstudio.com/lesson.php?id=69&cid=23. También puedes acudir a tu tienda más cercana de Drops para obtener ayuda específica.

25.10.2020 kl. 16:41

Kommentere opskrift DROPS 165-11