DROPS / 166 / 4

Winter Greeting by DROPS Design

Stickad tröja och lös krage i 1 tråd DROPS Cloud eller 2 trådar DROPS Air med strukturmönster. Stl S - XXXL.

DROPS Design: Modell nr co-021
Garngrupp E eller C + C
----------------------------------------------------------
500-550-600-650-700-750 g nr 02, vete

Eller använd:
DROPS AIR från Garnstudio
550-600-650-700-750-800 g nr 02, vete

DROPS RUNDST (60 eller 80 cm) NR 9 – eller det st.nr du måste använda för att få 10 m x 14 v slätst på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDST (60 eller 80 cm) NR 8 – till rätst.
----------------------------------------------------------

Se diag A.1. Diag visar alla v i mönstret sett från rätsidan.

MÄTTIPS:
Alla mått tas när arb hålls upp.

ÖKNINGSTIPS:
Öka med 1 omslag, omslaget stickas vridet på nästa v, så att det inte blir hål. De ökade m stickas fortlöpande in i mönster.
----------------------------------------------------------

BAKST:
Arb stickas fram och tillbaka på rundst. Lägg upp 57-59-63-69-75-81 m (inkl 1 kantm i varje sida av arb) på rundst 8 med 1 tråd Cloud eller 2 trådar Air. Sticka 4 v RÄTST – se förkl ovan. Byt till rundst 9. Sedan stickas det så här från rätsidan: 1 rätst kantm, A.1 (= 2 m) tills det återstår 2 m, 1 rm, 1 rätst kantm. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arb mäter 51-52-53-54-55-56 cm – LÄS MÄTTIPS, maskas det av 5 m för ärmhål i början av de 2 nästa v = 47-49-53-59-65-71 m. Sticka A.1 som förut tills arb mäter 66-68-70-72-74-76 cm. Sedan maskas de mittersta 15-15-15-17-17-17 m av till hals och varje axel stickas färdig för sig. På nästa v från halsen minskas det 1 m = 15-16-18-20-23-26 m. När arb mäter 67-69-71-73-75-77 cm stickas det 2 v rätst över alla m. Maska av. Sticka den andra axeln på samma sätt.

FRAMST:
Lägg upp och sticka som bakst, men mönstret stickas så här från rätsidan: 1 rätst kantm, 1 rätst m, A.1 tills det återstår 1 m, 1 rätst kantm. När arb mäter 58-60-62-64-66-68 cm maskas de mittersta 9 m av till hals och varje axel stickas färdig för sig. Sedan minskas det på varje v från halsen så här: Minska 2 m 1 gång, sedan 1 m 2-2-2-3-3-3 ggr = 15-16-18-20-23-26 m. När arb mäter 67-69-71-73-75-77 cm stickas det 2 v rätst över alla m. Maska av. Sticka den andra axeln på samma sätt.

ÄRM:
Arb stickas fram och tillbaka. Lägg upp 26-26-28-28-30-30 m (inkl 1 kantm i varje sida av arb) på rundst 8 med 1 tråd Cloud eller 2 trådar Air. Sticka 4 v rätst. Byt till rundst 9. Sticka A.1 med 1 rätst kantm i varje sida av arb. Fortsätt så. När arb mäter 8 cm ökas det 1 m innanför 2 m i varje sida av arb – LÄS ÖKNINGSTIPS! Upprepa ökningen med 9½-8-8-6-6-4½ cm mellanrum 4-5-5-6-6-7 ggr till = 36-38-40-42-44-46 m. Maska av när arb mäter 51-51-50-48-46-44 cm (kortare mått i större stl pga längre ärmkulle och bredare axelvidd). Sticka en ärm till på samma sätt.

MONTERING:
Sy höger axelsöm.

HALSKANT:
Sticka fram och tillbaka på rundst. Sticka upp från rätsidan ca 46-54 m längs halsen på rundst 8 med 1 tråd Cloud eller 2 trådar Air. Sticka 4 v rätst. Maska av med rm från avigsidan.

MONTERING:
Sy vänster axelsöm och halskanten. Sy i ärmarna. Sy ärm- och sidsömmar i ett innanför 1 kantm.

LÖS KRAGE:
Sticka fram och tillbaka på rundst. Lägg upp 64-64-64-68-68-68 m på rundst 8 med 1 tråd Cloud eller 2 trådar Air. Sticka 4 v rätst. Byt till rundst 9. Sticka A.1 med 1 rätst kantm i varje sida av arb. När arb mäter 18 cm, anpassa så att nästa v stickas från rätsidan, byt till rundst 8, sticka 4 v rätst. Maska av med rm från rätsidan. Sy sidsömmen innanför 1 kantm.

Hanna 09.04.2018 - 15:43:

For the front piece: After you cast off the 9 stitches in the middle, it says Cast off 2 sts 1 time, then 1 st 2-2-2-3-3-3 times = 15-16-18-20-23-26 sts.\" \r\nDoes this mean cast off a total of 4 (or 5) stitches each row? Is there a special name for casting off two stitches at a time, that makes it different from casting off 1 stitch twice? And should I be starting at the start of the next row, or immediately after casting off the nine stitches for the head?\r\nThank you

DROPS Design 09.04.2018 kl. 16:17:

Dear Hanna, after you have bound off the middle 9 sts for neck, continue each side separately casting off at the beg of each row from neck (= towards armhole): 2 sts 1 time and 2-3 sts 1 time = 15-16-18-20-23-26 sts remain for each shoulder. Happy knitting!

Kirsty 13.02.2017 - 17:41:

I have just started following this pattern and I'm nearly 3/4 of the way through the back section and I am about to start my 3rd ball of wool. I only have five 100g balls as I'm doing a size small. I'm afraid I don't have enough wool to complete this project. The pattern says I need 500g which is what I got. What have I done wrong? Or is there a problem with the calculation for how much wool this pattern uses?

DROPS Design 14.02.2017 kl. 09:11:

Dear Kirsty, you need 500 g DROPS Cloud in size S, if you used another yarn, you have to recalculate total meterage, you may need more/less grams to get the whole meterage. Happy knitting!

Irene 27.01.2017 - 17:17:

Der findes ikke garn Dropc Cloud i butikken. Hvilken garn bliver den bedste til den opskrift? Der er så mange i den anbefalede grupper....

DROPS Design 30.01.2017 kl. 08:34:

Hej Irene, Med 2 tråde Air vil du opnå samme strikkefasthed og resultat som 1 tråd Cloud. Cloud kan også erstattes med 1 tråd Eskimo, den vil dog blive lidt mere tung end hvis du bruger Air. God fornøjelse!

Marcella Bioccoli 12.01.2017 - 17:57:

Allora sono io che sbaglio!!! Grazie comunque per l'assistenza tempestiva e grazie per i vostri modelli che sono davvero unici! Buon lavoro a tutti! :-)

Marcella Bioccoli 10.01.2017 - 17:23:

Allora alle maniche dice di aumentare fino a 44, 46 a seconda della taglia, ma seguendo le istruzioni per lo scalfo alla fine tra dietro e davanti viene un'apertura di circa 51 cm mentre le maniche risultano 31 cm. quindi non riesco ad attaccarle. Grazie, forse sono io che non capisco

DROPS Design 10.01.2017 kl. 22:03:

Buonasera Marcella. Guardando il grafico delle misure, p.es per la taglia S, lo scalfo sul davanti dovrebbe misurare 17 cm (quindi complessivamente 34 cm tra davanti e dietro). Il numero finale delle maglie per la maniche (sempre taglia S) è 36 e se la sua tensione è corretta, dovrebbero corrispondere a 36 cm. In questo modo riesce ad attaccare la parte finale della manica allo scalfo. Buon lavoro!

Marcella Bioccoli 10.01.2017 - 15:07:

A me sembra che le maniche siano sbagliate

DROPS Design 10.01.2017 kl. 16:48:

Buonasera Marcella. Il testo per le maniche corrisponde al testo inglese e non ci sono state altre segnalazioni di errore. Se ci indica che cosa le sembra sbagliato, possiamo provare ad aiutarla. Buon lavoro!

Jette Pedersen 07.04.2016 - 19:37:

Hejsa ER der fejl i opskriften iflg opskriften skal ærmegabet være rimelig lang, men ærmerne meget smalle kan ikke se hvordan det skal passe sammen. Venlig hilsen Jette

DROPS Design 08.04.2016 kl. 09:24:

Hej Jette, Hvis du overholder strikkefastheden så passer ærmerne også i ærmegabet. Se målene (på ærmegabet) i måleskitsen nederst under opskriften. God fornøjelse!

Maria Rita Pilo 18.02.2016 - 08:40:

Buongiorno, avrei bisogno di aiuto, per favore, perchè non riesco a comprendere il diagramma: dopo aver fatto le due coste a punto legaccio devo fare il primo ferro a rovescio? la spiegazione sembrerebbe indicare così, ma allora sul secondo ferro mi troverei solo punti diritti da lavorare, quindi come posso fare un dritto sul rovescio? Probabilmente sono in errore, ma non riesco a venirne a capo, grazie mille. Saluti Maria Rita

DROPS Design 18.02.2016 kl. 09:01:

Buongiorno Maria Rita. Il primo ferro del diagramma viene lavorato sul diritto del lavoro e quindi lavora le m a dir; il secondo ferro, lavorato sul rovescio del lavoro, viene lavorato alternando una m a dir con una m a rov. Buon lavoro!

EJM Bal 16.12.2015 - 15:33:

Ik brei liever met gewone rechte naalden. Hoe kan ik dat het beste doen? m.vr.gr.

DROPS Design 17.12.2015 kl. 14:27:

Beste. Je kan deze ook gewoon op rechte naalden breien. Je hoeft voor dit patroon verder niets aan te doen.

Lida Horseling 16.12.2015 - 15:04:

L.S., ik zal waarschijnlijk wel n stomme vraag stellen. In welke steek wordt de trui gebreid? Zie de steekbeschrijving nergens staan, behalve de ribbelsteek en het patroon van panden en maten. Onervaren breister dus!

DROPS Design 17.12.2015 kl. 14:29:

Beste Lida. Nee, hoor, wij helpen graag met alle soorten vragen. Je leest het patroon en breit zoals beschreven en de steek wordt gevormd door het breien van het telpatroon, die je onderaan het patroon vindt. Lees hier hoe je onze telpatronen moet lezen. Veel breiplezier.

Kommentér oppskrift DROPS 166-4