DROPS / 166 / 47

Cheyenne by DROPS Design

Strikket DROPS jakke i ”Nepal” med strukturmønster, frynser og sjalskrave. Str S - XXXL

DROPS Design: Model nr ne-190
Garngruppe C eller A + A
----------------------------------------------------------
800-900-1000-1100-1200-1300 g f.nr 0100, natur

DROPS RUNDP (60 eller 80 cm) nr 5 – eller det p.nr du skal bruge for at få 17 m x 22 p glatstrik på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

DROPS Nepal uni colour DROPS Nepal uni colour 15.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Nepal mix DROPS Nepal mix 15.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 255.2kr. Læs mere.

Se diag A.1-A.7. Diag viser alle p i mønsteret set fra retsiden.

MØNSTER-1:
Strik A.1 totalt 2-2-2-3-3-4 gange i højden.
Strik A.4 totalt 1 gang i højden.
Strik A.5 totalt 1 gang i højden.
Strik A.1 totalt 1 gang i højden.
Strik A.5 totalt 1 gang i højden.
Strik A.6 totalt 1 gang i højden Samtidig med at der på sidste p fra retsiden tages 1 m ud.

UDTAGNINGSTIPS-1:
Der tages altid ud fra retsiden. Tag ud ved at slå om, omslaget strikkes drejet ret på næste p, det skal ikke lave hul.

UDTAGNINGSTIPS-2:
Der tages altid ud fra retsiden. Tag ud ved at slå om, omslaget strikkes drejet på næste p, det skal ikke lave hul. De nye m strikkes løbende ind i mønsteret.
----------------------------------------------------------

RYGSTK:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp. Slå 83-91-99-107-115-123 m op på rundp 5 med Nepal. Strik 2 p retstrik - se forkl over. Strik A.1 med 1 m retstrik i hver side af arb. Gentag A.1 totalt 3 gange i højden. Strik A.2 således (første p = vrangen): 1 m retstrik, A.2 til der er 2 m tilbage (= 10-11-12-13-14-15 gange), strik første m i A.2 (så det bliver ens i begge sider af arb), afslut med 1 m retstrik. Når A.2 er strikket 1 gang i højden strikkes A.3 over A.2 således (første p = retsiden): 1 m retstrik, A.3 til der er 2 m tilbage, strik første m af A.3, afslut med 1 m retstrik. Kantm i hver side af arb strikkes i retstrik til færdig mål. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Strik A.3 til arb måler 20-21-22-22-23-23 cm, sørg for at sidste p er fra retsiden. Strik 1 p ret fra vrangen. Derefter strikkes der glatstrik med 1 m retstrik i hver side af arb i 7 cm, sørg for at sidste p er fra retsiden. Strik 1 p vrang fra vrangen Samtidig med at der tages 1 m ind = 82-90-98-106-114-122 m. Strik A.7 med 1 m retstrik i hver side af arb. Derefter strikkes MØNSTER-1 – se forkl over. Når arb måler 43-44-45-46-47-48 cm lukkes der 3-3-5-5-7-7 m af til ærmegab i hver side af arb i starten af de 2 næste p. Når der er lukket af til ærmegab og mønster-1 er strikket 1 gang i højden er der 77-85-89-97-101-109 m på p (OBS: Der tages 1 m ud på sidste p i mønster-1). Strik A.3 til der er 5-5-1-1-5-5 m tilbage, strik de første 5-5-1-1-5-5 m af A.3. Fortsæt mønsteret til færdig mål. Når arb måler 58-60-62-64-66-68 cm, sørg for at næste p er fra retsiden, lukkes de midterste 25-25-27-27-29-29 m af til hals (= 26-30-31-35-36-40 m tilbage på hver skulder). Hver skulder strikkes nu færdig for sig. Luk 1 m af på næste p fra halsen = 25-29-30-34-35-39 m tilbage på skulderen. Luk af når arb måler 60-62-64-66-68-70 cm. Strik den anden skulder på samme måde.

HØJRE FORSTK:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp. Slå 58-58-66-66-74-82 m op (inkl 1 kantm) på rundp 5 med Nepal. Strik 2 p retstrik.

LÆS HELE AFSNITTET FØR DET STRIKKES VIDERE! Der strikkes mønster Samtidig med at der tages ud i siden således:
UDTAGNING:
Tag 1 m ud i starten af p fra retsiden, indenfor 1 m retstrik når arb måler 2½ cm – læs UDTAGNINGSTIPS-2, gentag udtagningen på hver 2½.cm til færdig mål.
MØNSTER:
Strik således fra retsiden: 1 kantm retstrik, A.1 til der er 1 m tilbage, afslut med 1 m retstrik. Gentag A.1 totalt 3 gange i højden. Strik A.2 over A.1 (første p = vrangen). Kantm og 1 m i siden strikkes i retstrik til færdig mål. Når A.2 er strikket 1 gang i højden strikkes A.3 over A.2. Gentag A.3 til arb måler 20-21-22-22-23-23 cm, sørg for at sidste p er fra retsiden. Strik 1 p ret fra vrangen. Derefter strikkes der glatstrik, med 1 kantm og 1 m i siden i retstrik i 7 cm, sørg for at sidste p er fra vrangen. Strik A.7 med 1 m retstrik i hver side af arb som før. Strik mønster-1 med 1 m retstrik i hver side af arb som før. Når arb måler 43-44-45-46-47-48 cm lukkes der 3-3-5-5-7-7 m af til ærmegab i starten af næste p fra vrangen. Fortsæt med mønster og 1 kantm retstrik mod midt foran til arb måler 60-62-64-66-68-70 cm, sørg for at næste p er fra vrangen. Luk de første 25-29-30-34-35-39 m af til skulder, strik ret over de resterende m. Strik retstrik til færdig mål. På første p (= fra retsiden) slåes der 13-13-14-14-15-15 m op i slutningen af p (disse skal senere sys til halsen = sjalskrave). De nye m strikkes retstrik. HUSK: Udtagningen midt foran fortsætter til færdigt mål. Når arb måler 3 cm tages der 4-4-4-4-5-5 m ud jævnt fordelt – læs UDTAGNINGSTIPS-1, gentag udtagningen på hver 4.cm 2 gange til. Luk af når der er strikket retstrik i 12-12-12-14-14-14 cm.

VENSTRE FORSTK:
Strik som højre, men modsat. Dvs der tages ud indenfor 1 m retstrik i slutningen af p fra retsiden. Der lukkes af til ærmegab i starten af p fra retsiden. Der lukkes af til skulder i starten af p fra retsiden. Der slåes nye m op til sjalskrave i slutningen af p fra vrangen.

ÆRME:
Arb strikkes frem og tilbage
Slå 42-42-42-50-50-50 m op (inkl 1 kantm i hver side af arb) på rundp 5 med Nepal. Strik 2 p retstrik. Derefter strikkes der således fra retsiden: 1 kantm retstrik, A.1 til der er 1 m tilbage, 1 kantm retstrik. Strik A.1 totalt 3 gange i højden. Kantm strikkes i retstrik til færdig mål. Strik A.2 (første p = vrangen) totalt 5-5-5-6-6-6 gange i bredden med 1 kantm retstrik i hver side af arb. Når A.2 er strikket 1 gang i højden strikkes A.3 til færdig mål. Når arb måler 8 cm tages der 1 m ud indenfor 1 kantm i hver side af arb. De nye m strikkes løbende ind i A.3. Gentag udtagningen på hver 5.-4.-3½.-4.- 3½.-3.cm 8-10-11-9-11-12 gange til = 60-64-66-70-74-76 m. Luk af når arb måler 51-50-50-49-48-47 cm (kortere mål i større str pga bredere skuldervidde). Strik 1 ærme til på samme måde.

MONTERING:
Sy skuldersømmene. Sy ærmerne i. Sy ærmesømmene indenfor 1 kantm. Sy sidesømmene i yderste led af yderste m. Sy sjalskraven sammen midt bagpå og sy den til halsudskæringen.

FRYNSER:
Klip 3 tråde á ca 34 cm, træk dem gennem hullerne (i A.7), bind en LØS knude, dvs knuden hænger ca 1 cm ned fra hullerne. Sæt 1 frynse i mellem hver hul.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 19.02.2016
Rettelse: Udtagningen på forstykkerne var byttet om. Tag ud i starten af p på højre forstk og i slutningen af p på venstre forstk.

= 2 r sammen, slå om

Kay 05.12.2018 - 10:50:

Finished knit ting the cardigan but im stuck on collar...dont know what to do? Please help

DROPS Design 05.12.2018 kl. 12:44:

Dear Kay, after you have cast off the stitches for shoulder (from WS) on right front piece, work next row from RS and cast on 13-14-15 new sts for the collar (these stitches will be sewn afterwards along neckline on back piece). Work all stitches in garter stitch. After 3 cm increase 4-5 sts evenly on row and repeat these increase 2 more times every 4th cm. Cast off after 12-14 cm. Happy knitting!

Kay 05.12.2018 - 10:45:

Knitted the cardigan..but dont understand what to do dor collar?

Helen Hatcher 07.07.2018 - 01:50:

Hi, what is the gauge for this pattern please? I will make it out of yarn that I can purchase here in Australia, so would love to know the number of stitches/cm for the yarn you have used. Thanks in advance, I LOVE this pattern and have been thinking about knitting it for ages :) Thank you also for all of the other gorgeous free patterns you have published! Kind regards, Helen

DROPS Design 07.07.2018 kl. 20:36:

Dear Helen, gauge for this pattern is 17 sts x 22 rows in stocking st on needles 5 mm = 10 x 10 cm. More info abou this yarn you can see here - DROPS Nepal Happy knitting!

Foiratier Christine 19.09.2016 - 21:34:

Bonsoir, merci pour votre réponse, c'est très aimable à vous. Cordialement Christine

Foiratier Christine 19.09.2016 - 08:07:

Re-bonjour, ne vous préoccupez pas de la question posée tout à l'heure, j'ai compris les explications. Merci. Cordialement, Christine

Foiratier Christine 19.09.2016 - 02:38:

Bonjour. Après avoir fait les diminutions du dos et même du devant les explications disent qu'il faut continuer en point fantaisie A3 jusqu'à la fin. N'y a-t-il pas une erreur quand à l'utilisation des autres points fantaisie c'est à dire A4, A5, et A6 car ces points ne sont pas cités dans les explications et en regardant l'image ils apparaissent. Merci pour votre réponse. Christine

DROPS Design 19.09.2016 kl. 10:16:

Bonjour Mme Foiratier, les diagrammes A.4 à A.6 sont tricotés quand on fait le POINT FANTAISIE-1 (cf au début des explications, c'est-à-dire: 2-3-4 x A.1, 1xA.4, 1xA.5, 1xA.1, 1xA.5, 1xA.6 en augmentant 1 m au dernier rang). Bon tricot!

JBS 07.06.2016 - 01:54:

It says to work increases on the right and left pieces until finished measurements. What are the finished measurments?

DROPS Design 07.06.2016 kl. 07:45:

Dear JBS, at the botttom of the page you can find a measurement chart: here are the finished measurements. Happy knitting!

Sylvie 23.03.2016 - 18:37:

Excusez moi j'ai posé ma question dans l'onglet commentaires.

Sylvie 23.03.2016 - 18:36:

Bonjour Je l'excuse mais je n'ai pas bien compris en ce qui concerne les devants, il faut augmenter dès les premiers 2,5 cm (pour la taille M) et coté opposés aux emmanchures je suppose. Combien y a t-il donc d'augmentations en tout. Merci pour votre réponse

DROPS Design 24.03.2016 kl. 08:47:

Bonjour Sylvie, on augmente en début de rang sur l'endroit pour le devant droit (et fin de rang sur l'endroit pour le devant gauche), la 1ère augmentation se fait à 2.5 cm et vous continuez à augmenter tous les 2.5 cm jusqu'à la hauteur totale (= 62 cm en taille M) - le nbe de fois dépendra de votre tension (nbe de rangs) en hauteur. Bon tricot!

Linda Loveless 10.02.2016 - 19:07:

Do I do the increases on the two front pieces at the side or at the front edges of the work. When do I start to do the collar section

DROPS Design 11.02.2016 kl. 10:06:

Dear Mr Loveless, inc are done towards the side, ie at the end of row from RS on right font piece, the inc are done until finished measurements. When you have reach shoulder, you cast off sts for shoulder and cast on new sts for collar (see also schematic). Happy knitting!

Kommentere opskrift DROPS 166-47