Sweet Alice by DROPS Design

Strikket kjole med hullmønster og rillestrikket hårsløyfe i DROPS Cotton Merino. Til baby og barn i størrelse 1 mnd - 6 år

Stikkord: hullmønster, jul, kjoler, skjørt,

DROPS Design: Modell nr cm-007-bn
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
KJOLE:
Størrelse: 1/3 - 6/9 - 12/18 mnd (2 - 3/4 - 5/6 år)
Str i cm: 56/62 - 68/74 - 80/86 - 92 - 98/104 - 110/116
Materialer:
DROPS COTTON MERINO fra Garnstudio
150-150-150 (200-200-250) g f.nr 06, rød

DROPS RUNDP (80 og 40 cm) NR 3,5 – eller det p.nr du må bruke for å få 22 m x 30 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (80 cm) NR 3 – til vrbord

HÅRSLØYFE:
Mål: Liten ca 5 x 8 cm. Stor ca 9 x 12 cm.
Materialer:
DROPS COTTON MERINO fra Garnstudio
50 g f.nr 06, rød (liten sløyfe veier ca 6 g og stor sløyfe veier ca 10 g).

DROPS PINNE NR 3,5 – eller det p.nr du må bruke for å få 22 m x 45 p rillestrikk på 10 x 10 cm.
TILBEHØR: silkebånd eller hårspenne til å feste sløyfen på.
----------------------------------------------------------

DROPS Cotton Merino uni colour DROPS Cotton Merino uni colour 33.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 136kr. Les mer.

Se diag A.1, A.2 eller A.3. Diag viser alle p i mønsteret sett fra retten. Se diag for ønsket str:
Str 1/3 og 6/9 mnd: Strikk A.1
Str 12/18 mnd og 2 år: Strikk A.2
Str 3/4 og 5/6 år: Strikk A.3

FELLETIPS:
Fell 1 m etter 1.-2.-4. og 5. merketråd slik: ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over.
Fell 1 m før 3.-4.-6. og 1. merketråd slik: start 2 m før merketråden og strikk 2 m rett sammen.

FELLETIPS-2:
Alle fellinger skjer fra retten!
Fell slik etter 4 kant-m i rille: ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over.
Fell slik før 4 kant-m i rille: Start 2 m før 4 kant-m og strikk 2 rett sammen.
---------------------------------------------------------

KJOLE:
Arb strikkes rundt på rundp nedenfra og opp.
Legg opp 152-160-176 (188-204-212) m på rundp 3,5 med Cotton Merino. Strikk 3 RILLER rundt – se forkl over. Deretter settes det 6 merketråder i arb slik: 1.merketråd settes på omg beg (= siden), 2.merketråd settes etter 23-25-27 (29-31-33) m, 3.merketråd settes etter nye 30-30-34 (36-40-40) m, 4.merketråd settes etter nye 23-25-27 (29-31-33) m (= siden), 5.merketråd settes etter nye 23-25-27 (29-31-33) m, 6.merketråd settes etter nye 30-30-34 (36-40-40) m (det er nå 23-25-27 (29-31-33) m igjen på omg etter siste merketråd. Strikk glstrikk rundt og la merketrådene følge med videre oppover. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når arb måler 4 cm felles det 1 m på hver side av 1. og 4.merketråd, fell 1 m etter 2. og 5.merketråd og 1 m før 3. og 6.merketråd – LES FELLETIPS (= 8 m felt). Gjenta fellingene på hver 2½.-3.-3. (3.-3.-3½.) cm totalt 7-7-8 (8-9-9) ganger = 96-104-112 (124-132-140) m. Fortsett med glstrikk til arb måler 19-22-25 (25-28-32) cm. Bytt til rundp 3, videre strikkes det vrbord rundt slik: 1 rett, * 2 vrang, 2 rett *, gjenta fra *-* til det gjenstår 3 m på omg, avslutt med 2 vrang og 1 rett. Når vrborden måler 1½-1½-1½-2-2-2 cm strikkes det hullkant slik: 1 rett, * 2 vrang sammen, 1 kast, 2 rett *, gjenta fra *-* til det gjenstår 3 m på omg, avslutt med 2 vrang sammen, 1 kast og 1 rett. Strikk videre til det gjenstår 1 omg før vrborden måler 3-3-3-4-4-4 cm. Neste omg strikkes slik: Strikk vrbord som før over de første 48-52-56 (62-66-70) m (= forstk), fell de neste 48-52-56 (62-66-70) m LØST av med rett over rett og vrang over vrang (= bakstk).

FORSTK:
Sett 1 merke – HERFRA MÅLES ARB VIDERE!
Bytt til rundp 3,5 og strikk første p slik fra retten: 4 kant-m i RILLE – se forkl over, 12-14-15 (18-19-21) m glstrikk, strikk mønster etter diag A.1, A.2 ELLER A.3 (Se diag for din str = 16-16-18 (18-20-20) m), 12-14-15 (18-19-21) m glstrikk og 4 kant-m i RILLE. Fortsett mønsteret slik frem og tilbake, SAMTIDIG etter 1 cm felles det 1 m i hver side – LES FELLETIPS-2. Gjenta fellingen i hver side på hver 1.-1.-1½. (1½.-1½.-1½.) cm totalt 9-9-9 (10-10-10) ganger = 30-34-38 (42-46-50) m tilbake på p. Når arb måler 11-12-13 (15-16-17) cm fra merket – avpass slik at neste p strikkes fra retten, strikkes det 3 riller frem og tilbake over alle m. Neste p strikkes slik fra retten: strikk 8 m rett og sett disse m på 1 tråd til skulderstropp, fell av de neste 14-18-22 (26-30-34) m og strikk rett over de siste 8 m (= skulderstropp).

SKULDERSTROPP:
Fortsett med riller frem og tilbake til skulderstroppen måler ca 18-25 cm (evt til ønsket lengde). Fell av og gjenta i den andre siden. Sy stroppene fast til vrborden bak på kjolen.

KNYTEBÅND:
Klipp 2 tråder Cotton Merino à ca 3 meter. Tvinn de sammen til de gjør motstand, legg snoren dobbelt og den vil tvinne seg igjen. Knyt en knute i hver ende. Start midt foran og tre snoren opp og ned gjennom hullraden på vrborden i livet.

-----------------------------------------------------------
HÅRSLØYFE:
Tallene i ( ) gjelder stor sløyfe.
Legg opp 10 (20) m på p 3,5 med Cotton Merino. Strikk RILLER – se forkl over, frem og tilbake til arb måler 8 (12) cm, fell av.

MIDTBÅND:
Legg opp 10 (15) m på p 3,5 og strikk 4 (5) riller. Fell av. Sy kortendene sammen slik at det blir en ring.

Trekk selve sløyfen gjennom ringen og sy de to delene fast til hverandre med et par små sting. Fest sløyfen til et silkebånd eller en hårspenne med et par små sting.

= ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over

Kommentarer (4)

Hanna 15.10.2016 - 16:00:

Beste drops, Ik heb een vraag over het jurkje en over het minderen. Ik brei de maat voor 2 jaar. Ik moet dus iedere 3 cm minderen rondom de markeerders 8x in totaal. Dat is 8x3=24cm + de 4 cm voor de eerste mindering. Dan zit ik in totaal aan 28 cm, dat terwijl het eerste deel 25 cm moet meten. Kunt u dit voor mij ophelderen? Bedankt!

DROPS Design 18.10.2016 kl. 14:52:

Hoi Hanna. Je mindert de eerste keer op 4 cm en herhaalt in totaal 8 keer op elke 3 cm, dus: 1e: 4 cm, 2e: 7 cm, 3e: 10 cm, 4e: 13 cm, 5e: 16 cm, 6e: 19, 7e: 22 cm, 8e: 25 cm

Katie 05.09.2016 - 16:10:

Thanks again for another very speedy reply :) Think I am with you, not sure why I am so confused :) I will use measurements on schematic for chest/waist size, measurements the top of the page is the length/height. I wouldn't mind but I have used a lot of your other patterns with no problems! Anyway, thanks again, love this pattern & can't wait to start (and so many others, just need more time!) K.

Katie 05.09.2016 - 12:22:

Hi, thanks for the reply. I have measured the size I need is 21" / 53.3 (approx. cm). My question is, which size do I use - the "size in cm" or the sizes given in the schematic. For 12-18 months the "size in cm" is 80/86 cm and the size in the schematic is 25cm (x2 =50cm). I am just wondering which of your sizes I would go with to get my desired 53/54 cm. Thanks again.

DROPS Design 05.09.2016 kl. 13:33:

Dear Katie, the size (80/86 cm) is meant stature in cm - the 25 cm ( x 2 = 50 cm) in 3rd size are for the width. There will be some rib at waist, so that you can easily adjust, checking measurement from a similar garment. Happy knitting!

Katie 05.09.2016 - 11:38:

Hi, my daughter measures 21" around the chest approx. 53cm. Going by the "size in cm" that would mean I should make the 1-3 months but if I look at the schematic the chest size for 1-3 months is 22cmx2=44cm so I should go with either 12-18 months - 25cmx2 or the 2 years - 28cmx2. Sorry if this is a bit confused, a steer in the right direction would be appreciated. Thanks so much.

DROPS Design 05.09.2016 kl. 11:46:

Dear Katie, the best is to measure a similar garment she has and compare with the measurement chart - read more here. Happy knitting!

Kommentér oppskrift DROPS Children 26-4