Sweet Alice by DROPS Design

Settet består av: Strikket DROPS kjole i ”Cotton Merino” med hullmønster og rillestrikket hårsløyfe i ”Cotton Merino”. Str 1 mnd - 6 år

DROPS Design: Modell nr cm-007-bn
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
KJOLE:
Størrelse: 1/3 - 6/9 - 12/18 mnd (2 - 3/4 - 5/6 år)
Str i cm: 56/62 - 68/74 - 80/86 - 92 - 98/104 - 110/116
Materialer:
DROPS COTTON MERINO fra Garnstudio
150-150-150 (200-200-250) g f.nr 06, rød

DROPS RUNDP (80 og 40 cm) NR 3,5 – eller det p.nr du må bruke for å få 22 m x 30 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (80 cm) NR 3 – til vrbord

HÅRSLØYFE:
Mål: Liten ca 5 x 8 cm. Stor ca 9 x 12 cm.
Materialer:
DROPS COTTON MERINO fra Garnstudio
50 g f.nr 06, rød (liten sløyfe veier ca 6 g og stor sløyfe veier ca 10 g).

DROPS PINNE NR 3,5 – eller det p.nr du må bruke for å få 22 m x 45 p rillestrikk på 10 x 10 cm.
TILBEHØR: silkebånd eller hårspenne til å feste sløyfen på.
----------------------------------------------------------

DROPS COTTON MERINO UNI COLOUR (50g)
23.50 NOK

Se diag A.1, A.2 eller A.3. Diag viser alle p i mønsteret sett fra retten. Se diag for ønsket str:
Str 1/3 og 6/9 mnd: Strikk A.1
Str 12/18 mnd og 2 år: Strikk A.2
Str 3/4 og 5/6 år: Strikk A.3

FELLETIPS:
Fell 1 m etter 1.-2.-4. og 5. merketråd slik: ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over.
Fell 1 m før 3.-4.-6. og 1. merketråd slik: start 2 m før merketråden og strikk 2 m rett sammen.

FELLETIPS-2:
Alle fellinger skjer fra retten!
Fell slik etter 4 kant-m i rille: ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over.
Fell slik før 4 kant-m i rille: Start 2 m før 4 kant-m og strikk 2 rett sammen.
---------------------------------------------------------

KJOLE:
Arb strikkes rundt på rundp nedenfra og opp.
Legg opp 152-160-176 (188-204-212) m på rundp 3,5 med Cotton Merino. Strikk 3 RILLER rundt – se forkl over. Deretter settes det 6 merketråder i arb slik: 1.merketråd settes på omg beg (= siden), 2.merketråd settes etter 23-25-27 (29-31-33) m, 3.merketråd settes etter nye 30-30-34 (36-40-40) m, 4.merketråd settes etter nye 23-25-27 (29-31-33) m (= siden), 5.merketråd settes etter nye 23-25-27 (29-31-33) m, 6.merketråd settes etter nye 30-30-34 (36-40-40) m (det er nå 23-25-27 (29-31-33) m igjen på omg etter siste merketråd. Strikk glstrikk rundt og la merketrådene følge med videre oppover. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når arb måler 4 cm felles det 1 m på hver side av 1. og 4.merketråd, fell 1 m etter 2. og 5.merketråd og 1 m før 3. og 6.merketråd – LES FELLETIPS (= 8 m felt). Gjenta fellingene på hver 2½.-3.-3. (3.-3.-3½.) cm totalt 7-7-8 (8-9-9) ganger = 96-104-112 (124-132-140) m. Fortsett med glstrikk til arb måler 19-22-25 (25-28-32) cm. Bytt til rundp 3, videre strikkes det vrbord rundt slik: 1 rett, * 2 vrang, 2 rett *, gjenta fra *-* til det gjenstår 3 m på omg, avslutt med 2 vrang og 1 rett. Når vrborden måler 1½-1½-1½-2-2-2 cm strikkes det hullkant slik: 1 rett, * 2 vrang sammen, 1 kast, 2 rett *, gjenta fra *-* til det gjenstår 3 m på omg, avslutt med 2 vrang sammen, 1 kast og 1 rett. Strikk videre til det gjenstår 1 omg før vrborden måler 3-3-3-4-4-4 cm. Neste omg strikkes slik: Strikk vrbord som før over de første 48-52-56 (62-66-70) m (= forstk), fell de neste 48-52-56 (62-66-70) m LØST av med rett over rett og vrang over vrang (= bakstk).

FORSTK:
Sett 1 merke – HERFRA MÅLES ARB VIDERE!
Bytt til rundp 3,5 og strikk første p slik fra retten: 4 kant-m i RILLE – se forkl over, 12-14-15 (18-19-21) m glstrikk, strikk mønster etter diag A.1, A.2 ELLER A.3 (Se diag for din str = 16-16-18 (18-20-20) m), 12-14-15 (18-19-21) m glstrikk og 4 kant-m i RILLE. Fortsett mønsteret slik frem og tilbake, SAMTIDIG etter 1 cm felles det 1 m i hver side – LES FELLETIPS-2. Gjenta fellingen i hver side på hver 1.-1.-1½. (1½.-1½.-1½.) cm totalt 9-9-9 (10-10-10) ganger = 30-34-38 (42-46-50) m tilbake på p. Når arb måler 11-12-13 (15-16-17) cm fra merket – avpass slik at neste p strikkes fra retten, strikkes det 3 riller frem og tilbake over alle m. Neste p strikkes slik fra retten: strikk 8 m rett og sett disse m på 1 tråd til skulderstropp, fell av de neste 14-18-22 (26-30-34) m og strikk rett over de siste 8 m (= skulderstropp).

SKULDERSTROPP:
Fortsett med riller frem og tilbake til skulderstroppen måler ca 18-25 cm (evt til ønsket lengde). Fell av og gjenta i den andre siden. Sy stroppene fast til vrborden bak på kjolen.

KNYTEBÅND:
Klipp 2 tråder Cotton Merino à ca 3 meter. Tvinn de sammen til de gjør motstand, legg snoren dobbelt og den vil tvinne seg igjen. Knyt en knute i hver ende. Start midt foran og tre snoren opp og ned gjennom hullraden på vrborden i livet.

-----------------------------------------------------------
HÅRSLØYFE:
Tallene i ( ) gjelder stor sløyfe.
Legg opp 10 (20) m på p 3,5 med Cotton Merino. Strikk RILLER – se forkl over, frem og tilbake til arb måler 8 (12) cm, fell av.

MIDTBÅND:
Legg opp 10 (15) m på p 3,5 og strikk 4 (5) riller. Fell av. Sy kortendene sammen slik at det blir en ring.

Trekk selve sløyfen gjennom ringen og sy de to delene fast til hverandre med et par små sting. Fest sløyfen til et silkebånd eller en hårspenne med et par små sting.

= ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over