Sweet Alice by DROPS Design

Gebreide jurk met kantpatroon en haarband in ribbelsteek in DROPS Cotton Merino. Voor baby en kinderen 1 maand - 6 jaar.

Trefwoorden: jurken, kantpatroon, kerst,

DROPS design: Model nr. cm-007-bn
Garengroep B
----------------------------------------------------------
JURK:
Maat: 1/3 - 6/9 - 12/18 maanden (2 - 3/4 - 5/6 jaar)
Maat in cm: 56/62 - 68/74 - 80/86 - 92 - 98/104 - 110/116
Materiaal:
DROPS COTTON MERINO van Garnstudio
150-150-150 (200-200-250) gr. kleur nr. 06, rood

DROPS RONDBREINLD (80 en 40 cm) 3,5 mm - of de maat die u nodig hebt voor een stekenverhouding van 22 st x 30 nld in tricotst = 10 x 10 cm.
DROPS RONDBREINLD (80 cm) 3 mm – voor de boordsteek.

STRIK VOOR IN HET HAAR:
Maten:
Klein ongeveer 5 x 8 cm
Groot ongeveer 9 x 12 cm

Materiaal:
DROPS COTTON MERINO van Garnstudio
50 gr. kleur nr. 06, rood (de kleine strik weegt ongeveer 6 gr en de grote strik weegt ongeveer 10 gr).

DROPS RECHTE BREINLD 3,5 mm - of de maat die u nodig hebt voor een stekenverhouding van 22 st x 45 nld in ribbelst = 10 x 10 cm.
ACCESSOIRE: satijnband of haarspeld om de strik aan vast te maken.
----------------------------------------------------------

50% Wol, 50% Katoen
vanaf 3.56 € /50g
DROPS Cotton Merino uni colour DROPS Cotton Merino uni colour 3.56 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 14.24€ krijgen. Lees meer.

Zie telpatronen A.1, A.2 of A.3. De telpatronen laten het patroon aan de goede kant zien. Zowel de heengaande als de teruggaande naalden zijn weergegeven. Kies het telpatroon voor de juiste maat.
Maat 1/3 en 6/9 maanden: Brei A.1.
Maat 12/18 maanden en 2 jaar: Brei A.2.
Maat 3/4 en 5/6 jaar: Brei A.3.

TIP VOOR HET MINDEREN:
Minder 1 st als volgt na de 1e-2e-4e en 5e markeerder: 1 r afh, 1 r, afgeh st overh.
Minder 1 st als volgt voor 3e-4e-6e en de 1e markeerder: begin 2 st voor de markeerder, 2 r st samen.

TIP VOOR HET MINDEREN-2:
Alle minderingen worden aan de goede kant gemaakt!
Minder als volgt na 4 kant st in ribbelst: 1 r afh, 1 r, afgeh st overh.
Minder als volgt voor 4 kant st in ribbelst: begin 2 st voor de 4 kant st, brei 2 r samen.
----------------------------------------------------------

JURK:
Wordt in de rondte gebreid op de rondbreinld van onderen naar boven.
Zet 152-160-176 (188-204-212) st op met rondbreinld 3,5 mm en Cotton Merino. Brei 3 ribbels in RIBBELST in de rondte - zie uitleg boven. Plaats nu 6 markeerders in het werk als volgt: plaats de 1e markeerder aan het begin van de nld (= zijkant), de 2e markeerder na 23-25-27 (29-31-33) st, de 3e markeerder na nog 30-30-34 (36-40-40) st, de 4e markeerder na nog 23-25-27 (29-31-33) st (= zijkant), de 5e markeerder na nog 23-25-27 (29-31-33) st, de 6e markeerder na nog 30-30-34 (36-40-40) st – (23-25-27 (29-31-33) st over op de nld na de laatste markeerder). Brei in tricotst en neem de markeerders gaandeweg mee naar boven. DENK OM DE STEKENVERHOUDING!

Minder bij een hoogte van 4 cm 1 st aan elke kant van de 1e en 4e markeerder, minder 1 st na de 2e en 5e markeerder en 1 st voor de 3e en 6e markeerder – LEES TIP VOOR HET MINDEREN (= 8 st geminderd). Herhaal dit minderen elke 2½-3-3 (3-3-3½) cm 7-7-8 (8-9-9) keer in totaal = 96-104-112 (124-132-140) st. Ga verder in tricotst tot het werk 19-22-25 (25-28-32) cm meet. Ga verder met rondbreinld 3 mm en brei in boordsteek in de rondte als volgt: 1 r, * 2 av, 2 r *, herhaal van *-* tot er 3 st over zijn op de nld en eindig met 2 av en 1 r. Brei als de boordsteek 1½-1½-1½-2-2-2 cm meet een rand als volgt: 1 r, * 2 av samen, 1 omsl, 2 r *, herhaal van *-* tot er 3 st over zijn op de nld en eindig met 2 av samen, 1 omsl en 1 r. Brei tot er 1 nld over is voor de boordsteek 3-3-3-4-4-4 cm meet. Brei de volgende nld als volgt: Brei boordsteek over de eerste 48-52-56 (62-66-70) st (= voorpand), kant losjes de volgende 48-52-56 (62-66-70) st af met recht boven recht en averecht boven averecht (= achterpand).

VOORPAND:
Plaats 1 markeerder – MEET NU HET WERK VANAF HIER.
Ga verder met rondbreinld 3,5 mm en brei de eerste nld aan de goede kant als volgt: 4 kant st in RIBBELST – zie uitleg boven, 12-14-15 (18-19-21) st in tricotst, brei in patroon volgens telpatroon A.1, A.2 OF A.3 (kies het telpatroon voor de maat die u breit = 16-16-18 (18-20-20) st), 12-14-15 (18-19-21) st in tricotst en 4 kant st in RIBBELST.
Ga zo verder in patroon heen en weer en minder TEGELIJKERTIJD na 1 cm 1 st aan elke kant - LEES TIP VOOR HET MINDEREN 2. Herhaal dit minderen aan elke kant elke 1-1-1½ (1½-1½-1½) cm 9-9-9 (10-10-10) keer in totaal = 30-34-38 (42-46-50) st over. Brei bij een hoogte van 11-12-13 (15-16-17) cm vanaf de markeerder (pas zo aan dat de volgende nld aan de goede kant is) 3 ribbels heen en weer over alle st. Brei de volgende nld als volgt aan de goede kant: brei 8 st r en zet deze st op 1 hulpdraad voor de schouderband, kant de volgende 14-18-22 (26-30-34) st af en brei de laatste 8 st recht (= schouderband).

SCHOUDERBANDEN:
Ga verder in ribbelst heen en weer tot de schouderband ongeveer 18-25 cm meet (of tot de gewenste lengte). Kant af en herhaal aan de andere kant. Naai de schouderbanden aan de boordsteek op het achterpand van de jurk.

STRIKBAND:
Knip 2 draden Cotton Merino van ongeveer 3 meter elk. Draai de draden tot ze gaan krullen, vouw ze dan dubbel en laat ze om elkaar heen krullen. Leg een knoopje in elk uiteinde. Rijg de strikband door de gaatjesrand in de taille, begin en eindig middenvoor.

----------------------------------------------------------
STRIK VOOR IN HET HAAR:
De aantallen tussen ( ) zijn voor de grote strik.
Zet 10 (20) st op met nld 3,5 mm en Cotton Merino. Brei in RIBBELST – zie uitleg boven – heen en weer tot het werk 8 (12) cm meet en kant dan alle st af.

BANDJE IN HET MIDDEN
Zet 10 (15) st op met nld 3,5 mm en brei 4 (5) ribbels. Kant alle st af. Naai de korte uiteinden aan elkaar zodat een ring ontstaat.

Haal de strik door de ring en naai de twee delen met een paar kleine steken aan elkaar vast. Naai de strik aan een haarspeld of haarband.

Danielle Daoust 19.07.2018 - 04:32:

Pour faire un 8 ans comment faire ?

DROPS Design 19.07.2018 kl. 09:34:

Bonjour Mme Daoust, ce modèle est uniquement disponible jusqu'au 5/6 ans, nous ne sommes malheureusement pas en mesure de pouvoir ajuster chaque modèle à chaque demande individuelle, n'hésitez pas à contacter votre magasin ou un forum tricot pour toute assistance complémentaire. Bon tricot!

Hanna 15.10.2016 - 16:00:

Beste drops, Ik heb een vraag over het jurkje en over het minderen. Ik brei de maat voor 2 jaar. Ik moet dus iedere 3 cm minderen rondom de markeerders 8x in totaal. Dat is 8x3=24cm + de 4 cm voor de eerste mindering. Dan zit ik in totaal aan 28 cm, dat terwijl het eerste deel 25 cm moet meten. Kunt u dit voor mij ophelderen? Bedankt!

DROPS Design 18.10.2016 kl. 14:52:

Hoi Hanna. Je mindert de eerste keer op 4 cm en herhaalt in totaal 8 keer op elke 3 cm, dus: 1e: 4 cm, 2e: 7 cm, 3e: 10 cm, 4e: 13 cm, 5e: 16 cm, 6e: 19, 7e: 22 cm, 8e: 25 cm

Katie 05.09.2016 - 16:10:

Thanks again for another very speedy reply :) Think I am with you, not sure why I am so confused :) I will use measurements on schematic for chest/waist size, measurements the top of the page is the length/height. I wouldn't mind but I have used a lot of your other patterns with no problems! Anyway, thanks again, love this pattern & can't wait to start (and so many others, just need more time!) K.

Katie 05.09.2016 - 12:22:

Hi, thanks for the reply. I have measured the size I need is 21" / 53.3 (approx. cm). My question is, which size do I use - the "size in cm" or the sizes given in the schematic. For 12-18 months the "size in cm" is 80/86 cm and the size in the schematic is 25cm (x2 =50cm). I am just wondering which of your sizes I would go with to get my desired 53/54 cm. Thanks again.

DROPS Design 05.09.2016 kl. 13:33:

Dear Katie, the size (80/86 cm) is meant stature in cm - the 25 cm ( x 2 = 50 cm) in 3rd size are for the width. There will be some rib at waist, so that you can easily adjust, checking measurement from a similar garment. Happy knitting!

Katie 05.09.2016 - 11:38:

Hi, my daughter measures 21" around the chest approx. 53cm. Going by the "size in cm" that would mean I should make the 1-3 months but if I look at the schematic the chest size for 1-3 months is 22cmx2=44cm so I should go with either 12-18 months - 25cmx2 or the 2 years - 28cmx2. Sorry if this is a bit confused, a steer in the right direction would be appreciated. Thanks so much.

DROPS Design 05.09.2016 kl. 11:46:

Dear Katie, the best is to measure a similar garment she has and compare with the measurement chart - read more here. Happy knitting!

Laat een opmerking achter voor DROPS Children 26-4