DROPS / 157 / 43

Always Beautiful by DROPS Design

Strikket DROPS hals, hue og vanter i 2 tråde ”Alpaca” med retstrik.

DROPS Design: Model nr z-686
Garngruppe A + A eller C
----------------------------------------------------------
150-200-200 g f.nr 517, mellemgrå
150-200-200 g f.nr 501, lys grå

DROPS PINDE nr 3,5 – eller det p.nr du skal bruge for at få 20 m x 41 p retstrik med 2 tråde på 10 x 10 cm.
DROPS SKALKNAP, nr 526: 5 stk i alle str.

HUE:
Størrelse: S/M – M/L – L/XL
Passer hovedmål: 54/56 – 56/58 – 58/60 cm.
Materialer:
DROPS ALPACA fra Garnstudio
50-100-100 g f.nr 517, mellemgrå
50-100-100 g f.nr 501, lys grå

DROPS RUNDP (60 cm) nr 4 – eller det p.nr du skal bruge for at få 19 m x 38 p retstrik med 2 tråde på 10 x 10 cm.
DROPS SKALKNAP, nr 525: 2 stk i alle str.

50-100-100 g f.nr 517, mellemgrå
50-100-100 g f.nr 501, lys grå

DROPS PINDE OG STRØMPEP nr 4 – eller det p.nr du skal bruge for at få 19 m x 38 p retstrik med 2 tråde på 10 x 10 cm.
DROPS SKALKNAP, nr 525: 4 stk i alle str.
----------------------------------------------------------

RETSTRIK (rundt på strømpep):
1 omg ret og 1 omg vrang.

STRIKKETIPS:
For hver gang man vender midt i arb tages første m løst af p som om den skulle strikkes ret, tråden strammes og der strikkes tilbage, dette gøres for at undgå hul i vendingerne.

UDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 m ud ved at slå om. På næste p strikkes omslaget drejet r (dvs der strikkes i bagerste del af m i stedet for forreste del), så der ikke bliver hul.
-------------------------------------------------------

HALS:
Arb strikkes sidelæns. Slå 64-72-80 m op på p 3,5 med 1 tråd mellemgrå + 1 tråd lys grå (= 2 tråde). Strik RETSTRIK – se forkl over – i 4 cm (= kant). Fortsæt med retstrik Samtidig med at der strikkes forkortede p således, med start fra retsiden: * Strik 8 m, vend – læs STRIKKETIPS – og strik tilbage, strik 38-46-56 m, vend og strik tilbage, strik 48-56-64 m, vend og strik tilbage, strik 2 p over alle m *, gentag fra *-*. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når arb måler ca 43-45-47 cm øverst i halsen (dvs den korteste del af arb) – afslut efter 1 hel rapport med forkortede p – strikkes der retstrik over alle m i 4 cm (= kant). Arb måler ca 47-49-51 cm øverst og ca 125-131-137 cm målt langs kanten nederst indenfor 4 cm (= bølgekant).

MONTERING:
Læg højre kant over venstre og sy 5 pynteknapper i. Sy igennem begge lag (start 2 cm fra halskanten, med ca 6½-7½-8½ cm mellem hver knap).
----------------------------------------------------------

HUE:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp. Slå 104-106-110 m op på rundp 4 med 1 tråd mellemgrå + 1 tråd lys grå (= 2 tråde). Strik 1 p vrang fra vrangen og 1 p ret fra retsiden. Fortsæt i RETSTRIK – se forkl over. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arb måler 4 cm lukkes der 10 m af i beg af p fra retsiden (overlap) = 94-96-100 m. Strik videre over 63-64-67 m, klip tråden og vend arb. Dette er nu starten af p (= midt bagpå). Fortsæt med retstrik frem og tilbage over alle m herfra, dvs at der strikkes over de m som var starten af p tidligere = 94-96-100 m. Når arb måler 12 cm tages der 8 m ind jævnt fordelt = 86-88-92 m. Gentag indtagningen når arb måler 16 cm = 78-80-84 m. Når arb måler 18 cm tages der 10 m ind jævnt fordelt på hver 2.cm totalt 4 gange = 38-40-44 m. Når arb måler 25 cm strikkes alle m sammen 2 og 2 = 19-20-22 m. På næste p strikkes alle m sammen 2 og 2 en gang til = 10-10-11 m tilbage på p. Træk tråden gennem de resterende m, og hæft godt.

MONTERING:
Sy huen sammen midt bagpå i yderste led af yderste m. Læg overlappen over luen, og sy i 2 pynteknapper gennem begge lag yderst i kanten.
----------------------------------------------------------

VANTER:
Arb stikkes frem og tilbage. Slå 45-47-49 m op på p 4 med 1 tråd mellemgrå + 1 tråd lys grå (= 2 tråde). Strik RETSTRIK – se forkl over. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arb måler 4 cm lukkes der 10 m af i beg af p fra vrangen (= overlap) = 35-37-39 m. Når arb måler 8½-9½-10 cm – sørg for at næste p strikkes fra retsiden, sættes 1 mærke i den 18.-19.-20.m. Nu tages der ud til tommelfinger-kile således: Tag 1 m ud på hver side af m med mærke i – læs UDTAGNINGSTIPS. Gentag udtagningen på ydersiden af de nye m på hver 4.p totalt 5-6-7 gange = 45-49-53 m. Når arb måler 15½-16½-18 cm sættes de 11-13-15 tommelf-m på 1 tråd. På næste p slåes der 1 ny m op bag tommelf-m = 35-37-39 m tilbage på p. Strik til arb måler 23-24-26 cm. På næste p fra retsiden tages der ind således: Tag 3 m ind jævnt fordelt = 32-34-36 m. Strik 3 p ret. På næste p tages 4 m ind jævnt fordelt = 28-30-32 m. Gentag med 4 m på hver 2.p 4 gange til = 12-14-16 m. Strik 1 p ret. På næste p strikkes alle m r sm 2 og 2 = 6-7-8 m. Klip tråden. Træk tråden gennem de resterende m, og hæft godt.

TOMMELFINGER:
Sæt de 11-13-15 m over tommelf-kilen på strømpep 4 og saml i tillæg 2 m op i kanten på bagsiden af tommelf-m = 13-15-17 m. Strik RETSTRIK rundt på strømpep – se forkl over. Når tommelf måler 5-5½-6 cm strikkes alle m sm 2 og 2 = 7-8-9 m. På næste omg strikkes alle m sm 2 og 2 en gang til = 4-4-5 m. Klip tråden. Træk tråden gennem de resterende m, og hæft godt.

MONTERING:
Sy vanten sammen i siden ned til overlappen – sy i yderste led af yderste m så sømmen bliver flad. Sy 2 pynteknapper i yderst på overlappen gennem begge lag.

VENSTRE VANTE:
Strik som højre vante, men modsat. Dvs der lukkes 10 m af til overlap i starten af p fra retsiden.

Diagram

Petra Mädler 22.01.2019 - 18:16:

Wieviel Wolle benötige ich für den Kragenschal in Größe L/XL?

DROPS Design 23.01.2019 kl. 08:53:

Liebe Frau Mädler, die Garnangaben finden Sie unter dem Kopfsprung, dh 200 g DROPS Alpaca /50 g das Knaüel Alpaca = 4 Knäuel in jede Farbe (= 8 Knäuel insgesamt). Viel Spaß beim stricken!

Petra 03.01.2019 - 09:10:

Liebes Dropsteam, natürlich, das verstehe ich und habe auch für die Mütze noch vorhandenes Garn von Ihnen genutzt:-) Ich werde Ihnen weiterhin treu bleiben! Viele Grüße ins Neue Jahr!

Petra 01.01.2019 - 19:59:

Hallo, kann man die Mütze auch in glatt rechts stricken wie bei einer Beanie? Mit Baby Alpaca 100%? Danke im Voraus!

DROPS Design 02.01.2019 kl. 11:44:

Liebe Petra, nach dem Rand mit Krausrippe können Sie glatt rechts stricken, die Abnahmen entstehen in cm von der gesamte Höhe und werden so einfach zu folgen. Wir bitten um Verständnis, dass wir nicht Produkte unserer Konkurrenz empfehlen können und dass der Kauf des Materials uns hilft, weiterhin kostenlose Anleitungen zur Verfügung stellen zu können. Wir können Ihnen dann nur empfehlen, DROPS Alpaca oder eine Alternative (siehe unser Garnumrechner) zu benutzen. Viel Spaß beim stricken!

Cécile Hubert 26.11.2017 - 19:37:

Bonjour, je ne comprends pas les explications pour la fin du tricot du tour du coup: "A environ 47 cm de hauteur total en haut et environ 125 cm le long du bas du bord ... ?"les explications s'arrêtent là, je ne sais pas quoi faire à partir de la, le tricot est petit pour ressembler à la photo et au dessin patron. Merci de m'apporter votre aide :))) Belle journée. Cécile Rose

DROPS Design 27.11.2017 kl. 10:40:

Bonjour Mme Hubert, cette phrase a été réécrite, il fallait lire: "L'ouvrage mesure environ 47-49-51 cm de hauteur totale en haut (petit côté) et environ 125-131-137 cm le long du bas (long côté), en mesurant à 4 cm du bord (bord ondulé)." Correction faite, merci. Bon tricot!

Monica Rask 02.09.2016 - 21:49:

När jag vänder efter 64 m mitt bak, så är ju halva mössan rätstickad och halva avigstickad.

DROPS Design 05.09.2016 kl. 12:36:

Hej Monika. Nej, du strikker jo riller ikke glat

Aga 04.12.2014 - 10:40:

Beautiful pattern but I do not understand cap .. :( Exactly this passage: Work 63-64-67 sts, cut the yarn and turn piece. This is now beg of row (= mid back). Then work in garter st back and forth over all sts from here, ie work over previous beg of row = 94-96-100 sts. How do I do this? I cut the thread and turn cap but then I got a hole in the middle! Can I after closing those 10 stitches make cap in the round on circular needle? As it is in the pattern 'Bliss'

Dea 09.07.2014 - 16:35:

BEllo!

Natiel 07.07.2014 - 12:59:

C'est vraiment très féminin.j'attends avec impatience les explications.

Pascale 26.06.2014 - 13:30:

Très bel effet sport et classe

Anette Marker 25.06.2014 - 19:25:

Så flot. Den bliver populær. Wauw!

Kommentere opskrift DROPS 157-43