DROPS / 156 / 6

Miss Moneypenny by DROPS Design

DROPS nederdel i ”Merino Extra Fine” med spiralmønster, hæklet ovenfra og ned. Str S - XXXL.

DROPS Design: Model nr me-072
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
400-450-500-550-600-650 gr f.nr 28, nordsøen

DROPS HÆKLENÅL nr 4 – eller den hæklenål du skal bruge for at få 18 fm x 18 rækker på 10 x 10 cm.
DROPS PERLEMORKNAP, NR 521: 5 stk i alle str.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 167.6kr. Læs mere.
HÆKLEINFO:
På beg af hver række med fm erstattes første fm med 1 lm. Omg afsluttes med 1 km i første lm i beg af omg.

UDTAGNINGSTIPS: Der tages ud ved at hækle 2 fm i 1 fm. OBS: Der tages ud skiftevis før og efter mærkerne.

SPIRALMØNSTER:
* 1 fm i bagerste maskeled af hver af de næste 7 m, 1 st i forreste maskeled af m fra 2 rækker under næste m *, gentag fra *-* omg rundt. Mønsteret går over 8 m og maskeantallet er delbart med 8 + 1. Der hækles videre rundt uden at afslutte omg, på denne måde vil mønsteret automatisk forskyde sig 1 m på hver omg og lave et spiralmønster.
----------------------------------------------------------

NEDERDEL:
Arb hækles ovenfra og ned. Først frem og tilbage, før det sættes sammen og hækles rundt.
Hækl 136-151-168-194-215-236 løse lm med Merino Extra Fine på nål 4. Første række (= retsiden) hækles således: 1 fm i 2.lm fra nålen, 1 fm i hver af de næste 1-2-5-3-3-3 lm, * spring over 1 lm, 1 fm i hver af de 6 næste lm *, gentag fra *-* rækken ud = 116-129-144-166-184-202 fm. Læs HÆKLEINFO! Nu hækles der 6 rækker med 1 fm i hver fm. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN! Sæt 6 mærker i arb således: 1.mærke sættes efter 11-12-12-16-15-19 m, derefter skal der være 19-21-24-27-30-33 m mellem hvert mærke, der vil da være 10-12-12-15-15-18 m efter sidste mærke i slutningen af rækken. På næste række tages der 1 fm ud før alle mærker – SE UDTAGNINGSTIPS! Gentag udtagningen på hver 2.række 7 gange til = 164-177-192-214-232-250 fm. På næste række fra retsiden hækles rækken ud før arb sættes sammen med 1 km i 1.fm fra starten af rækken. Arb måler nu 14 cm og der hækles videre rundt. På næste omg tages der 5-8-9-3-9-7 fm ud jævnt fordelt = 169-185-201-217-241-257 fm. Nu hækles der SPIRALMØNSTER - se forkl over. Hækl til arb måler totalt 48-50-52-54-56-58 cm. Klip og hæft tråden.

KNAPHULS-STROP: Langs venstre side af åbningen øverst hækles der knaphuls-strop således (start nederst) fra vrangen: 1 fm i hver af de 2 første m, 3 lm, spring over 1 cm, * hækl fm i 2 cm, 3 lm, spring over 1 cm *, gentag fra *-* 4 gange til, afslut med 2 fm øverst, vend og hækl tilbage således: 1 fm i hver fm og 3 fm i hver lm-bue.

TILLÆG TIL KNAPPER: Langs den anden side af åbningen (dvs højre side) hækles der 5 rækker med fm frem og tilbage, klip tråden. Sy knapperne på tillægget.

Diagram

Mary 25.01.2019 - 13:01:

Hi. After the second round do you connect the two ends together? If not, where do you put the slip stitch mentioned in the crochet info? Also, when you put the markers, do you move them to the new round after the increases?

DROPS Design 25.01.2019 kl. 14:10:

Dear Mary, the skirt is worked top down back and forth until piece measures 14 cm, then on next row from RS finish this row with 1 sl st in the ch from beg of row, you will now work in the round, turn piece, start next round with 1 ch, work all round and finish with 1 sl st in 1st ch from beg of round, continue like this working alternately from RS and from WS until you start spiral pattern. At the beg of spiral pattern, work 1 ch at the beg of round, finish round with 1 sl st in the 1 ch from beg of round and continue from RS. Happy crocheting!

Mary 25.01.2019 - 12:59:

Hi. After the second round do you connect the two ends together? If not, where do you put the slip stitch mentioned in the crochet info? Also, when you put the markers, do you move them to the new round after the increases?

StefanieSenger 12.10.2018 - 22:57:

Hallo, ich habe eine Frage bezgl. der Zunahme. In der Anleitung unten wird geschrieben, dass man in jeder zweiten Reihe eine Masche zunehmen soll. Im Zunahmetipp jedoch wird geschrieben, dass man in der Hin-Runde eine Masche zunehmen soll und in der Rück-Runde wieder eine Masche zunehmen soll, nur hinter der Markierung. Wird jetzt jede Reihe eine zugenommen oder jede zweite?

DROPS Design 15.10.2018 kl. 08:11:

Liebe Frau Senger, die Zunhamen sollen Sie bei der 1. Zunahmerunde vor allen Markierern häkeln, und bei der 2. Zunahmenrunde nach allen Markierern häkeln, dh die Zunhamen entstehen in jeder 2. Runde und abwechlsungsweise vor und nach jeder Markierung. Viel Spaß beim häkeln!

Coldwind 24.08.2018 - 08:31:

Habe diesen rock mit 96 luftmaschen angeschlagen für kindergrösse 134. Passt.

Femke 10.10.2017 - 22:32:

In de omschrijving staat dat dit patroon gemaakt moet worden met Drops Merino Extra Fine. De steekverhouding is 18st x 18 toeren. Ik heb deze wol in de hoeveelheid gekocht die jullie adviseren. Alleen staat er op de bol steekverhouding 21st x 28 toeren! Dit verwachte ik niet aangezien ik de door jullie geadviseerde wol bij het patroon koop. Jammer, nu veel reken- en denkwerk hoe ik dit mooi in het patroon kan verwerken. Nog advies waar ik de extra toeren in de band het beste kan verwerken?

DROPS Design 11.10.2017 kl. 21:48:

Hallo Femke, De stekenverhouding die op de wikkel van de bol staat gaat over de stekenverhouding bij breien in tricotsteek. Deze rok wordt gehaakt, waardoor de stekenverhouding anders is. Je kunt gewoon een proeflapje maken met de juiste haaknaald en door vasten te haken zoals aangegeven in het patroon en evt. de haaknaald aanpassen zodat het proeflapje overeen komt.

Anita 21.08.2017 - 08:26:

Ich brauche Hilfe. Also ich habe die angegebenen LM (136) angeschlagen und ich hatte wie beschrieben eine FM in die 2. LM gemacht. Ab da habe ich das Problem, wie ist es konkret gemeint je 1 Fm in 1-2-5-3-3-3 usw. So wie ich es verstanden habe, komme ich am Ende der 1.Reihe nicht auf die 116 FM sondern auf 71 FM. (bin ein Anfänger)

DROPS Design 29.08.2017 kl. 09:37:

Liebe Anita, bei der 1. Reihe in 1. Größe häkeln Sie so: 1 feste M (fM) in die 2. Lm ab der Nadel, je 1 fM in die nächste 1 Lm, *1 Lm überspringen, je 1 fM in die 6 nächsten Lm*, von *-* bis R-Ende wdh = 116 fm. Viel Spaß beim häkeln!

Benedek-Kováts Emese 20.07.2017 - 19:03:

A magyar fordításban elírták a szaporítást. Nem 5 cm-ként hanem soronként írják az angol és amerikai változatban is, az nincs annyi. egyébként nagyon jó minta, színátmenetes fonalból is jól mutat.

DROPS Design 23.07.2017 kl. 22:03:

Kedves Emese! Köszönjük, hogy felhívta a figyelmünket a hibára, ami így már javításra is került.

Kittymeeks 19.11.2016 - 18:25:

"On next row inc 1 sc before all markers – READ INCREASE TIP! Repeat inc every other row 7 more times" So do I repeat the inc on every other row, not all rows, and end up with 14 rows? Or repeat on every other of the 7 rows (and end up with 7 rows?)? The wording of this has confused me. Thanks!

DROPS Design 21.11.2016 kl. 09:38:

Dear Kittymeeks, you will inc every other row a total of 8 times, ending with a total of 16 rows: *work 1 inc row, work 1 row without inc*, repeat from *-* a total of 8 times. Happy crocheting!

Uschi Van Der Mars 11.10.2016 - 18:35:

Hallo, ich habe den Rock für meine Tochter gehäkelt. Er ist sehr schön geworden. Meine Enkelin von 5 Jahren möchte jetzt genau so einen . Gibt es vielleicht Maschenzahlen für eine Kindergröße (ca. 116/122) für das Modell? Mit freundlichem Gruß Uschi

DROPS Design 12.10.2016 kl. 09:19:

Liebe Frau Van Der Mars, dieses Modell gibt es nicht für Kinder, mit der Hilfe einer anderen Anleitung (z.B. gestrickter Rock für die Maße) in diese Grösse können Sie selbst kalkulieren - Weitere Hilfe bekommen Sie auch von Ihren DROPS Laden.

Anna 23.04.2016 - 09:36:

Goedemorgen, Ik draag kleding maat 44/46 en vraag me af of dit overeenkomt met maat XL of XXL.

DROPS Design 25.04.2016 kl. 14:06:

Hoi Anna. Bekijk de maattekening onderaan en lees hier meer over "termen en maten"

Kommentere opskrift DROPS 156-6