DROPS / 153 / 28

La Mer by DROPS Design

Hæklet DROPS sjal i ”BabyAlpaca Silk ” med vifter.

DROPS Design: Model nr bs-066
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
Mål: Bredde: 40 cm. Længde: 140 cm
Mål efter formning: Bredde: 37 cm. Længde: 170 cm.
Materialer:
DROPS BABYALPACA SILK fra Garnstudio
300 g f.nr 8112, isblå

DROPS HÆKLENÅL nr 4 – eller den nål du skal bruge for at få 2 rapporter af mønster A.2 på ca 8 cm i bredden.
----------------------------------------------------------

DROPS BabyAlpaca Silk uni colour DROPS BabyAlpaca Silk uni colour 30.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 185.7kr. Læs mere.
MØNSTER:
Se diag A.1, A.2 og A.3.

LOOP
Loop efter række med dbl-st: * 1 fm, 3 lm, 1 fm * mellem 2 st.
Loop efter række med lm-buer: * 1 fm, 3 lm, 1 fm * om lm-bue.
----------------------------------------------------------

SJAL:
For at mønsteret på sjalet skal vende samme vej når det bruges, hækles der først fra midten og ud mod den ene side. Derefter hækles 2.del i den anden side af luftmaskerne fra midten og ud mod den anden side.

Hækl 115 lm (inkl 4 lm til at vende med) på nål 4 med BabyAlpaca Silk. Der hækles efter diag A.1 – A.3, dvs der hækles således:
1.RÆKKE: Hækl 1 fm i 7. lm fra nålen, * 5 lm, spring over 6 lm, 1 fm i næst lm, 5 lm, spring over 3 lm, 1 fm i næste lm *, gentag fra *-* 8 gange til, 5 lm, spring over 6 lm, 1 fm i næste lm, 2 lm, spring over 1 lm, 1 dbl-st i sidste lm = 21 lm-buer, vend arb.
2.RÆKKE: 1 lm, 1 fm i dbl-st, spring over 1 lm-bue, 7 dbl-st om næste lm-bue, * 1 fm om næste lm-bue, 7 dbl-st om næste lm-bue *, gentag fra *-* 8 gange til, 1 fm om sidste lm-bue = 10 st-grupper, vend arb.
3.RÆKKE: 7 lm, spring over 1 lm-bue + 2 dbl-st * 1 LOOP – se forkl over, 5 lm, spring over 3 dbl-st, 1 loop, 5 lm, spring over 1 lm-bue + 2 dbl-st *, gentag fra *-* 8 gange til, spring over 1 lm-bue + 2 dbl-st, 1 loop, 5 lm, spring over 3 dbl-st, 1 loop, 2 lm, 1 dbl-st i sidste fm = 21 lm-buer, vend arb.
4.RÆKKE: 1 lm, 1 fm i første dbl-st, 5 lm, spring over 1 lm-bue, 1 loop om næste lm-bue, 5 lm, * 1 loop om næste lm-bue, 5 lm, 1 loop om næste lm-bue, 5 lm *, gentag fra *-* 8 gange til, 1 fm om sidste lm-bue = 20 lm-buer, vend arb.
5.RÆKKE: 6 lm, 1 fm om første lm-bue, * 5 lm, 1 fm om næste lm-bue, 5 lm, 1 fm om næste lm-bue *, gentag fra *-* 8 gange til, 5 lm, 1 fm om næste lm-bue, 2 lm, 1 dbl-st om sidste fm = 21 lm-buer, vend arb.
6.RÆKKE: 4 lm, 3 dbl-st om første lm-bue, 1 fm om næste lm-bue, * 7 dbl-st om næste lm-bue, 1 fm om næste lm-bue *, gentag fra *-* 8 gange til, 4 dbl-st om sidste lm-bue = 11 dbl-st-grupper, vend arb.
7.RÆKKE: 4 lm, spring over 2 dbl-st, 1 loop, * 5 lm, spring over 2 dbl-st + 1 fm + 2 dbl-st, 1 loop, 5 lm, spring over 3 dbl-st, 1 loop *, gentag fra *-* 8 gange til, 5 lm, spring over 2 dbl-st + 1 fm + 2 dbl-st, 1 loop, 2 lm, 1 fm om næste lm = 21 lm-buer, vend arb.
8.RÆKKE: 4 lm, 1 loop om første lm-bue, 5 lm, 1 loop om næste lm-bue, 5 lm, * 1 loop om næste lm-bue, 5 lm, 1 loop om næste lm-bue, 5 lm *, gentag fra *-* 8 gange til, 1 loop om sidste lm-bue = 20 lm-buer, vend arb.
9.RÆKKE: 4 lm, 1 fm om første lm-bue, * 5 lm, 1 fm om næste lm-bue, 5 lm, 1 fm om næste lm-bue *, gentag fra *-* 8 gange til, 5 lm, 1 fm om næste lm-bue, 2 lm, 1 dbl-st om næste lm, vend arb.
Gentag række 2 – 9 til arb måler ca 70 cm – afpas efter 3. eller 7.række. Klip og hæft tråden.
Hækl den anden del af sjalet som første del, men hækl første række i lm-rækken (= 111 lm) på første del, start med 1 km + 4 lm i 1.lm.

FORMNING:
Læg arb i lunkent vand til det er gennemvådt. Pres forsigtig vandet ud – det må ikke vrides. Derefter rulles arb i et håndklæde og klemmes for at fjerne endnu mere vand - arb vil nu bare være lidt fugtig. Læg arb på gulvtæppe eller madras – træk det forsigtig ud i de mål som står øverst i opskriften. Lad det tørre. Gentag processen hver gang tøjet vaskes.

= 1 fm om bue
= 1 fm i m
= 1 loop: 1 fm, 3 lm, 1 fm
= 1. lm-rad (= 111 lm)

Bianca Van Room 02.09.2017 - 16:11:

Hoe maak je het middenstuk? Ik heb het 1e stuk gehaakt en is nu 70 cm. Nu wil ik aan het 2e stuk beginnnen maar er staat begin vanuit het midden..... en nu kan ik nergens vinden hoe je het middenstuk maakt.

DROPS Design 04.09.2017 kl. 16:42:

Hoi Bianca, De sjaal bestaat uit 2 delen en er is geen middenstuk. Voor deel 2 haak je vanaf de opzet van deel 1 en dan dus naar de andere kant toe.

Velia 04.03.2015 - 00:08:

Just want to thank you for your generosity of the free patterns offer.Could not find the video button you mention next to the photo. Do you have a suggestion as to US yarns vs yours, here in the US? Many thanks

DROPS Design 04.03.2015 kl. 09:32:

Dear Velia, you will find relevant videos to the techniques used in that pattern under tab "videos" at the right side of the picture. You can find our yarn in your country by our DROPS Superstore in the USA. Happy crocheting!

Ulla 06.09.2014 - 14:13:

Materials: to the right of the photo!

Vivian Ramsey 06.09.2014 - 13:53:

I can't see the yarn amounts in this pattern, nor others. Where is that information shown?

DROPS Design 08.09.2014 kl. 08:54:

Dear Mrs Ramsey, you will find total weight of requested yarn on the right side of the picture, ie 300 g DROPS Baby Alpaca Silk / 50 g a ball Baby Alpaca Silk= 6 balls. Happy crocheting!

Inken 30.12.2013 - 09:09:

Traumhaft!

Nacira 11.12.2013 - 11:21:

Trés délicat, à faire.

Kommentere opskrift DROPS 153-28