DROPS / 153 / 10

Nevertheless by DROPS Design

Hæklet DROPS jakke i ”Paris”. Str S - XXXL

DROPS Design: Model nr w-524
Garngruppe C eller A + A
-----------------------------------------------------------
Størrelse: S/M - L - XL - XXL - XXXL
Materialer:
DROPS PARIS fra Garnstudio
400-450-450-500-550 g f.nr 32, lys blålilla

DROPS HÆKLENÅL nr 5 – eller den nål du skal bruge for at få 14 dbl-st x 5,5 rækker på 10 x 10 cm.
DROPS KANTET SØLVKNAP, NR 534: 5 stk i alle str.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 71.6kr. Læs mere.

Første fm på hver række med fm erstattes med 1 lm.
Første dbl-st på hver række med dbl-st erstattes med 4 lm.

UDTAGNINGSTIPS: Tag ud ved at hækle 2 fm i 1 fm.
----------------------------------------------------------

JAKKE:
Jakken hækles ovenfra og ned, frem og tilbage fra midt foran.

BÆRESTK:
Hækl 156-166-177-188-198 løse lm (inkl 1 lm til at vende med) på nål 5 med Paris. 1.række hækles således: Hækl 1 fm i 2.lm fra nålen, * 1 fm i hver af de 3 næste lm, spring over 1 lm *, gentag fra *-* og afslut med 1 fm i hver af de 2-4-3-2-4 sidste lm = 117-125-133-141-149 fm (= den første række i diag) – læs HÆKLEINFO. Videre hækles der således: A.4 (= forkant), A.1, A.2 over de næste 96-104-112-120-128 fm (= 24-26-28-30-32 gange i bredden), afslut med A.3 og A.4 (= forkant). Hækl diag A.z 1 gang i højden SAMTIDIG på de 2 sidste rækker tages der 24-28-32-36-40 m ud jævnt fordelt på hver række (= 48-56-64-72-80 nye m totalt) – læs UDTAGNINGSTIPS over. OBS: Der tages ikke ud over A.4 = 165-181-197-213-229 m. Derefter hækles A.z 1 gang i højden (A.2 hækles nu 36-40-44-48-52 gange i bredden) SAMTIDIG på de 2 sidste rækker tages der 22-26-30-34-38 m ud jævnt fordelt på hver række (= 44-52-60-68-76 m taget ud totalt). OBS: Der tages ikke ud over A.4 = 209-233-257-281-305 m.

RYG- OG FORSTYKKE:
HERFRA MÅLES ARB VIDERE. Videre hækles der således:
A.4, A.1, A.2 over de næste 24-28-32-36-40 fm (= 6-7-8-9-10 gange i bredden) (forstk), 8 lm (under ærmet), spring over 40-44-48-52-56 fm fra forrige række (ærmegab, m skal bruges senere til ærme), A.2 over de næste 60-68-76-84-92 fm (rygstk), 8 lm (under ærmet), spring over 40-44-48-52-56 fm fra forrige række (ærmegab, m skal bruges senere til ærme), A.2 over de næste 24-28-32-36-40 fm (forstk) og afslut med A.3 og A.4.
Videre hækles der således: Hækl A.4, A.1, A.2 over de næste 24-28-32-36-40 fm (= 6-7-8-9-10 gange i bredden) (forstk), spring over de 8 lm (under ærmet), A.2 over de næste 60-68-76-84-92 fm (rygstk), spring over de 8 lm (under ærmet), A.2 over de næste 24-28-32-36-40 fm (forstk) og afslut med A.3 og A.4. Fortsæt A.z til arb måler ca 28-28-35-35-35 cm, afslut efter en hel rapport af A.z. Klip og hæft tråden. Arb måler nu 46-48-56-58-59 cm fra skulderen.

ÆRME:
Arb hækles rundt. HERFRA MÅLES ARB VIDERE. Ærmet hækles ovenfra og ned. Start med at hækle midt under ærmet således: Hækl 2 fm i den første lm (af de 8 lm), 1 fm i hver af de 7 næste lm og 1 fm i hver af de 40-44-48-52-56 fm fra bærestk = 49-53-57-61-65 fm. Nu hækles der således: 4 lm, A.1, A.2 over de næste 40-44-48-52-56 m (= 10-11-12-13-14 gange i bredden), afslut med A.3 og 1 km i den fjerde lm. Fortsæt således til arb måler ca 14-14-21-21-21 cm, afslut efter en hel rapport af A.z. Klip og hæft tråden.

MONTERING:
Hækl en fm-kant rundt i halsen for at få en pæn afslutning således: Hækl * 1 fm i hver af de 3 næste lm, spring over 1 lm *, gentag fra *-* og afslut med 1 fm i hver af de 4-6-5-4-6 sidste lm = 118-126-134-142-150 fm.
Sy knapperne i med ca 7 cm imellem på venstre forkant.

= 5 dbl-st om lm-buen
= fm om lm-buen
= rækken er forklaret i opskriften

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 153-10) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (117)

Carys 19.08.2020 - 11:36:

I have finished the yoke and have started on the body but the underarm looks wrong to me. Where you add an 8 chain to the first row of "V"s (double treble, 1-chain double treble) for the under arm of the sleeve, is this meant to leave a hole under the arm? Also I have looked at the instructions for the sleeve and there is no mention of working up the side of the V. If you could post a picture of the underarm of a completed garment that would be very helpful.

DROPS Design 19.08.2020 kl. 15:23:

Dear Mrs Carys, the 8 chain stitches are "replacing" the sleeve stitches, ie you skip the stitches for the sleeve and crochet 8 chain stitches over these skipped stitches. On next row, you then skip the 8 chain stitches and work .A2 (starting with A.1, ending with A.3 and with A.4 on each side). Happy crocheting!

Tiziana Grumi 10.04.2020 - 17:54:

Buongiorno, sono allo sprone, ultimo giro. I 22 aumenti come li distribuisco? Premetto che di A2 anziché 36 io ne ho 39... Ho sbagliato qualcosa, ma non so che cosa...

DROPS Design 14.04.2020 kl. 09:55:

Buongiorno Tiziana. Provi a contare il numero di maglie sulla riga, con esclusione delle maglie dei bordi dei davanti. Divide poi questo numero per 22 (numero di aumenti da fare). Ottiene così ogni quante maglie fare un aumento. Buon lavoro!

Milaine 02.02.2020 - 02:39:

Trop beau ce modèle. Comment faire pour avoir les explications en français. Merci

DROPS Design 03.02.2020 kl. 10:40:

Bonjour Milaine, cliquez simplement sur le menu déroulant sous la photo et sélectionnez "français". Bon crochet!

Natascha 12.06.2019 - 10:11:

Liebes Drops-Team, warum muss ich so viele LM häkeln und dann in der 1 R immer nur 3 Häkeln und eine LM überspringen? Dadurch wird der Rand etwas wellig. Ist das gewollt? Ich finde, dass das nicht sehr schön aussieht. Danke und LG, Natascha

DROPS Design 12.06.2019 kl. 10:43:

Liebe Natascha, Man überspringt in der ersten R in regelmäßigen Abständen 1 Lm, damit der Rand nicht zu stramm und eng wird und elastisch bleibt - in der Regel häkelt man die Lm etwas fester als später die M, um das auszugleichen, schlägt man mehr Lm an. Wenn Ihnen das mit den Löchern gar nicht gefällt und Sie sehr lockere Lm anschlagen, können Sie auch nur die Anzahl der Lm anschlagen, die Sie in der 2. R für die fM brauchen (wobei dabei zu beachten ist, dass das 1. fM aus 1 Lm besteht). siehe auch hier. Viel Spaß beim häkeln!

Andrea 20.05.2019 - 17:27:

Da die Doppelstäbchen sehr groß sind , 1,5 bis 2 cm Frage ich mich wie man bei 9 Reihen auf 10cm kommt. Eine kleinere Nadel geht nicht sonst klappt es in der Breite nicht. Da wären es dann 16 bis 18 Stäbchen. Wie kommt ihr mit diesem Garn auf 10 x 10cm? Das kann ich drehen und wenden wie ich will, das funktioniert nicht. Und mit einer 3,5 Nadel sieht es nicht schön aus, und ist sehr fest. Dann brauch ich keine Anleitung in Stärke 5.

DROPS Design 22.05.2019 kl. 10:45:

Liebe Andrea, Sie sind ja recht, nach Überprüfung sollte die Maschenprobe 5,5 Reihe = 10 cm sein - eine Korrektur erfolgt gleich. Vielen Dank. Viel Spaß beim häklen!

Andrea Fleckenstein 18.05.2019 - 15:50:

Ich hätte gerne gewußt, wie man mit Nadelstärke 5 oder 4,5 bei diesem Garn bei 14 D-stäbchen und 9 Reihen auf 10x10cm Maschenprobe kommt?

DROPS Design 20.05.2019 kl. 10:22:

Liebe Frau Fleckenstein, Die Angabe der Nadelstärke ist nur eine Orientierungshilfe. Wenn für 10 cm mehr Maschen als in der Maschenprobe angegeben benötigt werden, zu einer dickeren Nadelstärke wechseln. Wenn für 10 cm weniger Maschen als in der Maschenprobe angegeben benötigt werden, zu einer dünneren Nadelstärke wechseln. Viel Spaß beim häkeln!

Susanne Paulus 22.04.2019 - 22:45:

Bin beim Rumphteil,hab mit maschenmarkierer eingeteilt Muss ich jetzt das Vorderteil zuerst häkeln,dann den Rücken getrennt?

DROPS Design 23.04.2019 kl. 14:49:

Liebe Frau Paulus, bei der 1. Reihe unter RUMPFTEIL häkeln Sie wie beschrieben von einem Vorderteil durch Rücktenteil bis zum 2. Vorderteil (+ 8 Lm unter den beiden Ärmeln), dann häkeln Sie den Rumpfteil in einem Teil bis zur Ende. Viel Spaß beim häkeln!

Susanne Glans 13.12.2018 - 14:08:

Wie viele cm breit ist der hals in der Grösse L. Ich habe leider schon ca 130cm ??

DROPS Design 13.12.2018 kl. 14:42:

Liebe Frau Glans, nach der 1. fM Reihe haben Sie 133 fM in der Grösse L, die Maschenprobe ist 14 M = 10 cm in der Breite, die 133 fM sollen dann ca 95 cm messen. Stimmt Ihre Maschenprobe? Wenn für 10 cm weniger Maschen als in der Maschenprobe angegeben benötigt werden, zu einer dünneren Nadelstärke wechseln. Viel Spaß beim häkeln!

Susanne Glans 10.12.2018 - 17:08:

Guten Tag Im Raglan habe ich 177 M aufgen. Später steht dass man noch in den letzten beiden R 64M aufn muss. Meine Häkelarbeit misst schon jetzt ca 135 cm. Sollte es nicht 64M ABNEHMEN heissen?? Ist doch falsch immer zunehmen. Es musst doch enger werden für den Hals.

DROPS Design 11.12.2018 kl. 08:13:

Liebe Frau Glans, die Arbeit wird von oben nach unten gehäkelt - am Ende der Passe sollen Sie in der 3. Größe 257 M haben = die Breite für Rumpfteil + beide Ärmel, dann werden Rumpfteil und Ärmel separat gehäkelt. deshalb müssen Sie immer noch zunehmen. Viel Spaß beim häkeln!

Susanne Glans 08.12.2018 - 22:40:

Guten Tag Bitte können Sie mir erklären was genau gemeint ist hierbei; das Diagramm Az 1x in der Höhe häkeln und GLEICHZEITIG in den letzten beiden R gleichmässig verteilt pro R 32 M aufn??? Verstehe nicht wo ich genau aufnehmen muss.

DROPS Design 10.12.2018 kl. 09:23:

Liebe Frau Glans, Sie häkeln 1 x A.z in der Höhe = 5 Reihen - aber gleichzeitig, wenn Sie die 4. und die 5. Reihe häkeln, sollen Sie je 32 M auf beiden diesen Reihen gleichmäßig verteilt zunehmen = 133 M + 32 M (4. Reihe) + 32 M (5. Reihe) = 197 M. Wie man gleichmäßig verteilt zunimmt lesen Sie hier. Viel Spaß beim häkeln!

Kommentere opskrift DROPS 153-10