DROPS / 89 / 8

DROPS 89-8 by DROPS Design

Figurformad DROPS tröja med raglanärm i "Ice", halsduk i ”Vivaldi” och virkad blombrosch i ”Safran”

Garnåtgång: DROPS Ice från Garnstudio
450-500-550-600-650 gr nr 14, rosa

DROPS Rundst och Strumpst nr 9.

55% Bomull, 45% Akryl
Stickfasthet: St.nr är bara rekommenderad! 10 m x 14 v på st 9 och slätst = 10 x 10 cm.

Rätst (fram och tillbaka på st):
varv 1: Räta, varv 2: Räta.

Rätst (på rundst): 1:a v: Räta, 2:a v: Avigt.

Resår: * 1 rm, 1 am *, upprepa *-*.

Moss-st: 1:a v: * 1 rm, 1 am *, upprepa *-*. 2:a v: rm över am och am över rm.
Upprepa 2:a v.

Avmaskningstips (gäller raglanavm):
Alla avm görs på rätsidan!
Maska av så här i övergången mellan ärm, framst och bakst (starta 2 m före märktråden): 2 rm tills, (märktråd), lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över.

Sticktips: Om stickfastheten inte stämmer på höjden och det stickas för stramt blir raglanavm för kort och ärmhålet för litet. Justera detta genom att sticka 1 extra v utan avm med jämna mellanrum mellan avm.

Fram- och bakst stickas fram och tillbaka på st upp till sprunden, och sedan stickas det vidare runt på st.

Framst: Lägg löst upp 41-45-49-53-61 m på rundst 9 med Ice. Sticka 1 v avigt på avigsidan med 2 rm i varje sida (till sprund), sedan stickas det 2 v resår med 2 rätst m och 1 rm i varje sida (sett från rätsidan). Fortsätt i slätst med 2 rätst m i varje sida. När arb mäter 4 cm slutar sprunden.
Lägg arb åt sidan och sticka bakst.

Bakst: Lägg upp och sticka som framst.

Fram- och bakst: Sätt m från fram- och bakst på samma st = 82-90-98-106-122 m. Sätt 1 märktråd i varje sida. Nu fortsätts det i slätst samtidigt som det stickas 4 v med rätst (se förkl ovan) över 4 m i varje sida (det skall vara 4 v med rätst över sprunden). Samtidigt på 1:a v justeras antalet m till 80-88-96-104-120 m (minska dessa 2 m innanför de 4 rätst m i sidorna). Kontrollera stickfastheten! När arb mäter 15 cm ökas det 1 m på varje sida om märktrådarna i sidorna. Upprepa ökningen när arb mäter 25 cm = 88-96-104-112-128 m. När arb mäter 34-35-36-37-38 cm avm 6 m i varje sida för ärmhål (dvs 3 m på varje sida om märktrådarna) = 38-42-46-50-58 m kvar på fram- och bakst.
Lägg arb åt sidan och sticka ärmarna.

Ärm: Lägg löst upp 28-28-30-32-32 m på strumpst 9 med Ice. Sticka 1 v slätst, och sedan stickas det moss-st – se förkl ovan. Samtidigt på 1:a v minskas det 4 m jämnt fördelat = 24-24-26-28-28 m. När arb mäter 13 cm stickas det 1 v räta och 1 v avigt, sedan fortsätts det i slätst till färdigt mått. Samtidigt när arb mäter 16 cm ökas det 2 m mitt under ärmen på var 6:e-5:e-5:e-5:e-4:e cm totalt 6-7-7-7-8 ggr = 36-38-40-42-44 m. När arb mäter 49 cm avm 6 m mitt under ärmen = 30-32-34-36-38 m.
Lägg arb åt sidan och sticka 1 ärm till.

Axelparti: Sätt ärmarna på samma rundst som fram- och bakst där det är avm för ärmhål = 136-148-160-172-192 m. Sätt 1 märktråd i alla övergångarna mellan ärmarna, fram- och bakst (= 4 märktrådar).
Läs hela nästa avsnitt innan du fortsätter.

Raglanavm: Läs sticktips! Sticka 1-1-0-0-1 v innan raglanavm startar. Det avm på varje sida om alla märktrådarna (= 8 avm per v). Maska av på vart 4:e v - se avm.tips ovan: 3-3-3-3-2 ggr, sedan på vartannat v: 6-7-8-9-11 ggr.

Halsringning: Samtidigt när arb mäter 44-46-48-50-52 cm mitt fram sätts 8-10-10-12-12 m mitt fram på 1 tråd till hals. Fortsätt avm mot halsen i varje sida på vartannat v:
2 m 1 gång och 1 m 2 ggr.
Efter alla avm till raglan och hals är det 48-50-54-56-68 m på st.

Halskant: Sticka upp ca 20-22 m fram i halsen med Ice (inkl m på tråden). Sticka 1 v räta samtidigt som det minskas jämnt fördelat till 50-52-54-56-58 m. Sedan stickas det 1 v avigt och 2 v slätst innan det maskas av löst.

Montering: Sy ihop öppningarna under ärmarna.

HALSDUK:

Storlek: ca 17 x 75 cm
Garnåtgång: Vivaldi
50 gr nr 06, natur
DROPS St nr 8.
DROPS Virknål nr 5.

Stickfasthet: St.nr är bara rekommenderad! 17 m på st 8 och mönster = 10 cm i bredden

Hålmönster: 1:a v: * 2 rm tills, 1 omslag *, upprepa *-* tills det återstår 1 m och avsluta med 1 rm. Upprepa 1:a v till färdigt mått - obs - det stickas alltså mönster på alla v!

Halsduk: Lägg upp 29 m runt 2 st nr 8 med Vivaldi (detta för att uppläggningskanten ska bli elastisk). Drag ut den ena st och sticka hålmönster - se förkl ovan. När halsduken mäter ca 70 cm maskas det av löst.

Virkad kant: Virka med nål nr 5 och Vivaldi längs båda kortsidorna så här:
1:a v: 1 fm i första m, 3 lm, 2 st i samma m, * 1 lm, 3 st om nästa m-båge *, upprepa *-*, vänd arb.
2:a v: 4 lm, 20 st om första lm-bågen, 1 lm,
* 20 st om nästa lm-båge, 1 lm *, upprepa *-* och avsluta med 20 st i sista lm-bågen från föregående v.

Blombrosch: se mönster under modell nr 6-89. Klipp och fäst trådarna. Sy fast en säkerhetsnål på baksidan av blomman och fäst blomman på halsduken.

Diagram

Kommentér oppskrift DROPS 89-8