DROPS / 154 / 29

Fringe Effect by DROPS Design

Hæklede DROPS tøfler i ”Snow”. Str 35-44.

Tags: tøfler,
DROPS Design: Model nr ee-496
Garngruppe E
-----------------------------------------------------------
Størrelse: 35/37 – 38/40 – 42/44
Fodlængde: 22 - 25 - 27 cm
Materialer:
DROPS SNOW fra Garnstudio
100 g i alle str i f.nr 47, lysbeige
50-100-100 g i alle str i f.nr 51, støvrosa

DROPS HÆKLENÅL nr 6 – eller den nål du skal bruge for at få 12 fm på 10 cm i bredden.
----------------------------------------------------------

DROPS Snow uni colour DROPS Snow uni colour 14.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Snow mix DROPS Snow mix 16.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Snow print DROPS Snow print 18.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 44.85kr. Læs mere.

Instruktioner

HÆKLEINFO:
På beg af hver omg/række med fm, erstattes første fm med 1 lm. Omg afsluttes med 1 km i lm i beg af omg.

FARVESKIFT:
For at få pænest overgang ved farveskift hækles sidste km på omg med den nye farve således: Stik nålen ind i sidste lm fra beg af omg, hent den nye tråd, lav et omslag med den nye farve og træk den gennem m på nålen.
----------------------------------------------------------

SÅLEN:
Arb hækles rundt. Hækl 16-16-18 lm på nål 6 med lysbeige.
1.OMG: Hækl 1 lm (erstatter 1.fm), hækl 1 fm i det ene led i hver af de første 15-15-17 lm, hækl 2 fm i det ene led af den sidste lm, vrid derefter arb og hækl videre i de samme lm tilbage i det andet led af m, hækl 2 fm i samme lm (dvs den samme lm som der blev hæklet 2 fm i før arb blev vendt), hækl 1 fm i hver af de næste 14-14-16 lm, 2 fm i sidste lm, afslut med 1 km i første lm på omg = 36-36-40 fm (= 18-18-20 fm på hver side).
2.OMG: Hækl 1 lm – læs HÆKLEINFO, 2 fm i næste fm, 1 fm i hver af de næste 14-14-16 fm, 2 fm i næste fm, 1 fm i hver af de næste 2 fm, 2 fm i næste fm, 1 fm i hver af de næste 14-14-16 fm, 2 fm i næste fm, 1 fm i sidste fm, afslut med 1 km i første lm = 40-40-44 fm (inkl 1 lm).
3.OMG: Hækl 1 fm i første fm, 2 fm i næste fm, 1 fm i hver af de næste 14-14-16 fm, 2 fm i næste fm, 1 fm i hver af de næste 4 fm, 2 fm i næste fm, 1 fm i hver af de næste 14-14-16 fm, 2 fm i næste fm, 1 fm i hver af de 2 næste fm = 44-44-48 fm (inkl 1 lm).
4.OMG: Hækl 1 fm i hver af de 2 første fm, 2 fm i næste fm, 1 fm i hver af de næste 14-14-16 fm, 2 fm i næste fm, 1 fm i hver af de næste 6 fm, 2 fm i næste fm, 1 fm i hver af de næste 14-14-16 fm, 2 fm i næste fm, 1 fm i hver af de 3 næste fm = 48-48-52 fm (inkl 1 lm).
5.OMG: Hækl 1 fm i hver af de 3 første fm, 2 fm i næste fm, 1 fm i hver af de næste 14-14-16 fm Samtidig med at der sættes 1 mærke i 8.-8.-9.fm, 2 fm i næste fm, 1 fm i hver af de næste 8 fm, 2 fm i næste fm, 1 fm i hver af de næste 14-14-16 fm, 2 fm i næste fm, 1 fm i hver af de 4 næste fm = 52-52-56 fm (inkl 1 lm). OBS: Lad mærket følge med arb. Her skal toppen hæftes sammen med siden.

Nu er sålen færdig hæklet i str 35/37, men fortsætter i 38/40 – 42/44 således:

6.OMG: Hækl 1 fm i hver af de 4 første fm, 2 fm i næste fm, 1 fm i hver af de næste 14-16 fm, 2 fm i næste fm, 1 fm i hver af de næste 10 fm, 2 fm i næste fm, 1 fm i hver af de næste 14-16 fm, 2 fm i næste fm, 1 fm i hver af de 5 næste fm = 56-60 fm (inkl 1 lm). OBS: Kanten hækles videre med støvrosa – se FARVESKIFT.

KANT:
Arb hækles rundt med støvrosa.
1.OMG: Hækl 1 fm i hver fm i bagerste del af m - HUSK HÆKLEINFO = 52-56-60 fm.
2.-7.OMG: Hækl 1 fm i hver fm.
Klip og hæft tråden.

TOPPEN:
Toppen hækles som en løs del som hækles fast senere. Der hækles nu frem og tilbage.
Hækle 8-8-9 lm på nål 6 med lysbeige – HUSK HÆKLEINFO.
1.RÆKKE: Hækl 1 fm i det ene led i hver af de næste 6-6-7 lm, hækl 2 fm i det ene led af den næste lm, derefter vendes arb og der hækles videre i de samme lm tilbage i det andet led af m, hækl 2 fm i samme lm (dvs den samme lm som der blev hæklet 2 fm i før arb blev vendt), hækl 1 fm i hver af de næste 7-7-8 lm = 18-18-20 fm. Vend arb.
2.RÆKKE: Hækl 1 fm i hver af de næste 6-6-7 fm, 2 fm i næste fm, 1 fm i hver af de næste 2 fm, 2 fm i næste fm, 1 fm i hver af de næste 7-7-8 fm = 20-20-22 fm. Vend arb.
3.RÆKKE: Hækl 1 fm i hver af de næste 6-6-7 fm, 2 fm i næste fm, 1 fm i hver af de næste 4 fm, 2 fm i næste fm, 1 fm i hver af de næste 7-7-8 fm = 22-22-24 fm. Vend arb.
4.RÆKKE: Hækl 1 fm i hver af de næste 6-6-7 fm, 2 fm i næste fm, 1 fm i hver af de næste 6 fm, 2 fm i næste fm, 1 fm i hver af de næste 7-7-8 fm = 24-24-26 fm. Vend arb.
5.RÆKKE: Hækl 1 fm i hver af de næste 6-6-7 fm, 2 fm i næste fm, 1 fm i hver af de næste 8 fm, 2 fm i næste fm, 1 fm i hver af de næste 7-7-8 fm = 26-26-28 fm.

Nu er toppen færdig i str 35/37, men fortsætter i 38/40 – 42/44 således:

6.RÆKKE: Hækl 1 fm i hver af de næste 6-7 fm, 2 fm i næste fm, 1 fm i hver af de næste 10 fm, 2 fm i næste fm, 1 fm i hver af de næste 7-8 fm = 28-30 fm.

MONTERING:
Hækl toppen til kanten med lysbeige således: 1 lm, 1 km gennem 1.fm på toppen og fm med mærket på kanten. Hækl 1 km i hver fm gennem toppen og kanten, rundt om hele toppen. Derefter hækles der langs kanten på toppen således: * 1 lm, 1 fm i næste række *, gentag fra *-*. Klip og hæft tråden.

KVAST:
Sno støvrosa Snow rundt om fingrene 4 gange, brug tråd enden og sno 2 gange rundt om trådene og hæft med en knude. Klip kvasten til ønsket længde og sy den ovenpå tøflen.

Hækl 1 tøffel til.

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 154-29) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (40)

Elise 15.05.2020 - 16:45:

Volgens mij is geen moeilijk patroon maar begijp maar weinig van de uitleg. Ik ben nu eindelijk bij de bovenkant maar loop hier echt vast; Klopt het dat de 1e losse in de 8 opzetlossen zit? Zoals ik het lees bestaat de 1e toer eigenlijk uit 2 toeren? Begin ik na het keren met een losse? Haak ik na het keren alleen in de 1e lus een 2 vasten of ook in de tweede? Er wordt dus maar aan 1 zijde gemeerderd? "Haak in dezelfde l terug in de andere lus van de st" wat wordt hiermee bedoeld?

DROPS Design 20.05.2020 kl. 09:15:

Dag Elise,

Er zit inderdaad 1 keerlosse bij (is niet duidelijk aangegeven in de tekst). De eerste toer zijn geen 2 toeren, maar je haakt in beide lusjes van de opzetlossen, dus haakt a.h.w. steeds heen en weer in een u-vorm.

Myriam 06.02.2020 - 04:03:

Bonjour, quand on crochette des ms en rond, sa dit que la premiere ms est remplacer par une ml. Alors si le premier tour: 1 ms dans les 2 prochaine m, je fait 1 ml pour remplacer la 1ere ms et la 2e ms je la fait dans la m suivante ou je dois sauter la maille qui aurait du servir pour la 1ere ms qui a ete remplacer par la ml? Et quand on fini un rang(mc dans la 1ere ml) comment compter le total de maille? Sa dit incluant la 1ere ml mais il y a la mc dans la 1ere ml je peut pas la compter 2 fois?

DROPS Design 06.02.2020 kl. 10:41:

Bonjour Myriam, vous commencez le tour par 1 ml pour remplacer la 1ère ms et crochetez 1 ms dans la ms suivante (vérifiez bien votre nombre de mailles pour être sûre). cette vidéo montre comment crocheter des ms en rond. Bon crochet!

Jacqueline Brouwer 02.12.2019 - 15:15:

Heeft u hier ook een diagram van ,ik lees en begrijp dat beter .Mag ook van een andere slof het gaat mij om de zool .B.v.d

DROPS Design 07.12.2019 kl. 10:42:

Dag Jacqueline

Helaas is er alleen een geschreven patroon. Als je aangeeft waar je precies tegenaan loopt kunnen we je misschien beter helpen.

Laura Falk 23.11.2018 - 18:14:

Jeg synes min hæklefasthed ligner den som på billedet, men kan ikke få størrelsen til at passe.. str 35/37 bliver MEGET lille.. er str 6 i nål for småt til denne opskrift??

Laura 07.11.2018 - 06:55:

Kan man lægge en sål i, når man er færdig så det blev mere tøffel/sutsko fremfor “sokker”? Så de bliver lidt mere “stive”. Eller vil det ikke virke? (Er nybegynder)

DROPS Design 07.11.2018 kl. 11:14:

Hei Laura. Det er ikke noe i veien for at du legger en såle i når du er ferdig. Men ha det i bakhodet når du da velger størrelse, så du vet det blir plass. God fornøyelse.

Hengie Hengelmann 13.08.2017 - 18:58:

Bonjour j'ai tricoté la semelle en suivant scrupuleusement les explications mais j'obtiens une semelle vraiment trop petite... une idée pour m'aider ...merci

DROPS Design 20.08.2017 kl. 17:39:

Bonjour, je vous conseille de faire des tours supplementaires pour obtenir les dimensions de votre taille. Essayez de faire un echantillon avant de commencer la suite des chaussons. Bon crochet!

Marylène Thibault 17.03.2015 - 19:11:

Comment peut-on faire des mailles en l'air dans les quatre mailles suivantes? Je ne comprends pas , quand on fait des ml on ne pique pas dans la maille du tour précédent?. Merci de me répondre Modèle drops 154-29 pour le dessus du chausson

DROPS Design 18.03.2015 kl. 09:39:

Bonjour Mme Thibault, il faut effectivement bien faire des ms et non des ml au 1er tour du dessus du pied - correction faite, merci. Bon crochet!

Martine 25.02.2015 - 14:33:

Hei. Jeg forstår virkelig ikke hvordan sålen skal hekles. Hvordan kan man hekle 2 fm i samme lm som man heklet 2fm i før man roterte? Hva menes med 1 omg her? Jeg har sett på videoen lengre ned, men den hjalp lite. Jeg har lagt opp 16 lm 1lm, hekler mot venstre 2fm i siste lm, så forstår jeg ikke noen ting. Skal man hekle rundt i 1omg? I såfall hvor mange?

DROPS Design 10.08.2015 kl. 14:04:

Hej Martine, jå således hekler du på hver side af første lm-række:

DROPS Crochet Tutorial: How to crochet on both sides of a chain band. from Garnstudio Drops design on Vimeo.

Angela 11.12.2014 - 11:13:

Ik moet nou de bovenkant van de slof haken. Maar snap de eerste toer niet. Moet 9lossen maken en dan 1 l in een lus van elke van de volgende 7 l . Maar hoe doe ik dat. Groetjes Angela

DROPS Design 11.12.2014 kl. 11:26:

Hoi Angela. Het moet een v zijn. Een klein foutje in de vertaling. Ik heb het aangepast. Hopelijk is het nu duidelijker ;-).

Karin 21.11.2014 - 18:25:

Hei, jeg er ellers så fornøyd med oppskriftene deres! Selv som heklebegynner klarer jeg meg fint. Leste nedenfor at flere hadde problemer med str. Dere må absolutt skjekke dette. Jeg lagde 40/42 for 39 føtter og det er fremdeles litt liten. Beskrivelsen av toppen er forvirrende. Dere skrev: Det blir heklet frem og tilbake. Hadde vært bedre "det ble heklet halv rund" Takk for fine håndarbeidsopplevelser:-)

Kommentere opskrift DROPS 154-29