DROPS Extra / 0-946

Big Billy by DROPS Design

Hæklet DROPS vædder i ”Big Merino” med løkkemasker.

Tags: dyr, legetøj,

DROPS Design: Model nr mb-009
Garngruppe C
-----------------------------------------------------------
VÆDDER:
Størrelse: ca 14 cm høj
Materialer:
DROPS BIG MERINO fra Garnstudio
100 g f.nr 02, grå
En rest af sort, lys grå og rosa til dekoration.

GRÆSPLÆNE:
Størrelse: ca 60 x 35 cm
Materialer:
DROPS BIG MERINO fra Garnstudio
400 g f.nr 13, oliven

DROPS HÆKLENÅL NR 5.
TILBEHØR: Vat til fyld.

DROPS Big Merino mix DROPS Big Merino mix 18.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Big Merino uni colour DROPS Big Merino uni colour 18.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 37.9kr. Læs mere.
HÆKLEINFO:
Start hver om med 1 lm (denne erstatter ikke første m, men kommer i tillæg). Afslut med 1 km i første fm på beg af omg.

INDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 fm ind ved at hækle 2 fm sammen således: * Stik nålen ind i næste fm, hent tråden *, gentag fra *-* en gang til, slå om og træk tråden gennem alle 3 m på nålen.

LØKKEMASKER:
Hækl således: * træk garnet et stykke ud med din venstre finger, stik nålen gennem masken, hent den tråd som ligger bag på fingeren, træk den gennem masken, nu er der 2 m tilbage på nålen og en løkke på fingeret. Træk i tråden så løkken bliver tilpas stor. Hent tråden og træk den gennem begge m på nålen på almindelig måde *, gentag fra *-*.

MAGISK CIRKEL:
Arb startes med denne teknik for at undgå hul i midten (i stedet for en lm-ring): Hold i garn enden og sno garnet en gang rundt om venstre pegefinger for at danne en løkke. Hold i løkken med venstre tommelfinger og langefinger, tråden lægges over venstre pegefinger. Stik nålen gennem løkken, slå om med tråden og træk tråden gennem løkken, hækl 1 lm, derefter hækles der fm rundt om løkken. Når du har ønsket antal fm, træk i garn enden så du snører løkken sammen.
----------------------------------------------------------

VÆDDER:
Arb hækles neden fra og op til hovedet, der hækles fra indersiden af arb, så løkkemaskerne kommer på ydersiden af arb. Der hækles en bund som skal være under vædderen, denne hækles fast på vædderen til sidst.

KROP OG HOVED:
Hækl 50 lm med grå Big Merino på nål 5. Sæt dem sammen til en ring med 1 km i 1.lm.
1.OMG: Læs HÆKLEINFO! Hækl 1 fm i hver lm omg rundt.
2.OMG: Hækl LØKKEMASKER - læs forkl over, i alle fm på omg = 50 løkke-m.
3.-12.OMG: Hækl som 2.OMG.
13.OMG: Hækl 1 løkke-m i først m, * spring over 1 m, hækl 1 løkke-m i næste m *, gentag fra *-* omg rundt = 25 løkke-m.
14.OMG: Hækl løkke-m i hver løkke-m på omg = 25 løkke-m.
15.OMG: * Hækl 1 løkke-m i hver af de 3 første m, spring over 1 m, hækl 1 løkke-m i hver af de 2 næste m, spring over 1 m *, gentag fra *-* 2 gange til og afslut med 1 løkke-m i hver af de sidste 4 m = 19 løkke-m.
16.OMG: Hækl løkke-m i hver løkke-m på omg = 19 løkke-m.

Herfra hækles der frem og tilbage for at lave nakken på vædderen.
17.RÆKKE: (= indersiden) Hækl 12 løkke-m videre fra der hvor forrige omg sluttede, vend arb.
18.RÆKKE: (= ydersiden) hækl 12 løkke-m. Læg løkkerne mod dig så løkkerne kommer på ydersiden. Hækl evt som før og træk løkkerne frem til ydersiden med en hæklenål bagefter. Vend arb.
19.RÆKKE: (= indersiden) Hækl 12 løkke-m, vend arb.
20.RÆKKE: (= ydersiden) Hækl 12 løkke-m. Læg løkkerne mod dig så løkkerne kommer på ydersiden. Hækl evt som før og træk løkkerne frem til ydersiden med en hæklenål bagefter. Vend arb.
21.RÆKKE: (= indersiden) Hækl 12 løkke-m, vend arb.
22.RÆKKE: (= ydersiden) hækl 1 løkke-m i først m, * spring over 1 m, hækl 1 løkke-m i næste m *, gentag fra *-* rækken ud = 6 løkke-m. Klip og hæft tråden.

Herfra hækles der rundt for at lave hovedet til vædderen. Der hækles videre med grå fra indersiden, start på venstre side af nakken.
23.OMG: * Hækl løkke-m i siden af løkke-m som blev hæklet frem og tilbage i nakken (= 6 løkke-m) *. Hækl 1 km i hver af løkke-m foran på halsen (= 7 km). Gentag fra *-* op langs den anden side af nakken og afslut med 1 løkke-m i hver af de 6 løkke-m fra 22.OMG = 25 m rundt om hovedet.
24.OMG: Hækl løkke-m i alle løkke-m og km i alle km omg rundt.
25.-26.OMG: Hækl løkke-m i alle m omg rundt = 25 løkke-m.

Herfra hækles snuden i fm således:
27.OMG: Læs INDTAGNINGSTIPS! Hækl 1 fm i hver af de næste 4 fm, tag 1 fm ind, hækl 1 fm i hver af de næste 7 fm, tag 1 fm ind, hækl 1 fm i hver af de næste 10 fm = 23 fm på omg.
28.-30.OMG: Hækl 1 fm i hver fm omg rundt.
31.OMG: Hækl 1 fm i hver af de næste 4 fm, tag 1 fm ind, hækl 5 fm, tag 1 fm ind, hækl 1 fm i hver af de næste 10 fm = 21 fm på omg.
32.OMG: * Hækl 1 fm i hver af de næste 3 fm, tag 1 fm ind *, gentag fra *-* 3 gange til, hækl 1 fm i sidste fm = 17 fm.
33.OMG: Hækl 1 fm i hver fm omg rundt.
34.OMG: * Hækl 1 fm i hver af de næste 3 fm, tag 1 fm ind *, gentag fra *-* 2 gange til og afslut med 1 fm i hver af de sidste 2 fm = 14 fm.
35.OMG: Hækl fm sammen 2 og 2 omg rundt = 7 fm.
36.OMG: Hækl 1 fm i hver fm omg rundt. Klip tråden, ri den rundt om åbningen foran på snuden og træk sammen. Hæft trådene og brodere øjne, næse og mund med sort.

BUNDEN:
Arb hækles rundt i cirkel med grå på nål 5. Løkke-m bliver løsere end almindelige fm og for at bunden skal passe må der ikke strammes for meget når bunden hækles.
1.OMG: Start med at lave en MAGISK CIRKEL – se forkl over, med 6 fm om ringen.
2.OMG: Hækl 2 fm i hver fm omg rundt = 12 fm.
3.OMG: * Hækl 1 fm i næste fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 18 fm.
4.OMG: * Hækl 1 fm i hver af de næste 2 fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 24 fm.
5.OMG: * Hækl 1 fm i hver af de næste 3 fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 30 fm.
6.OMG: * Hækl 1 fm i hver af de næste 4 fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 36 fm.
7.OMG: * Hækl 1 fm i hver af de næste 5 fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 42 fm.
8.OMG: * Hækl 1 fm i hver af de næste 6 fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 48 fm.
9.OMG: Hækl 1 fm i hver fm – Samtidig med at der tages 2 m ud på omg = 50 fm.
Fyld vædderen med vat. Læg bunden mod undersiden af vædderen. Hækl delene sammen med km gennem fm fra bunden og lm på undersiden af vædderen. Klip og hæft tråden. Om bunden bliver for lille, kan du fortsætte at tage ud jævnt fordelt på samme måde som tidligere efter 8.OMG, men da skal bunden sys fast på undersiden.

ØRE:
Hækl 4 lm på nål 5 med grå Big Merino, sæt dem sammen til en ring med 1 km i først lm. Hækl 3 lm og 13 st om ringen og afslut med 1 km i 3.lm i beg af omg. Brodere små sting inde i øret med rosa. Hæft trådene og sy øret på siden af hovedet. Lav 1 øre til på samme måde.

HORN:
Hækl 12 lm med dobbelt tråd af en rest i lys grå på nål 5. Vend, start med at hækle i 2.lm fra nålen, hækl 1 fm i hver af de næste 9 lm, afslut med 1 km i sidste lm. Klip tråden og træk den gennem, sy hornet på oversiden af ørene på hovedet. Lav et horn til på samme måde.

GRÆSPLÆNE:
Hækl 66 lm på nål 5 med dobbelt tråd oliven Big Merino, vend arb. Hækl 1 fm i hver lm rækken ud. Læs LØKKEMASKER! Videre hækles der løkke-m frem og tilbage. OBS! Sørg for at lægge løkkerne mod samme side hele tiden. Hækl evt almindeligt og træk løkkerne frem på den ene side med en hæklenål bagefter. Hækl til arb måler ca 35 cm eller ønsket mål. Klip og hæft tråden.

Célié 23.05.2018 - 09:39:

Ce modele peut il etre tricoté aux aiguilles

DROPS Design 23.05.2018 kl. 14:32:

Bonjour Mme Célié, ce modèle peut être probablement adapté pour être tricoté au lieu d'être crocheté, mais nous ne sommes malheureusement pas en mesure de pouvoir ajuster chaque modèle à chaque demande individuelle. Pour toute assistance complémentaire, merci de bien vouloir vous adresser au magasin où vous avez acheté votre laine. Bon tricot!

Kommentere opskrift DROPS Extra 0-946