DROPS / 150 / 2

Miss Potter by DROPS Design

Hæklet DROPS hat i ”Lima” med striber og blomster

DROPS Design: Model nr li-043
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
HUE:
Størrelse: S/M – L/XL
Passer hovedmål: ca 54/56 – 56/58 cm
Materialer:
DROPS Lima fra Garnstudio
100 g f.nr 5610, brun
50 g f.nr 0707, rust
Og brug en rest af rød og grøn til dekoration.

DROPS HÆKLENÅL NR 4,5 - eller den hæklenål du skal bruge for at få 16 fm og 18 rækker på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Kommentarer (110)

65% Uld, 35% Alpaca
fra 15.50 kr /50g
DROPS Lima uni colour DROPS Lima uni colour 15.50 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Lima mix DROPS Lima mix 15.50 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 46.5kr. Læs mere.
HÆKLEINFO:
I beg af hver omg med fm, erstattes første fm med 1 lm. Omg afsluttes med 1 km i lm i beg af omg.

STRIBER:
1.OMG: Skift til rust og hækl 1 km i forreste maskebue af hver fm omg rundt.
2.OMG: Skift til brun og hækl 1 fm i bagerste maskebue af hver fm fra forrige omg med fm.
3.OMG: Hækl 1 fm i hver fm omg rundt.
4.OMG: Skift til rust og hækl 1 km i forreste maskebue på hver fm omg rundt.
5.OMG: Skift til brun og hækl 1 fm i bagerste maskebue af hver fm fra forrige omg med fm.
6.-7.OMG: Hækl 1 fm i hver fm omg rundt.
8.OMG: Skift til rust og hækl 1 km i forreste maskebue af hver fm omg rundt.
9.OMG: Skift til brun og hækl 1 fm i bagerste maskebue af hver fm fra forrige omg med fm.
10.OMG: Hækl 1 fm i hver fm omg rundt.
11.OMG: Skift til rust og hækl 1 km i forreste maskebue af hver fm omg rundt.
12.OMG: Skift til brun og hækl 1 fm i bagerste maskebue af hver fm fra forrige omg med fm.
13.OMG: Hækl 1 fm i hver fm omg rundt
14.OMG: Skift til rust og hækl 1 km i forreste maskebue af hver fm omg rundt.
15.OMG: Skift til brun og hækl 1 fm i bagerste maskebue af hver fm fra forrige omg med fm.
16.-17.OMG: Hækl 1 fm i hver fm omg rundt.
----------------------------------------------------------

HUE:
Huen hækles rundt ovenfra og ned. Hækl 4 lm på nål 4,5 med brun, sæt dem til en
ring med 1 km i første lm. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN!
1.OMG: Læs HÆKLEINFO! Hækl 5-5 fm om ringen.
2.OMG: Hækl 2 fm i hver fm omg rundt = 10-10 fm.
3.OMG: * 1 fm i første fm, 2 fm i næste fm * gentag fra *-* omg rundt = 15-15 fm.
4.OMG: * 1 fm i hver af de første 2 fm, 2 fm i næste fm * gentag fra *-* omg rundt = 20-20 fm.
5.OMG: * 1 fm i hver af de første 3 fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 25-25 fm.
6.OMG: * 1 fm i hver af de første 4 fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 30-30 fm.
7.OMG: * 1 fm i hver af de første 5 fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 35-35 fm.
8.OMG: * 1 fm i hver af de første 6 fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 40-40 fm.
9.OMG: * 1 fm i hver af de første 7 fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 45-45 fm.
10.OMG: * 1 fm i hver af de første 8 fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 50-50 fm.
11.OMG: * 1 fm i hver af de første 9 fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 55-55 fm.
12.OMG: * 1 fm i hver af de første 10 fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 60-60 fm.
13.OMG: * 1 fm i hver af de første 11 fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 65-65 fm.
14.OMG: * 1 fm i hver af de første 12 fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 70-70 fm.
15.OMG: * 1 fm i hver af de første 13 fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 75-75 fm.
16. OMG: * 1 fm i hver af de første 14 fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 80-80 fm.
17.OMG: * 1 fm i hver af de første 15 fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 85-85 fm.
18.OMG: * 1 fm i hver af de første 16 fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 90-90 fm.
19.OMG: Hækles kun i størrelse L/XL: * 1 fm i hver af de første 17 fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 95 fm.
BEGGE STR: Hækl 1 fm i hver fm i 4 omg. Videre hækles STRIBER – se forkl over.

SKYGGE:
Skyggen hækles med brun på nål 4,5 således:
1.OMG: Hækl 1 fm i hver fm omg rundt.
2.OMG: * Hækl 1 fm i hver af de første 4 fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 108-114 fm.
3.OMG: Hækl 1 fm i hver fm omg rundt.
4.OMG: * hækl 1 fm i hver af de første 5 fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 126-133 fm.
5.OMG: Hækl 1 fm i hver fm omg rundt.
6.OMG: Hækl * 1 fm i næste fm, 1 lm og spring over 1 fm *, gentag fra *-* omg rundt. Klip og hæft trådene. Arb måler ca 22-23 cm.

BLOMST:
Arb hækles rundt. Hækl 4 lm på nål 4,5 med rød og sæt sammen til en ring med 1 km i første lm.
1.OMG: 3 lm (erstatter 1.st), 11 st om ringen, skift til orange og afslut med 1 km i 3.lm i beg af omg = 12 st.
2.OMG: 1 lm, 1 fm i forreste maskeled på første st, * 5 lm, hækl tilbage i lm-rækken således: 1 fm i 2.lm fra nålen, 1 st i hver af de næste 2 lm, 1 fm i sidste lm, 1 km i det forreste maskeled på næste st fra 1.omg *. Gentag fra *-* 11 gange til (= totalt 12 gange) og afslut med 1 km i første fm i beg af omg = 12 blade.
3.OMG: Hækl videre på bagsiden af bladene fra forrige omg. 1 lm, 1 fm i bagerste maskeled på første st * 7 lm, hækl tilbage i lm-rækken således: 1 fm i 2.lm fra nålen, 1 st i hver af de 4 næste lm, 1 fm i sidste lm og 1 km i det bagerste maskeled på næste st fra 1.omg *. Gentag fra *-* 11 gange til (= totalt 12 gange) og afslut med 1 km i første fm i beg af omg = 12 blade. Klip og hæft trådene.

BLAD:
Hækl 12 lm på nål 4,5 med grøn, vend og hækl tilbage i lm-rækken. Start i 2.lm fra nålen og hækl 1 m i hver m: 4 fm, 1 halv-st, 1 st, 2 dbl-st, 1 st, 1 halv-st, 1 fm, 1 lm, vend og hækl videre på undersiden af lm-rækken, start i første lm: 1 fm, 1 halv-st, 1 st, 2 dbl-st, 1 st, 1 halv-st, 4 fm og 1 km i sidste lm på rækken. Klip og hæft trådene. Hækl totalt 4 blade.

MONTERING: Sy bladene fast på bagsiden af blomsten og sy blomsten fast på siden af hatten.

Nina 08.01.2019 - 00:06:

Ich möchte diesen schönen Hut häkeln und habe mir das Garn Lima gekauft. In der Anleitung ist die Lauflänge mit 92 m/50 g angegeben, auf der Banderole von Lima steht 100 m/50 g. Das Garn ist also dünner, als in der Anleitung angegeben. Es verwundert deshalb nicht, dass meine Maschenprobe völlig abweicht. Wie kommt es zu diesen Differenzen? Wie kann ich die Anleitung umrechnen, um einen Hut in der richtigen Größe (56/58 cm) zu häkeln?

DROPS Design 08.01.2019 kl. 09:22:

Liebe Nina, die Lauflänge stimmt schon, Ihre Maschenprobe muss 16 fM x 18 Runden = 10 x 10 cm sein. Wenn für 10 cm mehr Maschen als in der Maschenprobe angegeben benötigt werden, zu einer dickeren Nadelstärke wechseln. Wenn für 10 cm weniger Maschen als in der Maschenprobe angegeben benötigt werden, zu einer dünneren Nadelstärke wechseln. Viel Spaß beim häkeln!

Christin 01.04.2018 - 16:20:

Hvor meget garn skal man bruge?

Winnie 24.10.2016 - 15:00:

Jeg forstår ikke helt det med striber i rust? Er huen hæklet helt i brun? Hvor kommer de striber ind? På billeder ser jeg kun røde striber og rød blomst, kan det forklares, til mig???

DROPS Design 01.11.2016 kl. 14:19:

Hej Winnie. Striberne paa selve hatten er haeklet i rust. Blomsten er haeklet i röd. Jeg kan godt se der ikke er meget farveforskel paa billedet, men den er god nok - det er to forskellige farver.

Rina 01.08.2016 - 21:17:

Leuke muts! Maar... Haak ik eerst alles met bruin en haak ik daarna nog een soort van 2e muts met bruin en strepen er tegenaan?

DROPS Design 02.08.2016 kl. 13:18:

Hoi Rina. Nee, er is hier maar één muts. Je begint bovenaan en haakt naar beneden.

Rose-Marie Löwerström 12.02.2015 - 09:30:

Hej , har en fråga i detta mönster, hatten Miss Potter nr 150-2 .Jag skall nu sätta igång med virkningen av hatten, undrar över - Varv 1: virka 5-5 fm om ringen, det är just 5-5 och även fortsättningsvis i mönstret där det står v runt 20-20 fm? Tackar på förhand för snabbt svar. Vill gärna börja virkningen nu/Rose-Marie

DROPS Design 27.05.2015 kl. 16:00:

Hej Rose-Marie, 5-5 är antal m i de 2 storlekar. Lycka till!

Margot 18.06.2014 - 14:46:

Streifen ab Rd 24. Der Hut wird von oben behäkelt.

Schmitt Cornelia 18.06.2014 - 13:36:

Diese Anleitung beginnt mit Streifen aber Der Hut beginnt doch mit einem Fadenring wann beginne ich also mit Streifen bzw, ab welcher Runde muss ich "Streifen" einfügen?

DROPS Design 20.06.2014 kl. 16:43:

Liebe Frau Schmitt, die Absätze "Häkelinfo" und "Streifen" dienen als Informationstexte. Die eigentliche Anleitung beginnt unter der gestrichelten Linie bei "Hut". Und dort steht, wann Sie mit den Streifen beginnen: Nach der 19. Rd häkeln Sie noch 4 Rd feste M, dann beginnen Sie mit den Streifen, wie sie über der Anleitung unter "Streifen" beschrieben sind.

S.spruyt 26.03.2014 - 16:12:

Strepen 2de toer : waar vind ik de vasten van de vorige toer als er halve vasten zijn gemaakt

DROPS Design 08.04.2014 kl. 20:39:

Er staat: TOER 2: ga verder met bruin en haak 1 v in achterste lus van elke v van vorige toer met v. Die vasten zijn dus gehaakt in de vorige toer met vasten, niet in toer 1 van strepen. Voor de strepen zijn 4 toeren vasten gehaakt, dat zijn de vasten waarin u haakt, dus in dezelfde vasten waarin u in toer 1 van de strepen ook de hv vasten gehaakt heeft.

Lyn Griffiths 28.12.2013 - 20:40:

What does the pattern mean when it says 15-15 or 20-20.i'm new to crochet & never come across this before

DROPS Design 30.12.2013 kl. 16:04:

Dear Mrs Griffiths, instructions for hat are given in 2 sizes, so that first number is valid for size S/M and 2nd for size L/XL. Happy crocheting !

Hetty Van Duren 27.12.2013 - 11:41:

Waarom staat er 20-20v enz. moet ik 2 keer rond met 20v ?

DROPS Design 28.12.2013 kl. 18:07:

Hoi Hetty. Er zijn 2 maten voor deze hoed, het is om duidelijk te maken hoeveel v je hebt per maat

Kommentere opskrift DROPS 150-2