DROPS / 150 / 7

Fox Sweater by DROPS Design

Strikket DROPS genser i ”Baby Alpaca Silk”, ”Kid- Silk” og ”Glitter” med rundfelling og hullmønster. Str S - XXXL

DROPS Design: Modell nr bs-047
Garngruppe A + A
-----------------------------------------------------------
250-250-300-300 g f.nr 8465, mellomgrå
og bruk:
DROPS KID- SILK fra Garnstudio
100-100-125-125 g f.nr 10, grå
og bruk:
DROPS GLITTER fra Garnstudio
4 spoler i alle str f.nr 02, sølv

DROPS SETTP OG RUNDP (40 og 80 cm) NR 5 – eller det p.nr du må bruke for å få 17 m x 22 p glstrikk med 1 tråd av hver kvalitet på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

fasong: rundfelling, taljesnitt, mønster/teknik: hullmønster, sikk-sakk, type oppskrift: gensere,

Se diag A.1 og A.2. Diag viser alle p i mønsteret sett fra retten. Se diag for din str.

FELLETIPS (gjelder bolen):
Fell slik før merketråden: 2 r sm.
Fell slik etter merketråden: Ta 1 m løs av p som den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over.

ØKETIPS:
Det økes 1 m ved å lage 1 kast. På neste p/omg strikkes kastet vridd slik at det ikke blir hull.
--------------------------------------------------------

BOLEN:
Arb strikkes rundt på rundp.
Legg opp 168-192-216-240 m på rundp 5 med 1 tråd Baby Alpaca Silk + 1 tråd Kid-Silk + 2 tråder Glitter. Strikk 1 RILLE – se forkl over. Videre strikkes det slik: A.1 over alle m (= 12 rapporter i bredden). Når A.1 er strikket 1 gang i høyden settes det 2 merketråder i arb, 1 etter 7-.8.-9.-10. m og 1 etter 91.-104.-117.-130.m (= 1 merketråd i hver side, for/bakst = 84-96-108-120 m). Videre strikkes det glstrikk. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN. Når arb måler 7 cm felles det 1 m på hver side av begge merketrådene – LES FELLETIPS (= 4 m felt). Gjenta fellingen på hver 3 ½.-4.-4½.-5.cm 3 ganger til (= totalt 4 fellinger) = 152-176-200-224 m. Når arb måler 24-26-27-29 cm økes det 1 m på hver side av begge merketrådene – LES ØKETIPS (= 4 m økt). Gjenta økningen på hver 3.-3.-2½.-2.cm, 3 ganger til (= totalt 4 økninger) = 168-192-216-240 m. Når arb måler 38-38-37-37 cm felles det 14-16-18-20 m i hver side av til ermhull (dvs fell 7-8-9-10 m på hver side av begge merketrådene) = 70-80-90-100 m tilbake på bakstk/forstk. Legg arb til side og strikk ermene.

ERME:
Arb strikkes rundt på settp. Legg opp 42-48-54-60 m på settp 5 med 1 tråd Baby Alpaca Silk + 1 tråd Kid-Silk + 2 tråder Glitter. Strikk 1 rille. Strikk A.1 over alle m (= 3 rapporter i bredden). Når A.1 er strikket 1 gang i høyden fortsettes det med glstrikk. Sett 1 merketråd på beg av omg (= midt under ermet). Når arb måler 8 cm økes det 1 m på hver side av merketråden. Gjenta økningen på hver 5.-4.-3.-2.cm, 6-7-8-9 ganger til (= totalt 7-8-9-10 økninger) = 56-64-72-80 m. Når arb måler 41-38-34-31 cm (kortere mål i de større str pga bredere skuldervidde), strikkes A.1 over alle m (= 4 rapporter) – NB! Start første rapport av A.1 7-8-9-10 m før merketråden! På siste omg i A.1 felles 14-16-18-20 m midt under ermet (dvs fell 7-8-9-10 m på hver side av merketråden) = 42-48-54-60 m tilbake på p (= 3 hele rapporter av A.1). Ermet måler 46-44-41-39 cm. Legg arb til side og strikk 1 erme til.

BÆRESTK:
Sett ermene inn på samme rundp som bolen = 224-256-288-320 m. Strikk A.1 over alle m (= 16 rapporter i bredden). Når A.1 er strikket en gang i høyden strikkes det videre med A.2 over A.1. Fortsett mønsteret slik. Bytt til liten rundp ved behov. Når A.2 er strikket ferdig er det 96-128-160-192 m på p. Strikk 1 omg rett, SAMTIDIG på 1.p felles det 22-50-68-92 m jevnt fordelt = 74-78-92-100 m. Videre strikkes det forhøyning bak i nakken slik med glstrikk, sett 1 merketråd i midterste m (= midt bak), klipp tråden og start her: Strikk 7 m r forbi merket midt bak, snu, stram tråden og strikk 14 m vr tilbake, snu, stram tråden og strikk 21 m r, snu, stram tråden og strikk 28 m vr tilbake. Fortsett slik - strikk over 7 m mer for hver gang det snus til det er strikket over totalt 56-56-70-70 m, snu og strikk 1 omg rett frem til midt bak. Strikk 2 riller. Fell av med rett fra retten. Bærestk måler ca 20-24-27-31 cm (midt foran) og hele genseren ca 58-62-64-68 cm.

MONTERING:
Sy sammen åpningene under ermene.

= ta 1 m løs av p , strikk 2 m rett sammen, løft den løse m over