DROPS Extra / 0-891

Ladybug in training by DROPS Design

Hæklet DROPS Mariehøne med seler i ”Paris”

DROPS Design: Model nr w-033-bn
Garngruppe C
--------------------------------------------------------
Mål : ca 24 -28 cm i diameter
Materialer: DROPS PARIS fra Garnstudio
100-100 g f.nr 12, rød
100-100 g f.nr 15, sort

DROPS HÆKLENÅL NR 5 – eller den nål du skal bruge for at få 14 st x 8 rækker på 10 x 10 cm.
DROPS KNAP: 2 stk træknap brændt 15 mm nr 513.
TILBEHØR: Vat til fyld
----------------------------------------------------------

fra 7.00 kr /50g
DROPS Paris uni colour DROPS Paris uni colour 8.00 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Paris recycled denim DROPS Paris recycled denim 7.00 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 28kr. Læs mere.
HÆKLETIPS-1: Hver omg starter med 3 lm og disse erstatter den første st.
HÆKLETIPS-2: Første fm i beg af rækken erstattes altid med 1 lm.
HÆKLETIPS-3: 2 fm hækles sammen således: Hækl 1 fm - men vent med sidste
gennemtræk (= 2 m på nålen), hækl derefter næste fm - men når sidste gennemtræk gøres trækkes tråden gennem alle m på nålen og der er nu taget 1 m ind.
--------------------------------------------------------

UNDERSIDEN AF MARIEHØNEN:
Hækl med sort og nål nr 5. Hækl 4 lm, sæt dem sammen til en ring ved at hækle 1 km i første lm.
LÆS HÆKLETIPS-1.
1.omg: 12 st om ringen, afslut med 1 km i 3.lm i beg af omg.
2.omg: 2 st i hver m, afslut med 1 km i 3.lm i beg af omg = 24 m.
3.omg: 1 st i hver m - men i hver 2.m hækles der 2 st, afslut med 1 km i 3.lm i beg af omg = 36 m.
4.omg: 1 st i hver m - men i hver 3.m hækles der 2 st, afslut med 1 km i 3.lm i beg af omg = 48 m.
Hækl videre ved at hækle 1 st mere mellem hver gang der hækles 2 st i
samme m. Fortsæt således til arb måler ca 12-14 cm fra midten og ud og så lægges arb til side.

OVERSIDEN AF MARIEHØNEN:
Oversiden hækles som undersiden, men med rød. Når arb måler 12-14 cm (samme antal omg som på undersiden) hækles yderligere 2 omg uden at tag ud. Nu lægges undersiden og oversiden ovenpå hinanden og hækles sammen med en omg fm hvor der hækles gennem begge lag samtidig med at mariehønen fyldes med vat. Klip og hæft trådene.

MARIEHØNENS PRIKKER:
Hækl 6 små prikker med sort således:
Hækl 5 lm, sæt dem sammen til en ring ved at hækle 1 km i første lm. Læs HÆKLETIPS-1.
1.omg: 12 st om ringen, afslut med 1 km i 3 lm i beg af omg.
2.omg: 2 st i hver m = 24 m, afslut med 1 km i 3.lm i beg af omg.
Klip og hæft tråden. Sy prikkerne på oversiden. Hækl en række lm på 24-28 cm med sort. Sy rækken fast ned langs midten på oversiden.

SELER:
Hækl 6 lm med nål 5 og sort. Hækl 1 fm i 2. lm fra nålen og videre hækles der 1 fm i
hver lm = 5 fm - læs HÆKLETIPS-2. Derefter hækles der frem og tilbage med 1 fm i hver fm til arb måler ca 35-40 cm - SAMTIDIG når arb måler 25 cm hækles der et knaphul ved at hækle 1 lm i stedet for den midterste fm og på næste række hækles 1 fm i denne lm. Gentag knaphullet herefter på hver 4.cm totalt 2-3 gange. Sy selerne til i fm-rækken øverst på mariehønen med ca 8-10 cm mellem og sy i en knap ca 16-18 cm fra selen.

FØLEHORN PÅ HÅRBØJLE:
Hækl 2 stk med sort på nål nr 5. Hækl 2 lm.
1.omg: Hækl 6 fm i den 2.lm fra nålen, afslut med 1 km i den første fm på omg.
2.omg: 1 lm, 1 fm i hver m - men i hver 2.m hækles der 2 fm, afslut med 1 km i den første fm på omg = 9 m.
3.omg: 1 lm, 1 fm i hver m - men i hver 3.m hækles der 2 fm, afslut med 1 km i den første lm på omg = 12 m.
4.omg: 1 lm, 1 fm i hver m - men i hver 3.m hækles der 2 fm, afslut med 1 km i den første lm på omg = 16 m.
5.omg: 1 lm, 1 fm i hver m, afslut med 1 km i den første lm på omg = 16 m.
6.omg: 1 lm, 1 fm i hver m - men hver 3. og 4.m hækles sammen - læs HÆKLETIPS-3, afslut med 1 km i den første lm på omg = 12 m.
7.omg: 1 lm, 1 fm i hver m - men hver 2.og 3.m hækles sammen, afslut med 1 km i den første lm på omg = 8 m.
8-16 omg: 1 lm, 1 fm i hver m, afslut med 1 km i den første lm på omg = 8 m.
17.omg: 1 lm, 2 fm i hver m, afslut med 1 km i den første lm på omg = 16 m.
18.omg: 1 lm, 2 fm i hver m, afslut med 1 km i den første lm på omg = 32 m.
Klip tråden og hæft, fyld følehornet med vat og træk det på en hårbøjle.

Heidrun 07.01.2016 - 13:45:

Die Unterseite des Rückenteils wellt sich recht stark, wenn ich wie beschrieben zunehme. Bei der Oberseite kann ich das nachvollziehen, da diese ja eine Art Kuppel darstellt.

DROPS Design 24.01.2016 kl. 13:45:

Haben Sie die Maschenprobe eingehalten, auch in der Höhe? Wenn es sich zu stark wellt, probieren Sie, etwas weniger Zunahmen zu machen. An sich sollten beide Teile relativ flach werden. Die Oberseite bildet erst bei den letzten Runden eine Wölbung.

MARGARIAN Corinne 25.09.2015 - 05:57:

Bonjour, Je suis sur le modèle coccinelle je ne vois pas la fermeture du sac les explications pour le fermer merci.

DROPS Design 25.09.2015 kl. 09:44:

Bonjour Mme Margarian, le dos et le ventre de de la coccinelle se crochètent ensemble, sur l'endroit (placez les 2 pièces envers contre envers). Il n'y a pas d'ouverture prévue, mais vous pouvez en faire une pour la transformer en sac (avec un zip par ex.). Bon crochet!

Marina Haas 23.02.2014 - 10:48:

Leider stimmt bei diesem Modell die Mengenangabe für die schwarze Wolle nicht, für die Fühler musste ich 50g nachkaufen.

Kathleen Kaluza 09.02.2014 - 20:49:

Hallo.Wie ich es auch mache...ich komme nicht dahinter: nach Rd.4 =geht es nun immer weiter wie in Runde 4 oder dann immer 1 St.in jede M? Welche Aufnahmen sind gemeint und wo wird dann ein weiteres St. plaziert? Ich komme wirklich nicht weiter. Herzlichen Dank für eine Antwort Kathleen kaluza

DROPS Design 10.02.2014 kl. 09:12:

Liebe Kathleen, damit der Kreis wächst, wird immer 1 Stb mehr zwischen den Aufnahmen gehäkelt.

Femmy Auwema 28.12.2013 - 12:18:

Er staat niets in het patroon over de verbinding aan de zijkante

DROPS Design 28.12.2013 kl. 17:53:

Hoi Femmy. Jawel. Onder de beschrijving van de BOVENKANT VAN LIEVEHEERSBEESTJE staat er: "Lug nu onderkant en bovenkant op elkaar en haak ze samen met een v toer door beide lagen en vul TEGELIJKERTIJD lieveheersbeestje met kussenvulling. Hecht af."

Ina 11.04.2013 - 13:59:

..... Had to look twice at the pictures with the "antennas". Imagine them in pink, enough said! :D

Jeannett Grødeland Lund 19.02.2013 - 18:08:

Lurer på hva som menes me 4 omgang. Der det står. Hekle videre ved å hekle 1 stav mer mellom hver gang det hekles 2 staver i samme maske. Vil det si at jeg skal hekle 1-2-2 osv hele veien eller skal det være 3 staver i samme maske som det er 2 staver i.??

DROPS Design 20.02.2013 kl. 08:58:

Efter 4. omgang (dvs, omgang 5, 6 osv) hekler du 1 stav mer mellom hver gang det hekles 2 staver. Dvs i omgang 5 hekler du 2 staver i hver 4. m og i omgang 6 hekler du 2 staver i hver 5. m osv

Kommentere opskrift DROPS Extra 0-891