DROPS Extra / 0-879

Galaxica by DROPS Design

Heklet DROPS Hals i "Drops Loves You #2" eller i "Eskimo"

DROPS Design: Modell nr ee-454
Garngruppe E
-----------------------------------------------------------
Mål: ca 80 cm rundt nederst, ca 70 cm rundt øverst, ca. 27 cm høy

Material: DROPS LOVES YOU #2 fra Garnstudio
200 gr farge nr 3112, pudder rosa

– eller bruk: DROPS ESKIMO fra Garnstudio
200 gr farge nr. 51, pudder rosa

DROPS HEKLENÅL 9 mm
– eller nålnr. som gir ca. 4 stjerner på 10 cm i bredde.

DROPS Perlemor-knapper (nr 540): 3 stk
-----------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

fasong: høy hals, mønster/teknik: stjernemønster, type oppskrift: hals,

Hals:
Hekle 57 lm med nål 9 mm med pudder rosa.
1.rad (retten): Plukk opp 5 m med start i 2. lm fra nålen = 6 m på nålen, gjør ett kast og trekk gjennom alle 6 m, hekle 1 lm som lager et hull over de 6 m, *plukk opp 1 m i hullet, plukk opp 1 m i siden på den siste av de 6 m, plukk opp 1 m i samme lm som den siste av de 6 m ble plukket opp i, 1 m i hver av de neste 2 lm = 6 m på nålen, gjør ett kast og trekk gjennom alle 6 m, 1 lm*, gjenta fra *-*. Hekle 1 hst i siste lm. Snu.
2.rad (vrangen): 2 lm (= 1 hst), hekle 2 hst i hvert "stjernehull", avslutt raden med 1 hst i siste m. Snu. Det er nå 26 stjerner på raden og 1 hst i hver side.
3.rad: 3 lm, plukk opp 1 m i 2. og 3. lm fra nålen, plukk opp 1 m i de første 3 m på raden = 6 m på nålen, gjør ett kast og trekk gjennom alle 6 m, hekle 1 lm, *plukk opp 1 m i hullet, plukk opp 1 m i siden på den siste av de 6 m, plukk opp 1 m i samme m som den siste av de 6 m ble plukket opp i, plukk opp 1 m i hver av de neste 2 m = 6 m på nålen, gjør et kast og trekk gjennom alle 6 m, 1 lm*, gjenta *-*. Hekle 1 hst i siste lm. Snu.
Gjenta rad 2 og 3.
På rad 8 (vrangen) hekles som før, men det økes ved å hekle 3 hst (i stedet for 2) i 7. og 8. stjernehull regnet fra hver side.
9.rad (retten): Hekles som før, det blir nå 28 stjerner.
Fortsett som før, på rad 12 (vrangen) økes igjen slik som på rad 8 ved å hekle 3 hst i 8. og 9. stjernehull fra hver side.
13.rad (retten): Hekles som før, det blir nå 30 stjerner.
Fortsett som før, på rad 16 (vrangen) økes det igjen ved å hekle 3 hst i 9. og 10. stjernehull fra hver side.
17.rad (retten): Hekles som før, det blir nå 32 stjerner.
Avslutt etter 18. rad.
Hekle ca. 24–26 fm jevnt fordelt opp langs kortsiden.
Fortsett frem og tilbake med fm i hver fm langs kortsiden i totalt 5 rader, klipp og fest tråden.
Gjenta langs den andre kortsiden, på 4. rad hekles det 3 knapphull. Ett knapphull skal væra øverst ved halsen, og de andre to med ca. 6 cm mellomrom.
1 knapphull = hekle 2 lm og hopp over 2 fm på raden under.
På 5. rad hekles 2 fm rundt lm-buen ved hvert knapphull. Klipp og fest tråden. Sy i knappene slik at de passer med hullene.