DROPS Extra / 0-855

Kringle Toes by DROPS Design

Strikket DROPS kalendersokker til jul i ”Karisma”

Stikkord: jul, julepynt, sokker,

DROPS Design: Modell nr u-665
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
Materialer: DROPS KARISMA fra Garnstudio
100 g f.nr 48, vinrød
100 g f.nr 44, lys grå
100 g f.nr 01, naturhvit

DROPS SETTP nr 3,5 – eller det p.nr du må bruke for å få 23 m x 32 p mønsterstrikk på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 114kr. Les mer.
MØNSTER:
Se diag A-1 til A-4.

HÆLFELLING:
1.p (= retten): Strikk til det gjenstår 7 m, ta neste m løs av p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
2.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 7 m, ta neste m løs av p som om den skulle strikkes vr, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
3.p (= retten): Strikk til det gjenstår 6 m, ta neste m løs av p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
4.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 6 m, ta neste m løs av p som om den skulle strikkes vr, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
Fortsett fellingen på samme måte ved å strikke til det gjenstår 1 m mindre før det taes 1 m løst av til det gjenstår 12 m på p.
----------------------------------------------------------

SOKK 1: Legg opp 56 m på settp 3,5 med vinrød. Strikk * 2 r, 2 vr * i 2 cm. Strikk 1 omg rett, SAMTIDIG felles det 8 m jevnt fordelt = 48 m. Bytt til grå, videre strikkes det etter A-1. Fortsett til arb måler 10 cm. På neste omg beholdes de første 12 m på p til hæl, sett de neste 24 m på 1 tråd (= midt oppå foten) og behold de siste 12-m på p til hæl. Fortsett med glstrikk og vinrød frem og tilbake over de 24 hæl-m i 5 cm. Sett nå 1 merke midt på arb. Videre strikkes HÆLFELLING – se forkl over. Når hælfellingen er ferdig strikkes det opp 10 m med lys grå på hver side av hælen og de 24 m fra tråden settes tilbake på p = 56 m. Videre strikkes det glstrikk rundt og A-1. Strikk videre til arb måler 12 cm fra merket på hælen. Sett 1 merke i hver side slik at det blir 28 m både oppå og under foten. Fortsett med glstrikk og vinrød, SAMTIDIG som det felles til tå på hver side av begge merkene slik: FØR merket: 2 r sm. ETTER merket: 2 vridd r sm (strikk i bakre m-bue istedenfor i fremre). Gjenta fellingen på hver omg totalt 10 ganger = 16 m tilbake på p. Strikk alle m sammen 2 og 2 = 8 m. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest tråden godt.

SOKK 2: Legg opp 56 m på settp 3,5 med lys grå. Strikk * 2 r, 2 vr * i 2 cm. Strikk 1 omg rett, SAMTIDIG felles det 8 m jevnt fordelt = 48 m. Bytt til vinrød, videre strikkes det etter A-2. Fortsett med glstrikk og striper til arb måler 10 cm – stopp etter 3 omg vinrød. På neste omg beholdes de første 12 m på p til hæl, sett de neste 24 m på 1 tråd (= midt oppå foten) og behold de siste 12-m på p til hæl. Fortsett med glstrikk og lys grå frem og tilbake over de 24 hæl-m i 5 cm. Sett nå 1 merke midt på arb. Videre strikkes HÆLFELLING – se forkl over. Når hælfellingen er ferdig strikkes det opp 10 m med naturhvit på hver side av hælen og de 24 m fra tråden settes tilbake på p = 56 m. Videre strikkes det glstrikk rundt og videre med A-2 som før. Strikk videre til arb måler 12 cm fra merket på hælen. Sett 1 merke i hver side slik at det blir 28 m både oppå og under foten. Fortsett med glstrikk og lys grå, SAMTIDIG som det felles til tå på hver side av begge merkene slik: FØR merket: 2 r sm. ETTER merket: 2 vridd r sm (strikk i bakre m-bue istedenfor i fremre). Gjenta fellingen på hver omg totalt 10 ganger = 16 m tilbake på p. Strikk alle m sammen 2 og 2 = 8 m. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest tråden godt.

SOKK 3: Legg opp 56 m på p 3,5 med natur. Strikk * 2 r, 2 vr * i 2 cm. Strikk 1 omg rett, SAMTIDIG felles det 8 m jevnt fordelt = 48 m. Bytt til vinrød, videre strikkes det etter A-3. Når A-3 er strikket ferdig strikkes det med vinrød til ferdig mål. Fortsett med glstrikk til arb måler 10 cm. På neste omg beholdes de første 12 m på p til hæl, sett de neste 24 m på 1 tråd (= midt oppå foten) og behold de siste 12-m på p til hæl. Fortsett med glstrikk frem og tilbake over de 24 hæl-m i 5 cm. Sett nå 1 merke midt på arb. Videre strikkes HÆLFELLING – se forkl over. Når hælfellingen er ferdig strikkes det opp 10 m på hver side av hælen og de 24 m fra tråden settes tilbake på p = 56 m. Videre strikkes det glstrikk rundt. Strikk videre til arb måler 12 cm fra merket på hælen. Sett 1 merke i hver side slik at det blir 28 m både oppå og under foten. Fortsett med glstrikk, SAMTIDIG som det felles til tå på hver side av begge merkene slik: FØR merket: 2 r sm. ETTER merket: 2 vridd r sm (strikk i bakre m-bue istedenfor i fremre). Gjenta fellingen på hver omg totalt 10 ganger = 16 m tilbake på p. Strikk alle m sammen 2 og 2 = 8 m. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest tråden godt.

SOKK 4: Legg opp 56 m på p 3,5 med vinrød. Strikk * 2 r, 2 vr * i 2 cm. Strikk 1 omg rett, SAMTIDIG felles det 8 m jevnt fordelt = 48 m. Videre strikkes det etter A-4. Når A-4 er ferdig fortsettes det med lys grå. Fortsett med glstrikk til arb måler 10 cm. På neste omg beholdes de første 12 m på p til hæl, sett de neste 24 m på 1 tråd (= midt oppå foten) og behold de siste 12 m på p til hæl. Fortsett med glstrikk og vinrød frem og tilbake over de 24 hæl-m i 5 cm. Sett nå 1 merke midt på arb. Videre strikkes HÆLFELLING – se forkl over. Når hælfellingen er ferdig strikkes det opp 10 m med lys grå på hver side av hælen og de 24 m fra tråden settes tilbake på p = 56 m. Videre strikkes det glstrikk med lys grå. Strikk videre til arb måler 12 cm fra merket på hælen. Sett 1 merke i hver side slik at det blir 28 m både oppå og under foten. Fortsett med glstrikk og lys grå, SAMTIDIG som det felles til tå på hver side av begge merkene slik: FØR merket: 2 r sm. ETTER merket: 2 vridd r sm (strikk i bakre m-bue istedenfor i fremre). Gjenta fellingen på hver omg totalt 10 ganger = 16 m tilbake på p. Strikk alle m sammen 2 og 2 = 8 m. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest tråden godt.

Gro 09.11.2015 - 11:08:

Hvor lange blir disse strømpene? Vet at de ikke er til å ha på foten, men skulle gjerne visst om de kan brukes som julestrømpe eller om de blir for små.

DROPS Design 11.11.2015 kl. 09:23:

Hej. Du hittar måtten längst ner på oppskriften. Lycka till!

Kathleen 28.11.2013 - 18:43:

Hallo, komt er geen adventskalender dit jaar? Ik keek er altijd weer geweldig naar uit om het vakje te openen... Groetjes en proficiat met alle leuke ontwerpen!

DROPS Design 29.11.2013 kl. 17:35:

Hoi Kathleen. Jawel, er komt zoals altijd een kalender :-) Hij is vandaag op de site gezet - klik hier - en zondag gaat het eerste luikje open!

Christy 07.12.2012 - 03:17:

I've started the heel decrease on this super cute sock. It doesn't seem to be working out. This is a new heel decrease for me. Maybe I'm doing it wrong

Tora 02.12.2012 - 08:38:

Detta är dekorationsföremål!

Ulla 02.12.2012 - 00:57:

Super søde - opskriften svarer til hvilken størrelse???

DROPS Design 03.12.2012 kl. 10:59:

Der er ingen størrelse. Det er til en kalender / dekoration - ikke til at tage paa.

M. Fluit 01.12.2012 - 21:08:

Wat is de maat van de sokjes van het kalenderpatroon van 1 december?

DROPS Design 03.12.2012 kl. 10:59:

Er is geen maat. Dit zijn calendersokjes, voor decoratie, niet om te dragen

Cindy 01.12.2012 - 17:23:

The socks are darling! I am looking forward to the new patterns to come. Thank ypu so much DROPS!

Martine 01.12.2012 - 10:25:

Adorables

Ursula Klapp 01.12.2012 - 08:16:

Die sind wunderschön, ich werde gleich die Nadeln wetzen

Luisita 01.12.2012 - 08:00:

Per una taglia 38/40 di piedi come fare ?

DROPS Design 01.12.2012 kl. 16:02:

Questi calzini sono pensati per il calendario d'avvento, ma può ovviamente farli più grandi. Io proverei a guardare i seguenti modelli 0-786, 0-722, 0-566 oppure 142-12. Sono tutti calzini fatti con DROPS Karisma, ma Lei può usare il motivo di questo modello.

Kommentér oppskrift DROPS Extra 0-855